2021. évi XXXIV. törvény indokolás
2021. évi XXXIV. törvény indokolás
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, valamint az adózás rendjéről szóló
2017. évi CL. törvény módosításáról szóló 2021. évi XXXIV. törvényhez
2017. évi CL. törvény módosításáról szóló 2021. évi XXXIV. törvényhez
Általános indokolás
A törvényjavaslat a 25 év alatti fiatalok munkaerőpiaci részvételének, önálló életkezdésének és családalapításának elősegítése érdekében az összevont adóalapot csökkentő kedvezmény bevezetését kezdeményezi 2022. január 1-jétől. A kedvezmény jogosultsági hónaponként a tárgyévet megelőző év július hónapjára a Központi Statisztikai Hivatal (a továbbiakban: KSH) által a teljes munkaidőben alkalmazásban állók tekintetében közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset (2020. július hónapjára vonatkozóan ez 401 847 forintot jelent).
Ezen indokolást a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzé kell tenni.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelkezés új alcímmel egészíti ki a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvényt (a továbbiakban: Szja tv.), amely rögzíti a 25 év alatti fiatalok kedvezményének alapját és mértékét, valamint meghatározza a jogosultság időszakát. Az új kedvezmény az összevont adóalapba tartozó, a (2) bekezdésben tételesen felsorolt jövedelmek tekintetben érvényesíthető, de legfeljebb a tárgyévet megelőző év július hónapjára a KSH által a teljes munkaidőben alkalmazásban állók tekintetében közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset mértékéig, utoljára arra a hónapra, amikor a fiatal betölti a 25. életévét. Az új kedvezmény a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét követően, de a személyi kedvezményt, az első házasok kedvezményét és a családi kedvezményt megelőző sorrendben érvényesíthető.
A 25 év alatti fiatal házaspárok a 25 év alatti fiatalok kedvezményének érvényesítése miatt jellemzően nem rendelkeznek elegendő adóalappal ahhoz, hogy az őket egyébként megillető első házasok kedvezményét is érvényesítsék, erre tekintettel a 25 év alatti fiatal házaspárok az első házasok kedvezménye érvényesítését abban a hónapban kezdik meg, amelyet megelőző hónapban a házastársak valamelyike a 25. életévét betölti.
A 2. §-hoz
A rendelkezés az adóelőleg-megállapításra kötelezett kifizető által kiállítandó igazolás tartalmát bővíti ki a kifizető által érvényesített 25 év alatti fiatalok kedvezményével.
A 3. §-hoz
A rendelkezés az adóelőleget megállapító munkáltató, illetve az összevont adóalapba tartozó rendszeres bevételt juttató kifizető feladataként rögzíti, hogy a 25 év alatti fiatal adóelőleg alapját jogosultsági hónaponként automatikusan csökkentenie kell a fiatalt megillető kedvezmény összegével. Amennyiben a fiatal részben vagy egészben az éves adóbevallásában kívánja a kedvezményt érvényesíteni, erről külön nyilatkoznia szükséges.
A 25 év alatti fiatalok kedvezményét érvényesítő fiatal a családi kedvezményről abban az esetben is tehet adóelőleg-nyilatkozatot a munkáltató, illetve az összevont adóalapba tartozó rendszeres bevételt juttató kifizető részére, ha ezen kedvezményének érvényesítése miatt az adóelőleg-alapja nullára csökkenne. A családi kedvezményről tett adóelőleg-nyilatkozat szerinti családi kedvezmény adóelőleg-alap terhére nem érvényesíthető értékének az adó mértékével meghatározott összege családi járulékkedvezményként vehető igénybe a társadalombiztosítási jogszabályok szerint.
Ha a fiatal jövedelme meghaladja a 29/F. §-ban meghatározott mértéket, de nem tesz a munkáltató, illetve a kifizető felé a kedvezmény mellőzésére vonatkozó nyilatkozatot az adóelőlegre vonatkozóan, a nyilatkozat hiányában keletkező különbözet 10 ezer forintot meghaladó része után 12 százalék különbözeti-bírság befizetési kötelezettség terheli.
A 4. §-hoz
A rendelkezés a fizetendő adóelőleg megállapítására vonatkozó szabályt egészíti ki azzal, hogy az adóelőleg alapját a 25 év alatti fiatalok kedvezményével is csökkenteni kell, egyben megállapítja a kedvezmények érvényesítésének sorrendjét.
A rendelkezés rögzíti továbbá az adóelőleg-alap megállapításának különös módját abban az esetben, ha az adóelőleg alap olyan önálló tevékenységből származó bevétel alapján képződik, amely után a fiatal maga kötelezett az előleg megállapítására, de a jogosultsága nem áll fenn a negyedév egészében és a kedvezmény alapja más módon nem állapítható meg.
Az 5. §-hoz
A rendelkezés új átmeneti rendelkezéssel egészíti ki az Szja tv-t arra vonatkozóan, hogy a kedvezményt mely időponttól megszerzett, illetve – munkaviszony esetén – mely időszakra elszámolt vagy mely időponttól megszerzett jövedelmekre lehet először alkalmazni.
A 29/F. § (5) bekezdésében foglaltakhoz kapcsolódó átmeneti rendelkezés rögzíti, hogy a szabály
a 2021. december 31-ét követően megkötött házasságok esetében alkalmazható. A 2022. január 1-jét megelőzően megkötött házasságok esetében az utólagos érvényesítés az első házasok kedvezménye érvényesítésének még hátralévő jogosultsági hónapjai tekintetében vehető figyelembe.
a 2021. december 31-ét követően megkötött házasságok esetében alkalmazható. A 2022. január 1-jét megelőzően megkötött házasságok esetében az utólagos érvényesítés az első házasok kedvezménye érvényesítésének még hátralévő jogosultsági hónapjai tekintetében vehető figyelembe.
A 6. §-hoz
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény módosítása meghatározza a kedvezmény érvényesítéséhez kapcsolódóan közlendő adatok körét.
A 7. §-hoz
Szövegcserés módosítások.
A 8. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás