• Tartalom

2021. évi CXXXII. törvény

2021. évi CXXXII. törvény

egyes állami tulajdonú vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról, valamint az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásával összefüggő törvények módosításáról1

2025.11.08.

1. A Magyar Falu Program hosszú távú programjának elősegítése érdekében egyes állami tulajdonú vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról

1. § (1) A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 13. § (3) bekezdése és az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 36. § (1) bekezdése alapján a Magyar Falu Program hosszú távú településfejlesztési programjának hatékony megvalósítása érdekében e törvény rendelkezéseinek megfelelően ingyenesen önkormányzati tulajdonba kerülnek azok az állami tulajdonban lévő ingatlanok (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: Ingatlanok) és az azokhoz kapcsolódó ingó vagyontárgyak (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban együtt: Vagyonelemek), amelyeket – a Magyar Falu Program által támogatott települési önkormányzatokkal lefolytatott előzetes egyeztetések alapján – a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MNV Zrt.) által – az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló kormányrendelet szerint – lefolytatott vizsgálatnak megfelelő ingatlanok köréből a Kormány 2021. december 31-ig nyilvános határozattal kijelöl azzal, hogy a kijelölésre kerülő Ingatlanok összesített nyilvántartási értéke nem haladhatja meg a 2 534 431 474 forintot. A Vagyonelemek 2022. január 1. napján ingyenesen, nyilvántartási értéken kerülnek a Kormány határozatában megjelölt önkormányzatok (a továbbiakban: Önkormányzatok) tulajdonába.

(2) Az Ingatlanok tulajdonjogának változását az eljáró hatóság az Önkormányzatok kérelme alapján jegyzi be az ingatlan-nyilvántartásba. Az ingatlan-nyilvántartási kérelemben hivatkozni kell e törvény tulajdonjog-átruházást tartalmazó rendelkezésére, valamint az Ingatlanok helyrajzi számát tartalmazó (1) bekezdés szerinti kormányhatározatra.

(2a)2 A (2) bekezdéstől eltérően az MNV Zrt. egyoldalú nyilatkozata alapján kerül sor az Önkormányzatok tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére, ha azt az Önkormányzatok körébe tartozó érintett települési önkormányzat e bekezdés hatálybalépését követő 60 napon belül nem kérelmezi. Az MNV Zrt. az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzés érdekében az illetékes ingatlanügyi hatósághoz egyoldalú nyilatkozatot nyújt be, amelyben megjelöli a kedvezményezett települési önkormányzatot, e törvény tulajdonjog-átruházást tartalmazó rendelkezését, valamint az átadásra kijelölt ingatlan helyrajzi számát tartalmazó (1) bekezdés szerinti kormányhatározatot.

(3) Az Ingatlanok birtokának átruházására az Önkormányzatok (1) bekezdés szerinti tulajdonszerzését követően kerül sor. Azon ingatlanok vonatkozásában, amelyek használata, hasznosítása bármely okból – az érintett önkormányzat tulajdonszerzésének időpontjában – korlátozott, birtokátruházási szerződést kell kötni azzal, hogy az ingatlanok korábbi használatából, vagyonkezeléséből eredő esetleges korlátozásokat, tényeket a birtokátruházási szerződésben rögzíteni kell.

(4) A korlátozásokkal nem terhelt ingatlanok birtokának átruházása birtokátruházási jegyzőkönyv felvételével történik.

(5) Az Ingatlanokhoz kapcsolódó fizetési kötelezettség és a kárveszély az Önkormányzatokat a birtokátruházást követően terheli. Ha a Vagyonelemek a tulajdonátszállás időpontjában az Önkormányzatok birtokában vannak, akkor a fizetési kötelezettség és a kárveszély 2022. január 1. napjától terheli az Önkormányzatokat.

(6) Az átszálló Vagyonelemek bekerülési értéke megegyezik az adott vagyonelemre vonatkozó, a tulajdonosi joggyakorló könyveiben szereplő nyilvántartási értékkel, amelyet a birtokátruházási szerződés vagy a birtokátruházási jegyzőkönyv tartalmaz.

(7) Az Önkormányzatok – szükség esetén – elvégzik az Ingatlanok környezeti állapotának felmérését, kármentesítését, továbbá ha a tulajdonba adott ingatlanon tervezett tevékenység engedélyköteles, gondoskodnak az engedélyek megszerzéséről. Az Önkormányzatok az Ingatlanok vonatkozásában az állammal szemben semmilyen követelést nem támaszthatnak.

(8) A Vagyonelemek átadására per-, teher- és igénymentesen kerül sor, ide nem értve az Ingatlanok tekintetében hatályban lévő bérleti szerződéseket és egyéb használati jogviszonyokat, valamint az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vezeték-, szolgalmi és használati jogokat és kötelezettségeket.

(9) Az Önkormányzatok a tulajdonukba adott Vagyonelemeket – az (1) bekezdésben foglaltak szerint – a Magyar Falu Program településfejlesztési céljainak megfelelően, azok megvalósításához használhatják vagy hasznosíthatják. Ha az Önkormányzatok a tulajdonukba adott Vagyonelemeket értékesítik – ideértve a cserét is –, a tulajdonjog átruházásából származó bevételnek az átruházás költségeinek kiegyenlítését követően fennmaradó részét az (1) bekezdés szerinti célok megvalósítására kell fordítani, valamint a Vagyonelemek helyébe lépő vagyontárgyat az (1) bekezdés szerinti célok megvalósítására kell használni.

(10) Ha a Fábiánsebestyén 080/13 helyrajzi számú ingatlan az (1) bekezdés szerint kijelölésre kerül, annak ingyenes tulajdonbaadása során nem kell alkalmazni az Nvtv. 6. § (1) bekezdését.

(11) Az (1) bekezdés szerinti vagyonjuttatás során nem kell alkalmazni az Nvtv. 13. § (4), (5), (7) és (8) bekezdését.

(12)3 Az (1) bekezdés szerinti vagyonjuttatás során – a Kormány (1) bekezdés szerinti határozatában szereplő védett ingatlanok tekintetében – nem kell alkalmazni a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Kötv.) 44. § (1) bekezdés a) pontját és (4) bekezdését, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 68. § (8) bekezdését.

(13)4 Az (1) bekezdés szerinti vagyonjuttatás során a sportról szóló 2004. évi I. törvény (a továbbiakban: Sporttv.) 64. § (3) bekezdése szerint miniszteri egyetértést megadottnak kell tekinteni, valamint nem kell alkalmazni a Sporttv. 64. § (4) bekezdését és a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (továbbiakban: Vgtv.) 23. § (1) bekezdését.

(14)5 A vagyonjuttatást úgy kell tekinteni, hogy az az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény a (továbbiakban: Áfa tv.) 17. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti juttatással esik egy tekintet alá.

2. § (1) Az 1. § (1) bekezdése alapján tulajdont szerző Önkormányzatoknak a megszerzett Ingatlanokra vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett kezelői joga, vagyonkezelői joga, használati, valamint bérleti szerződése 2022. január 1. napjával megszűnik a tulajdonosi joggyakorló MNV Zrt.-vel történő külön elszámolás, a beruházások vagyon-nyilvántartási átvezetése, rendezése nélkül azzal, hogy az MNV Zrt., a magyar állam és a tulajdont szerző Önkormányzat a tulajdonba adással érintett Vagyonelemek tekintetében egymással szemben követelést semmilyen jogcímen nem támaszthatnak.

(2) Az (1) bekezdés rendelkezésével érintett Ingatlanok tekintetében az 1. § (3) bekezdése nem alkalmazandó, az 1. § (1) bekezdése szerinti tulajdonszerzést követően állapotfelmérési jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza az 1. § (6) bekezdése szerinti nyilvántartási értéket.

1/A.6 A Magyar Falu Program hosszú távú programjának további elősegítése, valamint az 5 és 15 ezer fő közötti lélekszámú települések településfejlesztési programjának megvalósítása érdekében egyes állami vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról

2/A. §7 Az Nvtv. 13. § (3) bekezdése és a Vtv. 36. § (1) bekezdése alapján a Magyar Falu Program hosszú távú településfejlesztési programjának hatékony megvalósítása, valamint 5 és 15 ezer fő közötti lélekszámú települések településfejlesztési programjának megvalósítása érdekében e törvény rendelkezéseinek megfelelően ingyenesen önkormányzati tulajdonba kerülnek – a támogatott települési önkormányzatokkal lefolytatott előzetes egyeztetések alapján – az MNV Zrt. és a Maradványvagyon-hasznosító Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MVH Zrt.) által – az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló kormányrendelet szerint – lefolytatott vizsgálat alapján a Kormány által 2024. június 30-ig nyilvános határozattal kijelölt állami tulajdonban lévő ingatlanok (a továbbiakban: Ingatlanok2) és az azokhoz kapcsolódó, valamint azokon található állami tulajdonú ingó vagyontárgyak (a továbbiakban: Ingóságok2) azzal, hogy az Ingatlanok2 összesített nyilvántartási értéke nem haladhatja meg az 1 691 371 828 forintot. Az Ingatlanok2 és Ingóságok2 (a továbbiakban együtt: Vagyonelemek2) 2024. július 1. napján ingyenesen, nyilvántartási értéken kerülnek a Kormány határozatában megjelölt önkormányzatok (a továbbiakban: Önkormányzatok2) tulajdonába.

2/B. §8 (1) Az Ingatlanok2 tulajdonjogának változását az eljáró hatóság az Önkormányzatok2 kérelme alapján jegyzi be az ingatlan-nyilvántartásba. A tulajdonjogot az ingatlanügyi hatóság az e törvény tulajdonjog-átruházást tartalmazó rendelkezése, valamint az Ingatlanok2 helyrajzi számát tartalmazó 2/A. § szerinti kormányhatározat alapján jegyzi be, amelyre az ingatlan-nyilvántartási kérelemben kell hivatkozni.

(1a)9 Az (1) bekezdéstől eltérően az MNV Zrt. egyoldalú nyilatkozata alapján kerül sor az Önkormányzatok2 tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére, ha azt az Önkormányzatok2 körébe tartozó érintett települési önkormányzat az e bekezdés hatálybalépését követő 60 napon belül nem kérelmezi. Az MNV Zrt. az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzés érdekében az illetékes ingatlanügyi hatósághoz egyoldalú nyilatkozatot nyújt be, amelyben megjelöli a kedvezményezett települési önkormányzatot, e törvény tulajdonjog-átruházást tartalmazó rendelkezését, valamint az Ingatlanok2 helyrajzi számát tartalmazó (1) bekezdés szerinti kormányhatározatot.

(2) Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Vagyonelemek2 birtokának átruházására az Önkormányzatok2 2/A. § szerinti tulajdonszerzését követően kerül sor. Azon vagyonelemek vonatkozásában, amelyek használata, hasznosítása a tulajdonba adón és tulajdonba vevőn kívüli, harmadik személyek által – az érintett tulajdonba vevő önkormányzat tulajdonszerzésének időpontjában – korlátozott, állapotfelvételi jegyzőkönyvet kell felvenni azzal, hogy az érintett vagyonelemek használatából, vagyonkezeléséből eredő esetleges korlátozásokat, tényeket az állapotfelvételi jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A birtokátruházásra a tulajdonba adón és a tulajdonba vevőn kívüli harmadik személyek általi használattal érintett ingatlanok esetében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 5:3. § (4) bekezdése alapján, a dolog kiadása iránti igény átruházásával, 2024. július 1. napjával kerül sor.

(3) Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló, korlátozásokkal, harmadik személyek általi használattal nem terhelt vagyonelemek birtokának átruházása birtokátruházási jegyzőkönyv felvételével történik, kivéve az olyan vagyonelemeket, amelyek már az érintett tulajdonba vevő önkormányzat birtokában vannak. Ilyen esetekben birtokátruházásra nem kerül sor.

(4) Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Vagyonelemek2-höz kapcsolódó fizetési kötelezettség és a kárveszély az Önkormányzatok2-t a birtokátruházást követően terheli. Azon vagyonelemek vonatkozásában, amelyek a tulajdonátszállás időpontjában az Önkormányzatok2 birtokában vannak, vagy az MNV Zrt.-n és az érintett Önkormányzatok2-ön kívüli harmadik személyek birtokában vannak, a fizetési kötelezettség és a kárveszély 2024. július 1. napjától terheli az Önkormányzatok2-t.

(5) Az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Vagyonelemek2-t 2024. július 1. napjával – birtokátruházás lefolytatása nélkül – birtokba adottnak kell tekinteni. A harmadik személy használatában lévő Vagyonelemek2 tekintetében a dolog kiadása iránti igény 2024. július 1. napjával átszáll a tulajdonszerző önkormányzatra.

(6) Az MVH Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Vagyonelemek2-höz kapcsolódó fizetési kötelezettség és a kárveszély az Önkormányzatok2-t 2024. július 1. napját követően terhelik. Az Önkormányzatok2 kötelesek a tulajdonszerzéssel összefüggésben az MVH Zrt. által jelzett – az érintett vagyonelem korábbi tulajdonosa kezelője vagy vagyonkezelője által meghatározott – korlátozások, feltételek betartására.

(7) Az átszálló Vagyonelemek2 bekerülési értéke megegyezik az adott vagyonelemre vonatkozó, a tulajdonosi joggyakorló szervezetek könyveiben szereplő nyilvántartási értékkel, amelyről az MNV Zrt. és az MVH Zrt. tájékoztatja az Önkormányzatok2-t.

(8) Az Önkormányzatok2 – szükség esetén – elvégzik az Ingatlanok2 környezeti állapotának felmérését, kármentesítését, továbbá, ha a tulajdonba adott ingatlanon tervezett tevékenység engedélyköteles, gondoskodnak az engedélyek megszerzéséről. Az Önkormányzatok2 a Vagyonelemek2 vonatkozásában a magyar állammal szemben semmilyen követelést nem támaszthatnak.

(9) A Vagyonelemek2 átadására a Vagyonelemek2 tekintetében hatályban lévő bérleti szerződésekkel és egyéb használati viszonyokkal, valamint az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vezeték-, szolgalmi és használati jogokkal és kötelezettségekkel terhelten kerül sor.

(10) Az Önkormányzatok2 a tulajdonukba adott Vagyonelemek2-t – a 2/A. §-ban foglaltak szerint – a Magyar Falu Program, valamint egyéb településfejlesztési céloknak megfelelően, azok megvalósításához használhatják vagy hasznosíthatják. Ha az Önkormányzatok2 a tulajdonukba adott vagyonelemeket értékesítik – ideértve a cserét is –, a tulajdonjog átruházásából származó bevételnek az átruházás költségeinek kiegyenlítését követően fennmaradó részét a 2/A. § szerinti célok megvalósítására kell fordítani, valamint az érintett vagyonelemek helyébe lépő vagyontárgyat a 2/A. § szerinti célok megvalósítására kell használni.

(11) A 2/A. § szerinti vagyonjuttatás során – a Kormány 2/A. § szerinti határozatában szereplő védett ingatlanok tekintetében – nem kell alkalmazni a Kötv. 44. § (1) bekezdés a) pontját és (4) bekezdését és a Vgtv. 23. § (1) bekezdését.

(12) A 2/A. § szerinti vagyonjuttatás során a Sporttv. 64. § (3) bekezdése szerint miniszteri egyetértést megadottnak kell tekinteni, valamint nem kell alkalmazni a Sporttv. 64. § (4) bekezdését.

(13) A vagyonjuttatást úgy kell tekinteni, hogy az az Áfa tv. 17. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti juttatással esik egy tekintet alá.

2/C. §10 (1) A 2/A. § alapján tulajdont szerző Önkormányzatok2-nek a megszerzett Ingatlanok2-re vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett kezelői joga, vagyonkezelői joga, a Vagyonelemek2-re vonatkozó használati, valamint bérleti szerződése 2024. július 1. napjával megszűnik a tulajdonosi joggyakorló szervezettel történő külön elszámolás, a beruházások vagyonnyilvántartási átvezetése, rendezése nélkül azzal, hogy az MNV Zrt., az MVH Zrt., a magyar állam és a tulajdont szerző Önkormányzat2 a tulajdonba adással érintett Vagyonelemek2 tekintetében egymással szemben követelést semmilyen jogcímen nem támaszthatnak.

(2) Az (1) bekezdés szerint megszűnt, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett kezelői jog, vagyonkezelői jog ingatlan-nyilvántartásból való törlését a tulajdont szerző Önkormányzatok2 a 2/B. § (1) bekezdése szerinti kérelemben kezdeményezik.

2/D. §11 (1) Ha a 2/A. § szerint a Csesztve belterület 135, illetve Páty belterület 631/1 helyrajzi számú ingatlanok kijelölésre kerülnek, azok ingyenes tulajdonba adása során nem kell alkalmazni az Nvtv. 6. § (1) bekezdését.

(2) A 2/A. § szerinti vagyonjuttatás során az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásában álló Vagyonelemek2 tekintetében nem kell alkalmazni az Nvtv. 13. § (4), (5), (7) és (8) bekezdését.

1/B.12 A Magyar Falu Program hosszú távú programjának elősegítése, valamint az 5000 fő és az ez alatti lakosságszámú települések népességmegtartó erejének és versenyképességének erősítése érdekében egyes állami vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról

2/E. §13 (1) Az Nvtv. 13. § (3) bekezdése és a Vtv. 36. § (1) bekezdése alapján a Magyar Falu Program hosszú távú településfejlesztési programjának hatékony megvalósítása, valamint az 5000 fő és az ez alatti lakosságszámú települések népességmegtartó erejének és versenyképességének erősítése érdekében e törvény rendelkezéseinek megfelelően ingyenesen önkormányzati tulajdonba kerülnek azok az állami tulajdonban lévő ingatlanok és ingatlan tulajdoni hányadok (a továbbiakban együtt: Ingatlanok3) és az azokhoz kapcsolódó, illetve azokon található állami tulajdonú ingó vagyontárgyak (az Ingatlanok3 és az ingó vagyontárgyak a továbbiakban együtt: Vagyonelemek3), amelyeket a támogatott települési önkormányzatokkal lefolytatott előzetes egyeztetések alapján, az MNV Zrt. által az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló kormányrendelet szerint lefolytatott vizsgálatnak megfelelő vagyonelemek köréből, a Kormány 2025. december 31-ig nyilvános határozattal kijelöl azzal, hogy a kijelölésre kerülő Ingatlanok3 összesített nyilvántartási értéke nem haladhatja meg a 8 800 000 000 forintot. A Vagyonelemek3 a Kormány nyilvános határozatában megjelölt napon, ingyenesen, nyilvántartási értéken kerülnek a Kormány nyilvános határozatában megjelölt önkormányzatok (a továbbiakban: Önkormányzatok3) tulajdonába.

(2) Az (1) bekezdés szerinti vagyonjuttatás során nem kell alkalmazni az Nvtv. 13. § (4), (5), (7) és (8) bekezdését.

2/F. §14 (1) Az Ingatlanok3 tulajdonjogának változását az eljáró hatóság az Önkormányzatok3 kérelme alapján jegyzi be az ingatlan-nyilvántartásba. Az ingatlan-nyilvántartási kérelemben elegendő e bekezdésre, a 2/E. § (1) bekezdése szerinti tulajdonjog-átruházást tartalmazó rendelkezésre, valamint a Kormány – az Ingatlanok3 helyrajzi számát tartalmazó – nyilvános határozatára hivatkozni. Az ingatlanügyi hatóság az Önkormányzatok3 tulajdonjogának bejegyzéséhez az Önkormányzatok3 kérelmén kívül egyéb dokumentumot nem kérhet.

(2) Azon Vagyonelemek3 vonatkozásában, amelyek használata, hasznosítása a tulajdonba adón és tulajdonba vevőn kívüli, harmadik személyek által – az érintett tulajdonba vevő önkormányzat tulajdonszerzésének időpontjában – korlátozott, állapotfelvételi jegyzőkönyvet kell felvenni azzal, hogy az érintett vagyonelemek használatából eredő esetleges korlátozásokat, tényeket az állapotfelvételi jegyzőkönyvben rögzíteni kell. Az Önkormányzatok3 körébe tartozó érintett települési önkormányzat köteles a tulajdonszerzéssel összefüggésben az MNV Zrt. által részére írásban jelzett – az érintett vagyonelem korábbi tulajdonosa vagy vagyonkezelője által meghatározott – korlátozások, feltételek betartására. A birtokátruházásra a tulajdonba adón és a tulajdonba vevőn kívüli harmadik személyek általi használattal érintett ingatlanok esetében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 5:3. § (4) bekezdése alapján, a dolog kiadása iránti igény átruházásával, a Kormány nyilvános határozatában megjelölt tulajdonba kerülés napjával kerül sor.

(3) A (2) bekezdéstől eltérően a korlátozásokkal, harmadik személyek általi használattal nem terhelt Vagyonelemek3 birtokának átruházása birtokátruházási jegyzőkönyv felvételével történik. A Vagyonelemek3 körébe tartozó azon vagyonelemeket, amelyek már az érintett tulajdonba vevő települési önkormányzat birtokában vannak, a Kormány nyilvános határozatában megjelölt tulajdonba kerülés napjával – külön birtokátruházási eljárás lefolytatása nélkül – birtokba adottnak kell tekinteni.

(4) A Vagyonelemek3-hoz kapcsolódó fizetési kötelezettség és a kárveszély az Önkormányzatok3-at a birtokátruházás napjától terheli. A Vagyonelemek3 körébe tartozó azon vagyonelemek vonatkozásában, amelyek a 2/E. § (1) bekezdése szerinti tulajdonátszállás időpontjában az Önkormányzatok3 birtokában vannak, vagy az MNV Zrt.-n és az érintett Önkormányzatok3-on kívüli harmadik személyek birtokában vannak, a fenntartási kötelezettség és a kárveszély a Kormány nyilvános határozatában megjelölt tulajdonba kerülés napjától terheli az Önkormányzatok3 körébe tartozó érintett települési önkormányzatot.

(5) Az átszálló Vagyonelemek3 bekerülési értéke megegyezik az adott vagyonelemre vonatkozó, a tulajdonosi joggyakorló könyveiben szereplő nyilvántartási értékkel, amelyről az MNV Zrt. tájékoztatja az Önkormányzatok3 körébe tartozó érintett települési önkormányzatot.

(6) Az Önkormányzatok3 körébe tartozó tulajdonba vevő – szükség esetén – elvégzi az Ingatlanok3 körébe tartozó érintett ingatlan környezeti állapotának felmérését, kármentesítését, továbbá ha a tulajdonba adott ingatlanon tervezett tevékenység engedélyköteles, gondoskodik az engedélyek megszerzéséről. Az Önkormányzatok3 a Vagyonelemek3 vonatkozásában a magyar állammal szemben semmilyen követelést nem támaszthatnak.

(7) A Vagyonelemek3 átadására a Vagyonelemek3 tekintetében hatályban lévő bérleti szerződésekkel és egyéb használati viszonyokkal, valamint az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vezeték-, szolgalmi és használati jogokkal és kötelezettségekkel terhelten kerül sor.

(8) Az Önkormányzatok3 a tulajdonukba adott Vagyonelemek3-at – a 2/E. § (1) bekezdésében foglaltak szerint – a Magyar Falu Program, valamint egyéb településfejlesztési céljainak megfelelően, azok megvalósításához használhatják vagy hasznosíthatják. Ha az Önkormányzatok3 a tulajdonukba adott Vagyonelemek3-at értékesítik – ideértve a cserét is –, a tulajdonjog átruházásából származó bevételnek az átruházás költségeinek kiegyenlítését követően fennmaradó részét a 2/E. § (1) bekezdése szerinti célok megvalósítására kötelesek fordítani, valamint az érintett értékesített vagyonelemek helyébe lépő vagyontárgyat a 2/E. § (1) bekezdése szerinti célok megvalósítására kötelesek használni.

(9) A 2/E. § (1) bekezdése szerinti vagyonjuttatás során – a Kormány nyilvános határozatában szereplő védett ingatlanok tekintetében – nem kell alkalmazni a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 126. § (1) bekezdés a) pontját, (5) és (8) bekezdését, valamint a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 68. § (8) bekezdését.

(10) A 2/E. § (1) bekezdése szerinti vagyonjuttatást úgy kell tekinteni, hogy az Áfa tv. 17. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti juttatással esik egy tekintet alá.

2/G. §15 (1) Ha az ingatlan-nyilvántartás szerinti Badacsonytomaj belterület 1334, illetve a Cece belterület 328/1 helyrajzi számú ingatlan a Kormány nyilvános határozatában kijelölésre kerül, a tulajdont szerző önkormányzatnak a megszerzett ingatlanra vonatkozóan az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyonkezelői joga és a kapcsolódó ingóságok – ide nem értve a kulturális javak körébe tartozó ingóságot – tekintetében fennálló vagyonkezelői joga a tulajdonszerzésével egyidejűleg, e törvény erejénél fogva megszűnik. Az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyonkezelői jog ingatlan-nyilvántartásból való törlését a tulajdont szerző önkormányzat a 2/F. § (1) bekezdése szerinti kérelemben kezdeményezi.

(2) A 2/E. § (1) bekezdése alapján tulajdont szerző, az Önkormányzatok3 körébe tartozó érintett települési önkormányzat a megszerzett Vagyonelemek3 körébe tartozó vagyonelemekre vonatkozó használati, valamint bérleti szerződése a tulajdonszerzéssel egyidejűleg, e törvény erejénél fogva megszűnik.

(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti jogviszonyok és szerződések megszűnésére az MNV Zrt.-vel történő külön elszámolás és a beruházások vagyonnyilvántartási átvezetése, rendezése nélkül kerül sor azzal, hogy az MNV Zrt., a magyar állam és a tulajdont szerző, az Önkormányzatok3 körébe tartozó érintett települési önkormányzat a tulajdonba adással érintett Vagyonelemek3 körébe tartozó vagyonelemek tekintetében egymással szemben követelést semmilyen jogcímen nem támaszthatnak.

2. A „Felzárkózó települések” hosszú távú programjának hatékony megvalósítása érdekében egyes állami tulajdonú vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról

3. § (1) Az Nvtv. 13. § (3) bekezdése és a Vtv. 36. § (1) bekezdése alapján a „Felzárkózó települések” hosszú távú programjának hatékony megvalósítása érdekében e törvény rendelkezéseinek megfelelően ingyenesen a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (a továbbiakban: MMSZ) tulajdonába kerülnek azok az állami tulajdonban lévő ingatlanok (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: Ingatlanok) és az azokhoz kapcsolódó ingó vagyontárgyak (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban együtt: Vagyonelemek), amelyeket az MMSZ-szel lefolytatott előzetes egyeztetések alapján az MNV Zrt. által – az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló kormányrendelet szerint – lefolytatott vizsgálatnak megfelelő ingatlanok köréből a Kormány 2021. december 31-ig nyilvános határozattal kijelöl azzal, hogy a kijelölésre kerülő Ingatlanok összesített nyilvántartási értéke nem haladhatja meg a 49 476 370 forintot. A Vagyonelemek 2022. január 1. napján ingyenesen, nyilvántartási értéken kerülnek az MMSZ tulajdonába.

(2) Az eljáró hatóság az Ingatlanok tulajdonjogának változását az MMSZ kérelme alapján jegyzi be az ingatlan-nyilvántartásba. A kérelemben hivatkozni kell e törvény tulajdonjog-átruházást tartalmazó rendelkezésére, valamint az Ingatlanok helyrajzi számát tartalmazó (1) bekezdés szerinti kormányhatározatra.

(3) Az Ingatlanok birtokának átruházására az MMSZ (1) bekezdés szerinti tulajdonszerzését követően kerül sor. Birtokátruházási szerződést azoknak az ingatlanoknak a vonatkozásában kell kötni, amelyek használata, hasznosítása bármely okból korlátozott azzal, hogy az ingatlanok korábbi használatából, hasznosításából eredő korlátozásokat, tényeket a birtokátruházási szerződésben kell rögzíteni.

(4) A korlátozásokkal nem terhelt ingatlanok birtokának átruházása birtokátruházási jegyzőkönyv felvételével történik.

(5) Az Ingatlanokhoz kapcsolódó fizetési kötelezettség és kárveszély az MMSZ-t a birtokátruházást követően terheli.

(6) Az átszálló Vagyonelemek bekerülési értéke megegyezik az adott vagyonelemre vonatkozó, a tulajdonosi joggyakorló könyveiben szereplő nyilvántartási értékkel, amelyet a birtokátruházási jegyzőkönyv vagy a birtokátruházási szerződés tartalmaz.

(7) Az MMSZ – szükség esetén – elvégzi az Ingatlanok környezeti állapotának felmérését, kármentesítését, továbbá ha a tulajdonba adott ingatlanon tervezett tevékenység engedélyköteles, gondoskodik az engedélyek megszerzéséről. Az MMSZ az Ingatlanok vonatkozásában az állammal szemben semmilyen követelést nem támaszthat.

(8) A Vagyonelemek átadására per-, teher- és igénymentesen kerül sor, ide nem értve a hatályban lévő bérleti szerződéseket és egyéb használati jogviszonyokat, valamint az érintett ingatlanokon esetlegesen fennálló, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vezeték-, szolgalmi és használati jogokat és kötelezettségeket.

(9) Az MMSZ a tulajdonába adott Vagyonelemeket – az (1) bekezdésben foglaltak szerint – az általa ellátott szociális, társadalmi felzárkózást ösztönző feladatok elősegítésére használhatja vagy hasznosíthatja. Ha az MMSZ a tulajdonába adott Vagyonelemeket értékesíti – ideértve a cserét is –, a tulajdonjog átruházásából származó bevételnek az átruházás költségeinek kiegyenlítését követően fennmaradó részét az (1) bekezdés szerinti célok megvalósítására kell fordítani, vagy a Vagyonelemek helyébe lépő vagyontárgyat az (1) bekezdés szerinti célok megvalósítására kell használni. Az MMSZ az ingatlanértékesítésből származó bevételt működési költségek finanszírozására nem használhatja fel.

(10) Az (1) bekezdés szerinti vagyonjuttatás során nem kell alkalmazni az Nvtv. 13. § (4), (5), (7) és (8) bekezdését.

(11) Ha a Hejőszalonta 1065/1 helyrajzi számú ingatlan az (1) bekezdés szerint kijelölésre kerül, annak ingyenes tulajdonbaadása során nem kell alkalmazni az Nvtv. 6. § (1) bekezdését.

(12) Az (1) bekezdés szerinti vagyonjuttatás során a – Kormány (1) bekezdés szerinti határozatában szereplő – védett ingatlanok tekintetében nem kell alkalmazni a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény 44. § (1) bekezdés a) pontját és (4) bekezdését, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 68. § (8) bekezdését.

(13) A vagyonjuttatást úgy kell tekinteni, hogy az az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 17. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti juttatással esik egy tekintet alá.

3. Záró rendelkezések

4. § (1) Ez a törvény – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A 22. § 2022. január 1-jén lép hatályba.

5. § (1)16 Az 1. § (1), (10) és (11) bekezdése, a 2/A. §, a 2/D. §, a 2/E. §, a 3. § (1), (10) és (11) bekezdése, a 13. § és a 16. § az Alaptörvény 38. cikk (1) és (2) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.

(2) A 7. alcím az Alaptörvény 38. cikk (1) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.

4. A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény módosítása

6. §17

5. Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény módosítása

7. §18

6. A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény módosítása

8. §19

9. §20

7. A Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény módosítása

10. §21

8. A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény módosítása

11. §22

9. Az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásáról szóló 2021. évi LXXXVI. törvény módosítása

12. §23

13. §24

14. §25

15. §26

16. §27

17. §28

18. §29

19. §30

20. §31

21. §32

22. §33

1

A törvényt az Országgyűlés a 2021. december 14-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja: 2021. december 17.

2

Az 1. § (2a) bekezdését a 2025. évi LXXVI. törvény 10. §-a iktatta be.

3

Az 1. § (12) bekezdése a 2024. évi IX. törvény 53. § 1. pontja szerint módosított szöveg.

4

Az 1. § (13) bekezdése a 2024. évi IX. törvény 53. § 2. pontja szerint módosított szöveg.

5

Az 1. § (14) bekezdése a 2024. évi IX. törvény 53. § 3. pontja szerint módosított szöveg.

6

Az 1/A. alcímet a 2024. évi IX. törvény 48. §-a iktatta be.

7

A 2/A. §-t a 2024. évi IX. törvény 49. §-a iktatta be.

8

A 2/B. §-t a 2024. évi IX. törvény 50. §-a iktatta be.

9

A 2/B. § (1a) bekezdését a 2025. évi LXXVI. törvény 11. §-a iktatta be.

10

A 2/C. §-t a 2024. évi IX. törvény 50. §-a iktatta be.

11

A 2/D. §-t a 2024. évi IX. törvény 51. §-a iktatta be.

12

Az 1/B. alcím címét a 2025. évi LXXVI. törvény 12. §-a iktatta be.

13

A 2/E. §-t a 2025. évi LXXVI. törvény 13. §-a iktatta be.

14

A 2/F. §-t a 2025. évi LXXVI. törvény 14. §-a iktatta be.

15

A 2/G. §-t a 2025. évi LXXVI. törvény 14. §-a iktatta be.

16

Az 5. § (1) bekezdése a 2024. évi IX. törvény 52. §-ával megállapított, a 2025. évi LXXVI. törvény 15. §-a szerint módosított szöveg.

17

A 6. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

18

A 7. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

19

A 8. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

20

A 9. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

21

A 10. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

22

A 11. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

23

A 12. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

24

A 13. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

25

A 14. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

26

A 15. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

27

A 16. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

28

A 17. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

29

A 18. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

30

A 19. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

31

A 20. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

32

A 21. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

33

A 22. § a 2010: CXXX. törvény 12/A. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére