• Tartalom

363/2021. (VI. 28.) Korm. rendelet indokolás

363/2021. (VI. 28.) Korm. rendelet indokolás

a doppingellenes tevékenység szabályairól szóló 363/2021. (VI. 28.) Korm. rendelethez

2021.07.08.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A sportról szóló 2004. évi I. törvény (a továbbiakban: Stv.) 79. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja felhatalmazza a Kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a hazai doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek feladat- és hatáskörét, valamint a doppingeljárás szervezeti kereteit.
A 2017. november 16-án megtartott ülésén a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (World Anti-Doping Agency, a továbbiakban: WADA) Alapító Tanácsa kezdeményezte a 2021. évi Nemzetközi Doppingellenes Szabályzat (a továbbiakban: WADA Szabályzat) és a kapcsolódó Nemzetközi Követelmények megalkotása érdekében a felülvizsgálati folyamatot, amely 2017 decemberében vette kezdetét.
A WADA a 2019. november 5–7. között a lengyelországi Katowice városában megtartott V. Doppingellenes Világkonferencia keretében összehívott Alapító Tanácsi ülésén jóváhagyta a 2021. január 1-jétől hatályos új WADA Szabályzat végleges szövegét. A WADA Végrehajtó Bizottsága a már meglévő négy nemzetközi követelmény módosítása mellett, további két új nemzetközi követelményt (Oktatásra Vonatkozó Nemzetközi Követelmény és Eredménykezelésre Vonatkozó Nemzetközi Követelmény) fogadott el, amelyek az új WADA Szabályzat rendelkezéseivel egyszerre léptek hatályba.
Magyarország a WADA Szabályzat kötelező hatályát a sport területén a dopping elleni küzdelemről szóló, 2003. március 3-i koppenhágai nyilatkozat aláírásával ismerte el. A WADA a magyar doppingellenes szervezetrendszer és szabályozás vizsgálatát követően 2010 decemberében Magyarországot a WADA Szabályzatnak és nemzetközi követelményeknek teljes mértékben megfelelő (ún. „fully compliant”) országok csoportjába sorolta be. Lényeges kiemelni, hogy a teljes megfelelőségi státusz feltétele a hazai rendezésű sport-világesemények (kiemelten: atlétika-világbajnokság, labdarúgó és kézilabda Európa-bajnokság egyes mérkőzései) szervezésének.
A 2021. január 1-jétől hatályos új WADA Szabályzat egyik leghangsúlyosabb változása a működési függetlenség elvének WADA Szabályzatban való rögzítése volt. Ennek kapcsán a nemzeti doppingellenes szervezet (a továbbiakban: HUNADO) szabályszerű működését vizsgáló, 2021 februárjában lezárult WADA auditvizsgálat is nagy hangsúlyt fektetett a HUNADO működési függetlenségének feltárására.
A doppingellenes tevékenység szabályairól szóló 43/2011. (III. 23.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezése és az új rendelet megalkotása azért vált indokolttá, mivel a WADA-val lefolytatott egyeztetési eljárások, valamint a WADA audit eredményeképpen deklarálást nyert az a nemzetközi elvárás, hogy a működési függetlenség elvére is figyelemmel, a HUNADO saját szabályzatában (a továbbiakban: HUNADO Szabályzat) rendelkezzen a doppingellenes tevékenység keretében végzett feladatokról, a doppingellenőrzésről, a doppingvétségnek minősülő magatartásokról, a doppingvétség elkövetésének következményeiről és a következmények alkalmazásának rendjéről. Az új Rendelet így – az Stv. 79. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában kapott felhatalmazásnak eleget téve – kizárólag a hazai doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek feladat- és hatáskörének, valamint a doppingeljárás szervezeti kereteinek általános szabályozását biztosítja.
Az új rendelet (a továbbiakban: Rendelet) elfogadásának célja, hogy – a működési függetlenség tiszteletben tartása mellett – megteremtse a szükséges jogszabályi hátteret a HUNADO számára a WADA Szabályzatban foglalt feladatainak teljesítése érdekében, lehetővé téve ezáltal a HUNADO Szabályzat révén a WADA Szabályzat és a kapcsolódó nemzetközi követelmények közvetlen alkalmazhatóságát.
A Rendelet elfogadásával egyidejűleg az Stv. rendelkezik a HUNADO doppingellenes tevékenysége során megalkotott HUNADO Szabályzat kötelező hatályáról, valamint a Sport Állandó Választottbíróság tevékenységi körének bővítéséről.
Az értelmező rendelkezések a Rendeletben használt fogalmak meghatározása révén segítik elő a jogszabály értelmezését és alkalmazását. A fogalmak tartalmi elemei a WADA Szabályzatban is használt definíciókon alapulnak.
A magyar doppingellenes tevékenység legfontosabb szereplője a mindenkori hazai doppingellenes feladatokat ellátó szervezet, azaz a HUNADO. A doppingellenes tevékenység szabályozása szempontjából a HUNADO legfontosabb feladata, hogy megalkossa a HUNADO Szabályzatot. A hazai doppingellenes szabályozás így két szinten valósul meg: egyfelől a Rendelet megteremti a szükséges jogszabályi hátteret és kereteket a HUNADO számára a WADA Szabályzatban foglalt feladatainak teljesítése érdekében, másrészről a HUNADO Szabályzat lehetővé teszi a WADA Szabályzat és a kapcsolódó nemzetközi követelmények közvetlen alkalmazhatóságát. Ennek keretében biztosított, hogy a WADA Szabályzat vagy a kapcsolódó nemzetközi követelmények esetleges szövegváltozása esetén – a Rendelethez képest – a HUNADO Szabályzat könnyebben módosítható, a változás gyorsabban átvezethető, így a kétszintű szabályozás révén minden esetben megfelelően garantálható a magyar doppingellenes szabályrendszer WADA Szabályzatnak való megfelelése. A HUNADO Szabályzat által kötelezettek köre magasabb jogszabályi szinten, az Stv. keretei között kerül rögzítésre.
A sportpolitikáért felelős miniszter – évente megkötött közhasznú megállapodás keretében – a központi költségvetés terhére állami támogatást biztosít a HUNADO részére, amely fedezi többek között az állam által megrendelt mintavételek elvégzését, valamint valamennyi további nemzeti doppingellenes feladatat ellátását is. A rendelkezésekből egyértelműen kitűnik, hogy a sportpolitikáért felelős miniszter tiszteletben tartja és elismeri a HUNADO függetlenségét.
A sportszerveztek, szövetségek, sportköztestületek a Rendeletben meghatározottak szerint vesznek részt a doppingellenes küzdelemben. E téren fontos kiemelni, hogy sem a sportszervezetek, sem a szövetségek nem aláírói a WADA Szabályzatnak. Ezen szervezetek a WADA Szabályzatot aláíró nemzetközi sportági szövetségük doppingellenes szabályainak, programjainak elfogadása révén, közvetetten válnak kötelezetté a doppingellenes feladatok megvalósításban. A sportszervezetek, szövetségek, sportköztestületek tiszteletben tartják és elismerik a HUNADO függetlenségét, valamint annak felelősségét Magyarország nemzeti doppingellenes programjának megvalósításáért.
A doppingvétség elkövetéséhez kapcsolódóan az első fokon eljáró doppingbizottság, valamint a dopping fellebbviteli bizottság általános szervezeti keretei kerülnek rögzítésre, amelyek vonatkozásában a részletes eljárási rendelkezéseket a HUNADO Szabályzat tartalmazza. A doppingeljárás lefolytatásához kapcsolódó, HUNADO Szabályzatban meghatározott egyéb oknak minősül a tárgyalás tartásáról való kifejezett lemondás, amely esetben az eljárás alá vont személy írásbeli nyilatkozatával elfogadja a doppingvétség elkövetéséért vele szemben alkalmazandó doppingbüntetést. A Rendelet az első fokú döntéssel szembeni jogorvoslat tekintetében rögzíti, hogy a nemzetközi minősítésű versenyző és a nemzetközi sporteseményen részt vevő versenyző a fellebbezéssel kizárólag a Nemzetközi Sportdöntőbírósághoz fordulhat.
A doppingellenes tevékenység és a doppingeljárás során érvényesülő legfontosabb alapelvek kerülnek jogszabályi szinten megjelenítésre, ezek az intézményi függetlenség, a működési függetlenség, valamint az egyéb eljárási alapelvek. A működési függetlenség alapján kiemelkedően fontos eljárási követelmény, hogy a meghallgató testületnek a működését tekintve függetlennek kell lennie az eljárás korábbi szakaszaiban résztvevőktől. Az intézményi függetlenség elve alapján pedig a doppingeljárás során a dopping fellebbviteli bizottság szervezetileg teljesen független a HUNADO-tól. A HUNADO semmilyen befolyással nem lehet a dopping fellebbviteli bizottsági feladatokat ellátó szervezet irányítására, és azzal semmiféle kapcsolatban vagy alárendeltségi viszonyban nem állhat. Az intézményi függetlenség biztosítása érdekében a dopping fellebbviteli bizottság a Sport Állandó Választottbíróság keretei között működik. Ez a szervezeti elkülönülés további garanciákat biztosít a tisztességes és pártatlan doppingeljárás lefolytatásához. Mind az első fokon eljáró, mind pedig a másodfokú doppingbizottság eljárása során érvényesülnie kell tisztesség, a páratlanság, valamint az észszerű határidő követelményeinek.
Az eljárási költségek viselésének általános szabályai kerülnek meghatározásra, amelynek részletes szabályai az első fokon eljáró, valamint a másodfokú doppingbizottság feladatait ellátó szervezet saját szabályzatában kerülnek rögzítésre.
A doppingeljárás során végső soron alkalmazandó szabályok a Rendelet és a doppingellenes tevékenység szabályairól szóló 43/2011. (III. 23.) Korm. rendelet 2021. január 1-jével hatályba lépett módosítása alapján azonosak, mindkettő alapján a 2021. január 1-jével hatályba lépett WADA Szabályzatban, nemzetközi követelményekben, valamint az ezekkel összhangban álló HUNADO Szabályzatban foglaltak szerint kell eljárni. E tekintetben a Rendelet érdemi változtatást nem tartalmaz, ezzel összhangban a Rendelet átveszi 2021. január 1-jei módosításakor megfogalmazott, a 2020. december 31-ig le nem zárult, még folyamatban lévő doppingfegyelmi ügyek rendezésére irányadó átmeneti rendelkezéseket.
Hatályon kívül helyezésre kerül a doppingellenes tevékenység szabályairól szóló 43/2011. (III. 23.) Korm. rendelet.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére