• Tartalom

25/2021. (I. 28.) Korm. rendelet indokolás

25/2021. (I. 28.) Korm. rendelet indokolás

a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ létesítményei elhelyezését célzó beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé és a beruházás kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánításáról szóló 25/2021. (I. 28.) Korm. rendelethez

2021.01.29.
A kormányrendelet tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdése és (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában kerül közzétételre.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ngtv.) lehetőséget ad arra, hogy a Kormány egyes – az Ngtv. 1. § (1) bekezdés b) és d) pontjában meghatározott feltételeknek megfelelő: központi költségvetési támogatásból, egyedi kormánydöntéssel megítélt támogatásból megvalósítandó – beruházásokkal összefüggő hatósági engedélyezési eljárásokat kormányrendelettel kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítson. Az Ngtv. 11. § (1) bekezdése alapján kormányrendelet kiemelten közérdekű beruházássá nyilváníthat közfeladat ellátásával összefüggő, kiemelten fontos közérdekű cél megvalósítására irányuló beruházást. Kiemelten fontos közérdekű cél lehet különösen a kulturális és örökségvédelmi cél megvalósítására irányuló beruházás.
A kiemelten fontos közérdekű célt az új Nemzeti Cirkuszművészeti Központ kulturális előadóművészeti tevékenysége testesíti meg. A kiváló elhelyezkedésű és adottságú, a Nyugati pályaudvar főépülete és a Ferdinánd híd között fekvő, a Podmaniczky utca által határolt terület központi fekvése révén igen jelentős turisztikai potenciállal és kiváló közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik, amelyen egy nagyszabású, az európai vezető intézmény szerepét ellátni tudó intézmény-komplexum valósulhat meg. A területen az előzetes tervek szerinti új, emblematikus épület létesíthető, a meglévő – üresen pusztuló – csarnoképületeknek oktatási-képzési, az Artistaképző Iskola elhelyezését célzó hasznosításával és átalakításával. A terület egyúttal új köztereket és nagy kiterjedésű zöldfelületet is kínál majd a látogatóknak, használóknak.
A fenti közpolitikai cél eléréséhez, az egyedi szabályozás révén lehetőség van gyorsabb és egyszerűbb közigazgatási eljárások lefolytatására, amely – tekintettel az építőipari árszint ugrásszerű és dinamikus emelkedésére – a beruházás megvalósításának gazdaságosságát növeli, és megfelel a közpénzekkel való felelős gazdálkodás elvének.
Az Ngtv. 12. § (4) bekezdés b) pontjában felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a kiemelten közérdekű beruházás megvalósításával összefüggő sajátos településrendezési és beépítési szabályokat, egyedi építési követelményeket, sajátos telekalakítási követelményeket, egyedi településképi követelményeket, egyedi örökségvédelmi szabályokat. Tekintettel arra, hogy a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ új helyszínén jelenleg nyilvántartott régészeti lelőhely nem található, így a terület egyszerűbb – a Beruházás olcsóbb, gyorsabb megvalósítását elősegítő – szabályok mentén kezelhető. A kulturális örökség védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 68/2018. (IV. 9.) Korm. rendelet 57. § (7) bekezdésétől eltérően – amely a műemléki területet érintő, jogszabályban meghatározott beavatkozás esetében a hagyományos műszaki megoldások és építőanyagok használatának előnyben részesítését írja elő – jelen Beruházás esetében a kortárs építészeti és a korszerű műszaki megoldások, a korszerű építőanyagok használhatóságának biztosítása szükséges. A tervezett építmények racionális megvalósításához és gazdaságos fenntarthatóságához ez elengedhetetlen, amely – tekintettel a Nyugati pályaudvar ipari jellegű együttesére – műemlékvédelmi érdeket nem sért, az új Nemzeti Cirkuszművészeti Központ létesítményei és ezek sorában az Artistaképző Iskola céljára felújítandó csarnok a műemlék pályaudvar védett értékeinek érvényesülését nem gátolják.
A kiválasztott helyszín jelenlegi helyi építési szabályozása nem teszi lehetővé az ipari emléket jelentő csarnokok megtartását, amely az új Nemzeti Cirkuszművészeti Központ egyik funkcionális alapeleme. A beruházás megvalósíthatósága érdekében a jelenleginél rugalmasabb szabályozás biztosítása szükséges a beépítési mód, az építési telek legnagyobb megengedett szintterületi mutatója, az építménymagasság és a zöldfelület tekintetében.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére