67/2020. (XII. 21.) AM rendelet indokolás
67/2020. (XII. 21.) AM rendelet indokolás
a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsnál működő Közösségi Marketing Alapba történő befizetésről szóló piacszervezési intézkedés kiterjesztéséről szóló 67/2020. (XII. 21.) AM rendelethez
2021.01.01.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács Közösségi Marketing Alapot működtet, amelynek célja a fogyasztók több, gyakoribb és tudatosabb tej és tejtermék fogyasztásra való ösztönzése, a gyermekek, a fiatalok tej- és tejtermékfogyasztásra motiváló nevelésének támogatása, segítségnyújtás az egészségtudatos táplálkozás kialakításában a tej és tejtermékek fogyasztásának megszerettetésével, valamint a tejtermékek sokféleségének és egészséges táplálkozásban betöltött szerepének bemutatásával. A rendelet ezen Közösségi Marketing Alapba történő befizetésről szóló piacszervezési intézkedés hatályát terjeszti ki. A kiterjesztés a szakmaközi szervezeten belül létrejött megállapodásnak, döntésnek vagy összehangolt magatartásnak a kötelezővé tétele az ágazat azon szereplőire, akik nem tagjai az adott szakmaközi szervezetnek. A mezőgazdasági termékpiacok szervezésének egyes kérdéseiről, a termelői és a szakmaközi szervezetekről szóló 2015. évi XCVII. törvény 19. §-a alapján a kiterjesztésről kérelem alapján az agrárminiszter dönt, és jogszabályban hirdeti ki. A piacszervezési intézkedés kiterjesztése legfeljebb három gazdasági évig tartható hatályban.
A mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésének létrehozásáról és a 922/72/EGK, a 234/79/EK, az 1037/2001/EK és az 1234/2007/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 1308/2013/EU rendelet (a továbbiakban: SCMO rendelet) 164. cikk (4) bekezdés a) pontja külön nevesíti „a termelésre és a piacra vonatkozó jelentéstételt” azon szabályok között, amelyek kiterjesztése kérhető az egyéb gazdasági szereplőkre.
A közösségi marketing előnyét, azaz a fogyasztás bővülését (vagy piaci zavar esetén a csökkenés mérséklését) valamennyi piaci szereplő élvezi, „terheit” azonban egy jó ideig csak egy részük viselte. Ezen ellentmondásos helyzet feloldását segíti az uniós és hazai szabályok adta lehetőség: a marketing-hozzájárulás címén előírt fizetési kötelezettség kiterjesztése, amely a tej közösségi marketingje tekintetében a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsnál működő Közösségi Marketing Alapba történő befizetésről szóló piacszervezési intézkedés kiterjesztéséről szóló rendelettel valósul meg.
Figyelemmel arra, hogy a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsnál működő Közösségi Marketing Alapbevételét képezik az 195098, a 208346 és a 212671 lajstromszámú védjegyek használata alapján fizetett védjegyhasználati díjak, így a kettős hozzájárulás fizetésének elkerülése érdekében nem köteles az adott év vonatkozásában marketing-hozzájárulást fizetni, aki az említett védjegyek valamelyikének jogszerű használata alapján a védjegy tulajdonosának az adott év teljes időszakára nézve a védjegyhasználati díjat megfizette.
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel az indokolás közzététele javasolt az Indokolások Tárában.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás