578/2020. (XII. 14.) Korm. rendelet indokolás
578/2020. (XII. 14.) Korm. rendelet indokolás
az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer működéséről szóló 578/2020. (XII. 14.) Korm. rendelethez
2021.04.01.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Éltv.) rendelkezik az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer (a továbbiakban: FELIR) létrehozásáról, szabályozza a FELIR nyilvántartásba vételre és használatra kötelezettek körét, a nyilvántartott adatokat és azok kezelését, valamint az adatátadással kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket. A FELIR azonosító biztosítja, hogy az ügyfelek élelmiszerlánccal összefüggő tevékenységei nyomon követhetőek, az adatok beazonosíthatóak és összegyűjthetőek.
A FELIR működésének részletes szabályait kormányrendeleti szinten kell megállapítani, szabályozva a FELIR-ben történő nyilvántartásba vétel és a FELIR azonosító kiadásának hatósági eljárását, a FELIR azonosító felfüggesztését és visszavonását.
A kormányrendelet meghatározza a FELIR azonosító köteles tevékenységeket, amelyek csak FELIR azonosító birtokában végezhetők. A FELIR üzemeltetőjeként, valamint a FELIR nyilvántartásba vétellel és a FELIR azonosító kiadásával kapcsolatos hatósági eljárás lefolytatására a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: NÉBIH) kerül kijelölésre.
A FELIR-ben történő nyilvántartásba vétel és FELIR azonosító kiadása iránti bejelentés elsősorban elektronikus úton történik, de természetes személyek személyesen is kezdeményezhetik a nyilvántartásba vételt és a FELIR azonosító kiadását. Az elektronikus úton indított hatósági eljárás során a rendszer azonnal generálja a FELIR azonosítót.
A nyilvántartásba vételt személyesen a FELIR azonosító köteles tevékenységre vonatkozó jogszabály szerinti, az adott tevékenység nyilvántartásba vételéért vagy engedélyezéséért felelős élelmiszerlánc-felügyeleti, állattenyésztési, növénytermesztési, vadászati, halgazdálkodási, erdészeti vagy mezőgazdasági igazgatási feladatokat ellátó szervnél (a továbbiakban: eljáró szerv) kell kezdeményezni, amely elindítja az elektronikus ügyintézési folyamatot a FELIR-ben. Az eljáró szerv lehet a NÉBIH, a megyei kormányhivatal vagy a járási hivatal a tevékenységre vonatkozó jogszabályban foglaltak szerint.
Az eljáró szerv az elektronikus ügyintézési folyamat indítását megelőzően ellenőrzi a személyazonosító adatokat, rögzíti az adatokat az informatikai rendszerben, valamint a már nyilvántartásba vett ügyfél esetén az adatváltozást, módosítást átvezeti a rendszerben, és rögzíti a rendszerben azt is, ha az ügyféllel szemben eljár (felfüggeszti, korlátozza, megtiltja tevékenységét, nyilvántartásból törli), vagy az ügyfél bejelenti a tevékenység szüneteltetését, megszűnését.
A FELIR nyilvántartásba vételi eljárással egyidejűleg teljesíthető a szükséges adatok megadásával a tevékenységre vonatkozó jogszabályban előírt, a tevékenység megkezdésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség, valamint az engedélyköteles tevékenység ellenőrzött bejelentése. Ezzel a rendelkezéssel csökkennek az ügyfelek és járási hivatalok/kormányhivatalok adminisztrációs terhei. Nem kettős engedélyezési eljárást jelent, hanem elektronizált útra tereli a nyilvántartásba vételi és az engedélyezési eljárásokat. A FELIR nyilvántartásba vétellel egyidejűleg, az ügyfél által, elektronikusan indított nyilvántartásba vételi eljárás vagy az engedélyköteles tevékenység ellenőrzött bejelentése során a rendszerben – az eljárás típusától függően – automatikusan végigfut a folyamat.
Amennyiben az ügyfél személyesen intézi a tevékenység nyilvántartásba vételét, engedélyezési eljárását, az egyablakos ügyintézés az eljáró szerv oldaláról valósul meg. Az eljáró szerv a hatósági nyilvántartásba történő bejegyzés során rögzíti az ügyfél adatait a szakrendszerben, ami automatikusan FELIR azonosítót generál számára, ami megjelenik az eljáró szerv által kiadott határozatban.
A bejelentéshez kötött tevékenység elektronikus bejelentése esetén a legtöbb tevékenység azonnal bekerül a hatósági nyilvántartásba, és az ügyfél ezzel egyidejűleg megkapja a FELIR azonosítót. Amennyiben azonban a tevékenység nyilvántartásba vételhez egyedi, szakmai mérlegelés is szükséges, a FELIR átirányítja a folyamatot az eljáró szervhez. Amennyiben az eljáró szerv nem rendel el hiánypótlást, és nem tagadja meg a nyilvántartásba vételt, az ügyfél a nyilvántartásba vétellel együtt megkapja a FELIR azonosítót is.
A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: 2020. évi LVIII. törvény) 400. §-a szerinti ellenőrzött bejelentés esetén a bejelentést a rendszer továbbítja az eljáró szervhez. Amennyiben az eljáró szerv nem utalja engedélyezési eljárásra a folyamatot, a bejelentés a 2020. évi LVIII. törvény 404. § (1) bekezdésére figyelemmel 15 napon belül bekerül a hatósági nyilvántartásba, és ezzel együtt az ügyfél megkapja a FELIR azonosítót is.
Az engedélyköteles tevékenységek esetében csak a FELIR nyilvántartásba vétel történik meg a bejelentéssel egyidejűleg, és ez még nem jogosítja fel az ügyfelet a tevékenység megkezdésére. Ebben az esetben az eljáró szervnél az engedélyezési eljárást le kell folytatni.
A FELIR azonosító nem csupán az ügyfél adatait azonosítja be, hanem az ügyfél által végzett valamennyi tevékenységet és ezen tevékenységek kezdésének időpontját. Egy ügyfél számára egy FELIR azonosító kerül megállapításra, a tevékenységei külön-külön kapnak automatizáltan egy tevékenység/létesítmény azonosítót.
A kiosztott FELIR azonosító nem kerül újra kiosztásra, ha az ügyfél befejezi tevékenységét, a FELIR azonosító visszavonásra kerül, az ügyfél adatai pedig – az Éltv.-ben foglalt rendelkezések alapján – 10 év után törlésre kerülnek a rendszerből. A FELIR azonosítót magát azonban nem törli a rendszer.
A NÉBIH a FELIR azonosítót felfüggeszti, ha az ügyfél valamennyi tevékenységét szünetelteti, megszüntette, a tevékenység hatósági eljárás során szűnt meg, került felfüggesztésre, vagy az ügyfél csak a FELIR nyilvántartásba vételt kérelmezte, de végül a szakágazati jogszabályokban foglalt nyilvántartásba vételre, engedélyezésre nem került sor, továbbá ha az ügyfél tevékenységére vonatkozó agrárágazati szakrendszerben adatforgalom nem került egy évig rögzítésre, azaz az ügyfél inaktív, és a NÉBIH felszólítása ellenére nem nyilatkozik tevékenysége aktív állapotáról.
A FELIR azonosító visszaállítását az ügyfél kérelmezheti a NÉBIH-nél, és amennyiben a felfüggesztés esetei nem állnak fenn, a NÉBIH ismét aktív állapotba állítja az ügyfél FELIR azonosítóját.
A NÉBIH a FELIR azonosítót visszavonja, ha a természetes személy elhalálozik, vagy a jogi személy megszűnt, kényszertörlésre került. A visszavont FELIR azonosító nem osztható ki újra.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a tervezet indokolásának a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában történő közzététele szükséges.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás