41/2021. (VIII. 31.) ITM rendelet indokolás
41/2021. (VIII. 31.) ITM rendelet indokolás
a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló 4/2009. (I. 30.) NFGM–SZMM együttes rendelet módosításáról szóló 41/2021. (VIII. 31.) ITM rendelethez
2021.09.30.
A miniszteri rendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az AFI irányelv 7. cikke alapján a gépjármű-használók számára világos és közérthető tájékoztatást kell nyújtani az üzemanyagtöltő állomáson rendelkezésre álló üzemanyagokról, az üzemanyagtöltő állomásokon közzé kell tenni az üzemanyagárak összehasonlítását, olyan személygépkocsik mintája alapján, amelyek legalább a súlyukat és a teljesítményüket tekintve hasonlóak.
Az NFGM–SZMM együttes rendelet módosítása keretében meghatározott intézkedések hozzájárulnak az AFI irányelvvel, a 2018/732 és a 2020/858 bizottsági végrehajtási rendeletekkel való jogharmonizáció megteremtéséhez, valamint a fogyasztók ez irányú tájékoztatása szemléletformáló hatással is rendelkezhet, ösztönző hatással bírhat a környezetkímélő közlekedésre vonatkozóan. A piacon elérhető egyes üzemanyagok költségének jobb felmérése szempontjából fontos szerepet játszhat, ha a gépjármű-használók egyszerűen és könnyen össze tudják hasonlítani a különféle üzemanyagok árát.
Az uniós kötelezettségnek eleget téve jól látható módon kell feltüntetni az NFGM–SZMM együttes rendelet módosítása keretében meghatározottaknak megfelelően, azaz legalább az autógáz (LPG), a benzin, a dízel üzemanyagok, valamint az elektromos áram egységárainak összehasonlítását legalább autógázt forgalmazó és/vagy elektromobilitás szolgáltatást nyújtó üzemanyagtöltő állomásokon.
Az elektromobilitás felhasználók az elektromos járművük töltésekor eltérő elektromobilitás szolgáltatási díjakkal, díjcsomagokkal találkozhatnak az egyes elektromos töltőpontokon.
Az elektromobilitás szolgáltatási díj mértéke a következő tényezők függvényében változhat:
– elektromobilitás szolgáltató;
– az elektromos töltőberendezés fajtájának („AC-váltóáramú” vagy „DC-egyenáramú” megjelölés);
– az elektromos töltőberendezés kW-ban meghatározott teljesítményének feltüntetése mellett, az elektromobilitás szolgáltatás ideje alatt percenként (Ft/perc) vagy kilowattóránként (Ft/kWh), valamint ezek együttes alkalmazásával vagy ezektől eltérő további – az átláthatóság és összehasonlíthatóság feltételeinek megfelelő – árképzési forma;
– az elektromobilitás szolgáltatás igénybevétele nélkül az elektromos töltőhely foglalására vonatkozó türelmi idő hossza percben, valamint az ezen időszak alatt fizetendő díj percenként (Ft/perc);
– az elektromobilitás szolgáltató honlapján/applikációján keresztüli kedvezményes díj vagy az adott kereskedelmi egység által biztosított helyszíni fizetés igénybevétele;
– a regisztrált felhasználók számára elérhető kedvezmények vagy regisztráció nélküli, eseti töltés igénybevétele.
Az elektromobilitás szolgáltatási díj mértékének komplexitását jól érzékelteti a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. Plugee néven, Magyarországon és a környező országokban elérhető elektromobilitás szolgáltatása, amely az alábbi díjcsomagokat kínálja az elektromobilitás felhasználók számára:
|
Töltő típusa |
||
|
AC |
DC 50–75 kW névleges töltési teljesítménnyel |
Ultra DC |
Applikáción/honlapon keresztül elérhető díj (30 perc után 1 Ft/perc díjat számítanak fel) |
|||
Regisztrált |
99 Ft/kWh |
139 Ft/kWh |
139 Ft/kWh |
Eseti felhasználó |
99 Ft/kWh |
149 Ft/kWh |
149 Ft/kWh |
Adott kereskedelmi egység által biztosított helyszíni díj |
|||
Energiafelvétel függvényében |
1090 Ft/töltés |
3180 Ft/töltés |
3180 Ft/töltés |
|
6360 Ft/töltés |
6360 Ft/töltés |
Tekintettel arra, hogy az elektromobilitás szolgáltatási díj mértékének alakulását több változó is befolyásolja, az egységes elektromobilitás szolgáltatási átlagár megállapítása rendkívül bonyolult lenne. Az elektromobilitás vonatkozású jogszabályi háttérnek köszönhetően az elektromobilitás felhasználói szabadon, a töltési igényeiknek megfelelően választhatnak szolgáltatót és díjcsomagot.
Ennek megfelelően indokolt az adott üzemanyagtöltő állomás elektromos töltőpontjának vonatkozásában, azaz a helyszínen, elérhető legalacsonyabb elektromobilitás szolgáltatási díj alkalmazása. A helyszínen elérhető legalacsonyabb elektromobilitás szolgáltatási díj feltüntetése hozzájárulhat az elektromobilitás társadalmasításához, a környezetbarát közlekedés népszerűsítéséhez.
A mellékletben szereplő módszertan a 2018/732 bizottsági végrehajtási rendelet keretében meghatározott módszertanon alapul.
Az elektromos töltőállomásokra nem vonatkozik az üzemanyagárak összehasonlításának megjelenítésére irányuló jogszabályi kötelezettség, mivel e töltőállomások nem érthetők bele az üzemanyagtöltő állomás fogalmába, emellett esetükben nem tud érvényesülni az edukációs hatás sem.
Az egységárak összehasonlítását legalább a kútoszlopoknál vagy az üzemanyagtöltő állomást kiszolgáló kereskedelmi egység területén (ideértve annak bejáratát) kell megjeleníteni.
A kötelezettség teljesítése érdekében az üzemanyagtöltő állomásokon való megjelenítése mellett az üzemanyagtöltő állomásoknak lehetőségük van elektronikusan is közzétenni a különböző üzemanyagok összehasonlító egységárait. Az üzemanyagtöltő állomásokon való megjelenítést nem helyettesíti az online eszközök használata.
A fentiekben részletezett megjelenítést az előzetes tervek szerint a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. például az alábbi formákhoz hasonló módon valósítaná meg:
A fogyasztók szélesebb körű tájékoztatása érdekében az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője minden év március 31-én, június 30-án, szeptember 30-án és december 31-én aktualizálja az üzemanyagárak változásának követése érdekében az I. melléklet szerinti módszertan alapján kiszámított, Ft/100 km-ben meghatározott értékeket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolással kapcsolatosan alkalmazandó üzemanyagárak közzétételére vonatkozó kötelezettségére támaszkodva, amelyet a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 82. § (2) bekezdése keletkeztet.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás