• Tartalom

209/2021. (IV. 29.) Korm. rendelet indokolás

209/2021. (IV. 29.) Korm. rendelet indokolás

a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet módosításáról szóló 209/2021. (IV. 29.) Korm. rendelethez

2021.05.07.
A környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet módosításának (a továbbiakban: Korm. rendelet módosítás) célja elsősorban a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek készítését előíró irányelv módosításainak jogharmonizációja, másodsorban a szabályozás pontosítása és deregulációja a jogalkalmazás során felmerült tapasztalatok alapján.
A környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló, 2002. június 25-i 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek elkészítésének, valamint ötévenkénti felülvizsgálatának kötelezettségét írja elő a nagyforgalmú közlekedési létesítményekre és a legnépesebb nagyvárosokra.
Az irányelvet módosította a 2019. június 26-án hatályba lépett, a környezettel kapcsolatos jogszabályok területén a jelentéstételi kötelezettségek összehangolásáról, valamint a 166/2006/EK és a 995/2010/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet, a 2002/49/EK, a 2004/35/EK, a 2007/2/EK, a 2009/147/EK és a 2010/63/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv, a 338/97/EK és a 2173/2005/EK tanácsi rendelet, továbbá a 86/278/EGK tanácsi irányelv módosításáról szóló, június 5-i (EU) 2019/1010 európai parlamenti és tanácsi rendelet [a továbbiakban: (EU) 2019/1010 rendelet].
Az (EU) 2019/1010 rendelet kötelezővé tette az Európai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) részére megküldendő jelentéstétel elektronikus úton való elvégzését, valamint az intézkedési tervek felülvizsgálatának határidejét módosította annak érdekében, hogy az intézkedési tervek elkészítésére az eddigi egy év helyett kettő álljon a tagállamok rendelkezésére. Az (EU) 2019/1010 rendelet előírja továbbá a zajtérképek nyilvánosságának az Európai Közösségen belüli térinformációs infrastruktúra (INSPIRE) kialakításáról szóló, 2007. március 14-i 2007/2/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel (a továbbiakban: INSPIRE irányelv) összhangban való biztosítását.
A Bizottság 2016 decemberében megjelent értékelésében úgy találta, hogy egyszerűsíteni kell a zajtérképekre és az intézkedési tervekre vonatkozó jelentéstételi határidőket annak érdekében, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az intézkedési tervekről folytatott nyilvános konzultációra. Ennek érdekében az intézkedési tervek felülvizsgálatára nyitva álló határidő egy alkalommal, egy évvel elhalasztódik, így a cselekvési tervek negyedik felülvizsgálati ciklusának határideje nem 2023. július 18., hanem 2024. július 18. lesz. Ennél fogva a negyedik felülvizsgálati ciklustól a tagállamoknak a jelenlegi egy év helyett két év áll majd rendelkezésére az intézkedési tervek felülvizsgálatára.
Az (EU) 2019/1010 rendelet előírja, hogy az intézkedési tervek nyilvánosságra bocsátását és terjesztését az INSPIRE irányelvvel összhangban kell elvégezni. Az INSPIRE irányelv egy olyan több szakterületet érintő, horizontális szabályozás, amely előírja a környezeti térinformatikai adatok nyilvánosságának biztosítását egy uniós szintű, egységes formátumú környezeti térinformatikai adatbázis létrehozása érdekében. Ennek érdekében minden tagállamnak létre kell hoznia a saját nemzeti környezeti térinformatikai rendszerét (a továbbiakban: Nemzeti Környezeti Térinformatikai Rendszer), és azon keresztül elérhetővé tenni a nyilvánosság számára a környezeti térinformációkat. Az intézkedési tervek INSPIRE irányelvvel összhangban való nyilvánosságra hozatalának biztosítása érdekében a Korm. rendelet módosítás előírja a stratégiai zajtérképek elkészítésére kötelezett szervezetek részére a zajtérképekkel kapcsolatos téradatkészletek és metaadatok Nemzeti Környezeti Térinformatikai Rendszeren keresztül való közzétételének kötelezettségét. A Korm. rendelet módosítás előírja továbbá az adatszolgáltatásért felelős agrárminiszter számára, hogy az adatszolgáltatást az „adattár”, vagyis az Eionet Reportnet rendszer használatával végezze el.
A zajtérképek és intézkedési tervek környezetvédelmi hatóság általi jóváhagyása szabályainak pontosítására az egységes jogértelmezés érdekében és a hatósági munka megkönnyítése miatt kerül sor. Az új szabályok egyértelművé teszik, hogy a hatóság a jóváhagyás során a jogszabályi követelményeknek való megfelelőséget vizsgálja, a jóváhagyást nem tagadhatja meg tartalmi okokra, azaz egyes kívánatos intézkedések hiányára hivatkozva. Ezzel összhangban a rendelkezések azt is egyértelművé teszik, hogy az intézkedési tervnek nem kötelező maradéktalanul biztosítania a legmagasabb stratégiai küszöbértékek felett terhelt területek zajterhelésének küszöbérték alá csökkentését, mindössze olyan intézkedéseket kell tartalmaznia, amelyek a zajhelyzet kezelését szolgálják.
A fentiek alapján tehát a jóváhagyás szerepe az eljárásban a jogszabályi megfelelőség ellenőrzése. Ugyanakkor a helyi zajvédelmi problémákra vonatkozó ismereteinek kamatoztatása érdekében indokolt a környezetvédelmi hatóság részére biztosítani az intézkedési tervek tartalmára vonatkozó javaslattételi lehetőséget, azaz bevonni az intézkedési tervjavaslatok véleményezésébe. Erre azonban a jóváhagyástól elkülönülten, a tervezési fázisban kerül sor.
Az intézkedési tervjavaslatok egyeztetésére vonatkozó szabályok pontosítására több okból volt szükség. A szabályok egyértelművé tétele megkönnyíti a jogértelmezést a kötelezettek számára, az intézkedési tervek jóváhagyásának új szempontrendszere pedig előírja a környezetvédelmi hatóság részére az intézkedési terv tartalmi követelményei teljesülésének ellenőrzését, így az egyeztetésre vonatkozó összefoglaló megléte is a jóváhagyás feltételévé válik. Az intézkedési tervjavaslatok egyeztetésére vonatkozó szabályok pontosításának oka az is, hogy korábban nem fogalmazott egyértelműen a jogszabály abban a kérdésben, hogy melyik szerv feladata a beérkezett észrevételek összegyűjtése abban az esetben, mikor a fő közlekedési létesítmények intézkedési tervjavaslatait az önkormányzatok egyeztetésre közzéteszik. Az új szabályok e feladatot egyértelműen az önkormányzatok hatáskörébe utalják.
A fentieken túl a Korm. rendelet módosítás erősíti a nyilvánosság szerepét az intézkedési tervjavaslatok összeállítása során. Ennek érdekében előírja a települési önkormányzatok részére, hogy az intézkedési tervjavaslattal kapcsolatos információkat hivatalos honlapjukon is tegyék közzé.
A zajbizottság olyan konzultatív, érdekegyeztető és tanácsadó testület, amelyet a fő közlekedési létesítmény kötelezettje hozhat létre, az intézkedési tervekkel kapcsolatos zajkérdések megvitatása érdekében. Ez az opcionálisan létrehozható bizottság azonban a jogalkalmazásban nem gyökeresedett meg, ezért a zajbizottságra vonatkozó rendelkezések deregulációs céllal törlésre kerülnek. Továbbra is megmarad azonban a fő repülőtér esetében a külön jogszabály [a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM–KTM együttes rendelet] szerinti zajvédelmi bizottság szerepe az intézkedési terv véleményezésében.
Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdése alapján az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére