• Tartalom

673/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet indokolás

673/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet indokolás

a Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló törvény végrehajtásáról szóló 673/2020. (XII. 28.) Korm. rendelethez

2021.01.01.
A jelen tervezet tárgyát képező jogszabályhoz fűzött végső előterjesztői indokolást a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdése alapján indokolt közzétenni az Indokolások Tárában.
A Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló 2020. évi CLXII. törvény (a továbbiakban: Tv.) átmeneti rendelkezéseiben meghatározott ütemezéshez igazodóan a rendelet hatálya a Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerhez (a továbbiakban: KSZDR) csatlakozó szervekre terjed ki, amelyeket a Tv. 2. §-a jelöl ki.
A KSZDR egységes informatikai rendszer, amelynek részei magukban foglalják
1.    a Tv. 3. § (1) bekezdése szerinti rendszerelemeket,
2.    a funkcionalitást biztosító modulokat,
3.    a hozzáférési jogosultság jogszabályban meghatározottak szerinti biztosítása érdekében önálló jogosultságkezelési modult,
4.    a technikai működést biztosító modulokat.
A rendszerelemek a következők:
–     az adatfeltöltés teljesítésének informatikai eszközeként az adatgyűjtő modul, azaz a közszolgálati személyügyi interfész,
–     a statisztikai modul, azaz a Döntéstámogató Központ (DTK),
–     az Álláshely Nyilvántartó Rendszer (ÁNYR),
–     a közszolgálati alapnyilvántartás vezetésére szolgáló Személyügyi Támogató és Nyilvántartó Rendszer.
A funkcionalitást biztosító modulok külön-külön kerülnek meghatározásra, attól függően, hogy az adatgyűjtő modulban vagy a statisztikai modulban (DTK) működnek.
A két fő rendszerelem, az adatgyűjtő modul és a DTK szabályai kerülnek rögzítésre valamennyi jogállás vonatkozásában. Két további elem specifikus, csak egyes jogállások tekintetében kerül majd alkalmazásra (az informatikai fejlesztés folyamatban van, a végrehajtási szabályozás a Tv. 17. §-ában foglalt ütemezéshez igazítottan kerül kialakításra):
–     az ÁNYR csak a kormányzati igazgatási szerveknél értelmezhető,
–     az új személyügyi alapnyilvántartó és ügyviteli rendszer, amely egyrészt a központi kormányzati igazgatási szerveknél, másrészt a rendvédelmi feladatokat ellátó szerveknél kerül bevezetésre a személyügyi nyilvántartások kezelésére.
A rendelet az adatgyűjtő modul és a DTK tekintetében határozza meg a fő funkciójukat, részeit, működésének alapvető szabályait.
Ahhoz, hogy a KSZDR céljai megvalósuljanak, szervezeti és személyes adatokra van szükség, ebből készíthetők az elemzések, a kormányzati döntés-előkészítő anyagok. Ezek az adatok az adatgyűjtő modulba kerülnek feltöltésre, amely a forrásrendszerekkel történő kommunikációra alkalmas adatkapcsolattal rendelkező nyilvántartás, amely teljes nyilvántartási, lekérdezési, továbbá karbantartási és jogosultságkezelési funkciókat valósít meg.
Funkciói:
–     elsődleges feladata, hogy interfész-adatkapcsolatot teremt a Tv. 1–7. mellékletében meghatározott adatok feltöltéséhez,
–     informatikai adatbázist biztosít, ezáltal a jogállási törvényekben meghatározott adatkezelők közvetlenül hozzáférhetnek az adatokhoz,
–     informatikai adatkapcsolatot biztosít a rendszerelemek és a modulok között.
Az adatgyűjtő modul adatforrása:
–     a szervezetek adatfeltöltése (személyes és szervezeti adatok),
–     kiegészítő adatok a szakrendszerekből,
–     a KIRA adatszolgáltatása a kereseti adatok tekintetében,
–     a Magyar Államkincstár adatszolgáltatása a költségvetési szervekről és a költségvetési körben gazdálkodó szervekről szóló közhiteles hatósági törzskönyvi nyilvántartásból (KTÖRZS).
A szakrendszerek különböző emberierőforrás-folyamatokat támogató nyilvántartások (pl. teljesítményértékelési, továbbképzési rendszer stb.), melyek szabályait jogszabályok rendezik. A KSZDR-ben mint adatforrás jelennek meg. A közigazgatás, a rendvédelem és az egészségügy érintett szakrendszereit az 1. melléklet tartalmazza.
A statisztikai modul (DTK) biztosítja a statisztikai adatszolgáltatáshoz szükséges adatokat, itt nem kerül sor személyhez köthető adatok nyilvántartására. Az adatok az adatgyűjtő modulból kerülnek át, a személyes adatok tekintetében személytelenítésre kerül sor. Szintén ebben a rendszerelemben kerül kialakításra több olyan statisztikai adatkezelési eszköz is, amelyek mind a munkáltatói jogkör gyakorlója, mind a Kormány számára nyújtanak személyügyi, illetve személyzetpolitikai és módszertani támogatást. E támogató eszközök közé sorolandó a reporting, az ágazati és kormányzati intézménytervezői, a monitoring és az elemző-értékelő modul, ez utóbbiba beleértve az aggregált HR-adatok jövőbeni várható és számított értékeire vonatkozó, prediktív analízist biztosító funkciót is.
A DTK-ba az adatgyűjtő modulbólkerülnek az adatok. A statisztikai modul (DTK) további adatforrását képezik továbbá a munkaügyi statisztikák, amelyek a Központi Statisztikai Hivatal elnökével kötendő együttműködési megállapodás alapján kerülnek e rendszerelembe.
A KSZDR informatikai üzemeltetési feladatait az infrastruktúraüzemeltetés tekintetében a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörű Részvénytársaság, az alkalmazásüzemeltetés tekintetében az IdomSoft Zártkörű Részvénytársaság látja el.
A jogosultságkezelés alapelve, hogy az adatgyűjtő modul adatbázisban tárolt adatokhoz a felhasználók hozzáférése a rendszer közvetlen kezelésén alapul. A jogosultság terjedelme alapján a szerepkör határozza meg a felhasználó hozzáférését.
A hozzáférés kétfaktoros hitelesítéssel történhet
–     felhasználói névvel és jelszóval, valamint
–     elektronikus személyazonosító igazolvánnyal (eSzig).
A jogosultsági rendszer háromszintű:
–     KSZDR adminisztrátor: a legmagasabb szintű felhasználói jogosultsággal rendelkező felhasználó a KSZDR Központ,
–     szervezeti adminisztrátor: a csatlakozó szervezetek jogosultsága, a KSZDR adminisztrátor köteles a kiosztására,
–     végfelhasználó: a szervezeti adminisztrátor jogosult a végfelhasználói jogosultságok kiadására, amelynek birtokában a végfelhasználók a beállított szerepkörükhöz igazodóan jogosultak a rendszer használatára.
A szabályozás előírja a felhasználók által végzett műveletekről a nyilvántartási, naplókészítési és tárolási kötelezettséget. Az engedélyezett jogosultságokat nyilván kell tartani. A nyilvántartást úgy kell kialakítani, hogy megállapítható legyen, hogy egy adott időpontban egy meghatározott adathoz a felhasználók milyen köre fért hozzá, és részükre ezt a jogosultságot ki engedélyezte.
A Tv. 9. § (2) bekezdése alapján az adatgyűjtő modulban tárolt személyes adatok tekintetében a rendszer működtetője, a közszolgálati életpálya kidolgozásért felelős miniszter, valamint ehhez kapcsolódóan az informatikai üzemeltető (NISZ Zrt., IdomSoft Zrt.) adatfeldolgozóként jár el. Az adatfeldolgozói jogviszonyra vonatkozó részletes szabályokat a kormányrendeletben kell meghatározni. Az adatfeldolgozói jogviszonyra vonatkozó szabályok az általános adatvédelmi rendelet alapján kerültek meghatározásra.
Külön dokumentáció tartalmazza a KSZDR-ben történő adatnyilvántartás, a KSZDR-be és az onnan történő adatszolgáltatás technikai feltételeit, az információbiztonsághoz szükséges és elégséges feltételeit; e körbe tartozik különösen a rendszer műszaki specifikációja, a logikai rendszerterv. E dokumentáció határozza meg a végrehajtáshoz szükséges információkat, ennek megfelelően az érintettek részére elérhetővé kell tenni.
Ugyanakkor az adatnyilvántartás, adatszolgáltatás, adat átadás-átvétel tekintetében a rendelet tartalmazza a főbb szabályokat: mód, gyakoriság. A gyakoriság tekintetében a KSZDR működtetéséért felelős miniszter jogosult eseti jelleggel eltérni.
Az adatgyűjtő modul tekintetében:
1.    A foglalkoztatott adatainak személyhez köthető nyilvántartása rendje: a Tv. előírja a foglalkoztatott Társadalombiztosító Azonosító Jele (a továbbiakban: TAJ) mint azonosító alkalmazását, azonban szükséges meghatározni, hogy a különböző információs rendszerekből történő adatok átvételére az adatgyűjtő modulban abban az esetben kerülhet sor, ha a TAJ egyértelműen beazonosítható, ennek hiányában a rendszer hibaüzenetet küld az adatszolgáltatónak, és az adat nem rendelhető a foglalkoztatotthoz.
2.    A foglalkoztatott személyéhez köthető, a szaknyilvántartásokból történő kiegészítő adatok átvétel rendje: az adatok átvételére időszakosan kerül sor, a szaknyilvántartás tárgyköréhez igazodóan, továbbá ha az adatokban változásra kerül sor. Például a teljesítményértékelés folyamata a hivatásos állomány esetében időben szabályozott, ütemezetten történik, ehhez igazodóan szükséges az adatoknak az adatgyűjtő modulba kerülése. Az első adatátadást a szaknyilvántartás működtetőjének vezetője a Tv. 17. §-ában foglalt határidőt követő harminc munkanapon belül végzi el.
3.    A foglalkoztatottak meghatározott adatairól, az azokban bekövetkezett változásokról, valamint a foglalkoztató szervezetek szervezeti adatairól történő adatszolgáltatás rendje: a foglalkoztatottak tekintetében hetente, a belső szervezeti adatok esetében naponta történik adatszolgáltatás az adatgyűjtő modul részére. Ehhez kapcsolódó rendelkezés, hogy SZMSZ-módosítás esetén kötelező a KSZDR adatszolgáltatás alapjául szolgáló nyilvántartásban annak átevezetése, biztosítva ezzel a naprakész szervezeti információkat.
4.    A költségvetési szervekről és a költségvetési körben gazdálkodó szervekről szóló közhiteles hatósági törzskönyvi nyilvántartásból (KTÖRZS) történő adatszolgáltatás: a szervezetek adatai a Magyar Államkincstár közhiteles hatósági nyilvántartásából kerülnek átvételre, az abban használt törzskönyvi azonosító szám, a PIR szám alapján. A KTÖRZS adatszolgáltatása az ősfeltöltést követően naponta történik. A kormányrendelet szabályozza az új szervezet létrejöttére, változására, megszűnésére vonatkozó, a KSZDR-t érintő eljárásrendet.
5.    A foglalkoztatottak létszám- és illetményadatairól a központosított illetményszámfejtési rendszer (KIRA) által a KSZDR-be történő adatszolgáltatás rendje: a KIRA a TAJ azonosító alkalmazásával, minden hónap 15. napjáig végez adatszolgáltatást az adatgyűjtő modul részére.
A statisztikai modul (DTK) tekintetében:
A foglalkoztatott adatainak személyazonosításra alkalmatlan módon történő nyilvántartása: a személyazonosításra alkalmatlan módon történő nyilvántartása érdekében szükséges a személytelenítés, ennek elvégzése az adatfeldolgozó felelőssége. A foglalkoztatottra vonatkozó adat nyilvántartása az adatgyűjtő modul adatbázis struktúrájának megfelelően történik, azzal az eltéréssel, hogy az adat a személyes jellegétől megfosztott.
A rendelet meghatározza a DTK-ban a statisztikai lekérdezések rendjét. A KSZDR működtetéséért felelős miniszter jogszabályban meghatározott feladatainak ellátása érdekében valamennyi, a DTK-ban tárolt adatból közvetlen statisztikai lekérdezést végezhet. A felhasználók között külön csoportot képeznek a kiemelt felhasználók; e személyi kört a Tv. 13. § (2) bekezdése tartalmazza, tagjai közvetlen lekérdezésre jogosultak a statisztikai rendszerelemhez. A jogosultságot erre szolgáló felületen kell igényelni, a KSZDR központ 8 munkanapon belül kiadja a szükséges azonosítókat.
A kiemelt felhasználói körbe nem tartozó személykutatási, oktatói és tudományos célból igényelhet lekérdezést, szintén az erre szolgáló felületen, a KSZDR központ 15 munkanapon belül teljesíti az igényt.
A hatályba léptető rendelkezés a Tv. 2021. január 1-jei hatálybalépéséhez igazodik. Elsőként az adatgyűjtő modulrendszerelem működése kezdőik meg, az ehhez szükséges adatfeltöltés ütemezését a Tv. 17. §-a határozza meg.
A Tv. felhatalmazása alapján a 2. melléklet tartalmazza azon állami vagy felsőoktatási intézmény által fenntartott egészségügyi szolgáltatót, illetve működtetett klinikai központot és egyetemi kórházat, amely egészségügyi szolgáltatónál foglalkoztatottak vonatkozásában a KSZDR adatgyűjtő moduljába történő adatátadást 2021. január 1-jén meg kell kezdeni. Az egészségügyi szolgálati jogviszonnyá a foglalkoztatási jogviszonyok csak március 1-jén alakulnak át, így ténylegesen a személyes adatok tekintetében feltöltésre csak a jogviszony átalakulását követően kerülhet sor. Mindaddig – tehát január és február hónapban – a szervezeti adatok szolgáltatására lehet intézkedni.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére