• Tartalom

1280/2021. (V. 17.) Korm. határozat

1280/2021. (V. 17.) Korm. határozat

a Magyarország új buszstratégiai koncepciójával és a Zöld Busz Mintaprojekttel kapcsolatos feladatokról szóló 1537/2019. (IX. 20.) Korm. határozat módosításáról

2021.05.17.

1. A Magyarország új buszstratégiai koncepciójával és a Zöld Busz Mintaprojekttel kapcsolatos feladatokról szóló 1537/2019. (IX. 20.) Korm. határozat [a továbbiakban: 1537/2019. (IX. 20.) Korm. határozat] 7. és 8. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A Kormány)

„7. a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok környezeti fenntarthatóságának növelése érdekében egyetért azzal, hogy a helyi és a főváros legfeljebb 100 km-es vonzáskörzetében az elővárosi személyszállítási közszolgáltatási feladatokat ellátó autóbuszok tiszta és energiahatékony piacának ösztönzése szükséges azáltal, hogy a Magyar Állam a gazdaság újraindításának keretében 2020-tól kizárólag az elektromos meghajtású autóbuszok (akkumulátoros és üzemanyagcellás), valamint az akkumulátoros (felsővezeték nélküli önálló közlekedésre is alkalmas) segédhajtású önjáró trolibuszok gyártását, beszerzését és továbbfejlesztését támogatja, azzal, hogy a nemzeti buszstratégiai koncepció forrásait rendelkezésre bocsátja;
8. a 7. pontban meghatározott cél megvalósítása érdekében felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy gondoskodjon egy olyan elektromos meghajtású autó- és önjárótrolibusz-beszerzést ösztönző mintaprojekt (a továbbiakban: Zöld Busz Mintaprojekt) megvalósításáról, melynek keretében
a) 2022. március 31-ig legfeljebb 1 200 000 000 forint keretösszegű állami forrás igénybevételével minimum hét, telephelyi infrastruktúrával rendelkező településen legalább egy hónap időtartamra, valamint az egyes rendezvények kiemelt fontosságú rendezvénnyé nyilvánításáról szóló 1204/2021. (IV. 28.) Korm. határozattal kiemelt fontosságú rendezvénnyé nyilvánított rendezvények (a továbbiakban: Rendezvények) során demonstrációs (különösen műszaki, járatszervezési, vezetéstechnikai, kommunikációs) célú használat céljából megjelennek elektromos meghajtású buszok, továbbá
b) 2022. március 31-ig legfeljebb 800 000 000 forint keretösszegű állami forrás biztosításával lehetővé válik a városi közlekedési közszolgáltatási feladatok ellátását biztosító városok és szolgáltatók számára a jelenlegi buszállomány részleges cseréje új, elektromos meghajtású autóbuszok vagy önjáró trolibuszok beszerzése útján;
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: 2022. március 31.”

2. Az 1537/2019. (IX. 20.) Korm. határozat 14. és 15. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A Kormány)

„14. a 7. pontban meghatározott cél megvalósítása érdekében felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló, 2009. április 23-i 2009/33/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: CVD Irányelv) előírásainak átültetése érdekében hatástanulmány keretében a Zöld Busz Program végrehajtásáért felelős Neumann János Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság útján, erre a célra biztosított támogatás felhasználásával vizsgálja meg annak lehetőségét, és készítsen előterjesztést a Kormány részére arról, hogy 2021. augusztus 2-től a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló, 2009. július 13-i 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 2. és 3. pontjában meghatározott osztályú autóbuszok közbeszerzése esetén a CVD Irányelv rendelkezéseinél szigorúbb, akár 100%-os célérték megállapítása, valamint kizárólag tisztán elektromos meghajtású (akkumulátoros és üzemanyagcellás) autóbuszok közbeszerzésének előírása a COVID-19 világjárványból eredő gazdasági válság tükrében a hazai buszgyártói kapacitásokra és közszolgáltatói forrásigényre tekintettel meghatározható-e, és amennyiben igen, a CVD Irányelvet ennek megfelelően átültető jogszabály-módosításra tegyen javaslatot;
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: 2021. május 31.
15. a 7. pontban meghatározott cél megvalósítása érdekében felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a Zöld Busz Program keretében már meghirdetett, valamint az ezt követően meghirdetésre kerülő pályázati felhívásokban dolgozzon ki olyan támogatási feltételrendszert, amely előírja a helyi személyszállítási közszolgáltatásokon túlmenően a főváros és annak legfeljebb 100 km-es vonzáskörzetében végzett elővárosi személyszállítási közszolgáltatások végrehajtásában részt vevők számára a járművek tervszerű, ütemezett cseréjéhez szükséges fejlesztési tervek elkészítését, valamint amely differenciált mértékű önerőelvárást érvényesít;
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: 2021. május 31.”

3. Az 1537/2019. (IX. 20.) Korm. határozat a következő 16. és 17. ponttal egészül ki:

(A Kormány)

„16. felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MÁV Zrt.) bevonásával
a) vizsgálja meg, hogy a Rendezvények látogatóinak fenntartható autóbuszos közlekedése miként biztosítható,
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: azonnal
b) intézkedjen közbeszerzési eljárás megindításáról, ha az a) pont szerinti vizsgálat eredményeként a Rendezvények fenntartható közlekedésének biztosításához közlekedési eszközök beszerzése indokolt,
Felelős: nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter
innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: azonnal
c) intézkedjen a MÁV Zrt.-nek a Rendezvények időtartama alatt országos jelentőségű közszolgáltatóvá történő minősítéséről;
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter
Határidő: azonnal
17. felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy
a) a MÁV Zrt. útján gondoskodjon a Rendezvényekkel kapcsolatos személyszállítási közszolgáltatásról,
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter
Határidő: azonnal
b) gondoskodjon a Rendezvényekkel kapcsolatos személyszállítási közszolgáltatáshoz szükséges többletfedezet biztosításáról.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: 2021. szeptember 5.”

Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére