464/2021. (VIII. 5.) Korm. rendelet indokolás
464/2021. (VIII. 5.) Korm. rendelet indokolás
a bejelentésköteles szolgáltatási tevékenységek tekintetében a bejelentés elmulasztása esetén fizetendő bírságról, továbbá a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságok általános kijelöléséről szóló 186/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet módosításáról szóló 464/2021. (VIII. 5.) Korm. rendelethez
2021.09.05.
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 28. § (1) bekezdésének 2021. január 1-jétől hatályos módosításával az Itv. 1. mellékletében nem nevesített elsőfokú eljárások és a 2. mellékletben felsorolt ügykörök tekintetében megszüntette a közigazgatási hatósági eljárási illetékkötelezettséget és az eljárásra más jogszabály sem állapít meg igazgatási szolgáltatási díjat. Ebből eredően 2021. január 1-jétől a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szolgtv.) szerinti bejelentésköteles eljárásoknál a hivatkozott mellékletekben nem nevesített eljárások esetében nem kell igazgatási szolgáltatási díjat fizetni.
A szolgáltatási tevékenység megkezdése, illetve a már bejelentett szolgáltató adataiban történő változás bejelentésének elmulasztása esetén fizetendő bírság összegét – a Szolgtv. 25. § (2) bekezdése alapján – a bejelentésköteles szolgáltatási tevékenységek tekintetében a bejelentés elmulasztása esetén fizetendő bírságról, továbbá a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságok általános kijelöléséről szóló 186/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. §-a határozza meg. A Rendelet hivatkozott szakasza az eljáró hatóság által kiszabható bírság összegét az adott szolgáltatási tevékenység bejelentésére előírt igazgatási szolgáltatási díj hússzorosának megfelelő összegben határozza meg, így a hatósági eljárás lefolytatása során – 2021. január 1-jétől – a kiszabható mulasztási bírság összege nulla forint is lehet az említett ügykörök vonatkozásában.
A fentiekre tekintettel, azon eljárások vagy igazgatási jellegű szolgáltatások vonatkozásában, melyek nem esnek közteherfizetési kötelezettség hatálya alá, a bírság alapösszegét kétezer-ötszáz forint összegben célszerű meghatározni, a maximálisan kiszabható bírság összegének (ötvenezer forint) változatlanul hagyása mellett.
A bírságolás elmaradásával, a szolgáltatók jogkövető magatartása nem kikényszeríthető és a bejelentési kötelezettség elmulasztásának nincsen visszatartó ereje, amely a bejelentés alapján vezetett országos hatósági nyilvántartások közhiteles jellegét is veszélyeztetheti, ezért szükséges a Rendelet említett szakaszának módosítása.
A Rendelet módosítása egyrészt megteremti azon mulasztási bírságok kiszabásának jogalapját, melyek az Itv. vonatkozó rendelkezései szerint illeték- és igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettséggel nem járnak, másrészt lehetőség nyílik azon jogellenes szolgáltatói magatartás szankcionálására, amely az országos hatósági nyilvántartások közhitelességét veszélyeztetné, ezáltal ösztönzőleg hat a jogkövető magatartásra – azaz a Szolgtv. szerinti bejelentési kötelezettség teljesítésére.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás