• Tartalom

123/2021. (III. 10.) Korm. rendelet indokolás

123/2021. (III. 10.) Korm. rendelet indokolás

a Citadella erőd és környezete megújításához és értékőrző fenntartásához szükséges beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 339/2020. (VII. 10.) Korm. rendelet módosításáról szóló 123/2021. (III. 10.) Korm. rendelethez

2021.03.11.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
A módosítás célja a Citadella erőd és környezete megújításához és értékőrző fenntartásához szükséges beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 339/2020. (VII. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szerinti kiemelten közérdekű beruházás vonatkozásában a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ngtv.) 11/D. § (1) bekezdés f) pontja alapján a környezetvédelmi előzetes vizsgálat vonatkozásában az általános szabályoktól eltérő rövidebb ügyintézési határidő megállapítása.
A közmeghallgatás lefolytatását a rövidebb határidő is lehetővé teszi, az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló, 2011. december 13-i 2011/92/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 6. cikk (6)–(7) bekezdésében foglalt határidők megtartásával és a közmeghallgatás esetében a legalább 30 napos időkeret érvényesítésével. Az eljárási határidő kisebb mértékű rövidítése a beruházás kiemelten közérdekű jellege okán indokolt, valamint annak figyelembevételével, hogy a területhasználat funkciója, jellege a beruházás következtében lényegesen nem változik meg. A Gellérthegy Természetvédelmi Területen elhelyezkedő, a beruházásnak helyet adó ingatlan természeti védettsége a környező, védett zöldfelületekbe való beágyazódás következménye. Az erőd védett természeti elemeket nem tartalmaz, az épület és a hozzá tartozó építmények jelenlegi állapotukban is látogathatók, sőt, kiemelt turisztikai célpontnak számítanak, a veszélyhelyzet ellenére folyamatos a látogatottsága. A beruházás eredményeként a beépített kubatúra nem változik, az épület és az erőd új funkciója maximális figyelemmel van a védett természeti környezetre, a látogatók forgalmát a beruházás nem növeli, sem intenzitásában, sem minőségében, és az építmény környezetre gyakorolt hatását sem befolyásolja. Az erőd területén lévő védett fát a beruházási tevékenység sem épületen belül, sem az erőd felújítása, sem pedig a környezet rendezése során nem érint.
A módosítás továbbá az Ngtv. 11/B. § (1) bekezdés d) pontja szerinti egyedi örökségvédelmi szabályt állapít meg a Korm. rendelet szerinti kiemelten közérdekű beruházás vonatkozásában, amely a közcélú létesítmények megvalósításához, illetve ezen létesítmények hosszú távú, fenntartható működtetéséhez szükséges és arányos módon a védett műemlék átalakítását teszi lehetővé. Tekintettel arra, hogy csak a közcélú intézmény funkcionális működéséhez szükséges átalakításokat engedélyezi a javasolt rendelkezés, ez a műemléki védelem szintjét nem csökkenti, figyelembe véve azt a szempontot is, hogy az adott műemlék hosszú távon fenntartható módon történő hasznosítása a műemlék fennmaradását szolgálja, és a további, kihasználatlanságból eredő állagromlást akadályozza meg. A fenntartható hasznosítás érdekében ezért kisebb fokú, a szükségesnél nem nagyobb mértékű átalakítások az adott műemlék esetében engedélyezhetők. Az átalakítások és bontások szükségességét és arányosságát a bontási tevékenység bejelentése alapján először az örökségvédelmi hatóság, majd az átalakítások vonatkozásában az adott tervek engedélyezésének folyamatában, az építésügyi hatóság a szakhatóságként bevont műemlékvédelmi hatóság közreműködésével vizsgálja. Amennyiben a hatóság úgy ítéli meg, hogy a tervezett bontás vagy átalakítás a rendeletben meghatározott szempontoknak nem felel meg, a bontási tevékenységet megtilthatja, illetve a tervek és az építési tevékenység vonatkozásában az engedély kiadását megtagadja.
A fentieken túl az Ngtv. 11/D. § (1) bekezdés a) pontja szerinti építésügyi hatósági eljárás különös eljárási szabályt állapít meg, amely a hatósági eljárási folyamat gyorsítása érdekében egyes, jogszabályoknak megfelelő bontási tevékenységek esetén kizárólag bejelentési kötelezettséget ír elő az építtető számára.
A módosítás egyúttal érinti Korm. rendelet 1. mellékletét, amely esetében a Beruházások közvetlen környezete kiegészítésre került – a szükséges mértékben meghatározva a közterület-használat időtartamát – további ingatlanok megjelölésével.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére