7/2020. (VI. 10.) MvM rendelet indokolás
7/2020. (VI. 10.) MvM rendelet indokolás
az ingatlan-nyilvántartási és térképészeti tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 7/2020. (VI. 10.) MvM rendelethez
2020.06.18.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A jogalkalmazási tapasztalatok alapján felmerült az igény az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény végrehajtásáról szóló 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet (a továbbiakban: Inyvhr.) 65. §-ában foglaltak felülvizsgálatára. A tervezet célja egyrészt, hogy az Inyvhr. összhangba kerüljön az elmúlt években hatályba lépett építésügyi jogszabályokkal, másrészt az eljárások egyszerűsítése, ezáltal az ügyfelek és a hatóság terheinek csökkentése. Az Inyvhr. 50. §-a, 65. §-a, 73. §-a, 74. §-a és 126/A. §-a módosításának célja a szabályok pontosításával, kiegészítésével a jelenlegi szabályozás érvényesülésének elősegítése.
Az Inyvhr. 112/D. és 118/E. §-a módosításának célja, hogy a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv a vízügyi igazgatási szerv részére az Inytv. 73/A. § (5) bekezdése, a vízügyi hatóságként is eljáró hivatásos katasztrófavédelmi szerv részére pedig az Inytv. 72. § (1) bekezdés c) pontja alapján meghatározott feladataik ellátásához a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből történő lekérdezéssel elektronikusan feldolgozható formában részadat-szolgáltatást teljesíthessen. A VIZEK Keretrendszer a projekt keretében létrejövő informatikai rendszer megfelelő alapot teremt az öntözéssel kapcsolatos vízügyi eljárásokon túlmutató, a vízjogi engedélyezési feladatokat általában támogató elektronikus rendszer bevezetéséhez, illetve olyan ügyfélbarát megoldás alkalmazásához, amelynek segítségével a felhasználók ügyintézése egyszerűsödik.
A földmérő igazolványról, az ingatlanrendező földmérő minősítésről, valamint a földmérési szakfelügyelői feladatokról szóló 52/2014. (IV. 29.) VM rendelet a módosításokkal egyrészről kiegészül a földmérési tevékenység gyakorlására jogosult kötelezettségeivel a földmérő igazolványhoz kapcsolódóan, másrészről a földmérő igazolvány visszavonásának intézményrendszere is bevezetése kerül. Az új rendelkezések következtében a földmérő igazolvány birtokban tartására vonatkozó szabályok, valamint a földmérési tevékenység gyakorlásával összefüggő kötelezettségek meghatározása is megvalósul. Továbbá a földmérő igazolvány visszavonás intézményrendszerének bevezetése azon földmérőkkel szemben ad lehetőséget szankcionálásra, akik jogosulatlan kitűzéseket vagy többször, több esetben nem megfelelő munkát végeznek.
Az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési és térképészeti tevékenység részletes szabályairól szóló 8/2018. (VI. 29.) AM rendelet felülvizsgálatának igénye merült fel a jogalkalmazási tapasztalatok alapján, valamint a belső koherencia megteremtése érdekében.
Továbbá a kormányzati szerkezetátalakítással és a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv egyes feladatainak a Lechner Nonprofit Kft.-be és Nemzeti Földügyi Központba történő delegálásával kapcsolatos technikai módosításokat tartalmazza az előterjesztés. A tervezet a 2020. március 1-jétől hatályos változásokra tekintettel kivezeti az ingatlanügyi hatóságként eddig megjelölt járási hivatalt a miniszteri rendeletekből, illetve az ingatlan-nyilvántartási döntés ellen benyújtható fellebbezés lehetőségét biztosító rendelkezések törlésére is javaslatot tesz.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás