• Tartalom

6/2020. (III. 25.) AM rendelet indokolás

6/2020. (III. 25.) AM rendelet indokolás

a natúrparkok létrehozásáról és működéséről szóló 6/2020. (III. 25.) AM rendelethez

2020.04.24.
Hazánkban a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Tvt.) 2004. évi módosítása teremtette meg a natúrparkok államilag elismert módon történő létrejöttét, ekkor került be a törvény szövegébe a natúrpark fogalma és a létesítésére vonatkozó azon szabályozás, melynek értelmében a natúrpark elnevezés használatához a természetvédelemért felelős miniszter hozzájárulása szükséges. A jogszabály biztosította lehetőséggel élve 2004-től 2019. október 31-ig 15 natúrpark kapta meg a natúrpark név használatához való hozzájárulást hazánkban.
A Tvt. 4. § q) pontja értelmében a natúrpark „a helyi közösségek (önkormányzatok, társadalmi szervezetek, gazdálkodó szervezetek és az érintett lakosság) összefogása eredményeként létrejövő, a táji, természeti és kulturális értékek megőrzésén és fenntartható hasznosításán alapuló terület- és vidékfejlesztési célok megvalósulását is támogató, meghatározott területre vonatkozó együttműködés, amely e törvény végrehajtására kiadott jogszabály szerint jön létre”.
A natúrpark név használatához való hozzájárulást, annak visszavonását, valamint a felülvizsgálat részletes feltételeire vonatkozó rendelkezéseket sem a Tvt., sem más jogszabály nem tartalmazta, ahogyan a natúrparkok nemzetközileg elfogadott úgynevezett négy pillér szerinti tevékenységének meghatározása sem volt jogszabályban lefektetve.
A natúrparkok – az általánosan elfogadott európai gyakorlathoz hasonlóan – alapvetően négy ún. „pillér” (a főbb célkitűzéseiket csoportosító négy fókuszterület) mentén végzik tevékenységüket. E pillérek tartalmát a rendelet 3. § (1) bekezdése rögzíti.
A hazai natúrparkok szervezeti hátterét általában egy, a térségben működő társadalmi szervezet adja, amely így – egyéb tevékenysége mellett – a gyakorlatban munkaszervezeti feladatokat is ellát. A natúrparki munkaszervezetnek a natúrpark név használatával kapcsolatos jogait és kötelezettségeit a rendelet határozza meg először jogszabályi szinten.
Fentiekkel is összhangban az Országgyűlés által a 27/2015. (VI. 17.) OGY határozat keretében elfogadott 4. Nemzeti Környezetvédelmi Program szükséges intézkedésként határozza meg a Kormányzat számára többek között a natúrpark létesítésének feltételrendszeréről szóló szabályozás fejlesztését. Ezzel párhuzamosan a hazai natúrparkok számának dinamikus növekedése is indokolja a natúrparkok szakmai koordinációjának erősítését és ennek érdekében az önálló rendelet megalkotását. Ezen szempontok összhangban vannak a Nemzeti Tájstratégia 2017–2026. III.1: Fogékonyság, társadalmi felelősségvállalás növelése alcél keretében megfogalmazott célkitűzésekkel és feladatokkal.
A jogszabály megalkotásának fő célja, hogy közérthetően és áttekinthetően szabályozza a natúrpark név használatához szükséges hozzájárulás kezdeményezésének folyamatát. Ezen túlmenően célja a felülvizsgálat, a hozzájárulás megújítása, valamint a visszavonás eseteinek, feltételeinek szabályozása.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a natúrparkok létrehozásáról és működéséről szóló miniszteri rendelet indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele szükséges.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére