10/2021. (IV. 1.) BM rendelet indokolás
10/2021. (IV. 1.) BM rendelet indokolás
a belügyminiszter feladatkörét érintő ágazati honvédelmi feladatokról szóló 16/2013. (V. 9.) BM rendelet módosításáról szóló 10/2021. (IV. 1.) BM rendelethez
2021.04.02.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
Az új biztonsági kihívásokra figyelemmel 2018-ban megtörtént a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Hvt.) felülvizsgálata, amellyel összefüggésben szükségessé vált a belügyi ágazat egyes feladatkörét érintő honvédelmi feladatok szabályozásának továbbfejlesztése. A Hvt. 81. §-ának 2019. január 1-jén hatályba lépő új (4) bekezdésével felhatalmazást kapott a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter, hogy a honvédelemért felelős miniszterrel egyetértésben a fegyveres összeütközések időszakában végrehajtandó polgári védelmi feladatokkal összefüggő felkészítésre, végrehajtásra, valamint készletképzésre vonatkozó részletes követelményeket rendeletben állapítsa meg.
A 2012. január 1-jén hatályba lépett Hvt., valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyértelműbbé és hatékonyabbá tették a tevékenység normatív rendelkezéseit, mivel a polgári védelem katasztrófavédelmi feladatai a katasztrófavédelemről, míg a fegyveres időszaki polgári védelmi feladatok a honvédelemről szóló törvényekben kerültek részletesen szabályozásra. A korszerű szabályozás alapján a korábbi veszélyelhárítási tervek a modern kor követelményeinek megfelelően lettek átdolgozva, azonban a fegyveres időszakra szóló általános polgári védelmi tervek a konkrét fenyegetettség meghatározásának hiányában megszűntek.
Jelenleg az ország lakosságának mintegy 1,5%-a érintett katasztrófák elleni védekezés esetén a polgári védelmi szolgálat ellátásában, ugyanakkor a fegyveres időszaki tervezésnél ezt a létszámot az összlakosság további 1%-ával indokolt növelni, összhangban az ország védelmi tervével. A települési, járási és megyei polgári védelmi szervezetek létszámnövelését az érintetteknek a honvédelmi intézkedési tervben meghatározottak szerint, külön intézkedésre kell végrehajtania.
A hivatásos katasztrófavédelmi szerv számára feladatként jelenik meg a települések, járások, megyék részére általános polgári védelmi intézkedési terv, és valamennyi polgári védelmi szervezet részére mozgósítási terv készítésének kötelezettsége. A kiegészítés tartalmazza továbbá fegyveres összeütközések időszakában a polgári védelmi feladatokkal összefüggő készletképzési terv készítésére vonatkozó szabályokat. A készletképzési tervre vonatkozó előírások a NATO Logisztikai Kézikönyvében [NATO Logistics Handbook (1997) Chapter 4: Determination of Logistic Requirements and Logistic Support NATO Stockpile Planning Guidance (SPG)] foglaltak figyelembevételével kerültek meghatározásra.
Figyelemmel a polgári védelem kettős (katasztrófavédelmi–honvédelmi) funkciójára, elengedhetetlen a polgári védelem katasztrófavédelmi és fegyveres időszakban végrehajtandó feladatainak harmonizálása a tervezés, szervezés és a végrehajtás terén. Ezért a módosítás megteremti a katasztrófák elleni védekezés egyes szabályairól szóló 62/2011. (XII. 29.) BM rendelet vonatkozó rendelkezései alkalmazásának lehetőségét a fegyveres összeütközések időszakában végrehajtandó polgári védelmi feladatokkal összefüggő felkészítés és a polgári védelmi szervezetek alkalmazása során.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás