• Tartalom

537/2020. (XII. 1.) Korm. rendelet

537/2020. (XII. 1.) Korm. rendelet

a sportbeli dopping elleni nemzetközi egyezmény I. és II. melléklete módosításának kihirdetéséről1

2022.01.01.

1. §2 A Kormány e rendelettel felhatalmazást ad a sportbeli dopping elleni nemzetközi egyezmény kihirdetéséről szóló 99/2007. (V. 8.) Korm. rendelettel kihirdetett, a sportbeli dopping elleni nemzetközi egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény) II. melléklete módosítása kötelező hatályának elismerésére.

2. § (1)3

(2) A Kormány az Egyezmény II. melléklete módosítását e rendelettel kihirdeti.

3. §4

4. § (1) Az Egyezmény II. melléklete módosításának hivatalos magyar nyelvű fordítását a 3. melléklet tartalmazza.

(2) Az Egyezmény II. melléklete módosításának hiteles angol nyelvű szövegét a 4. melléklet tartalmazza.

5. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 2–4. § és a 7. §, valamint az 1–4. melléklet 2021. január 1-jén lép hatályba.

(3) Az Egyezmény módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt hiteles szövegének és annak hivatalos magyar nyelvű fordításának közzétételéről a sportpolitikáért felelős miniszter gondoskodik.

6. § E rendelet végrehajtásához szükséges intézkedésekről a sportpolitikáért felelős miniszter gondoskodik.

7. § (1)5

(2)6

1. melléklet az 537/2020. (XII. 1.) Korm. rendelethez7

2. melléklet az 537/2020. (XII. 1.) Korm. rendelethez8

3. melléklet az 537/2020. (XII. 1.) Korm. rendelethez

II. melléklet: Gyógyászati célú mentességekre vonatkozó nemzetközi követelmény
Párizs, 2021. január 1.

MÁSODIK RÉSZ: TUE MEGADÁSÁRA VONATKOZÓ KÖVETELMÉNYEK ÉS ELJÁRÁS

4.0 TUE beszerzése
4.1 Annak a sportolónak, akinek gyógyászati célból tiltott anyagot vagy tiltott módszert szükséges használnia, a szóban forgó anyag vagy módszer használata vagy birtoklása előtt TUE-t kell kérelmeznie és beszereznie a 4.2 cikk szerint.
Egy sportoló ugyanakkor visszamenőleges hatállyal is kérelmezhet TUE-t (de ekkor is teljesítenie kell a 4.2 cikkben szereplő feltételeket), ha a következő kivételek bármelyike fennáll:
a) Orvosi kezelésre szoruló állapot sürgősségi vagy sürgős kezelésére volt szükség;
b) Nem volt elegendő idő, lehetőség, vagy más kivételes körülmények akadályozták a sportolót abban, hogy a mintavétel előtt TUE-kérelmet nyújtson be (vagy hogy a TUEC azt elbírálja);
c) Bizonyos sportok nemzeti szinten való előnyben részesítése miatt a sportoló nemzeti doppingellenes szervezete nem engedte vagy követelte meg, hogy a sportoló jövőre vonatkozó TUE-t kérelmezzen (lásd az 5.1 cikkhez fűzött megjegyzést);
d) Ha egy doppingellenes szervezet úgy dönt, hogy mintát vesz egy olyan sportolótól, aki nem nemzetközi szintű sportoló vagy nemzeti szintű sportoló, és ez a sportoló gyógyászati céllal tiltott anyagot vagy tiltott módszert használ, a doppingellenes szervezetnek engedélyeznie kell a sportoló számára, hogy visszamenőleges hatályú TUE-t kérelmezzen; vagy
e) A sportoló versenyen kívüli időszakban – gyógyászati céllal – olyan tiltott anyagot használt, ami csak versenyidőszakon belül tiltott.
[Megjegyzés a 4.1 cikk (c), (d) and (e) pontjaihoz: Nyomatékosan ajánljuk e sportolók számára, hogy állítsanak össze és készítsenek elő egy orvosi aktát annak bemutatására, hogy kielégítik a 4.2 cikkben rögzített TUE-feltételeket, amennyiben egy mintavételt követően visszamenőleges hatályú TUE kérelmezése szükséges.]
[Megjegyzés a 4.1 cikk (e) pontjához: Ez azokat a helyzeteket kívánja megoldani, amikor egy sportoló gyógyászati céllal olyan anyagot használ versenyen kívüli időszakban, ami csak versenyidőszakon belül tiltott, de mégis fennáll a kockázata annak, hogy az anyag versenyidőszakon belül is a szervezetében marad. Az ilyen helyzetekben a doppingellenes szervezetnek engedélyeznie kell a sportoló számára, hogy visszamenőleges hatályú TUE-t kérelmezzen (ha azt a sportoló előre nem kérelmezte). Ez azt is megpróbálja kiküszöbölni, hogy a doppingellenes szervezeteknek olyan előzetes TUE-kérelmeket kelljen elbírálniuk, amik szükségtelenek lehetnek.]
4.2 Egy sportoló akkor (és csak akkor) részesülhet TUE-ben, ha igazolni tudja, hogy – a körülmények mérlegelését követően – az alábbi feltételek mindegyike teljesül:
a) A szóban forgó tiltott anyagra vagy tiltott módszerre egy diagnosztizált, orvosi kezelésre szoruló állapot kezeléséhez van szükség, amit releváns klinikai bizonyíték támaszt alá.
[Megjegyzés a 4.2 cikk (a) pontjához: Előfordulhat, hogy a tiltott anyag vagy tiltott módszer használata nem egy önmagában álló kezelés, hanem egy szükséges diagnosztikai vizsgálat része.]
b) A tiltott anyag vagy tiltott módszer gyógyászati célú használata nem fog – a körülmények mérlegelését követően – semmilyen plusz teljesítményjavulással járni ahhoz képest, mint ami attól lehetne várható, hogy az orvosi kezelésre szoruló állapot kezelését követően helyreáll a sportoló normál egészségi állapota.
[Megjegyzés a 4.2 cikk (b) pontjához: Egy sportoló normál egészségi állapotát egyedileg kell meghatározni. Egy konkrét sportoló normál egészségi állapota az az egészségi állapot, ami akkor állna fenn, ha nem volna az az orvosi kezelésre szoruló állapot, amihez a sportoló a TUE-t kéri.]
c) A tiltott anyag vagy tiltott módszer az orvosi kezelésre szoruló állapot javallott kezelése, és nincs észszerű, engedélyezett gyógyászati alternatíva.
[Megjegyzés a 4.2 cikk (c) pontjához: Az orvosnak el kell magyaráznia, hogy miért a kiválasztott kezelés volt a legmegfelelőbb, pl. a tapasztalatok, mellékhatás-profilok vagy más orvosi indokok alapján, ideértve – adott esetben – a földrajzi helyre jellemző orvosi gyakorlatot, valamint a gyógyszer elérhetőségét. Továbbá a tiltott anyag vagy tiltott módszer használata előtt nem mindig szükséges hatástalannak bizonyuló alternatívákkal próbálkozni.]
d) A tiltott anyag vagy tiltott módszer használatának szükségessége sem részben, sem egészben nem egy olyan anyag vagy módszer (TUE nélküli) korábbi használatának következménye, ami a használat idején tiltott volt.
[Megjegyzés a 4.2 cikkhez: A WADA honlapján közzétett „TUE orvosi irányelvek” című WADA dokumentumok használandók arra, hogy segítsenek e kritériumoknak konkrét orvosi kezelésre szoruló állapotokra vonatkozó alkalmazásában.
A TUE megadása kizárólag a 4.2 cikkben rögzített feltételek mérlegelésén alapul. Nem kerül mérlegelésre, hogy a tiltott anyag vagy tiltott módszer vajon a klinikailag legmegfelelőbb vagy legbiztonságosabb-e, illetve hogy annak használata vajon minden joghatóságban jogszerű-e.
Amikor egy nemzetközi szövetség vagy jelentős sportesemény szervezőjének TUEC-je arról dönt, hogy elismerjen vagy sem egy másik doppingellenes szervezet által megadott TUE-t (lásd a 7. cikket), és amikor a WADA felülvizsgál egy TUE megadására (vagy nem megadására) vonatkozó döntést (lásd a 8. cikket), a kérdés ugyanaz lesz, mint egy olyan TUEC esetében, ami a 6. cikk szerinti TUE-kérelmet mérlegel, vagyis hogy a sportoló igazolta-e, hogy – a körülmények mérlegelését követően – a 4.2 cikkben rögzített feltételek mindegyike teljesül?]
4.3 Kivételes körülmények között, és a jelen Gyógyászati célú mentességekre vonatkozó nemzetközi szabvány bármely más rendelkezésétől függetlenül, egy sportoló akkor kérelmezheti és kaphatja meg egy tiltott anyag vagy tiltott módszer általa történő gyógyászati célú használatára a visszamenőleges hatályú jóváhagyást, ha – a Szabályzat céljára tekintettel – nyilvánvalóan méltánytalan lenne nem megadni a visszamenőleges hatályú TUE-t. Nemzetközi szintű sportolók és nemzeti szintű sportolók esetében a doppingellenes szervezet csak a WADA előzetes jóváhagyásával fogadhatja el egy sportoló visszamenőleges hatályú TUE-re vonatkozó, e cikk szerinti kérelmét (és a WADA teljes mértékben a saját belátása szerint érthet egyet a doppingellenes szervezet döntésével, vagy utasíthatja el azt).
Olyan sportolók esetében, akik nem nemzetközi szintű sportolók vagy nemzeti szintű sportolók, az érintett doppingellenes szervezet a WADA-val történő előzetes egyeztetés nélkül fogadhatja el egy sportoló visszamenőleges hatályú TUE-re vonatkozó, e cikk szerinti kérelmét, azonban a WADA bármikor felülvizsgálhatja a doppingellenes szervezet visszamenőleges hatályú TUE megadására vonatkozó, e cikk szerinti döntését, és teljes mértékben a saját belátása szerint érthet egyet a döntéssel, vagy semmisítheti meg azt.
A WADA és/vagy egy doppingellenes szervezet által a jelen cikk értelmében hozott bármilyen döntés sem doppingvétség miatt induló eljárásban való védekezésként, sem fellebbezés formájában, sem máshogy nem támadható meg.
Egy doppingellenes szervezet által a jelen 4.3 cikk szerint hozott valamennyi döntést, akár megadja, akár megtagadja a TUE-t, az 5.5 cikk szerint jelenteni kell az ADAMS-en keresztül.
[Megjegyzés a 4.3 cikkhez: Az egyértelműség kedvéért a visszamenőleges hatályú jóváhagyás még akkor is megadható a 4.3 cikk szerint, ha a 4.2 cikkben szereplő feltételek nem teljesülnek (bár az e feltételeknek való megfelelés releváns szempont lesz). Más releváns tényezők közé tartozhat, hogy a sportoló miért nem adott be kérelmet előre; a sportoló tapasztalata; hogy a sportoló bejelentette-e az anyag vagy módszer használatát a doppingellenőrzési nyomtatványon; valamint a sportoló TUE-jének közelmúltban bekövetkezett lejárata. Döntésének meghozatalakor a WADA – saját belátása szerint – konzultálhat a WADA TUEC tagjával (tagjaival).]

5.0 Doppingellenes szervezetek TUE-felelősségei
5.1 A Szabályzat 4.4 cikke meghatározza, hogy (a) mely doppingellenes szervezeteknek van jogköre TUE-döntéseket hozni; (b) e TUE-döntéseket más doppingellenes szervezeteknek hogyan kell elismerni és betartani, valamint (c) a TUE-döntéseket mikor lehet felülvizsgálni és/vagy megfellebbezni.
[Megjegyzés az 5.1 cikkhez: Lásd az 1. mellékletet – A Szabályzat 4.4 cikke szerinti folyamatábra, ami összefoglalja a Szabályzat 4.4 cikkének legfontosabb rendelkezéseit.
Amennyiben a nemzeti szakpolitika követelményei és súlypontjai figyelembevételével valamely nemzeti doppingellenes szervezet a teszteloszlás tervezése során prioritást ad bizonyos sportoknak a többivel szemben (a Tesztelésre és vizsgálatokra vonatkozó nemzetközi szabvány 4.4.1 cikkében foglaltak szerint), a nemzeti doppingellenes szervezet elutasíthatja a prioritást nem kapott sportágak némelyikében vagy mindegyikében szereplő sportolóktól érkező előzetes TUE-kérelmek mérlegelését, ebben az esetben viszont köteles bármely ilyen sportolónak engedélyezni a visszamenőleges hatályú TUE kérelmezését, akitől ezt követően vesznek mintát. A nemzeti doppingellenes szervezet bármely ilyen értelmű politikáját tegye közzé honlapján az érintett sportolók érdekében.
A Szabályzat 4.4.2 cikke határozza meg egy nemzeti doppingellenes szervezet hatáskörét, hogy TUE-döntéseket hozzon azon sportolók tekintetében, akik nem nemzetközi szintű sportolók. Amennyiben vita van arról, hogy melyik nemzeti doppingellenes szervezetnek kell foglalkozni egy nem nemzetközi szintű sportoló TUE-kérelmével, a WADA dönt. A WADA döntése végleges, ellene fellebbezésnek helye nincs.]
5.2 Az egyértelműség kedvéért, amikor egy nemzeti doppingellenes szervezet TUE-t ad egy sportolónak, az a TUE nemzeti szinten az egész világon érvényes, és nem kell formálisan elismertetni másik nemzeti doppingellenes szervezetekkel a 7.0 cikk szerint (például, ha egy sportoló TUE-t kap saját nemzeti doppingellenes szervezetétől, majd egy másik nemzeti doppingellenes szervezet országában edz vagy versenyez, az a TUE érvényes lesz akkor is, ha a sportolót e másik nemzeti doppingellenes szervezet ekkor teszteli).
5.3 Minden egyes nemzeti doppingellenes szervezet, nemzetközi szövetség és jelentős sportesemény szervezője köteles TUEC-et létrehozni annak elbírálására, hogy a TUE-k megadására vagy elismerésére vonatkozó kérelmek megfelelnek-e a 4.2 cikkben foglalt feltételeknek.
[Megjegyzés az 5.3 cikkhez: Az egyértelműség kedvéért a 4.1 és 4.3 cikkekben rögzített feltételek teljesülését az érintett doppingellenes szervezet a TUEC tagjával (tagjaival) konzultálva határozhatja meg.
Bár egy jelentős sportesemény szervezője dönthet úgy, hogy automatikusan elismeri a már meglévő TUE-ket, lennie kell egy mechanizmusnak, amivel a sporteseményen részt vevő sportolók új TUE-t szerezhetnek be, amennyiben szükségessé válik. Minden egyes jelentős sportesemény szervezője maga dönt arról, hogy e célból saját TUEC-et hoz létre, vagy a feladatot inkább kiszervezi egy harmadik féllel kötött megállapodás keretében. A cél mindegyik esetben annak biztosítása, hogy az ilyen sporteseményeken versenyző sportolók a versenyzés előtt gyorsan és hatékonyan beszerezhessék a TUE-ket.]
a) A TUEC-ekben legalább 3 (három), a sportolók ápolásában és kezelésében tapasztalattal, valamint a klinikai és sportorvoslás és az edzésmedicina alapos ismeretével rendelkező orvosnak kell szerepelni. Azokban az esetekben, ahol speciális szakértelemre van szükség (például fogyatékkal élő sportolók esetében, ahol az anyag vagy módszer a sportoló fogyatékosságával kapcsolatos), legalább 1 (egy) TUEC-tag vagy szakértő rendelkezzen ilyen szakértelemmel. 1 (egy) orvos tag töltse be a TUEC elnöki tisztjét.
b) A döntések pártatlanságának biztosítása érdekében a TUEC minden tagja összeférhetetlenségi nyilatkozat és titoktartási megállapodás aláírására köteles (a nyilatkozat mintája a WADA honlapján megtalálható).
5.4 Mindegyik nemzeti doppingellenes szervezet, nemzetközi szövetség és jelentős sportesemény szervezője köteles világos folyamatot kialakítani a TUE saját TUEC-jénél történő kérelmezésére, ami megfelel a jelen nemzetközi szabvány követelményeinek. E folyamat részleteit emellett (legalább) az információnak a honlapja jól látható helyén történő megjelenítése útján köteles közzétenni, és az információt a WADA részére is köteles megküldeni. A WADA ezt az információt saját honlapján újból közzéteheti.
5.5 Mindegyik nemzeti doppingellenes szervezet, nemzetközi szövetség és jelentős sportesemény szervezője köteles haladéktalanul bejelenteni (angol vagy francia nyelven) a saját TUEC-jének TUE-ket megadó vagy megtagadó döntéseit, valamint más doppingellenes szervezetek TUE-döntéseit elismerő vagy elismerését elutasító valamennyi döntését, mégpedig az ADAMS-en keresztül, a lehető leghamarabb, de mindenképpen a döntés kézhezvételétől számított 21 (huszonegy) napon belül. Egy TUE-t elutasító döntésnek tartalmaznia kell az elutasítás indoklását. A megadott TUE-ket illetően a bejelentett információknak a következőket kell tartalmazni (angol vagy francia nyelven):
a) A sportoló számára megengedett volt-e, hogy a 4.1 cikk szerint visszamenőleges hatállyal kérelmezzen TUE-t, valamint az indok(ok) magyarázata, illetve hogy a sportoló számára megengedett volt-e, hogy a 4.3 cikk szerint visszamenőleges hatállyal kérelmezzen, és a szerint kapott-e TUE-t, valamint az indok(ok) magyarázata;
b) A jóváhagyott anyagot vagy módszert, az adagolást, a gyakoriságot és az engedélyezett alkalmazási módot, a TUE időtartamát (és, ha eltér, a felírt kezelés időtartamát), valamint a TUE-vel összefüggésben támasztott esetleges feltételeket; és
c) A TUE kérelmező nyomtatványt és a vonatkozó klinikai információkat, melyek igazolják, hogy az ilyen TUE tekintetében a 4.2 cikk feltételei teljesülnek (ehhez kizárólag a WADA, a sportoló nemzeti doppingellenes szervezete és nemzetközi szövetsége, valamint az a jelentős sportesemény szervezője férhet hozzá, amely azt a sporteseményt szervezi, amin a sportoló versenyezni kíván).
[Megjegyzés az 5.5 cikkhez: A TUE kérelmező nyomtatványt a doppingellenes szervezetek lefordíthatják más nyelvekre, de az eredeti angol vagy francia szövegnek a nyomtatványon kell maradnia, és biztosítani kell a tartalom angol vagy francia fordítását.
Biztosítani kell a teljes egészségügyi aktát, beleértve a diagnosztikai teszteket, laboratóriumi eredményeket és értékeket, de nem kell lefordítani angolra vagy franciára. Azonban az összes kulcsfontosságú információ (beleértve a kulcsfontosságú diagnosztikai teszteket) lefordított összefoglalóját be kell vinni az ADAMS rendszerbe, elegendő információval ahhoz, hogy egyértelműen fel lehessen állítani a diagnózist. Nyomatékosan ajánlott, hogy az összefoglalót egy orvos vagy megfelelő orvosi tudással rendelkező más személy készítse annak érdekében, hogy megfelelően megértse és összegezni tudja az orvosi információkat. Az érintett doppingellenes szervezet vagy a WADA kérésére részletesebb/teljes körű fordításokra is szükség lehet.]
5.6 Ha egy nemzeti doppingellenes szervezet TUE-t ad egy sportolónak, köteles írásban felhívni a figyelmét, hogy (a) a TUE csak országos szinten érvényes, és (b) ha a sportoló nemzetközi szintű sportolóvá válik, vagy nemzetközi sporteseményen versenyez, a TUE arra célra nem lesz érvényes, kivéve, ha az érintett nemzetközi szövetség vagy jelentős sportesemény szervezője a 7.0 cikknek megfelelően elismeri. Ezt követően a nemzeti doppingellenes szervezet nyújtson segítséget a sportolónak annak megállapításához, hogy mikor szükséges a TUE-t elismerés céljából egy nemzetközi szövetséghez vagy jelentős sportesemény szervezőjéhez benyújtani, és az elismertetési folyamat során biztosítson iránymutatást és támogatást a sportolónak.
5.7 Mindegyik nemzetközi szövetség és jelentős sportesemény szervezője köteles (legalább a honlapja jól látható helyén történő megjelenítés és a WADA részére történő megküldés útján) közzétenni és folyamatosan aktualizálni azt az értesítést, amely egyértelműen meghatározza, hogy: (1) az illetékessége alá tartozó sportolók közül kik és mikor kötelesek TUE-t kérelmezni nála; (2) e kérelem helyett más doppingellenes szervezetek melyik TUE-döntéseit ismeri el automatikusan a 7.1 cikk (a) pontjának megfelelően; valamint (3) más doppingellenes szervezetek mely TUE-döntéseit kell a 7.1 cikk (b) pontja szerint elismertetésre benyújtani hozzá.
5.8 Ha egy nemzeti doppingellenes szervezet TUE-t ad egy sportolónak, és a sportoló később nemzetközi szintű sportolóvá válik, vagy nemzetközi sporteseményen versenyez, a TUE nem lesz érvényes, hacsak és ameddig az érintett nemzetközi szövetség a 7.0 cikknek megfelelően el nem ismeri az adott TUE-t. Ha egy nemzetközi szövetség TUE-t ad egy sportolónak, és a sportoló ezután a jelentős sportesemény szervezője által szervezett nemzetközi sporteseményen versenyez, a TUE nem lesz érvényes, hacsak és ameddig az érintett jelentős sportesemény szervezője a 7.0 cikknek megfelelően el nem ismeri az adott TUE-t. Ennek eredményeképpen, ha (esettől függően) a nemzetközi szövetség vagy a jelentős sportesemény szervezője elutasítja az adott TUE elismerését, akkor (a sportoló felülvizsgálati és fellebbezési jogának függvényében) az adott nemzetközi szövetséggel vagy jelentős sportesemény szervezőjével szemben nem lehet az adott TUE-re hagyatkozni a TUE-ben említett tiltott anyag vagy tiltott módszer jelenlétének, használatának, birtoklásának vagy beadásának/alkalmazásának kimentése érdekében.

6.0 TUE kérelmezési eljárás
6.1 Annak a sportolónak, akinek TUE-re van szüksége, a lehető leghamarabb kérelmeznie kell azt. A kizárólag versenyidőszakon belül tiltott anyagok esetében a vészhelyzet vagy kivételes helyzet kivételévek a sportolónak legalább a következő versenye előtt 30 (harminc) nappal kell TUE-t kérnie.
6.2 A sportolónak a megadott TUE kérelmező nyomtatvány felhasználásával kell (esettől függően) a saját nemzeti doppingellenes szervezetéhez, nemzetközi szövetségéhez és/vagy jelentős sportesemény szervezőjéhez fordulnia. A doppingellenes szervezetek kötelesek a honlapjukon letölthetővé tenni azt a kérelmező nyomtatványt, amit a sportolókkal használtatni akarnak. A nyomtatványnak a WADA honlapján elérhető „TUE Application Form” [TUE kérelmező nyomtatvány] mintán kell alapulnia. A nemzeti doppingellenes szervezetek a mintát módosíthatják, hogy további információkat kérjenek be rajta, azonban abból szakaszokat vagy tételeket nem távolíthatnak el.
[Megjegyzés a 6.2 cikkhez: Előfordulhat, hogy a sportoló bizonyos helyzetekben nem tudja, melyik nemzeti doppingellenes szervezettől kellene TUE-t kérelmeznie. Ilyen körülmények között a sportolónak azon sportszervezet országának nemzeti doppingellenes szervezetével kell egyeztetnie, amelyiknél versenyzik (vagy amelyiknek tagja vagy versenyengedélyese), hogy megállapítsa, hogy – annak szabályai szerint – az adott nemzeti doppingellenes szervezet TUE-illetékessége alá tartozik-e.
Ha az adott nemzeti doppingellenes szervezet elutasítja a TUE-kérelem elbírálását, mert a sportoló nem tartozik a TUE-illetékessége alá, a sportolónak azon ország nemzeti doppingellenes szervezetének doppingellenes szabályait kell megtekintenie, amelyikben tartózkodik (amennyiben ez eltér).
Ha a sportoló még mindig nem tartozik az adott nemzeti doppingellenes szervezet TUE-illetékessége alá, a sportolónak ekkor az állampolgársága szerinti ország nemzeti doppingellenes szervezetének doppingellenes szabályait kell megtekintenie (ha eltér attól, ahol versenyez vagy tartózkodik).
A sportolók a fent említett nemzeti doppingellenes szervezetek bármelyikéhez fordulhatnak, hogy segítséget kapjanak annak megállapításához, hogy a nemzeti doppingellenes szervezetnek van-e TUE-illetékessége. Abban az esetben, ha a fent említett nemzeti doppingellenes szervezetek egyikének sincs TUE-illetékessége, amikor pozitív vizsgálati eredmény születik, a sportolónak szokásszerűen meg kell engedni, hogy visszamenőleges hatályú TUE-t kérelmezzen az eredménykezelési hatáskörrel rendelkező doppingellenes szervezettől. Lásd még a WADA honlapjának orvosi részében a „Where to Apply?” [Hol lehet kérelmezni?] témájáról szóló összefoglaló folyamatábrákat.]
6.3 Egy sportoló nem kérelmezhet TUE-t 1-nél (egynél) több doppingellenes szervezetnél ugyanazon tiltott anyag vagy tiltott módszer ugyanazon orvosi kezelésre szoruló állapothoz történő használatára vonatkozóan. Egy sportoló úgyszintén nem rendelkezhet egyszerre 1-nél (egynél) több TUE-vel ugyanazon tiltott anyag vagy tiltott módszer ugyanazon orvosi kezelésre szoruló állapothoz történő használatára vonatkozóan (és bármely ilyen új TUE felváltja az előző TUE-t, amit az érintett doppingellenes szervezetnek érvénytelenítenie kell).
6.4 A sportoló a TUE kérelmező nyomtatványt az ADAMS útján vagy a doppingellenes szervezet által megjelölt egyéb módon nyújtsa be az érintett doppingellenes szervezethez. A nyomtatványt a kezelőorvosnak alá kell írnia, és ahhoz csatolni kell az átfogó kórtörténetet, ideértve az eredetileg diagnosztizáló orvos(ok)tól származó dokumentációt (ahol lehetséges) és a kérelem szempontjából releváns összes vizsgálat, laboratóriumi vizsgálat és képalkotó vizsgálat eredményét.
[Megjegyzés a 6.4 cikkhez: A diagnózissal és a kezeléssel kapcsolatban benyújtott információkra a WADA honlapján közzétett, releváns WADA dokumentumok az irányadók.]
6.5 A sportoló a TUE kérelmező nyomtatvány, valamint a kérelem alátámasztására benyújtott összes anyag és információ teljes másolatát őrizze meg.
6.6 A TUEC kizárólag a helyesen kitöltött, valamennyi vonatkozó dokumentumot mellékletként tartalmazó kérelmező nyomtatvány kézhezvétele után bírálja el a TUE-kérelmet. A hiányos kérelmek kiegészítés és ismételt benyújtás céljából visszaküldésre kerülnek a sportolóhoz.
6.7 A TUEC a sportolótól vagy orvosától az általa a sportoló kérelmének elbírálásához szükségesnek tartott bármilyen további információt, vizsgálatokat vagy képalkotó vizsgálatokat, vagy egyéb információkat bekérhet; és/vagy az általa helyénvalónak ítélt egyéb orvosi vagy tudományos szakértők segítségét kérheti.
6.8 A sportoló részéről a TUE-kérelem elkészítése és a TUEC által kértek szerinti kiegészítése során felmerült bármely költséget a sportoló visel.
6.9 A TUEC a lehető leghamarabb és általában (azaz amennyiben kivételes körülmények nem állnak fenn) a hiánytalan kérelem kézhezvételétől számított legfeljebb 21 (huszonegy) napon belül dönt a kérelem pozitív vagy negatív elbírálásáról. Valamely sportesemény előtt észszerű idővel benyújtott TUE-kérelem esetén a TUEC minden tőle telhetőt köteles megtenni azért, hogy döntését a sportesemény kezdete előtt meghozza.
6.10 A TUEC döntését írásban kell közölni a sportolóval, és azt az ADAMS-en keresztül a WADA és más doppingellenes szervezetetek számára is elérhetővé kell tenni az 5.5 cikknek megfelelően.
6.11 Mindegyik TUE – a TUEC által meghatározott – konkrét ideig érvényes, amelynek végén a TUE automatikusan lejár. Ha a sportolónak a lejárat napját követően is folytatnia kell a tiltott anyag vagy tiltott módszer használatát, köteles e lejárati nap előtt kellő időben új TUE iránti kérelmet benyújtani, hogy a lejárat napja előtt elegendő idő álljon rendelkezésre a kérelemre vonatkozó döntéshozatalra.
[Megjegyzés a 6.11 cikkhez: Ahol alkalmazható, az érvényesség idejével kapcsolatban a WADA „TUE Physician Guidelines” [TUE orvosi irányelvek] című dokumentumai legyenek irányadók.]
6.12 Ha a sportoló nem teljesíti azonnal a TUE-t megadó doppingellenes szervezet által kirótt bármely követelményt vagy feltételt, a TUE a lejárat előtt visszavonásra kerül. Egyébiránt a TUE a WADA felülvizsgálata vagy fellebbezés nyomán is megsemmisíthető.
6.13 Amennyiben a szóban forgó tiltott anyagra vonatkozó TUE lejáratát, visszavonását vagy megsemmisítését követően nem sokkal pozitív vizsgálati eredmény születik, a pozitív vizsgálati eredmény első felülvizsgálatát lebonyolító doppingellenes szervezetnek – az Eredménykezelésre vonatkozó nemzetközi szabvány 5.1.1.1 cikkének megfelelően – mérlegelnie kell, hogy az eredmény összhangban áll-e a tiltott anyagnak a TUE lejáratát, visszavonását vagy megsemmisítését megelőzően történt használatával. Amennyiben igen, az ilyen használat (és a tiltott anyag ebből fakadó bármely jelenléte a sportoló mintájában) nem doppingvétség.
6.14 Abban az esetben, ha a TUE megadását követően a sportolónak a TUE-ben meghatározottól lényegesen eltérő adagolással, gyakorisággal, alkalmazási módon vagy időtartamban van szüksége a tiltott anyagra vagy tiltott módszerre, fel kell vennie a kapcsolatot az érintett doppingellenes szervezettel, amely ekkor eldönti, hogy a sportolónak új TUE-t kell-e kérelmeznie. Ha a tiltott anyag vagy tiltott módszer jelenléte, használata, birtoklása vagy beadása/alkalmazása nincs összhangban a megadott TUE feltételeivel, az a tény, hogy a sportoló rendelkezik a TUE-vel, nem zárja ki a doppingvétség megállapítását.
[Megjegyzés a 6.14 cikkhez: Ismeretes, hogy bizonyos orvosi kezelésre szoruló állapotok esetében az adagolás ingadozhat, különösen a kezelés beállításának korai fázisai alatt, illetve olyan betegségeknél, mint az inzulin-dependens cukorbetegség. Az ilyen esetleges ingadozások a TUE-ben tekintetbe veendők. Azonban olyan változás esetén, amit a TUE nem vesz tekintetbe, a sportolónak kapcsolatba kell lépnie az érintett doppingellenes szervezettel annak megállapítása érdekében, hogy szükség van-e új TUE-re.]

7.0 TUE elismerési eljárás
7.1 A Szabályzat 4.4 cikke előírja a doppingellenes szervezeteknek más doppingellenes szervezetek által megadott, a 4.2 cikk feltételeinek megfelelő TUE-k elismerését. Ennélfogva, ha egy nemzetközi szövetség vagy jelentős sportesemény szervezője TUE-követelményeinek hatálya alá kerülő sportoló már rendelkezik TUE-vel, nem kell új TUE iránti kérelmet benyújtania a nemzetközi szövetséghez vagy a jelentős sportesemény szervezőjéhez. Ehelyett:
a) A nemzetközi szövetség vagy a jelentős sportesemény szervezője kihirdetheti, hogy a Szabályzat 4.4 cikke szerint elfogadott TUE-döntéseket (vagy az ilyen döntések bizonyos kategóriáit, pl. a meghatározott doppingellenes szervezetek által vagy konkrét tiltott anyagokkal kapcsolatban hozottakat) automatikusan elismeri, feltéve, hogy az ilyen TUE-döntéseket az 5.5 cikknek megfelelően bejelentették. Ha TUE-je a TUE-k azon kategóriájába esik, amiket ily módon automatikusan elismernek a TUE megadása időpontjában, a sportolónak nem kell semmilyen további lépést tennie.
[Megjegyzés a 7.1 cikk (a) pontjához: A sportolók terheinek könnyítése érdekében erősen javasolt a TUE-döntések automatikus elismerése, amint azok az 5.5 cikkel összhangban bekerülnek az ADAMS-be. Ha valamely nemzetközi szövetség vagy jelentős sportesemény szervezője nem hajlandó az összes ilyen döntést automatikusan elismerni, akkor ismerje el automatikusan a lehető legtöbb ilyen döntést, pl. az olyan doppingellenes szervezetek listájának közzététele és folyamatos aktualizálása útján, amelyek TUE-döntései automatikusan elismerésre fognak kerülni és/vagy azon tiltott anyagok listájának közzététele és folyamatos aktualizálása útján, amelyekre vonatkozóan automatikusan el fogja ismerni a TUE-ket. A közzététel történjen az 5.4 cikkben meghatározott módon, azaz az értesítést tegyék közzé a nemzetközi szövetség honlapján, és küldjék meg a WADA és a nemzeti doppingellenes szervezetek részére.]
b) Ilyen automatikus elismerés hiányában a sportolónak kell a TUE elismerésére irányuló kérelmet benyújtani a szóban forgó nemzetközi szövetséghez vagy jelentős sportesemény szervezőjéhez akár az ADAMS útján, akár az adott nemzetközi szövetség vagy jelentős sportesemény szervezője által meghatározott más módon. A kérelemhez mellékelni kell a TUE és az eredeti TUE kérelmező nyomtatvány, valamint a 6.4 cikkben hivatkozott alátámasztó anyagok másolatát (kivéve, ha a TUE-t megadó doppingellenes szervezet a TUE-t és az azt alátámasztó anyagokat az 5.5 cikknek megfelelően az ADAMS útján már rendelkezésre bocsátotta).
7.2 A TUE elismertetésére irányuló hiányos kérelmek kiegészítés és ismételt benyújtás céljából visszaküldésre kerülnek a sportolóhoz. Emellett a TUEC a sportolótól vagy orvosától az általa a sportoló TUE elismerésére irányuló kérelme elbírálásához szükségesnek tartott bármilyen további információt, vizsgálatokat vagy képalkotó vizsgálatokat, vagy egyéb információkat bekérhet; és/vagy az általa helyénvalónak ítélt egyéb orvosi vagy tudományos szakértők segítségét kérheti.
7.3 A sportoló részéről a TUE elismerésére irányuló kérelem elkészítése és a TUEC által kértek szerinti kiegészítése során felmerült bármely költséget a sportoló visel.
7.4 A TUEC a lehető leghamarabb és általában (azaz amennyiben kivételes körülmények nem állnak fenn) a hiánytalan elismerési kérelem kézhezvételétől számított legfeljebb 21 (huszonegy) napon belül dönt a TUE elismeréséről vagy elutasításáról. Valamely sportesemény előtt észszerű idővel benyújtott kérelem esetén a TUEC minden tőle telhetőt köteles megtenni azért, hogy döntését a sportesemény kezdete előtt meghozza.
7.5 A TUEC döntéséről írásban értesítik a sportolót, és azt az ADAMS-en keresztül a WADA és más doppingellenes szervezetetek számára is elérhetővé teszik. A TUE elismerését elutasító döntésnek tartalmaznia kell az elismerés elutasításának indokolását.
7.6 Ha egy nemzetközi szövetség úgy dönt, hogy olyan sportolót tesztel, aki nem nemzetközi szintű sportoló, el kell ismernie az adott sportoló nemzeti doppingellenes szervezete által adott TUE-t, hacsak a sportolónak kérelmeznie nem kell a TUE elismerését az 5.8 és 7.0 cikkek értelmében, vagyis azért, mert a sportoló nemzetközi sporteseményen versenyez.

8.0 A TUE-döntések WADA általi felülvizsgálata
8.1 A Szabályzat 4.4.6 cikke úgy rendelkezik, hogy a WADA bizonyos esetekben köteles a nemzetközi szövetségek TUE-döntéseit felülvizsgálni, továbbá hogy bármely más TUE-döntést felülvizsgálhat, minden esetben a 4.1 és 4.2 cikkek szerinti feltételeknek való megfelelés megállapítása érdekében. A 4.2 cikk szerinti feltételekkel kapcsolatban a WADA-nak az ilyen felülvizsgálatok elvégzésére az 5.3 cikk követelményeinek megfelelő WADA TUEC-et kell létrehoznia. Ami a 4.1 cikk szerinti feltételeket illeti, azokat felülvizsgálhatja a WADA [ami – saját belátása szerint – konzultálhat a WADA TUEC tagjával (tagjaival)].
8.2 Minden egyes felülvizsgálati kérelmet írásban kell a WADA elé terjeszteni, és ahhoz mellékelni kell a WADA által megállapított kérelmezési díj befizetésének igazolását, valamint a 6.4 cikkben meghatározott valamennyi információ (vagy, TUE elutasításának felülvizsgálata esetén, a sportoló által az eredeti TUE-kérelemmel összefüggésben benyújtott valamennyi információ) másolatait. A kérelmet másolatban meg kell küldeni annak a doppingellenes szervezetnek is, amelynek döntése a felülvizsgálat tárgyát képezné, továbbá a sportolónak (amennyiben a felülvizsgálatot nem ő kéri).
8.3 Ahol a kérelem olyan TUE-döntés felülvizsgálatára vonatkozik, amelyet a WADA nem köteles felülvizsgálni, a WADA-nak tájékoztatnia kell a sportolót arról, amint a kérelem kézhezvételét követően megvalósítható, hogy a TUE-döntést felülvizsgálja, vagy nem. Végleges a WADA bármely olyan döntése, miszerint a TUE-döntést nem vizsgálja felül, és ellene fellebbezésnek helye nincs. Ugyanakkor a TUE-döntés ellen még lehet helye fellebbezésnek a Szabályzat 4.4.7 cikkében meghatározottak szerint.
8.4 Abban az esetben, ha a kérelem egy nemzetközi szövetség által hozott olyan TUE-döntés felülvizsgálatára irányul, amit a WADA köteles felülvizsgálni, a WADA ettől függetlenül a döntést visszaküldheti a nemzetközi szövetséghez (a) tisztázás érdekében (például, ha az indoklás nincs egyértelműen kifejtve a döntésben); és/vagy (b) a nemzetközi szövetség általi újbóli elbírálásra (például, ha a TUE-t csak azért tagadták meg, mert hiányoztak a 4.2 cikk szerinti feltételek teljesülésének igazolásához szükséges orvosi vizsgálatok vagy egyéb információk).
[Megjegyzés a 8.4 cikkhez: Ha egy nemzetközi szövetség csak azért utasítja el egy nemzeti doppingellenes szervezet által megadott TUE elismerését, mert hiányoznak a 4.2 cikk szerinti feltételek teljesülésének igazolásához szükséges orvosi vizsgálatok vagy egyéb információk, az ügyet nem kell a WADA elé terjeszteni. Ehelyett az akta kerüljön kiegészítésre és ismételt benyújtásra a nemzetközi szövetséghez.]
8.5 Ha egy felülvizsgálati kérelmet a WADA TUEC elé terjesztenek, a WADA TUEC további információt kérhet a doppingellenes szervezettől és/vagy a sportolótól, ideértve a 6.7 cikkben leírtak szerinti további vizsgálatokat, és/vagy az általa helyénvalónak ítélt egyéb orvosi vagy tudományos szakértők segítségét veheti igénybe.
8.6 A WADA-nak bármely olyan TUE megadását meg kell semmisítenie, amely nem felel meg (esettől függően) a 4.1 és 4.2 cikkben szereplő feltételeknek. Ahol a megsemmisített TUE a jövőre vonatkozó volt (nem pedig visszamenőleges hatályú TUE), az ilyen megsemmisítés a WADA által meghatározott napon lép hatályba (ami nem lehet korábbi, mint a WADA részéről a sportolónak küldött értesítés dátuma). A megsemmisítés nem alkalmazható visszamenőleges hatállyal, és a sportolónak az ilyen értesítést megelőzően elért eredményeit nem lehet érvényteleníteni. Ha azonban a megsemmisített TUE visszamenőleges hatályú TUE volt, annak megsemmisítése is visszamenőleges hatályú.
8.7 A WADA-nak a TUE bármilyen megtagadását meg kell semmisítenie, ha a kérelem megfelel (esettől függően) a 4.1 és a 4.2 cikk feltételeinek, azaz meg kell adnia a TUE-t.
8.8 Amikor a WADA a Szabályzat 4.4.3 cikkéből fakadóan (azaz kötelező felülvizsgálatra) eléje terjesztett nemzetközi szövetségi döntést vizsgál felül, előírhatja, hogy a felülvizsgálatban „vesztes” doppingellenes szervezet (vagyis azon doppingellenes szervezet, amelynek álláspontját nem fogadja el) (a) köteles (adott esetben) a döntést a WADA elé terjesztő fél kérelmezési díját megtéríteni; és/vagy (b) köteles a WADA-nál a felülvizsgálat tekintetében felmerült, a kérelmezési díj által nem fedezett költségeket megfizetni.
8.9 Ha a WADA olyan TUE-döntést semmisít meg, amit a WADA saját hatáskörben vont felülvizsgálat alá, a WADA előírhatja a döntést meghozó doppingellenes szervezetnek, hogy fizesse meg a WADA-nál az adott felülvizsgálat során felmerült költségeket.
8.10 Adott esetben a WADA a WADA TUEC indokolást is tartalmazó döntését azonnal köteles közölni a sportolóval, valamint nemzeti doppingellenes szervezetével és nemzetközi szövetségével (továbbá, adott esetben, még a jelentős sportesemény szervezőjével is).

9.0 Az információk bizalmas jellege
9.1 A doppingellenes szervezetek által lefolytatott TUE-eljárások során a személyes információk kezelésének meg kell felelnie A magánélet és a személyes információk védelmére vonatkozó nemzetközi szabványnak. A doppingellenes szervezeteknek gondoskodniuk kell arról, hogy az ilyen kezeléshez érvényes jogkörrel vagy jogalappal rendelkezzenek A magánélet és a személyes információk védelmére vonatkozó nemzetközi szabvány és az alkalmazandó törvények szerint.
9.2 Egy sportolónak a TUE megadására vagy elismerésére vonatkozó kérelmével kapcsolatban a doppingellenes szervezeteknek A magánélet és a személyes információk védelmére vonatkozó nemzetközi szabvány 7.1 cikke szerint írásban kell közölniük a sportolókkal a következő információkat, valamint bármely más releváns információt:
a) A kérelemmel kapcsolatos valamennyi információ továbbításra kerül a jelen nemzetközi szabvány szerint az akta felülvizsgálatára hatáskörrel rendelkező összes TUEC tagjaihoz, és – szükség szerint – más független orvosi vagy tudományos szakértőkhöz, valamint a TUE-kérelmek kezelésében, felülvizsgálatában vagy fellebbezésében érintett valamennyi szükséges munkatárshoz (köztük a WADA személyzetéhez);
b) A sportolónak fel kell hatalmaznia orvosát (orvosait) arra, hogy kérésre bármely érintett TUEC részére kiadhasson (kiadhassanak) bármely ilyen TUEC által a sportoló kérelmének mérlegelése és elbírálása érdekében szükségesnek tartott bármilyen egészségügyi információt; és
c) A kérelemről hozott döntést a sportoló felett tesztelési hatáskörrel és/vagy eredménykezelési hatáskörrel rendelkező valamennyi doppingellenes szervezet rendelkezésére bocsátják.
[Megjegyzés a 9.2 cikkhez: Ahol a doppingellenes szervezetek a személyes információknak a TUE-folyamattal kapcsolatban történő kezelésébe a sportoló részéről adott beleegyezésre támaszkodnak, a TUE megadását vagy elismerését kérelmező sportolónak írásos és kifejezett beleegyezését kell adnia az előzőekhez.]
9.3 A TUE-kérelemmel a szigorú orvosi titoktartás alapelveinek megfelelően kell foglalkozni. Az összes érintett TUEC tagjainak, bármely szakvéleményező független szakértőnek és a doppingellenes szervezet érintett személyzetének a folyamattal kapcsolatos minden tevékenységüket szigorú titoktartás mellett kell folytatniuk, és megfelelő titoktartási megállapodást kell aláírniuk. Különösen a következő információkat kell titokban tartaniuk:
a) A sportoló, valamint a sportoló ápolásában érintett orvos(ok) által átadott valamennyi orvosi információ; és
b) A kérelem valamennyi részlete, beleértve a folyamatban érintett orvos(ok) nevét (neveit) is.
9.4 Amennyiben a sportoló meg kívánja vonni egy TUEC-től azt a jogot, hogy a nevében bármely egészségügyi információt szerezzen be, a sportoló köteles az ilyen jogmegvonásról orvosát írásban értesíteni; azzal a feltétellel, hogy e jogmegvonás eredményeképpen a sportoló TUE-re vagy egy meglévő TUE elismertetésére irányuló kérelme a jóváhagyás/elismerés megadása nélkül visszavontnak minősül.
9.5 A doppingellenes szervezetek egy sportoló által egy TUE-kérelemmel kapcsolatban benyújtott információkat csak a kérelem elbírálására, valamint az esetleges doppingvétségek vizsgálatával és az ezzel kapcsolatos eljárásokkal összefüggésben használhatják fel.

4. melléklet az 537/2020. (XII. 1.) Korm. rendelethez

„Annex II – International Standard for Therapeutic Use Exemptions
Paris, 1 January 2021

PART TWO: STANDARDS AND PROCESS FOR GRANTING TUES

4.0 Obtaining a TUE
4.1 An Athlete who needs to Use a Prohibited Substance or Prohibited Method for Therapeutic reasons must apply for and obtain a TUE under Article 4.2 prior to Using or Possessing the substance or method in question.
However, an Athlete may apply retroactively for a TUE (but must still meet the conditions in Article 4.2) if one of any of the following exceptions applies:
a) Emergency or urgent treatment of a medical condition was necessary;
b) There was insufficient time, opportunity or other exceptional circumstances that prevented the Athlete from submitting (or the TUEC to consider) an application for the TUE prior to Sample collection;
c) Due to national level prioritization of certain sports, the Athlete’s National Anti-Doping Organization did not permit or require the Athlete to apply for a prospective TUE (see comment to Article 5.1);
d) If an Anti-Doping Organization chooses to collect a Sample from an Athlete who is not an International-Level Athlete or National-Level Athlete, and that Athlete is Using a Prohibited Substance or Prohibited Method for Therapeutic reasons, the Anti-Doping Organization must permit the Athlete to apply for a retroactive TUE; or
e) The Athlete Used Out-of-Competition, for Therapeutic reasons, a Prohibited Substance that is only prohibited In-Competition.
[Comment to Article 4.1(c), (d) and (e): Such Athletes are strongly advised to have a medical file prepared and ready to demonstrate their satisfaction of the TUE conditions set out at Article 4.2, in case an application for a retroactive TUE is necessary following Sample collection.]
[Comment to Article 4.1(e): This seeks to address situations where, for Therapeutic reasons, an Athlete Uses a substance Out-of-Competition that is only prohibited In-Competition, but there is a risk that the substance will remain in their system In-Competition. In such situations, the Anti-Doping Organization must permit the Athlete to apply for a retroactive TUE (where the Athlete has not applied in advance). This also seeks to prevent Anti-Doping Organizations from having to assess advance TUE applications that may not be necessary.]
4.2 An Athlete may be granted a TUE if (and only if) he/she can show, on the balance of probabilities, that each of the following conditions is met:
a) The Prohibited Substance or Prohibited Method in question is needed to treat a diagnosed medical condition supported by relevant clinical evidence.
[Comment to Article 4.2(a): The Use of the Prohibited Substance or prohibited Method may be part of a necessary diagnostic investigation rather than a treatment per se.]
b) The Therapeutic Use of the Prohibited Substance or Prohibited Method will not, on the balance of probabilities, produce any additional enhancement of performance beyond what might be anticipated by a return to the Athlete’s normal state of health following the treatment of the medical condition.
[Comment to Article 4.2(b): An Athlete’s normal state of health will need to be determined on an individual basis. A normal state of health for a specific Athlete is their state of health but for the medical condition for which the Athlete is seeking a TUE.]
c) The Prohibited Substance or Prohibited Method is an indicated treatment for the medical condition, and there is no reasonable permitted Therapeutic alternative.
[Comment to Article 4.2(c): The physician must explain why the treatment chosen was the most appropriate, e.g. based on experience, side-effect profiles or other medical justifications, including, where applicable, geographically specific medical practice, and the ability to access the medication. Further, it is not always necessary to try and fail alternatives before using the Prohibited Substance or Prohibited Method.]
d) The necessity for the Use of the Prohibited Substance or Prohibited Method is not a consequence, wholly or in part, of the prior Use (without a TUE) of a substance or method which was prohibited at the time of such Use.
[Comment to Article 4.2: The WADA documents titled ″TUE Physician Guidelines″, posted on WADA’s website, should be used to assist in the application of these criteria in relation to particular medical conditions.
The granting of a TUE is based solely on consideration of the conditions set out in Article 4.2. It does not consider whether the Prohibited Substance or Prohibited Method is the most clinically appropriate or safe, or whether its Use is legal in all jurisdictions.
When an International Federation or Major Event Organization TUEC is deciding whether or not to recognize a TUE granted by another Anti-Doping Organization (see Article 7), and when WADA is reviewing a decision to grant (or not to grant) a TUE (see Article 8), the issue will be the same as it is for a TUEC that is considering an application for a TUE under Article 6, i.e., has the Athlete demonstrated on the balance of probabilities that each of the conditions set out in Article 4.2 is met?]
4.3 In exceptional circumstances and notwithstanding any other provision in this International Standard for Therapeutic Use Exemptions, an Athlete may apply for and be granted retroactive approval for their Therapeutic Use of a Prohibited Substance or Prohibited Method if, considering the purpose of the Code, it would be manifestly unfair not to grant a retroactive TUE. For International-Level Athletes and National-Level Athletes, an Anti-Doping Organization may grant an Athlete’s application for a retroactive TUE pursuant to this Article only with the prior approval of WADA (and WADA may in its absolute discretion agree with or reject the Anti-Doping Organization’s decision).
For Athletes who are not International-Level Athletes or National-Level Athletes, the relevant Anti-Doping Organization may grant an Athlete’s application for a retroactive TUE pursuant to this Article without first consulting WADA; however, WADA may at any time review an Anti-Doping Organization’s decision to grant a retroactive TUE pursuant to this Article, and may in its absolute discretion, agree with or reverse the decision.
Any decision made by WADA and/or an Anti-Doping Organization under this Article may not be challenged either as a defense to proceedings for an anti-doping rule violation, or by way of appeal, or otherwise.
All decisions of an Anti-Doping Organization under this Article 4.3, whether granting or denying a TUE, must be reported through ADAMS in accordance with Article 5.5.
[Comment to Article 4.3: For the avoidance of doubt, retroactive approval may be granted under Article 4.3 even if the conditions in Article 4.2 are not met (although satisfaction of such conditions will be a relevant consideration). Other relevant factors might include the reasons why the Athlete did not apply in advance; the Athlete’s experience; whether the Athlete declared the Use of the substance or method on the Doping Control form; and the recent expiration of the Athlete’s TUE. In making its decision, WADA may, at its discretion, consult with a member(s) of a WADA TUEC.]

5.0 TUE Responsibilities of Anti-Doping Organizations
5.1 Code Article 4.4 specifies (a) which Anti-Doping Organizations have authority to make TUE decisions; (b) how those TUE decisions should be recognized and respected by other Anti- Doping Organizations; and (c) when TUE decisions may be reviewed and/or appealed.
[Comment to Article 5.1: See Annex 1 – Code Article 4.4 Flowchart summarizing the key provisions of Code Article 4.4.
Where national policy requirements and imperatives lead a National Anti-Doping Organization to prioritize certain sports over others in its test distribution planning (as contemplated by Article 4.4.1 of the International Standard for Testing and Investigations), the National Anti-Doping Organization may decline to consider advance applications for TUEs from Athletes in some or all of the non-priority sports, but in that case it must permit any such Athlete from whom a Sample is subsequently collected to apply for a retroactive TUE. The National Anti-Doping Organization should publicize any such policy on its website for the benefit of affected Athletes.
Code Article 4.4.2 specifies the authority of a National Anti-Doping Organization to make TUE decisions in respect of Athletes who are not International-Level Athletes. In case of dispute as to which National Anti-Doping Organization should deal with the TUE application of an Athlete who is not an International-Level Athlete, WADA will decide. WADA’s decision will be final and not subject to appeal.]
5.2 For the avoidance of doubt, when a National Anti-Doping Organization grants a TUE to an Athlete, that TUE is valid at national level on a global basis and does not need to be formally recognized by other National Anti-Doping Organizations under Article 7.0 (for example, if an Athlete is granted a TUE by their National Anti-Doping Organization and then trains or competes in the country of another National Anti-Doping Organization, that TUE will be valid if the Athlete is then tested by such other National Anti-Doping Organization).
5.3 Each National Anti-Doping Organization, International Federation and Major Event Organization must establish a TUEC to consider whether applications for grant or recognition of TUEs meet the conditions set out in Article 4.2.
[Comment to Article 5.3: For the avoidance of doubt, the fulfilment of the conditions set out in Articles 4.1 and 4.3 may be determined by the relevant Anti-Doping Organization in consultation with a member(s) of the TUEC.
While a Major Event Organization may choose to recognize pre-existing TUEs automatically, there must be a mechanism for Athletes participating in the Event to obtain a new TUE if the need arises. It is up to each Major Event Organization whether it sets up its own TUEC for this purpose, or rather whether it outsources the task by agreement to a third party. The aim in each case is to ensure that Athletes competing in such Events have the ability to obtain TUEs quickly and efficiently before they compete.]
a) TUECs should include at least three (3) physicians with experience in the care and treatment of Athletes and a sound knowledge of clinical, sports and exercise medicine. In cases where specific expertise is required (for example, for Athletes with impairments where the substance or method pertains to the Athlete’s impairment), at least one (1) TUEC member or expert should possess such expertise. One (1) physician member should act as chair of the TUEC.
b) In order to ensure impartiality of decisions, all members of the TUEC must sign a conflict of interest and confidentiality declaration (a template declaration is available on WADA’s website).
5.4 Each National Anti-Doping Organization, International Federation and Major Event Organization must establish a clear process for applying to its TUEC for a TUE that complies with the requirements of this International Standard. It must also publish details of that process by (at a minimum) posting the information in a conspicuous place on its website and sending the information to WADA. WADA may re-publish the same information on its own website.
5.5 Each National Anti-Doping Organization, International Federation and Major Event Organization must promptly report (in English or French) all decisions of its TUEC granting or denying TUEs, and all decisions to recognize or refusing to recognize other Anti-Doping Organizations’ TUE decisions, through ADAMS as soon as possible and in any event within twenty-one (21) days of receipt of the decision. A decision to deny a TUE shall include an explanation of the reason(s) for the denial. In respect of TUEs granted, the information reported shall include (in English or French):
a) Whether the Athlete was permitted to apply for a TUE retroactively under Article 4.1 and an explanation of the reason(s) why, or whether the Athlete was permitted to apply for and was granted a TUE retroactively under Article 4.3 and an explanation of the reason(s) why;
b) The approved substance or method, the dosage(s), frequency, route of Administration permitted, the duration of the TUE (and, if different, the duration of prescribed treatment), and any conditions imposed in connection with the TUE; and
c) The TUE application form and the relevant clinical information establishing that the Article 4.2 conditions have been satisfied in respect of such TUE (for access only by WADA, the Athlete’s National Anti-Doping Organization and International Federation, and the Major Event Organization organizing an Event in which the Athlete wishes to compete).
[Comment to Article 5.5: The TUE application form may be translated into other languages by Anti-Doping Organizations, but the original English or French text must remain on the form, and an English or French translation of the content must be provided.
The full medical file, including diagnostic tests, laboratory results and values must be provided, but need not be translated into English or French. However, a translated summary of all the key information (including key diagnostic tests) must be entered into ADAMS, with sufficient information to clearly establish the diagnosis. It is strongly suggested that the summary be prepared by a physician or other person with adequate medical knowledge, in order to properly understand and summarize the medical information. More detailed/full translations may be required by the relevant Anti-Doping Organization or WADA, upon request.]
5.6 When a National Anti-Doping Organization grants a TUE to an Athlete, it must warn him/her in writing that (a) the TUE is valid at national level only, and (b) if the Athlete becomes an International-Level Athlete or competes in an International Event, that TUE will not be valid for those purposes unless it is recognized by the relevant International Federation or Major Event Organization in accordance with Article 7.0. Thereafter, the National Anti-Doping Organization should help the Athlete to determine when he/she needs to submit the TUE to an International Federation or Major Event Organization for recognition, and should guide and support the Athlete through the recognition process.
5.7 Each International Federation and Major Event Organization must publish and keep updated a notice (at a minimum, by posting it in a conspicuous place on its website and sending it to WADA) that sets out clearly (1) which Athletes under its jurisdiction are required to apply to it for a TUE, and when; (2) which TUE decisions of other Anti-Doping Organizations it will automatically recognize in lieu of such application, in accordance with Article 7.1(a); and (3) which TUE decisions of other Anti-Doping Organizations will have to be submitted to it for recognition, in accordance with Article 7.1(b).
5.8 If a National Anti-Doping Organization grants a TUE to an Athlete and the Athlete subsequently becomes an International-Level Athlete or competes in an International Event, the TUE will not be valid unless and until the relevant International Federation recognizes that TUE in accordance with Article 7.0. If an International Federation grants a TUE to an Athlete and the Athlete then competes in an International Event organized by a Major Event Organization, the TUE will not be valid unless and until the relevant Major Event Organization recognizes that TUE in accordance with Article 7.0. As a result, if the International Federation or Major Event Organization (as applicable) declines to recognize that TUE, then (subject to the Athlete’s rights of review and appeal) that TUE may not be relied upon to excuse the presence, Use, Possession or Administration of the Prohibited Substance or Prohibited Method mentioned in the TUE vis-à-vis that International Federation or Major Event Organization.

6.0 TUE Application Process
6.1 An Athlete who needs a TUE should apply as soon as possible. For substances prohibited In-Competition only, the Athlete should apply for a TUE at least thirty (30) days before their next Competition, unless it is an emergency or exceptional situation.
6.2 The Athlete should apply to their National Anti-Doping Organization, International Federation and/or a Major Event Organization (as applicable), using the TUE application form provided. Anti-Doping Organizations shall make the application form they want Athletes to use available for download from their websites. That form must be based on the ″TUE Application Form″ template available on WADA’s website. The template may be modified by Anti-Doping Organizations to include additional requests for information, but no sections or items may be removed.
[Comment to Article 6.2: In certain situations, an Athlete may not know which National Anti- Doping Organization they should apply to for a TUE. In such circumstances, the Athlete should consult the National Anti-Doping Organization of the country of the sport organization for which they compete (or with which they are a member or license holder), to determine if they fall within that National Anti-Doping Organization’s TUE jurisdiction, according to their rules.
If that National Anti-Doping Organization refuses to evaluate the TUE application because the Athlete does not fall within its TUE jurisdiction, the Athlete should consult the anti-doping rules of the National Anti-Doping Organization of the country in which they reside (if different).
If the Athlete still does not fall within that National Anti-Doping Organization’s TUE jurisdiction, the Athlete should then consult the anti-doping rules of the National Anti-Doping Organization of their country of citizenship (if different from where they compete or reside).
Athletes may contact any of the above-referenced National Anti-Doping Organizations for assistance with determining whether the National Anti-Doping Organization has TUE jurisdiction. In the event that none of the above-mentioned National Anti-Doping Organizations have TUE jurisdiction, where there is an Adverse Analytical Finding, the Athlete should ordinarily be permitted to apply for a retroactive TUE from the Anti-Doping Organization that has Results Management authority. See also the summary flowcharts on ″Where to Apply?″ in the medical section of WADA’s website.]
6.3 An Athlete may not apply to more than one (1) Anti-Doping Organization for a TUE for the Use of the same Prohibited Substance or Prohibited Method for the same medical condition. Nor may an Athlete have more than one (1) TUE at a time for the Use of the same Prohibited Substance or Prohibited Method for the same medical condition (and any such new TUE will supersede the previous TUE, which should be cancelled by the relevant Anti-Doping Organization).
6.4 The Athlete should submit the TUE application form to the relevant Anti-Doping Organization via ADAMS or as otherwise specified by the Anti-Doping Organization. The form must be signed by the treating physician and accompanied by a comprehensive medical history, including documentation from the original diagnosing physician(s) (where possible) and the results of all examinations, laboratory investigations and imaging studies relevant to the application.
[Comment to Article 6.4: The information submitted in relation to the diagnosis and treatment should be guided by the relevant WADA documents posted on WADA’s website.]
6.5 The Athlete should keep a complete copy of the TUE application form and of all materials and information submitted in support of that application.
6.6 A TUE application will only be considered by the TUEC following the receipt of a properly completed application form, accompanied by all relevant documents. Incomplete applications will be returned to the Athlete for completion and re-submission.
6.7 The TUEC may request from the Athlete or their physician any additional information, examinations or imaging studies, or other information that it deems necessary in order to consider the Athlete’s application; and/or it may seek the assistance of such other medical or scientific experts as it deems appropriate.
6.8 Any costs incurred by the Athlete in making the TUE application and in supplementing it as required by the TUEC are the responsibility of the Athlete.
6.9 The TUEC shall decide whether or not to grant the application as soon as possible, and usually (i.e., unless exceptional circumstances apply) within no more than twenty-one (21) days of receipt of a complete application. Where a TUE application is made in a reasonable time prior to an Event, the TUEC must use its best endeavors to issue its decision before the start of the Event.
6.10 The TUEC’s decision must be communicated in writing to the Athlete and must be made available to WADA and to other Anti-Doping Organizations via ADAMS, in accordance with Article 5.5.
6.11 Each TUE will have a specified duration, as decided by the TUEC, at the end of which the TUE will expire automatically. If the Athlete needs to continue to Use the Prohibited Substance or Prohibited Method after the expiry date, he/she must submit an application for a new TUE well in advance of that expiry date, so that there is sufficient time for a decision to be made on the application before the expiry date.
[Comment to Article 6.11: Where applicable, the duration of validity should be guided by the WADA documents titled ″TUE Physician Guidelines″.]
6.12 A TUE will be withdrawn prior to expiry if the Athlete does not promptly comply with any requirements or conditions imposed by the Anti-Doping Organization granting the TUE. Alternatively a TUE may be reversed upon review by WADA or on appeal.
6.13 Where an Adverse Analytical Finding is issued shortly after a TUE for the Prohibited Substance in question has expired or has been withdrawn or reversed, the Anti-Doping Organization conducting the initial review of the Adverse Analytical Finding, in accordance with Article 5.1.1.1 of the International Standard for Results Management shall consider whether the finding is consistent with Use of the Prohibited Substance prior to the expiry, withdrawal or reversal of the TUE. If so, such Use (and any resulting presence of the Prohibited Substance in the Athlete’s Sample) is not an anti-doping rule violation.
6.14 In the event that, after their TUE is granted, the Athlete requires a materially different dosage, frequency, route or duration of Administration of the Prohibited Substance or Prohibited Method to that specified in the TUE, he/she must contact the relevant Anti-Doping Organization, who will then determine whether the Athlete needs to apply for a new TUE. If the presence, Use, Possession or Administration of the Prohibited Substance or Prohibited Method is not consistent with the terms of the TUE granted, the fact that the Athlete has the TUE will not prevent the finding of an anti-doping rule violation.
[Comment to Article 6.14: It is recognized that for certain medical conditions, dosages may fluctuate, particularly during the early stages of the establishment of a treatment regime or for a condition such as insulin-dependent diabetes. Such potential fluctuations should be accounted for in the TUE. However, in the event of a change that is not accounted for in the TUE, the Athlete must contact the relevant Anti-Doping Organization to determine whether a new TUE is required.]

7.0 TUE Recognition Process
7.1 Code Article 4.4 requires Anti-Doping Organizations to recognize TUEs granted by other Anti-Doping Organizations that satisfy the Article 4.2 conditions. Therefore, if an Athlete who becomes subject to the TUE requirements of an International Federation or Major Event Organization already has a TUE, he/she should not submit an application for a new TUE to the International Federation or Major Event Organization. Instead:
a) The International Federation or Major Event Organization may publish notice that it will automatically recognize TUE decisions made pursuant to Code Article 4.4 (or certain categories of such decisions, e.g., those made by specified Anti-Doping Organizations, or those relating to particular Prohibited Substances), provided that such TUE decisions have been reported in accordance with Article 5.5. If the Athlete’s TUE falls into a category of TUEs that are automatically recognized in this way at the time the TUE is granted, he/she does not need to take any further action.
[Comment to Article 7.1(a): To ease the burden on Athletes, automatic recognition of TUE decisions once they have been reported in ADAMS in accordance with Article 5.5 is strongly encouraged. If an International Federation or Major Event Organizer is not willing to grant automatic recognition of all such decisions, it should grant automatic recognition of as many such decisions as possible, e.g., by publishing and keeping updated a list of Anti-Doping Organizations whose TUE decisions it will recognize automatically, and/or a list of those Prohibited Substances for which it will automatically recognize TUEs. Publication should be in the same manner as is set out in Article 5.4, i.e., the notice should be posted on the International Federation’s website and sent to WADA and to National Anti-Doping Organizations.]
b) In the absence of such automatic recognition, the Athlete shall submit a request for recognition of the TUE to the International Federation or Major Event Organization in question, either via ADAMS or as otherwise specified by that International Federation or Major Event Organization. The request should be accompanied by a copy of the TUE and the original TUE application form and supporting materials referenced at Article 6.4 (unless the Anti-Doping Organization that granted the TUE has already made the TUE and supporting materials available via ADAMS, in accordance with Article 5.5).
7.2 Incomplete requests for recognition of a TUE will be returned to the Athlete for completion and re-submission. In addition, the TUEC may request from the Athlete or their physician any additional information, examinations or imaging studies, or other information that it deems necessary in order to consider the Athlete’s request for recognition of the TUE; and/or it may seek the assistance of such other medical or scientific experts as it deems appropriate.
7.3 Any costs incurred by the Athlete in making the request for recognition of the TUE and in supplementing it as required by the TUEC are the responsibility of the Athlete.
7.4 The TUEC shall decide whether or not to recognize the TUE as soon as possible, and usually (i.e., unless exceptional circumstances apply) within no more than twenty-one (21) days of receipt of a complete request for recognition. Where the request is made a reasonable time prior to an Event, the TUEC must use its best endeavors to issue its decision before the start of the Event.
7.5 The TUEC’s decision will be notified in writing to the Athlete and will be made available to WADA and to other Anti-Doping Organizations via ADAMS. A decision not to recognize a TUE must include an explanation of the reason(s) for the non-recognition.
7.6 If an International Federation chooses to test an Athlete who is not an International-Level Athlete, it must recognize a TUE granted by that Athlete’s National Anti-Doping Organization unless the Athlete is required to apply for recognition of the TUE pursuant to Articles 5.8 and 7.0, i.e. because the Athlete is competing in an International Event.

8.0 Review of TUE Decisions by WADA
8.1 Code Article 4.4.6 provides that WADA, in certain cases, must review TUE decisions of International Federations, and that it may review any other TUE decisions, in each case to determine compliance with the Article 4.1 and 4.2 conditions. In relation to the Article 4.2 conditions, WADA shall establish a WADA TUEC that meets the requirements of Article 5.3 to carry out such reviews. In relation to the Article 4.1 conditions, these can be reviewed by WADA (which may, at its discretion, consult with a member(s) of a WADA TUEC).
8.2 Each request for review must be submitted to WADA in writing and must be accompanied by payment of the application fee established by WADA, as well as copies of all of the information specified in Article 6.4 (or, in the case of review of a TUE denial, all of the information that the Athlete submitted in connection with the original TUE application). The request must be copied to the Anti-Doping Organization whose decision would be the subject of the review, and to the Athlete (if he/she is not requesting the review).
8.3 Where the request is for review of a TUE decision that WADA is not obliged to review, WADA shall advise the Athlete as soon as practicable following receipt of the request whether or not it will review the TUE decision. Any decision by WADA not to review the TUE decision is final and may not be appealed. However, the TUE decision may still be appealable, as set out in Code Article 4.4.7.
8.4 Where the request is for review of a TUE decision of an International Federation that WADA is obliged to review, WADA may nevertheless refer the decision back to the International Federation (a) for clarification (for example, if the reasons are not clearly set out in the decision); and/or (b) for re-consideration by the International Federation (for example, if the TUE was only denied because medical tests or other information required to demonstrate satisfaction of the Article 4.2 conditions were missing).
[Comment to Article 8.4: If an International Federation refuses to recognize a TUE granted by a National Anti-Doping Organization only because medical tests or other information required to demonstrate satisfaction of the Article 4.2 conditions are missing, the matter should not be referred to WADA. Instead, the file should be completed and re-submitted to the International Federation.]
8.5 Where a request for review is referred to the WADA TUEC, the WADA TUEC may seek additional information from the Anti-Doping Organization and/or the Athlete, including further studies as described in Article 6.7, and/or it may obtain the assistance of other medical or scientific experts as it deems appropriate.
8.6 WADA shall reverse any grant of a TUE that does not comply with the Article 4.1 and 4.2 conditions (as applicable). Where the TUE reversed was a prospective TUE (rather than a retroactive TUE), such reversal shall take effect upon the date specified by WADA (which shall not be earlier than the date of WADA’s notification to the Athlete). The reversal shall not apply retroactively and the Athlete’s results prior to such notification shall not be Disqualified. Where the TUE reversed was a retroactive TUE, however, the reversal shall also be retroactive.
8.7 WADA shall reverse any denial of a TUE where the TUE application met the Article 4.1 and 4.2 conditions (as applicable), i.e., it shall grant the TUE.
8.8 Where WADA reviews a decision of an International Federation that has been referred to it pursuant to Code Article 4.4.3 (i.e., a mandatory review), it may require whichever Anti- Doping Organization ″loses″ the review (i.e., the Anti-Doping Organization whose view it does not uphold) (a) to reimburse the application fee to the party that referred the decision to WADA (if applicable); and/or (b) to pay the costs incurred by WADA in respect of that review, to the extent they are not covered by the application fee.
8.9 Where WADA reverses a TUE decision that WADA has decided in its discretion to review, WADA may require the Anti-Doping Organization that made the decision to pay the costs incurred by WADA in respect of that review.
8.10 If applicable, WADA shall communicate the reasoned decision of the WADA TUEC promptly to the Athlete and to their National Anti-Doping Organization and International Federation (and, if applicable, the Major Event Organization).

9.0 Confidentiality of Information
9.1 The Processing of Personal Information during the TUE process by Anti-Doping Organizations shall comply with the International Standard for the Protection of Privacy and Personal Information. Anti-Doping Organizations shall ensure that they have a valid legal authority or basis for such Processing, in accordance with the International Standard for the Protection of Privacy and Personal Information and applicable laws.
9.2 Anti-Doping Organizations shall communicate in writing the following information to Athletes as well as any other relevant information in accordance with Article 7.1 of the International Standard for the Protection of Privacy and Personal Information in connection with an Athlete’s application for the grant or recognition of a TUE:
a) All information pertaining to the application will be transmitted to members of all TUECs with authority under this International Standard to review the file and, as required, other independent medical or scientific experts, and to all necessary staff (including WADA staff) involved in the management, review or appeal of TUE applications;
b) The Athlete must authorize their physician(s) to release to any relevant TUEC upon request any health information that any such TUEC deems necessary in order to consider and determine the Athlete’s application; and
c) The decision on the application will be made available to all Anti-Doping Organizations with Testing authority and/or Results Management authority over the Athlete.
[Comment to Article 9.2: Where Anti-Doping Organizations are relying upon the Athlete’s consent to Process Personal Information in connection with the TUE process, the Athlete applying for the grant or recognition of a TUE shall provide written and explicit consent to the foregoing.]
9.3 The TUE application shall be dealt with in accordance with the principles of strict medical confidentiality. The members of all relevant TUECs, any consulted independent experts and the relevant staff of the Anti-Doping Organization shall conduct all of their activities relating to the process in strict confidence and shall sign appropriate confidentiality agreements. In particular, they shall keep the following information confidential:
a) All medical information provided by the Athlete and physician(s) involved in the Athlete’s care; and
b) All details of the application, including the name of the physician(s) involved in the process.
9.4 Should the Athlete wish to revoke the right of a TUEC to obtain any health information on their behalf, the Athlete shall notify their physician in writing of such revocation; provided that, as a result of that revocation, the Athlete’s application for a TUE or for recognition of an existing TUE will be deemed withdrawn without approval/recognition having been granted.
9.5 Anti-Doping Organizations shall only use information submitted by an Athlete in connection with a TUE application to evaluate the application and in the context of potential anti-doping rule violation investigations and proceedings.
1

A rendeletet az 542/2022. (XII. 22.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte 2023. január 1. napjával.

2

Az 1. § a 730/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.

3

A 2. § (1) bekezdését a 730/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.

4

A 3. §-t a 730/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.

5

A 7. § (1) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

6

A 7. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

7

Az 1. mellékletet a 730/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.

8

A 2. mellékletet a 730/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére