• Tartalom

1/2021. (XII. 29.) OKFŐ utasítás

1/2021. (XII. 29.) OKFŐ utasítás

az állami fenntartású egészségügyi szolgáltatónál egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy illetményén felüli díjairól és vezetői juttatásairól1

2022.01.02.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 528/2020. (XI. 28.) Korm. rendelet 24. § (1) bekezdésében, 26. § (1) és (3) bekezdésében, valamint a 27. §-ában foglalt jogkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 528/2020. (XI. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 24. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott vezetői juttatások felső határára, az R. 26. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott illetményen felül járó további díjakra, azok feltételeire és mértékére, valamint az R. 27. § (1) bekezdésében meghatározott visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatások feltételeire és mértékére vonatkozó szabályokat az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § (1) Ez az utasítás 2022. január 1-jén lép hatályba.

(2)2

1. melléklet az 1/2021. (XII. 29.) OKFŐ utasításhoz


Az állami fenntartású egészségügyi szolgáltatónál egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy illetményén felüli díjazásáról és vezetői juttatásairól szóló szabályzat

1. A Szabályzat hatálya

1. A Szabályzat hatálya az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény (a továbbiakban: Eszjtv.) alapján az állami fenntartású egészségügyi szolgáltatóra, valamint az állami fenntartású egészségügyi szolgáltatónál egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyre terjed ki.

2. A 18. pontban foglaltak személyi hatálya az állami fenntartású egészségügyi szolgáltatónak az R. 5. § (2) bekezdése szerinti vezetőjére terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

3. A Szabályzat értelmezése során különösen az Eszjtv., az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény és az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény, valamint az R. fogalmai irányadók.

4. E Szabályzat alkalmazásában illetmény:
4.1. az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy esetén az Eszjtv. 1. melléklete alapján meghatározott fizetési fokozat szerinti illetmény,
4.2. az egészségügyi szakdolgozók esetén az ágazati előmeneteli szabályok szerinti fizetési fokozatnak megfelelő illetmény,
4.3. az egészségügyben dolgozók esetén az egészségügyi szolgálati munkaszerződés szerinti alapbér.

5. Ahol a Szabályzat irányító megyei intézményt említ, azon a megyei irányító feladatokat el nem látó, állami fenntartású egészségügyi szolgáltatókat is érteni kell azzal, hogy kizárólag saját intézményük tekintetében tehetnek javaslatot.

3. Az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személyek illetményen felüli díjazása

3.1. Az ügyelet díjazása

6. Az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy a fekvőbeteg szakellátást végző egészségügyi szolgáltatónál egészségügyi ügyelet feladatellátás esetén ügyeleti alapdíjra és kiegészítő ügyeleti díjra (a továbbiakban együtt: ügyeleti díj) jogosult.

7.1. Az ügyeleti alapdíj mértéke óránként bruttó 6000 Ft.

7.2. Az Eszjtv. 8. § (4) bekezdése szerinti személy esetében az ügyeleti alapdíj mértéke a 7.1. pont szerinti alapdíj 70%-ának megfelelő összeg.

8.1. Az ügyeleti alapdíjon felül az ügyeleti feladatok progresszivitási szintjeire és szakmai különbözőségére tekintettel az 1. függelék szerinti 15%, 30% vagy 45%-kal magasabb kiegészítő ügyeleti díj állapítható meg.

8.2. A heti pihenőnapon, illetve az ünnepnapon végzett ügyelet esetén a 7.1–8.1. pont szerinti ügyeleti díj 20%-kal emelkedik.

3.2. A készenlét díjazása

9. A készenlét ellátásáért az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyt készenléti díj illeti meg. A készenléti díj mértéke a készenlét minden órájára a 6–8.2. pont szerinti ügyeleti díj egy órára eső összegének 30%-a.

10. A készenlét során elrendelt munkavégzés időtartamának kezdetét az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy értesítésétől kell számítani.

3.3. Az önként vállalt többletmunkavégzés díjazása

11. Amennyiben 6. pont szerinti ügyleti feladat ellátásra önként vállalt többletmunkavégzés keretében kerül sor, akkor a 6. pont szerinti személy a 7.1–8.2. pont szerinti ügyeleti díj 120%-ára válik jogosulttá.

12. Ha az önként vállalt többletmunkavégzésre nem ügyeleti feladatellátás keretében, hanem rendes munkarend szerinti (műszak szerinti) feladatok ellátása érdekében vagy készenlét alatti munkavégzésként kerül sor, az önként vállalt többletmunkavégzés pótlékának mértéke a rendkívüli munkavégzés pótlékának 50%-kal megemelt összege.

3.4. A képesítési pótlék

13. Ha az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személynek a munkaköre ellátásához a besorolás alapjául szolgáló iskolai végzettség, illetve szakképesítés, szakképzettség mellett az egészségügyi szolgálati munkaszerződésében feltüntetett további szakképesítésre, szakképzettségre vagy azzal jogszabályban egyenértékűnek elismert képesítésre is szükség van, és azzal az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy rendelkezik, az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyt az illetményén felül
a) egy további szakképesítés esetén bruttó negyvenezer forint összegű képesítési pótlék,
b) két vagy több további szakképesítés esetén bruttó hatvanezer forint összegű képesítési pótlék
illeti meg.

14. Ha az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy a munkaköre ellátásához kapcsolódó doktori fokozattal vagy azzal egyenértékű tudományos fokozattal rendelkezik, bruttó egyszázezer forint összegű képesítési pótlék illeti meg.

15. A 13–14. pont szerinti képesítési pótlék megállapítása akkor lehetséges, ha a további szakképesítést, illetve a doktori vagy tudományos fokozat szerinti ismereteket az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy a munkaköre ellátásához a munkaideje legalább 25%-ában hasznosítja.

16. A 15. pontban foglaltakról a munkáltatói jogkör gyakorlója határoz.

17. A képesítési pótlék nem képezi az ügyeleti díj és a készenléti díj alapját.

3.5. A vezetői juttatás

18. Az egészségügyi szolgáltatónak az R. 5. § (2) bekezdése szerinti vezetője vezetői juttatásának felső határa
a) az országos fekvőbeteg-ellátó egészségügyi szolgáltató esetén bruttó százötvenezer forint,
b) a megyei fekvőbeteg-ellátó egészségügyi szolgáltató esetén bruttó százezer forint,
c) a városi fekvőbeteg-ellátó egészségügyi szolgáltató esetén bruttó ötvenezer forint.

19. A vezetői juttatás nem képezi az ügyeleti díj és a készenléti díj alapját.

4. Egyéb juttatások és támogatások

4.1. A műszakpótlék

20.1. a) Az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy a fekvőbeteg szakellátást végző egészségügyi szolgáltatónál 22–06 óra közötti munkavégzésre tekintettel műszakpótlékra jogosult, melynek mértéke illetményének 15%-a.
b) Az a) ponttól eltérően a több műszakos munkaidő-beosztásban foglalkoztatott Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy 14–22 óra közötti munkavégzés idejére illetményének 15%-a szerinti műszakpótlékra, 22–06 óra közötti munkavégzés idejére illetményének 30%-a szerinti műszakpótlékra jogosult.
c) Az a) ponttól eltérően a megszakítás nélkül működő egészségügyi szolgáltatónál foglalkoztatott Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy 14–22 óra közötti munkavégzés idejére illetményének 20%-a szerinti műszakpótlékra, 22–06 óra közötti munkavégzés idejére illetményének 40%-a szerinti műszakpótlékra jogosult.

20.2. A sürgősségi betegellátást nyújtó osztályon dolgozó egészségügyi dolgozót a 20.1. pont c) alpontjában és az Eütev. 14/B. §-ában foglaltaktól eltérően sürgősségi betegellátási műszakpótlék illeti meg. A sürgősségi betegellátási műszakpótlék mértéke
a) az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy esetében
aa) 14–22 óra közötti munkavégzés idejére óránként bruttó 3500 Ft,
ab) 22–06 óra közötti munkavégzés idejére óránként bruttó 6000 Ft,
b) az egészségügyi szakdolgozók esetében
ba) 14–22 óra közötti munkavégzés idejére óránként bruttó 2600 Ft,
ba) 22–06 óra közötti munkavégzés idejére óránként bruttó 4000 Ft.

21. A 20. pont alkalmazásában több műszakos a munkaidőbeosztás, ha a munkáltató napi üzemelési ideje meghaladja a munkavállaló napi teljes munkaidejét, és a munkavállalók időszakonként rendszeresen, egy napon belül egymást váltva végzik azonos tevékenységüket.

4.2. A helyettesítési díj

22. Az Eszjtv. 8. § (14) bekezdése szerinti helyettesítési díj mértéke időarányosan a helyettesítő egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy illetménynek
a) 30%-a az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerint személy esetén,
b) 50%-a az egészségügyi szakdolgozó esetén.
A helyettesítési díj a helyettesítés első napjától illeti meg a helyettesítő személyt.

23. Nem jár helyettesítési díj, ha
a) a helyettesítés az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy munkaköri kötelezettsége,
b) a helyettesítés rendes szabadság miatt szükséges.

4.3. A kirendelés díjazása

24. Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló egészségügyi dolgozót az Eszjtv. 11. §-a szerinti kirendelés esetén kirendelési díj illeti meg, melynek mértéke az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló egészségügyi dolgozó illetményének 10%-a.

4.4. Az illetménykiegészítés

25. Illetménykiegészítés jogcímén a munkáltatói jogkör gyakorlója
a) eseti illetménykiegészítést,
b) az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet 16. számú melléklete szerinti fix díjból származó juttatást (a továbbiakban: fix díj),
c) szakterületi támogatást,
nyújthat, amelyek nem képezik az ügyeleti díj és a készenléti díj alapját, és azokkal egyidejűleg is megillethetik az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyt.

4.5. Eseti illetménykiegészítés

26. Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyt a munkáltatói jogkör gyakorlója meghatározott munkateljesítmény eléréséért, illetve átmeneti többletfeladatok – ide nem értve a helyettesítést – teljesítéséért a 27. pont szerinti engedély alapján egyszeri vagy legfeljebb a tárgyév végéig szóló határozott időre, havi rendszerességgel fizetett illetménykiegészítésben részesítheti. Eseti illetménykiegészítés kizárólag abban az esetben nyújtható, ha az egészségügyi szolgáltató a költségvetésében annak nyújtására fedezettel rendelkezik.

27. Az egészségügyi szolgáltató az eseti illetménykiegészítés engedélyezése iránti kérelemben megjelöli a megállapítás indokát, az eseti illetménykiegészítés javasolt mértékét, az érintett egészségügyi dolgozók, illetve egészségügyben dolgozók számát, valamint a várható összes éves kifizetés összegét. Az eseti illetménykiegészítés megállapítását az országos kórház-főigazgató a tárgyév december 31. napjáig engedélyezi.

28. Az egészségügyi szolgáltató a tárgyhónapban kifizetett eseti illetménykiegészítések összegéről, az abban részesült egészségügyi dolgozók számáról és az eseti illetménykiegészítés megállapításának indokáról a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig jelentést küld az OKFŐ részére.

4.6. Fix díj

29. A munkáltatói jogkör gyakorlója az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló egészségügyi dolgozó részére fix díjból származó juttatást állapíthat meg határozott időre, a tárgyévet követő év február hónap végéig. A fix díjból származó juttatás kizárólag abban az esetben nyújtható, ha az egészségügyi szolgáltató a költségvetésében a támogatások nyújtására célhoz kötött felhasználású fedezettel rendelkezik. A juttatás felételeit és annak mértékét az irányító intézmény saját maga, és a hozzá tartozó intézmények tekintetében – az intézmények betegforgalmának és progresszivitási szintjének figyelembevételével – készített javaslatára az országos kórház-főigazgató határozza meg tárgyév február hónap végéig. A fix díjból származó juttatás feltételeit és mértékét az országos kórház-főigazgató legalább évente felülvizsgálja.

4.7. Szakterületi támogatás

30. A munkáltatói jogkör gyakorlója az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló egészségügyi dolgozó részére a 31. pont szerinti engedély alapján szakterületi támogatást állapíthat meg határozott időre, legfeljebb a tárgyév december hónap végéig. A szakterületi támogatás mértéke
a) az Eszjtv. 8. § (3) bekezdése szerinti személy illetményének legfeljebb 15%-a,
b) az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló egészségügyi szakdolgozó illetményének legfeljebb 20%-a.

31. Az irányító intézmény a szakterületi támogatás engedélyezése iránti kérelemben megjelöli – saját maga, valamint a hozzá tartozó intézmények tekintetében – annak megállapítása indokát (intézmény betegforgalma, progresszivitási szintje, intézményi besorolás, szakterület, munkakör megjelölésével), a szakterületi támogatás javasolt mértékét, valamint a várható összes éves kifizetés összegét. A szakterületi támogatás megállapítását az országos kórház-főigazgató a tárgyév december 31. napjáig engedélyezi az irányító intézmény által készített javaslat alapján.

32. Szakterületi támogatás kizárólag abban az esetben nyújtható, ha az egészségügyi szolgáltató a költségvetésében annak nyújtására fedezettel rendelkezik. A szakterületi támogatás nem képezi az ügyeleti díj és a készenléti díj alapját.

33. Az egészségügyi szolgáltató a tárgyhónapban kifizetett szakterületi támogatás összegéről és az abban részesült egészségügyi dolgozók számáról a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig jelentést küld az OKFŐ részére.

4.8. Ellenőrzés

34. A 25. pont szerinti illetménykiegészítés nyújtásának feltételeit szükség szerint – különösen a költségvetési helyzet függvényében – az országos kórház-főigazgató soron kívül felülvizsgálhatja és módosíthatja, továbbá ellenőrzi azok megállapítását.

4.9. A jutalom

35. A kiemelkedő, illetve tartósan jó munkát végző egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyt a munkáltatói jogkör gyakorlója jutalomban részesítheti.

36. Naptári évenként a jutalom összege nem haladhatja meg a kifizetés esedékessége időpontjában az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy egészségügyi szolgálati munkaszerződése szerinti havi illetménye kétszeresét.

37. Jutalom kizárólag abban az esetben nyújtható, ha az egészségügyi szolgáltató a költségvetésében annak nyújtására fedezettel rendelkezik.

4.10. Egyéb támogatások

38. A munkáltatói jogkör gyakorlója az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy részére további visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatásokat állapíthat meg. Ilyen támogatás lehet:
a) cafetéria-juttatás,
b) családalapítással, gyermekneveléssel összefüggő támogatások,
c) lakhatási jellegű támogatások,
d) szociális segély,
e) illetményelőleg.

39. Nem nyújtható támogatás annak a foglalkoztatottnak, aki kérelmében, nyilatkozatában szándékosan valótlan adatot, tényt közöl, vagy valamely jelentős tényt, körülményt elhallgat.

40. A támogatások kizárólag abban az esetben nyújthatók, ha az egészségügyi szolgáltató a költségvetésében a támogatások nyújtására fedezettel rendelkezik.

41. A támogatások feltételeit, mértékét, az igénylés és visszatérítés menetét a munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg.

1. függelék


A Szabályzat 8.1. pontja szerinti kiegészítő ügyeleti díj megállapításának szempontjai


I. Intézményi bontásban az alábbi intézmények tartoznak a magasan leterhelt kategóriába:

1R06034_0

Intézet megnevezése

Terheltség

Semmelweis Egyetem

magas

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórház

magas

Pécsi Tudományegyetem

magas

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház

magas

Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház, Székesfehérvár

magas

Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ

magas

Bács-Kiskun Megyei Kórház, Kecskemét

magas

Debreceni Egyetem Klinikai Központ

magas

Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház

magas

Péterfy Kórház-Rendelőintézet és Manninger Jenő Országos Traumatológiai Intézet

magas

Petz Aladár Megyei Oktató Kórház, Győr

magas

Markusovszky Egyetemi Oktatókórház, Szombathely

magas

Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház

magas

Észak-Közép-budai Centrum, Új Szent János Kórház és Szakrendelő

magas

Békés Megyei Központi Kórház

magas

Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet

magas

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza Kórház-Rendelőintézet

magas

Pest Megyei Flór Ferenc Kórház, Kistarcsa

magas

Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet

magas

Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézet, Eger

magas

Szent Imre Egyetemi Oktatókórház

magas

Dél-pesti Centrumkórház – Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet

magas

Szent Borbála Kórház, Tatabánya

magas

Csolnoky Ferenc Kórház, Veszprém

magas

Toldy Ferenc Kórház és Rendelőintézet, Cegléd

magas

Zala Megyei Szent Rafael Kórház

magas

Uzsoki utcai Kórház

magas

Tolna Megyei Balassa János Kórház

magas

Jávorszky Ödön Kórház, Vác

magas

Szent Lázár Megyei Kórház, Salgótarján

magas



II. Az orvosszakmák leterheltségi szempontú besorolása:

1R06034_1

Magas

Közepes

Alacsony

Aneszteziológia és intenzív terápia

Kardiológia

Bőrgyógyászat

Oxyológia és sürgősségi orvostan

Gyermeksebészet

Plasztikai és égés-sebészet

Szívsebészet

Csecsemő- és gyermekgyógyászat

Nukleáris medicina

Radiológia

Tüdőgyógyászat

Sugárterápia

Sebészet

Hematológia

Arc-, állcsont- és szájsebészet

Pszichiátria

Gyermek- és ifjúságpszichiátria

Klinikai onkológia

Szülészet-nőgyógyászat

Orvosi laboratóriumi diagnosztika

Patológia

Gasztroenterológia

Fül-orr-gégegyógyászat

Transzfuziológia

Belgyógyászat

Nefrológia

Reumatológia

Ortopédia és traumatológia

Infektológia

Geriátria

Idegsebészet

Urológia

Rehabilitációs ellátás

Mellkassebészet

Orvosi mikrobiológia

Krónikus ellátás

Érsebészet

Szemészet

Rehabilitációs medicina

Neurológia

 

Ápolási osztály



III. Az ügyeleti díj mértéke intézményi/szakmai besorolás alapján:

1R06034_2

Adott Intézmény – Osztály (ügyeleti) forgalma

SZAKMA terheltsége

ALACSONY

KÖZEPES

MAGAS

ALACSONY

0%

15%

30%

MAGAS

15%

30%

45%

1

Az utasítást a 3/2023. (VII. 14.) OKFŐ utasítás 2. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2023. augusztus 1. napjával.

2

A 2. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére