7/2020. (VIII. 5.) MEKH rendelet indokolás
7/2020. (VIII. 5.) MEKH rendelet indokolás
a kötelező átvételi jogosultságok, valamint a pályázati eljárás alá nem tartozó, új létesítésű termelőegységekhez kapcsolódó prémium típusú támogatások esetében a villamosenergia-termelés megkezdés, kereskedelmi üzem megkezdés határidőinek veszélyhelyzettel összefüggésben történő meghosszabbításáról szóló 7/2020. (VIII. 5.) MEKH rendelethez
2020.08.06.
A 2020. július 15-től hatályos, a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló 2020. évi LXXXII. törvény által kiegészített villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) 170. § (5) bekezdés 6. pont e) alpontja szerinti felhatalmazás és 172. §-a szerinti rendelkezés végrehajtását szolgálja jelen MEKH rendelet. A Vet. 172. §-a szerint: „A Hivatal a kötelező átvételi jogosultságok, valamint a pályázati eljárás alá nem tartozó, új létesítésű termelőegységekhez kapcsolódó prémium típusú támogatások esetében a villamosenergia-termelés, a kereskedelmi üzem megkezdésének támogatási jogosultsághoz kapcsolódó határidőit - a Kormány által kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggésben - rendeletével meghosszabbíthatja.”
A COVID-19-járvány miatti egészségügyi veszélyhelyzet 2020. március 11-én lépett hatályba, és 2020. június 18-án szűnt meg.
A 2020. év végéig – azaz fokozatosan csökkenő időtartammal, de legalább három hónappal – meghosszabbításra kerül azon kötelező átvételben vagy prémium típusú támogatásban részesülő erőműegységek megvalósítási határideje, amelyek esetében a megvalósítási határidő 2020. március 11-e és 2020. szeptember 30-a között jár le. A 2020. szeptember 30-a és 2021. június 30-a között lejáró megvalósítási határidők egységesen három hónappal, azaz gyakorlatilag a veszélyhelyzet időtartamával kerülnek meghosszabbításra.
A 2020. szeptember 30-a előtt lejáró határidők nagyobb mértékű meghosszabbítását az indokolja, hogy a veszélyhelyzet megszűnését követő időszakban is fokozatosan áll helyre a normál működési rend a hálózati engedélyeseknél, beszállítóknál és kivitelezőknél, továbbá a veszélyhelyzet időszaka alatt felhalmozódott feladatok miatt hosszabb időt igényelhetnek az egyes folyamatok.
A Hivatal előzetes felmérése alapján a 2020. március 11-e előtt lejáró határidővel rendelkező projektek esetében a járványhelyzet még nem okozott problémát. Az erőművek kivitelezése komplex, fizikai és adminisztrációs résztevékenységekből álló, több hónapra tervezett folyamat, amelyben a járványhelyzet miatt elhúzódó résztevékenységek halmozódó késedelmet okozhatnak. A több hónapot jelentő és halmozódó késedelem az erőművek kivitelezését hosszabb időtávon befolyásolja. A 2021. június 30-át követően lejáró megvalósítási határidők esetében azonban még kellő idő állhat rendelkezésre a határidőben történő megvalósításra.
A rendelet a megvalósítási határidő lejáratának dátuma alapján, normatív módon rendezi a határidők meghosszabbítását, így nem ró adminisztrációs többletterhet az érintett termelőkre és az államigazgatásra. Ennek oka, hogy a COVID-19-járvány az egész világon, általános jelleggel és komplex módon hátráltatta a megújuló energiát hasznosító projektek megvalósítását, így nem szükséges külön hatósági eljárásban bizonyítani azt, hogy a határidő elmulasztása a COVID-19-járvány következtében történt. A hatósági eljárás ráadásul adott esetben akár több hónapig is tarthat, ami már a meghosszabbítással összemérhető időtartam. Viszonylag rövid időtartammal hosszabbodnak meg a megvalósítási határidők, ami az időben elő nem készített projektek megvalósításához önmagában nem elegendő.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – szükséges.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás