• Tartalom

1994/2021. (XII. 28.) Korm. határozat

1994/2021. (XII. 28.) Korm. határozat

a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia elfogadásáról

2021.12.28.

A Kormány – a vasút mint a klímavédelem és a környezetbarát közlekedési rendszer szempontjából fenntartható közlekedési mód fejlesztése érdekében, az országos kelet-nyugati távolsági személyforgalom, a Budapesten áthaladó teherforgalom szűk kapacitásainak megszüntetését szem előtt tartva, Budapest és Pest megye gazdasági versenyképességének fokozása, az elővárosi kötöttpályás (vasúti és HÉV) közlekedés fejlesztése, a környezetbarát kötöttpályás közösségi közlekedés versenyképességének fokozása, Budapest belső területeinek forgalomcsillapítása, a fővárost terhelő autóforgalom mérséklése, a főváros agglomerációja élhetőségének javítása, a klímavédelmi célok teljesítése, a légszennyezettség, a zaj- és rezgésterhelés csökkentése és a fővárosi zöldinfrastruktúra fejlesztése érdekében –

1. elfogadja a Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégiát (a továbbiakban: Stratégia), amely kijelöli Budapest és a fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének rendszerszintű irányait és céljait, ideértve az egységes elővárosi vasúthálózat fejlesztésének egymásra épülő lépéseit, az egyes vonalak kapacitásának bővítéséhez és a kínált szolgáltatás fejlesztéséhez szükséges intézkedéseket, amelyek révén a Budapestet és vonzáskörzetét érintő vasúti és HÉV-közlekedést igénybe vevők száma összességében megduplázható, és elrendeli a Stratégia kormányzati honlapon történő közzétételét;

2. elfogadja a Stratégia végrehajtását szolgáló, a vasút hatékony működésének javítására, a vasút és a befogadó környezet funkcionális kapcsolatának erősítésére, valamint a szolgáltatás- és üzemeltetésfejlesztésre irányuló, a 2021–2040 közötti időszakra vonatkozó, 1. melléklet szerinti indikatív intézkedési tervet (a továbbiakban: Intézkedési Terv);

3. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy – az innovációért és technológiáért felelős miniszter és a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter bevonásával, a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: BFK Budapest Fejlesztési Központ) útján, a MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MÁV Zrt.) és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság közreműködése mellett – gondoskodjon a Stratégia megvalósulásának nyomon követéséről és ennek eredményéről kétévente készítsen beszámolót a Kormány részére;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

innovációért és technológiáért felelős miniszter

nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter

Határidő: első alkalommal 2023. december 31., majd kétévente december 31-ig

4. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a Stratégia és az Intézkedési Tervben foglaltak végrehajtása végett tegye meg a szükséges intézkedéseket és a Kormány számára benyújtott előterjesztésben ütemezetten tegyen javaslatot a hazai és az európai uniós források biztosítására;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

innovációért és technológiáért felelős miniszter

Határidő: folyamatos

5. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy Magyarország 2021–2027 közötti – Budapestet és a fővárosi agglomeráció területét érintő – közlekedésfejlesztései európai uniós fejlesztési forrásainak tervezését a Stratégia figyelembevételével, annak célkitűzéseivel összhangban végezze el;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

innovációért és technológiáért felelős miniszter

Határidő: folyamatos

6. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a Budapestet és a fővárosi agglomerációt érintő vasúti infrastruktúrafejlesztéseket célzó projektjavaslatokat a Stratégiában megfogalmazott célokkal összhangban terjessze elő a Kormány részére;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

innovációért és technológiáért felelős miniszter

Határidő: folyamatos

7. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy – az innovációért és technológiáért felelős miniszterrel együttműködve, a BFK Budapest Fejlesztési Központ útján, az érintett önkormányzatok, a MÁV Zrt., valamint a helyi közszolgáltatási személyszállítási szolgáltatást nyújtó vállalkozások bevonásával – gondoskodjon

a) a vasútállomásokon és vasúti megállóhelyeken P+R parkolók és B+R tárolók,

b) a kötöttpályás hálózatra ráhordó buszjáratok részére megállók és szükség esetén buszfordulók

kapacitásának bővítését célzó részletes intézkedési terv készítéséről, figyelembe véve a budapesti agglomeráció közlekedési módváltását elősegítő elővárosi vasútállomások és megállóhelyek elérhetőségének, valamint személygépjármű-parkoló és kerékpártároló létesítményeinek fejlesztéséről szóló 1652/2020. (X. 9.) Korm. határozatban foglaltakat, a Stratégia sikeres megvalósítása és a fenntartható és környezettudatos utazási lehetőséget biztosító Budapestre vezető elővárosi vasúti és elővárosi gyorsvasúti (HÉV) vasútvonalak (a továbbiakban együtt: kötöttpályás hálózat) használatának ösztönzése céljából;

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

innovációért és technológiáért felelős miniszter

Határidő: 2022. december 31.

8. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy az innovációért és technológiáért felelős miniszter bevonásával gondoskodjon a budapesti és agglomerációs vasúti szolgáltatás egységesítését célzó szolgáltatásfejlesztési koncepció kidolgozásáról a Stratégia javaslatai szerint.

Felelős: Miniszterelnökséget vezető miniszter

innovációért és technológiáért felelős miniszter

Határidő: 2022. december 31.

1. melléklet az 1994/2021. (XII. 28.) Korm. határozathoz

A Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégia végrehajtását szolgáló, 2021–2040 közötti időszakban végrehajtandó indikatív intézkedési terv

Sorszám

Projekt címe

Műszaki tartalom

Előkészítési időszak

Kivitelezési időszak

1.

Ferencváros – Kelenföld kapacitásbővítés

3. vágány, és szakaszonként 4. vágány létesítése, Közvágóhíd és Nádorkert megállóhelyek létesítése

Befejezett

2030-ig tervezett

2.

Kelenföld – Törökbálint kapacitásbővítés

3. és 4. vágány létesítése
Kelenföld – Törökbálint szakaszon

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

3.

Központi forgalomirányítás, központi utastájékoztatás kiépítése 70, 100a vasútvonalakon

Központi forgalomirányítás és központi utastájékoztatás kiépítése a 70-es (váci) és 100a (Monor–Cegléd–Szolnok) vonalakon.

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

4.

Hiányzó vasúti megállóhelyek és állomások utasforgalmi létesítményeinek tervezése

Megállóhelyfejlesztés Pestújhely, Újpalota, Rákosszentmihály, Rákosfalva, Albertfalva helyszíneken

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

5.

Hungária körút vasúti megállóhely

Új vasúti megállóhely létesítése a 80a (hatvani) és a 120a (Újszász-szolnoki) vasútvonal elővárosi vonatai számára az agglomerációs ingázók átszállási lehetőségének biztosítására az 1-es villamos felé

Folyamatban van, 2022-ig befejeződik

2030-ig tervezett

6.

Óbuda – Kaszásdűlő kapcsolat fejlesztése

2. számú (esztergomi) vasútvonal és H5 jelű HÉV vonal integrációja

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

7.

Rákospalota-Újpest – Vácrátót – Vác vasútvonal fejlesztése

Vasúti pálya felújítása, szakaszos kétvágányúsítás, állomások felújítása, akadálymentesítés, P+R, B+R kapacitások kiépítése

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

8.

Közösségi közlekedés vasúti ráhordó szerepének erősítése, módváltó pontok fejlesztése

Városi közösségi közlekedési rendszer ráhordó szerepének fejlesztése
(pl. Budai fonódó villamoshálózat fejlesztése II. ütem),
átszállási csomópontok kiépítése
(pl. Kelenföld intermodális csomópont)

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

9.

Nyugati pályaudvar és belső körvasút rövid távú fejlesztése

Épület, utasforgalmi terek felújítása
a hosszú távú funkciónak megfelelően, biztosítóberendezés fejlesztése, vágányok helyben korszerűsítése, pályaállapot helyreállítása, szűk keresztmetszetek rövid távú kiváltása, vágánykapcsolatok optimalizálása

Folyamatban van

2030-ig tervezett

10.

Elővárosi vasúti járműcsere program

Nagykapacitású motorvonatok beszerzése, meglevő keretszerződésen felüli következő fázis

Nem igényel előkészítési fázist

2040-ig ütemezetten tervezett

11.

Ferencváros állomás külön szintű keresztezés kialakítása

Ferencváros állomás végponton külön szintű keresztezés kialakítása

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

12.

Népliget megállóhely létesítése

Új megállóhely létesítése a Keleti pu. – Ferencváros szakaszon az Üllői út keresztezésénél

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

13.

Soroksár – Kunszentmiklós-Tass
2. vágány létesítése, vonalfelújítás – Budapest–Belgrád projekt keretében megvalósul

2. vágány létesítése, meglévő vágányon sebességemelés, állomások átépítése

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

14.

Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget szakasz fejlesztése

Vasúti pálya felújítása, biztosítóberendezés korszerűsítése, vonali- és állomási kapacitásbővítés, Kőbánya felső állomás áthelyezése az Élessarokhoz, megállóhelyek akadálymentesítése

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

15.

Pesterzsébetnél HÉV-kapcsolat kialakítása és Pesterzsébet – Soroksár közötti 2. vágány létesítése

150. számú vasútvonal és H6 jelű HÉV-vonal integrációja, 2. vágány létesítése Pesterzsébet – Soroksár vasúti vonalszakaszon

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

16.

Déli pályaudvar rövid távú fejlesztése

Déli pályaudvar fenntartható fejlesztése
az alagút megépültéig elvárható szolgáltatási színvonal érdekében

Folyamatban van, 2022-ig befejeződik

2030-ig tervezett

17.

Kőbánya-Kispest – Lajosmizse – Kecskemét vasútvonal fejlesztése

Vasúti pálya felújítása, villamosítás, szakaszos kétvágányúsítás, állomások, akadálymentesítés, P+R, B+R kapacitások kiépítése

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

18.

Gubacsi híd felújítása

Csepeli Szabadkikötő kiszolgálásának szükséges fejlesztése

Folyamatban van,
2021-ben befejeződik

2030-ig tervezett

19.

Nyugati pályaudvar hosszú távú fejlesztése

Megmaradó végleges fejpályaudvari és átmenő vegyes személyforgalmi funkciónak megfelelő állomás megtervezése, kialakítása, az alagút utáni vágánykép megépítése fejpályaudvari funkcionalitással

2021-ben kezdődik

2030-ig tervezett

20.

Budapest-Nyugati – Dunakeszi-
Gyártelep szakasz fejlesztése

Megállási rend vizsgálata, megállóhelyek létesítése/fejlesztése; vonali vágányszámbővítés, Rákosrendező távlati funkciójának megfelelő kiépítése, vonali és állomási biztosítóberendezések korszerűsítése, ERTMS kiépítése

2022-ben kezdődik

2030–2040 között tervezett

21.

Budapest-Nyugati – Kőbánya-
Kispest hosszú távú fejlesztése

Megállóhelyek korszerűsítése, vonali kapacitásbővítés, biztosítóberendezés csere, ERTMS kiépítés, Kőbánya-Kispest állomási kapacitásbővítés

2021-ben kezdődik

2030–2040 között tervezett

22.

A budapesti agglomeráció közlekedési módváltását elősegítő elővárosi vasútállomások és megállóhelyek elérhetőségének, valamint személygépjármű-parkoló és kerékpártároló létesítményeinek fejlesztése
(B+R, P+R)

Elővárosi vonalak mentén (vonalanként differenciáltan) lokális fejlesztések,
P+R, B+R és K+R fejlesztések 48 helyszínen

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

23.

Százhalombatta - Ercsi elágazás egyszerűsített felújítása

Eredeti pályaállapot helyreállítása,
Ercsi állomás létesítményeinek fejlesztése

2024–2027 között tervezett

2030-ig tervezett

24.

Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolatának megvalósítása

Új nyomvonalon kétvágányú, villamosított vasúti pálya építése Kőbánya-Kispest és Monor állomások között, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér állomás létesítése

Folyamatban, területhasználati megállapodás függvénye
az előkészítés befejezése

Külön döntés szerint 2030-ig vagy 2030–2040 között tervezett

25.

Kelenföld állomás – Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút létesítése

Kelenföld állomástól a Nyugati pályaudvarig vezető vegyes személyforgalomra alkalmas alagút létesítése, Nyugati pályaudvarnál, ill. Bel-Buda térségében mélyállomás(ok)/megállóhely(ek) létesítése, Déli pályaudvar területének rendezése

Megvalósíthatósági tanulmány folyamatban, további tervezés 2022–2027 között tervezett

Részletes Megvalósít-
hatósági Tanulmány alapján
a Kormány döntése szerint

26.

Kelenföld állomás és térsége – kapacitás biztosítása átmenő vonatok számára

Megfelelő kapacitás biztosítása
az 1., 30., 40. számú vasútvonalak,
illetve az alagút és a Déli körvasút között egyaránt, utasforgalmi létesítmények fejlesztése

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

27.

Elővárosi járműelőkészítő, karbantartó és tároló funkciók elővárosi fordítóállomásokra telepítése

Elővárosi járműelőkészítő, karbantartó és tároló funkciók elővárosi fordítóállomásokra telepítése (Budapesten a minimálisan szükséges tárolókapacitás meghatározása), karbantartási koncepció megalkotása

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

28.

Keleti pályaudvar hosszú távú fejlesztése

Alagút elkészülte után megmaradó végleges, vegyes személyforgalmat kiszolgáló funkciónak megfelelő állomás
és bevezető vonalszakasz vizsgálata, vizsgálat eredményétől függően esetleg átalakítása/optimalizálása

2022-ben kezdődik

2030–2040 között tervezett

29.

1. számú, 70. számú és
120a. számú vasútvonalakon állomások és megállóhelyek akadálymentesítése

1 (tatabányai-bicskei), 70 (váci),
120a (Újszász-szolnoki) vasútvonalakon állomások és megállóhelyek akadálymentesítése

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

30.

Országos vasúti áruforgalmi koncepció megállapításainak megfelelően egy Budapestet
(és elővárosi térségének) elkerülő teherforgalmi vasútvonal létesítése (V0)

A vasúti áruszállítás versenyképességének növelését célzó kapacitásfejlesztések egy országos vasúti áruforgalmi koncepció kidolgozásának megfelelően, Budapest (és elővárosi térségének) tehervonati elkerülését segítő fejlesztések (meglévő vasútvonalak fejlesztése), kapcsolatok javítása (deltavágányok kiépítése, hiányzó kapcsolatok pótlása)

2022-ben kezdődik

Részletes Megvalósít-
hatósági Tanulmány alapján
a Kormány döntése szerint

31.

Közvetlen Duna-híd kapcsolat biztosítása a 150-es vonalról

Ferencváros rendezőpályaudvar távlati jövőjének meghatározása, országos teherforgalmi koncepció alapján, felszabaduló Duna-parti területek rekultivációja

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett (V0 esetén elhagyása vizsgálható)

32.

Városligeti delta kialakítása

Városliget delta szükséges kapacitásának biztosítása, vágánykapcsolat, biztosítóberendezés – teherforgalom igényeivel összhangban

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

33.

További kapacitásbővítés a
80a és a 120a vasútvonalon

A távlati forgalomhoz szükséges további kapacitásbővítés a 80a (hatvani)
és 120 (Újszász-szolnoki) vonalakon

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

34.

Horog utcai delta kiépítése

Élessarok – Kőbánya-Kispest közötti kapcsolat biztosítása

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

35.

A vasút Budapest áruforgalmi kiszolgálásában való szerepének bővítése (City logisztika)

A városi logisztika teljes rendszerének áttekintésével a vasút szerepének meghatározása, az ahhoz kötődő infrastruktúra és szolgáltatási igények pontosítása

2024–2027 között tervezett

2030–2040 között tervezett

36.

80a, 120a számú vasútvonalak és a 100a számú vasútvonal közötti vasúti kapcsolat fejlesztése

Királyvágány szükséges kapacitásának biztosítása vagy közvetlen átszállási csomópont kiépítése (vizsgálat alatt), Városliget elágazás – Törökőr szakasz kapacitásbővítése a távlati forgalomnak megfelelően

2028–2035 között tervezett

2030–2040 között tervezett

BAVS befogadó környezetként, a BMT alapján azonosított HÉV intézkedések

37.

H5, H6, H7 jelű HÉV vonalak korszerűsítése

Vasúti pálya felújítása a H5 jelű HÉV vonal Szentendre – Kaszásdűlő szakaszán,
a H6 jelű HÉV vonal Pesterzsébet – Ráckeve szakaszán és a H7 jelű HÉV-vonal Csepel – Kvassay híd szakaszán, állomásfejlesztés
a H5 jelű HÉV-vonal belső szakaszán

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

38.

HÉV járműcsere program

HÉV járműcsere program

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

39.

A H6 és H7 jelű HÉV vonalak bevezetése Pesterzsébetről és
a Kvassay hídtól a Kálvin térig

Vasúti pálya felújítása a H6 jelű HÉV vonal Pesterzsébet – Közvágóhíd szakaszán, Közvágóhíd – Kálvin tér között mélyvezetésű vasúti vonalszakasz kiépítése

Folyamatban van, 2023-ig befejeződik

2030-ig tervezett

40.

H8 H9 HÉV fejlesztés I. ütem

Rekonstrukció, akadálymentesítés, részleges különszintűsítés

2021-ben folytatódik

2030–2040 között tervezett

Menedzsment típusú intézkedések

41.

Vasúti szolgáltatások feladatainak meghatározása és összehangolása a helyi és volán közösségi közlekedéssel Budapest és agglomerációjában

Regionális közlekedésszervezési intézményrendszer létrehozása, egységes budapesti agglomerációi szintű, közösségi közlekedési informatikai háttérrendszer létrehozása (jegyértékesítés és forgalomirányítás), korszerű, biztonságos módváltó pontok létrehozása, Egységes Vasúti Szolgáltatási Arculati Kézikönyv és Tervezési Útmutatók kialakítása, ügyfélkapcsolati pontok létrehozása

 

 

42.

Elavult forgalmi szabályozás megújítása

Országos Vasúti Szabályzat
[a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 103/2003. (XII. 27.) GKM rendelet] megújítása, vasútvállalati utasítások és szabályrendszerek felülvizsgálata

 

 

43.

Vasúti szolgáltatásfejlesztés

Vasúti átjárhatóság javítása (átmérős viszonylatszervezés), a belső zónában legalább 15 perces, a külső zónában legalább 30 perces járatsűrűség biztosítása az elővárosi vonalakon, internethozzáférés biztosítása a vasúti utasforgalmi létesítményekben és a járműveken

 

 

44.

Vasúti teherszállítás versenyképességének javítása, a vasúti személyszállítás és teherforgalom összhangjának megteremtése

Országos teherforgalmi koncepció kidolgozása, budapesti rendezőpályaudvari rendszer felülvizsgálata, a vasúti áruszállítás, illetve a logisztikai központok vasúti elérhetőségének javítása,
a kombinált fuvarozás előtérbe helyezése, Budapesti city logisztikai koncepció elkészítése

 

 

45.

Káros környezeti hatások mérséklése, jövőbeli káros hatások megelőzése/mérséklése

Kihasználatlan vasúti területek feltárása, kármentesítése, rekultivációja, zajvédelmi intézkedések, illegális hulladéklerakók felszámolása

 

 

46.

A vasútállomások, vasúti létesítmények és térségének utasforgalmi és települési funkcióinak felülvizsgálata, valamint integrált (urbanisztikai szempontokat is figyelembe vevő) fejlesztése

A vasútállomások és megállóhelyek városi környezetének megújítása, vasúti területelvágó hatás csökkentése,
az utasforgalmi területek és a hozzá vezető útvonalak megfelelő megvilágítása és térfigyelőkkel történő biztosítása
az élet- és vagyonvédelem kívánalmainak megfelelően

 

 

47.

Hatékony és fenntartható ingatlangazdálkodás felétételeinek a kialakítása

A vasúti ingatlanok funkcióinak felülvizsgálata, vasúti alulhasznosított területek funkcióváltásának kidolgozása

 

 

48.

Utazási szokások feltérképezése, változásának nyomon követése

Automatikus utasszámlálás feltételeinek megteremtése (utasszám-nyilvántartás), menetrendek utasigényeknek megfelelő rendszeres korrekciója

 

 

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére