13/2021. (XI. 19.) PM rendelet indokolás
13/2021. (XI. 19.) PM rendelet indokolás
a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény alapján elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeiről szóló 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet módosításáról szóló 13/2021. (XI. 19.) PM rendelethez
2022.01.03.
Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül az Indokolások Tárában.
Az 1. §-hoz
A Tervezet a Pénzügyi Akciócsoport (Financial Action Task Force, a továbbiakban: FATF) belső kontrollokra és csoportszintű politikákra vonatkozó 18-as számú Ajánlásának, valamint a levelezőbanki kapcsolatra vonatkozó 13-as számú Ajánlásának (illetve a kapcsolódó módszertani kritériumoknak) történő teljes körű megfelelés érdekében módosítja a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 1. §-át, az alábbiak szerint.
I. Az Európa Tanács Pénzmosás és Terrorizmus-finanszírozás Elleni Szakbizottsága (a továbbiakban: Moneyval) a Magyarország vonatkozásában 2021. áprilisában elfogadott legutóbbi (negyedik) előrehaladásokról szóló jelentésében hiányosságokat állapított meg a pénzügyi szektorban a belső kontrollokra és csoportszintű politikákra vonatkozó hazai jogszabályi rendelkezések vonatkozásában. Erre tekintettel szükségessé vált a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Pmt.) csoportszintű politikákra vonatkozó rendelkezései (60–62. §) egyes elemeinek pontosítása, egyértelművé tétele a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet módosításával. Az NGM rendelet módosítása a Pmt. által a szolgáltatók számára meghatározott kötelezettségek egyes elemeihez kapcsolódóan alapvetően a végrehajtás pontos módját határozza meg és teszi egyértelművé, a hatékonyság növelése és az érintett szolgáltatók gyakorlatának egységesebbé tétele érdekében.
– Az FATF 18-as számú Ajánlásához kapcsolódó módszertan 18.2 (b) kritériuma kimondja, hogy a pénzügyi szektorban alkalmazandó csoportszintű politikáknak és eljárásoknak ki kell terjedniük az ügyfélre, számlára és tranzakciókra vonatkozó információk, valamint a szokatlan ügyletekre vonatkozó információk és elemzések csoporton belüli megosztására is.
Erre tekintettel a Tervezet kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 1. § b) pontját, amelynek új bd) alpontja alapján a belső szabályzat kötelező tartalmi eleme az ügyfél-átvilágításhoz kapcsolódóan (az ügyfél átvilágításának és az üzleti kapcsolat folyamatos figyelemmel kísérésének belső eljárási rendjén túlmenően) az üzleti kapcsolat fennállása folyamán teljesített ügyletek folyamatos figyelemmel kísérésének, valamint az összetett és szokatlan ügyletek és pénzügyi műveletek különös figyelemmel kísérésének és elemzésének belső eljárási rendje is.
A 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet Tervezet által bevezetett új 1/A. §-a pedig kimondja, hogy a pénzügyi szolgáltatók által kidolgozott csoportszintű politikáknak és eljárásoknak (a Pmt. 60. §-ában foglaltakon túlmenően) ki kell terjedniük az 1. § b) pontjában foglaltakra [beleértve különösen a b) pontban foglalt információk csoporton belüli megosztásának részletszabályait is].
– Az FATF 18-as számú Ajánlásához kapcsolódó módszertan 18.1 (b) kritériuma kimondja, hogy a pénzügyi szektorban a szolgáltatóknak a munkavállalók felvétele során a megfelelőség vizsgálatát biztosító eljárásrendet is kötelező jelleggel ki kell alakítaniuk, valamint a 18.2 kritérium alapján a csoportszintű politikáknak és eljárásoknak is ki kell terjedniük ezen eljárásrendre vonatkozó információk csoporton belüli megosztására is.
Erre tekintettel a Tervezet kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 1. § j) pontját, amely alapján a belső szabályzat kötelező tartalmi elemei (a képzésre vonatkozó előírásokon túlmenően) a Pmt. szerinti tevékenység ellátásában részt vevő vezetők és foglalkoztatottak felvétele során a megfelelő szakmai képességek biztosítására vonatkozó előírások is.
A 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet Tervezet által bevezetett új 1/A. §-a pedig ezen esetben is kimondja, hogy a pénzügyi szolgáltatók által kidolgozott csoportszintű politikáknak és eljárásoknak (a Pmt. 60. §-ában foglaltakon túlmenően) ki kell terjedniük az 1. § j) pontjában foglaltakra is.
– Az FATF 18-as számú Ajánlásához kapcsolódó módszertan 18.2 (a) kritériuma kimondja, hogy a pénzügyi szektorban alkalmazandó csoportszintű politikáknak és eljárásoknak ki kell terjedniük a kockázatkezelésre vonatkozó információk csoporton belüli megosztására is.
Erre tekintettel a Tervezet kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 1. §-át egy új q) ponttal, amely alapján a belső szabályzat kötelező tartalmi eleme a kockázatok csökkentése és kezelése érdekében meghatározott belső eljárásrend is.
A 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet Tervezet által bevezetett új 1/A. §-a pedig kimondja, hogy a pénzügyi szolgáltatók által kidolgozott csoportszintű politikáknak és eljárásoknak (a Pmt. 60. §-ában foglaltakon túlmenően) ki kell terjedniük az 1. § q) pontjában foglaltakra [beleértve különösen a q) pontban foglalt információk csoporton belüli megosztásának részletszabályait is].
– Az FATF 18-as számú Ajánlásához kapcsolódó módszertan 18.1 (d) kritériuma kimondja, hogy a pénzügyi szektorban a szolgáltatóknak egy független ellenőrzési funkciót is működtetniük kell a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni rendszerük tesztelése érdekében, valamint a 18.2 kritérium alapján a csoportszintű politikáknak és eljárásoknak is ki kell terjedniük a független ellenőrzési funkcióra vonatkozó információk csoporton belüli megosztására is.
Erre tekintettel a Tervezet kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 1. §-át egy új r) ponttal, amely alapján a belső szabályzat kötelező tartalmi eleme a belső eljárásrend megfelelőségének és működésének ellenőrzése (tesztelése) céljából működtetett külső ellenőrzési funkció leírása is.
A 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet Tervezet által bevezetett új 1/A. §-a pedig kimondja, hogy a pénzügyi szolgáltatók által kidolgozott csoportszintű politikáknak és eljárásoknak (a Pmt. 60. §-ában foglaltakon túlmenően) ki kell terjedniük az 1. § r) pontjában foglaltakra is.
II. A Moneyval (a Magyarország vonatkozásában 2016-ban elfogadott országjelentésben, majd az első és harmadik előrehaladásokról szóló jelentésekben) szintén hiányosságokat állapított meg a levelezőbanki kapcsolatra vonatkozó hazai jogszabályi rendelkezések vonatkozásában, az EU tagállamban székhellyel rendelkező szolgáltatóval történő levelező kapcsolat létesítésére vonatkozó követelmények kapcsán. Erre tekintettel szükségessé vált a Pmt. levelező kapcsolatra vonatkozó rendelkezései (24/A. §) egyes elemeinek pontosítása, kiegészítése a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet módosításával.
A levelező kapcsolatra vonatkozó rendelkezéseket a Pmt. 24/A. §-a tartalmazza a „7/A. Speciális ügyfél-átvilágítási intézkedések” fejezetben. A Pmt. 24/A. § (5) bekezdése alapján a szolgáltató kockázatérzékenységi megközelítés alapján jogosult meghatározni, hogy EU tagállamban székhellyel rendelkező szolgáltatóval történő levelező kapcsolat létesítése előtt alkalmazza-e a speciális ügyfél-átvilágítási intézkedéseket. (Ezen rendelkezés teljes mértékben megfelel az Európai Unió pénzmosás elleni irányelvei követelményeinek.)
Az FATF 13-as számú Ajánlása és a kapcsolódó módszertan azonban azonos követelményeket (fokozott ügyfél-átvilágítási intézkedéseket) fogalmaz meg valamennyi levelező kapcsolat létesítése esetére, függetlenül attól, hogy a levelező kapcsolat létesítése harmadik országban vagy EU tagállamban székhellyel rendelkező szolgáltatóval történik.
Erre tekintettel a Tervezet 3. §-a kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 2. mellékletét, amely alapján a pénzösszeg elszámolását, illetve pénzösszeg elszámolására irányuló ügylet teljesítését is magában foglaló levelező kapcsolatok magasabb kockázatra vonatkozó tényezőnek minősülnek. Ehhez kapcsolódóan pedig a Tervezet pontosítja a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 1. § o) pontját, amely alapján a belső szabályzat kötelező tartalmi eleme az Európai Unió tagállamában székhellyel rendelkező szolgáltatóval történő levelező kapcsolat létesítése előtt a Pmt. 24/A. § (5) bekezdésének megfelelően kockázatérzékenységi megközelítés alapján alkalmazandó ügyfél-átvilágítási intézkedések belső eljárási rendje is.
A 2. §-hoz
A Tervezet az FATF belső kontrollokra és csoportszintű politikákra vonatkozó 18-as számú Ajánlásának (illetve a kapcsolódó módszertani kritériumoknak) történő teljes körű megfelelés érdekében kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendeletet egy új 1/A. §-sal, amely kimondja, hogy a pénzügyi szolgáltatók által kidolgozott csoportszintű politikáknak és eljárásoknak a Pmt.-ben foglaltakon túlmenően ki kell terjedniük a következőkre is: az ügyfél-átvilágításhoz kapcsolódóan kidolgozott belső eljárási rend (és annak csoporton belüli megosztásának részletszabályai); a vezetők és foglalkoztatottak felvétele során a megfelelő szakmai képességek biztosítására vonatkozó előírások; a kockázatok csökkentése és kezelése érdekében meghatározott belső eljárásrend (és annak csoporton belüli megosztásának részletszabályai); valamint a belső eljárásrend megfelelőségének és működésének ellenőrzése (tesztelése) céljából működtetett külső ellenőrzési funkció jellemzői.
A 3. §-hoz
A Tervezet az FATF levelezőbanki kapcsolatra vonatkozó 13-as számú Ajánlásának (illetve a kapcsolódó módszertani kritériumoknak) történő teljes körű megfelelés érdekében kiegészíti a 21/2017. (VIII. 3.) NGM rendelet 2. mellékletét, amely alapján a pénzösszeg elszámolását, illetve pénzösszeg elszámolására irányuló ügylet teljesítését is magában foglaló levelező kapcsolatok magasabb kockázatra vonatkozó tényezőnek minősülnek (a termékhez, szolgáltatáshoz, ügylethez vagy szállítási csatornához kapcsolódó kockázati tényezők között).
A 4. §-hoz
A Tervezet alapján az új rendelkezések a kihirdetést követő negyvenötödik napon lépnek hatályba.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás