37/2021. (VIII. 31.) EMMI rendelet indokolás
37/2021. (VIII. 31.) EMMI rendelet indokolás
az egyes köznevelési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról és a Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs Testületről szóló 46/1999. (XII. 13.) OM rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 37/2021. (VIII. 31.) EMMI rendelethez
2021.09.01.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja értelmében közzé kell tenni.
A Kormány a tanfelügyeleti rendszer megerősítése című koncepció alapján egyes köznevelési feladatok végrehajtásáról szóló 1111/2020. (III. 20.) Korm. határozatával [a továbbiakban: 1111/2020. (III. 20.) Korm. határozat] döntött a tanfelügyeleti rendszer megerősítéséről. Az 1111/2020. (III. 20.) Korm. határozat eredményes végrehajtása érdekében elengedhetetlen a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet módosítása. A módosítással bevezetésre kerül az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés (a továbbiakban: tanfelügyelet) új fajtája, a komplex ellenőrzés, melynek során a pedagógus, az intézményvezető és az intézmény ellenőrzése egy eljárás keretében történik. A komplex ellenőrzés gyorsabb és hatékonyabb, mint a tanfelügyelet egyéb fajtái, ezért az eljárási szabályok is részben eltérnek a tanfelügyelet már bevett fajtáinak eljárási szabályaitól. A komplex ellenőrzésre – a nagyobb hatékonyság érdekében – gyakrabban (három évente) sor kerülhet. A szakértőknek a jelenlegitől eltérő, az újszerű szakmai elvárásokhoz igazodó szakértői pedagógus-továbbképzéseken kell részt venniük. Az intézkedési terv végrehajtását a hivatal a szakértők bevonásával, utóellenőrzés keretében ellenőrzi, az utóellenőrzés eredményeiről a hivatal jelentést készít a miniszter részére, mely tartalmazza az utóellenőrzésbe bevont intézmények nevét, megjelölve, ha az intézmény az intézkedési tervben foglaltakat nem hajtotta végre.
Szabályozásra kerül a hétköznapi szóhasználatban „kórházpedagógiaként” említett jogintézmény, a tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek, tanulók ellátása. A tartós gyógykezelés alatt álló gyermek, tanulók valamilyen súlyos, krónikus betegséggel küzdenek, vagy valamely traumából lábadoznak. Az egészségügyi kezelésük kórházban, rehabilitációs intézményben vagy otthoni körülmények között (párhuzamos orvosi ellátással, gyógyszerszedéssel, kontrollvizsgálatokkal) történik. Ha a gyermekek intézményes elhelyezésben vannak, köznevelési ellátásuk jellemzően (a kórházat köznevelési szolgáltatásaival ellátó intézménnyel létrejött) vendégtanulói státuszban, ha már a gyermek otthon van, egyéni munkarend keretében történik. A hatályos jogszabályok alapján a súlyos betegség miatt egyéni munkarend keretében tanulmányokat folytatók egyéni foglalkozás keretében történő felkészítésére az iskolának tanulónként az osztályok heti időkeretén felül átlag heti tíz óra áll a rendelkezésre, így az ellátás a finanszírozott órakeret szerves része. A tartós gyógykezelés ellátási formáját tekintve a gyermekek, tanulók kevesebb időt töltenek az egészségügyi intézményben, mint az otthoni ellátás keretében, így a köznevelési ellátásoknak is igazodniuk kell ehhez. A szabályok az egyes intézmények kötelezettségeit, a végrehajtáshoz szükséges feltételeket és az intézmények ágazatok együttműködési kötelezettségét határozzák meg. Egyszerűsödnek a korai fejlesztésre vonatkozó szabályok az ellátásba kerülés gyorsítása érdekében, továbbá pontosításra kerülnek a felnőttoktatás vonatkozásában kiállított szakértői vélemények tartalmi elemei.
A 2020/2021. tanév rendjéről szóló 27/2020. (VIII. 11.) EMMI rendelet módosításának indoka, hogy az intézményi és fenntartói szintű elemzéseket az Oktatási Hivatal a 2021/2022. tanítási év végéig tudja biztonsággal elkészíteni.
A Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs Testületről szóló 46/1999. (XII. 13.) OM rendelet hatályon kívül helyezésének indoka, hogy a rendelet lényegi és jelenleg is hatályban lévő rendelkezésit a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásáról és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22. ) Korm. rendelet tartalmazza.
A tervezet egyebekben deregulációs rendelkezést, fogalmi pontosításokat és korrekciókat tartalmaz.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás