4/2021. (VIII. 9.) NKFIH utasítás
4/2021. (VIII. 9.) NKFIH utasítás
a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által kezelt fejezeti kezelésű előirányzatok gazdálkodási szabályzatáról1
2021.08.11.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése és a XXXV. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal költségvetési fejezetbe sorolt fejezeti kezelésű előirányzatok és a XLVII. Gazdaságvédelmi Alap fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 10. Agrártudományi Kutatóközpont fejlesztéséhez kapcsolódó beruházások támogatása alcím fejezeti kezelésű előirányzat 2021. évi kezeléséről és felhasználásáról szóló 17/2021. (IV. 14.) ITM rendelet alapján a következő utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya
1. Az utasítás hatálya a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (a továbbiakban: NKFI Hivatal) által kezelt XXXV. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal fejezethez, valamint a XLVII. Gazdaság-újraindítási Alap fejezethez tartozó fejezeti kezelésű előirányzatokra (a továbbiakban: előirányzatok) terjed ki.
2. A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának általános szabályai
2. Az előirányzatokból működési és felhalmozási célú, vissza nem térítendő költségvetési támogatás nyújtható.
3. A költségvetési támogatások folyósítása támogatási szerződéssel, illetve megállapodással, támogatói okirattal vagy a Kormány egyedi határozatával valósul meg.
4. Nemzetközi szervezetek részére az előirányzatok felhasználása közvetlen kifizetéssel, a szervezet által kibocsátott díjbekérő alapján történik.
3. Előirányzatokkal történő gazdálkodási feladatok végrehajtására kijelölt szervezeti egységek
5. Az előirányzatokkal kapcsolatos gazdálkodási feladatok végrehajtásáért
a) a XXXV. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, Nemzetközi tagdíjak alcím tekintetében a Nemzetközi Főosztály;
b) a XXXV. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, Nemzeti Laboratóriumok alcím tekintetében a Vállalati Innovációs Elnökhelyettes;
c) a XLVII. Gazdaság-újraindítási Alap fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 10. Agrártudományi Kutatóközpont fejlesztéséhez kapcsolódó beruházások támogatása alcím tekintetében a Pályázattervezési és Döntés-előkészítési Főosztály és az Elszámolási Főosztály
a felelős.
4. Előirányzatok tervezése, módosítása, átcsoportosítása és ellenőrzése
6. Az 5. pont szerinti szervezeti egységek a költségvetésiterv-javaslatokat az irányító szerv iránymutatása alapján az NKFI Hivatal gazdálkodási szabályzata (a továbbiakban: gazdálkodási szabályzat) szerinti irányító szervi körlevélben foglaltakra figyelemmel állítják össze.
7. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 80. § (2) bekezdés c) pontja szerinti jutalékokat, díjakat és egyéb költségeket az NKFI Hivatal intézményi költségvetésében kell megtervezni és elszámolni.
8. A 7. pontban meghatározott kiadások megtervezése a Költségvetési Főosztály feladatköre.
9. Az éves költségvetési törvény elfogadását követően az elemi költségvetés tervezetének összeállítása, a fejezetet irányító szervvel való egyeztetése és jóváhagyást követő további kezelése a gazdálkodási szabályzatban foglaltak szerint a Költségvetési Főosztály feladata.
10. Az előirányzatok átcsoportosítására, módosítására vonatkozó javaslatokat, azok szakmai indoklását, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 132. §-a szerinti feladat végrehajtása érdekében a finanszírozási tervet érintő módosítási javaslatot az 5. pont szerint felelős szervezeti egység állítja össze és terjeszti fel jóváhagyásra a Költségvetési Főosztály útján az NKFI Hivatal elnöke részére. A Költségvetési Főosztály vezetője az elnöki jóváhagyás után gondoskodik a módosítási javaslatok irányító szerv részére történő megküldéséről.
11. Az előirányzat módosításának, illetve átcsoportosításának irányítószervi jóváhagyását és a Magyar Államkincstár általi befogadását követően a módosítás, illetve az átcsoportosítás alapján a Költségvetési Főosztály
a) könyveli az előirányzat-módosítást, -átcsoportosítást a Forrás KGR rendszerben;
b) tájékoztatja az 5. pont szerint felelős szervezeti egységet a módosítás, átcsoportosítás végrehajtásáról.
12. Az előirányzatok gazdálkodásával kapcsolatos ellenőrzési feladatokat a Gazdasági és Üzemeltetési Osztály vezetője vagy az általa kijelölt személy látja el a „négy szem” elvének betartása mellett.
5. Finanszírozási terv
13. A finanszírozási terv tervezetét a Költségvetési Főosztály állítja össze annak figyelembevételével, hogy az
a) biztosítsa a likviditást, és
b) megfelelő alapul szolgáljon a kifizetések terv szerinti teljesüléséhez.
14. A finanszírozási tervet első alkalommal tárgyév január 15-éig a Magyar Államkincstár által meghatározott időpontra tekintettel úgy kell összeállítani, hogy e határidőig az irányító szervi jóváhagyása és továbbítása a Magyar Államkincstár részére is biztosított legyen. A finanszírozási tervhez a Költségvetési Főosztály részére a gazdasági vezető által meghatározott rendben az 5. pont szerinti szervezeti egységek adatszolgáltatást teljesítenek.
15. A 14. pontban meghatározott eseten kívül az 5. pont szerinti szervezeti egységek a finanszírozási tervhez a következő rend szerint teljesítenek adatszolgáltatást a Költségvetési Főosztály részére:
a) havonta, a tárgyhónapot megelőző hónap 25-éig;
b) előirányzat-módosítás esetén azonnal.
16. A finanszírozási terv és módosításai irányító szerv részére történő megküldéséről, a jóváhagyás és a Kincstárhoz történő továbbítás céljából a Költségvetési Főosztály gondoskodik.
6. Kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, szakmai teljesítésigazolás, érvényesítés, utalványozás
17. Az előirányzatok terhére kötelezettségvállalásra az irányító szerv vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy, illetve az NKFI Hivatal elnöke mint a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelő szervének vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult.
18. A kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzését, valamint az érvényesítési feladatokat a kezelőszervi megállapodás létrejöttét követően a Költségvetési Főosztály vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy gyakorolja.
19. A jogi ellenjegyzési feladatokat a Jogi, Beszerzési és Személyügyi Főosztály vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy gyakorolja.
20. A szakmai teljesítésigazolást a kezelőszervi megállapodás létrejöttét követően az 5. pont szerinti szervezeti egység vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy végzi.
21. Az utalványozási feladatokat a kezelőszervi megállapodás létrejöttét követően a kötelezettségvállalásra jogosult vagy az általa írásban kijelölt személy vagy a Költségvetési Főosztály vezetője végzi.
22. Az előirányzatok tekintetében a kötelezettségvállalás menete az alábbi szakaszokból áll:
a) a kötelezettségvállalást megalapozó belső bizonylat, dokumentum (a továbbiakban: kötelezettségvállalás dokumentuma) előkészítése,
b) a kötelezettségvállalás dokumentumának – a 25. pontra is tekintettel történő – pénzügyi és – megállapodás, illetve támogatási szerződés vagy támogatói okirat esetén a 26. pontra is tekintettel történő – jogi ellenjegyzése,
c) a kötelezettségvállalás megtétele, a kötelezettségvállalás dokumentumának kötelezettségvállaló általi aláírása.
23. A kötelezettségvállalás dokumentumát az 5. pont szerinti szervezeti egység készíti elő kezdeményezőként. A kötelezettségvállalások során kiemelt figyelemmel kell lenni az Áht. 41. § (6) bekezdésében foglaltak érvényesítésére. Amennyiben a kötelezettségvállalásra kizárólag a fejezetet irányító szerv jogosult, a 22. pont c) alpontja szerinti kötelezettségvállaló csak jóváhagyóként jár el, majd jóváhagyás esetén gondoskodik a kötelezettségvállalás dokumentumának a fejezetet irányító szerv részére történő megküldéséről, a kötelezettségvállalásra a fejezetet irányító szerv vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult.
24. A Költségvetési Főosztály vezetője a kötelezettségvállalás dokumentumát az Áht. 37. § (1) bekezdésében foglaltak alapján megvizsgálja, és amennyiben az az Áht. 37. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelel, pénzügyi ellenjegyzéssel látja el.
25. A pénzügyi ellenjegyzést követően megállapodás, illetve támogatási szerződés vagy támogatói okirat esetén a jogi ellenjegyzés a jogszabályokban és belső szabályzatokban meghatározott alaki, tartalmi, valamint anyagi jogi és eljárásjogi rendelkezéseknek való megfelelést tanúsítja. Ennek során vizsgálni kell a megállapodásnak, illetve a támogatási szerződésnek vagy támogatói okiratnak a vonatkozó jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, valamint a NKFI Hivatal belső szabályzatainak való megfelelőségét.
26. Amennyiben a kötelezettségvállalás dokumentuma a pénzügyi vagy a jogi ellenjegyzés feltételeinek nem felel meg, úgy a teljes dokumentációt vissza kell küldeni a kezdeményezőnek.
27. A pénzügyi és jogi ellenjegyzéssel ellátott kötelezettségvállalás dokumentumát a kezdeményező továbbítja az NKFI Hivatal elnöke részére. Amennyiben a kötelezettségvállalásra kizárólag a fejezetet irányító szerv jogosult, az elnöki jóváhagyás esetén az Elnöki Kabinet gondoskodik a kötelezettségvállalás dokumentumának irányító szerv részére történő megküldéséről.
28. A kötelezettségvállalás dokumentumának egy eredeti, ellenjegyzett és aláírt példányát irattárba kell helyezni, egy eredeti, ellenjegyzett és aláírt példányt pedig a Költségvetési Főosztály részére kell megküldeni.
29. A kötelezettségvállalás módosításának eljárási rendje megegyezik a kötelezettségvállalás eljárási rendjével.
30. A kötelezettségvállalások és módosításaik nyilvántartásba vételét a Forrás KGR rendszerben a Költségvetési Főosztály végzi.
31. A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, szakmai teljesítésigazolást, érvényesítési feladatokat, valamint utalványozást végző személyek kijelölését – az irányító szerv vezetője által kijelölt személyek kivételével – az NKFI Hivatal elnöke hagyja jóvá, a kijelölt személyek aláírásmintáit az 1. melléklet alapján kell elkészíteni. A kijelölt személyek névjegyzékét és az aláírásmintákat – ideértve az irányító szerv vezetőjének és az általa kijelölt, jelen pont szerinti jogosultak aláírásmintáját is – a Költségvetési Főosztály tárolja és tartja naprakészen. Az NKFI Hivatalnál elektronikus aláírással rendelkező munkatársakról minősített elektronikus tanúsítványokat az Informatikai Osztály az NKFI Hivatal hivatali kapuinak, valamint elektronikus aláírásainak kezelésével kapcsolatos eljárási szabályairól szóló elnöki utasításban foglaltak szerint naprakész nyilvántartást vezet, amelyet az Ávr. 60. § (3) bekezdésének teljesülése érdekében a Költségvetési Főosztály vezetője és az általa kijelölt munkatársak által is hozzáférhető hálózati tárhelyen tárol.
32. Az Áht. 41. § (6) bekezdése alapján, az NKFI Hivatallal szerződő partnerekkel szemben előírt átláthatóság vizsgálata a kedvezményezett nyilatkozata alapján, a kötelezettségvállalás szerinti ügyért felelős szervezeti egység feladata. A Jogi, Beszerzési és Személyügyi Főosztály gondoskodik a partner átlátható szervezeti létét tanúsító nyilatkozat (a továbbiakban: átláthatósági nyilatkozat) mintájának intraneten való közzétételéről. Az átláthatósági nyilatkozatot – amennyiben az külön nyilatkozatként készült – a kötelezettségvállalás dokumentumához vagy annak indító iratához kell csatolni. Az Áht. 55. §-ában meghatározott adatok kezelése a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység feladata.
33. A szakmai teljesítésigazolás során teljesítésigazolásra jogosultnak ellenőriznie és aláírásával igazolnia kell az Ávr. 57. § (1) bekezdésében foglaltakat, emellett igazolnia kell azt is, hogy nem érkezett értesítés a szakmai felelős szervezeti egységhez arról, hogy a kedvezményezett státuszában változás nem következett be, az továbbra is a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti átlátható szervezetnek minősül.
34. Az utalványozás jogszabály rendelkezése, illetve nemzetközi szerződés vagy nemzetközi tagságból adódó kötelezettség dokumentuma alapján is végrehajtható.
7. Az elektronikus kötelezettségvállalásra vonatkozó eltérő szabályok
35. Amennyiben a kötelezettségvállalás alapjául szolgáló kezdeményezés dokumentumát a kötelezettségvállalásra javaslatot tevő elektronikus aláírásával látta el, a kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó pénzügyi folyamatot – ideértve a jogi ellenjegyzést, pénzügyi ellenjegyzést, kötelezettségvállalást, teljesítésigazolást, érvényesítést, utalványozást – elektronikus formában kell lefolytatni (a továbbiakban: elektronikus kötelezettségvállalás).
36. Elektronikus kötelezettségvállalás esetén az elektronikus formátumú dokumentumok kezelése és mozgatása – a 37. pontban foglaltak kivételével – az NKFI Hivatal által használt dokNet Enterprise tanúsított dokumentumkezelő rendszerben történik.
37. A Gazdasági és Üzemeltetési Osztály fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos feladatait érintő elektronikus iratok kezelése és mozgatása a hálózati tárhelyen erre a célra kialakított és a Gazdasági és Üzemeltetési Osztály valamennyi munkatársa által hozzáférhető mappákban történik.
38. Az elektronikus kötelezettségvállalási eljárás során elektronikus dokumentumból hiteles papíralapú kiadmányt készíteni és a pénzügyi folyamatot a továbbiakban papír alapon lefolytatni kizárólag a kötelezettségvállalást követően, és a kötelezettségvállaló vagy a pénzügyi ellenjegyző ez irányú döntése alapján van lehetőség. A hiteles papíralapú kiadmány elkészítésére az NKFI Hivatal egyedi iratkezelési szabályzata az irányadó.
39. Az elektronikus kötelezettségvállalás esetén a pénzügyi dokumentumok pénzintézeti terhelése vagy jóváírása utáni megőrzéséről a Gazdasági és Üzemeltetési Osztály gondoskodik.
40. Az elektronikusan tárolt iratok kezelésére, archiválására, törlésére az NKFI Hivatal iratkezelési szabályzatának elektronikus formában kezelt iratokra vonatkozó rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni.
8. A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére nyújtott költségvetési támogatásokra vonatkozó különös szabályok
41. A támogatási szerződésben, megállapodásban, illetve támogatói okiratban a szokásos tartalmi elemeken felül ki kell kötni, hogy
a) a kedvezményezettnek szakmai beszámolót és pénzügyi elszámolást kell benyújtania;
b) az NKFI Hivatal képviselője jogosult a támogatás felhasználásához kapcsolódó eredeti számviteli bizonylatok helyszíni ellenőrzését végrehajtani;
c) a kedvezményezett köteles a támogatáshoz kapcsolódó eredeti számviteli bizonylatokat és egyéb okmányokat a pénzügyi elszámolás elfogadását követő 5 évig megőrizni és a támogatás felhasználásának ellenőrzésére jogosult vagy meghatalmazottja részére bemutatni;
d) a kedvezményezett köteles a támogatások felhasználásával kapcsolatos dokumentációt, számviteli bizonylatokat elkülönítetten nyilvántartani.
42. A szakmai beszámolóban be kell mutatni a szakmai célokat, azok megvalósítását, a ráfordítások hozzárendelésével, összhangban a pénzügyi elszámolásban szereplő kiadásokkal.
43. A pénzügyi elszámolásban a költségvetési támogatás felhasználását igazoló számviteli bizonylatok alapján be kell mutatni a közvetlen pénzforgalmi ráfordításokat, valamint egyéb, a kedvezményezettnél a támogatási szerződés terhére felmerülő költségeket. Az elszámolást a kedvezményezett képviselője által hitelesített számviteli bizonylatok másolatával kell alátámasztani. Az elszámolás formai és tartalmi elemeit a támogatási szerződésben meg kell határozni.
44. A szakmai beszámoló és a pénzügyi elszámolás elfogadását követően a támogatásért felelős szervezeti egység vezetője gondoskodik a szükséges intézkedések megtételéről annak érdekében, hogy a kedvezményezett a fel nem használt költségvetési támogatás összegét az NKFI Hivatal fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára visszautalja.
45. A szakmai és pénzügyi beszámolót az 5. pont szerinti szervezeti egység vizsgálja felül. A beszámolókat az 5. pont szerinti szervezeti egység vezetője terjeszti fel az NKFI Hivatal elnökének az irányító szerv általi jóváhagyás céljából.
46. A szakmai beszámoló és a pénzügyi elszámolás elfogadásáról és esetlegesen a visszafizetési kötelezettség előírásáról az 5. pont szerinti szervezeti egység értesíti a kedvezményezettet.
9. Nyilvántartási, adatszolgáltatási és beszámolási szabályok
47. Az előirányzatokhoz kapcsolódó tervezési, koordinációs, finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és könyvviteli feladatok hivatali ellátásáért és az irányító szervvel való kapcsolattartásért a Költségvetési Főosztály felelős, ennek keretében a jelen utasításban meghatározott feladatokon felül végzi
a) az időközi költségvetési és mérlegjelentések,
b) az éves költségvetési beszámoló,
c) a zárszámadáshoz kapcsolódó adatszolgáltatás,
d) az Ávr. 5. mellékletében foglalt egyéb adatszolgáltatások
összeállítását és az NKFI Hivatal elnökének – illetve ha jogszabály ezt előírja az irányító szerv vezetőjének vagy kijelölt képviselőjének – jóváhagyását követően azok illetékes szervhez történő megküldését.
48. Az Áht. 55. §-ában foglalt adatok kezelésével kapcsolatos kötelezettség teljesítéséért, az ott meghatározott adatok kezeléséért az 5. pont szerinti szervezeti egység a felelős.
10. Záró rendelkezések
49. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
50. Az utasítás rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
51.2
1. melléklet a 4/2021. (VIII. 9.) NKFIH utasításhoz
Adatlap a kötelezettségvállalási, ellenjegyzési, teljesítésigazolási, érvényesítési, utalványozási jogosultságokról
Név: |
Szervezeti egység: |
Álláshely-azonosító: |
Jogosultság tárgya: |
Jogosultság kezdete: |
Kötelezettségvállalás |
………………………………………………… |
Ellenjegyzés |
………………………………………………… |
Teljesítésigazolás |
………………………………………………… |
Érvényesítés |
………………………………………………… |
Utalványozás |
………………………………………………… |
Budapest, 20…… …………………………………
A jogosult személy aláírásmintája:
1
Az utasítást a 4/2023. (V. 19.) NKFIH utasítás 43. pontja hatályon kívül helyezte 2023. május 20. napjával.
2
Az 51. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás