2021. évi XLI. törvény indokolás
2021. évi XLI. törvény indokolás
az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről és az 1889/2005/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2018/1672 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 2021. évi XLI. törvényhez
2021.06.06.
(Az indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül.)
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
2021. június 3-tól alkalmazandó az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről és az 1889/2005/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2018/1672 EU EP és tanácsi rendelet, amely az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről szóló 1889/2005/EK rendeletet váltja fel. Az új uniós szabályozás az ellenőrizendő „készpénz” fogalmát jelentősen kitágítja, a jelenlegi, lényegében bankjegyre, érmére és bemutatóra szóló értékpapírra vonatkozó bejelentési kötelezettséget kiterjeszti a könnyen készpénzzé tehető értékhordozóként használt árukra (bizonyos tisztaságot meghaladó feldolgozatlan arany vagy aranyérme), valamint az ellenőrzési körbe bevonja az ún. kísérő nélküli készpénzt, azaz a posta- vagy csomagforgalomban feladott készpénzt.
Ennek megfelelően az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről szóló 1889/2005/EK rendelet végrehajtásáról szóló 2007. évi XLVIII. törvény újra-kodifikálása is szükséges.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
A 2018/1672 EU EP és tanácsi rendelet végrehajtására jogosult hatóságot kijelölő, valamint a vámhatóság ellenőrzési jogkörét nevesítő hatásköri rendelkezés.
2. §-hoz
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényt háttérjogszabályként kijelölő rendelkezés, amely emellett a felderítési tapasztalatok alapján kimondja, hogy a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvényben foglaltak a jelen törvény tekintetében nem alkalmazható.
3. §-hoz
A rendelkezés lefekteti, hogy írásban kell teljesíteni a kísért készpénzre vonatkozó nyilatkozattételt, valamint annak elmaradása esetén azt, hogy a nyilatkozatot a vámhatóság állítja össze.
4. §-hoz
A kísérő nélküli készpénzre nézve az adatszolgáltatást írásban vagy elektronikusan kell teljesíteni. Az adatszolgáltatás – főszabálytól eltérő – elektronikus opciója jelen esetben az adatszolgáltatást kívánja megkönnyíteni egy olyan sajátos helyzetben, amikor a kötelezett írásbeli elérése körülményes, azaz az elektronikus elérés hatékonyság és időtényező tekintetében lényegesen kedvezőbb a postai, írásbeli megkeresésnél. Az adatszolgáltatás beérkezéséig a készpénzt zár alá kell venni.
5. §-hoz
A felderítési adatok kezelésének, megosztásának és adatszolgáltatásának szabályait tartalmazó rendelkezés, a tagállami hatóságok, a pénzügyi információs egység, az Europol és az EU Bizottsága részére.
6. §-hoz
7. §-hoz
Az adatkezelés, adatmegőrzés és nyilvántartás határidejét megállapító rendelkezések.
8. §-hoz
Amennyiben olyan tény, adat vagy körülmény merül fel, ami indokolttá teszi a készpénz származásának további vizsgálatát, a készpénz 80%-át (figyelemmel a napi megélhetési költségek levonására) a vámhatóság 30 napra – szükség esetén 90 nap hosszabbítás lehetőségével – zár alá veheti.
9. §-hoz
A rendelkezés a zár alá vett készpénz tekintetében állapítja meg, hogy azt a Magyar Államkincstárhoz kell beszállítani, azt a Magyar Államkincstár kezeli, illetve tárolja. A rendelkezés megállapítja a kezelés és a készpénz kiadásának, valamint a devizák kezelésének szabályait is.
10. §-hoz
A rendelkezés az uniós rendeletben foglalt arányossági és hatékonysági követelményeknek megfelelően sávos mértékben határozza meg a kiszabható bírság mértékét. A rendelkezés különbséget tesz a be nem jelentett készpénz tekintetében, amely teljes összegét alapul veszi a bírság mértéke, a valótlan bejelentés tekintetben, ahol a bejelentett és a tényleges összeg közötti különbség a bírság alapja, valamint a – vélhetően figyelmetlenségből vagy gondatlanságból eredő – minimális differencia tekintetében, ahol lehetőség nyílik figyelmeztetés alkalmazására.
11. §-hoz
A törvény lehetőséget nyújt a méltányossági eljárásra a készpénz eredetének igazolása esetén. A méltányossági kérelem kritériumait, eljárását és a figyelembe vehető bizonyítékok körét határozza meg a rendelkezés.
12. §-hoz
Jellemző magatartás, hogy a határozatban megállapított bírságot a helyszínen nem kívánják megfizetni, így indokolt a felderített készpénzből a bírság összegének megfelelő részt biztosítási intézkedésként visszatartani.
13. §-hoz
A valutaváltásra vonatkozó árfolyamszabályokat tartalmazó rendelkezés.
14. §-hoz
Az aranyra vonatkozó eltérő rendelkezések rögzítik az arany értékének megállapításához szükséges rendelkezéseket, valamint az arany kezelésére, visszatartására és kiadására vonatkozó speciális, a főszabálytól eltérő szabályokat.
15. §-hoz
Jelentkezett az igény a kísérő nélküli készpénz bejelentésének szabályozására és szükség esetén a szankciók alkalmazására. A rendelkezés a postai vagy kiscsomag-forgalomban kiszűrt készpénzre nézve állapítja meg a címzettet terhelő adatszolgáltatása szabályait, valamint a valótlan adatszolgáltatás esetén differenciáltan az eljárást és szankciókat külföldi címzett és hazai címzett esetén. Hazánkban felderített, külföldi címzettnek szánt küldemény tekintetében is eljárási kényszer van, tekintve, hogy a készpénzt az első felderített uniós belépési pontján fel kell tartóztatni és szükség esetén szankciót kell alkalmazni.
16. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
17. §-hoz
Átmeneti rendelkezés.
18. §-hoz
Európai Uniós Záradék
19. §-hoz
Hatályon kívül helyező rendelkezés.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás