2021. évi XLVII. törvény
2021. évi XLVII. törvény
a Magyarország Kormánya és Románia Kormánya között a Mátészalka – Csenger (H) és Oar (Óvári) – Satu Mare (Szatmárnémeti) (RO) közötti gyorsforgalmi úti kapcsolat létesítéséről szóló Megállapodás kihirdetéséről1
1. § Az Országgyűlés e törvénnyel felhatalmazást ad a Magyarország Kormánya és Románia Kormánya között a Mátészalka – Csenger (H) és Oar (Óvári) – Satu Mare (Szatmárnémeti) (RO) közötti gyorsforgalmi úti kapcsolat létesítéséről szóló Megállapodás (a továbbiakban: Megállapodás) kötelező hatályának elismerésére.
2. §2 Az Országgyűlés a Megállapodást e törvénnyel kihirdeti.
3. §3 (1) A Megállapodás hiteles magyar nyelvű szövegét az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A Megállapodás hiteles angol nyelvű szövegét a 2. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Ez a törvény – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 2. §, a 3. §, az 1. melléklet és a 2. melléklet a Megállapodás 7. Cikk (3) bekezdésében meghatározott időpontban lép hatályba.4
(3) A Megállapodás, a 2. §, a 3. §, valamint az 1. melléklet és a 2. melléklet hatálybalépésének naptári napját a külpolitikáért felelős miniszter – annak ismertté válását követően – a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett közleményével állapítja meg.5
5. § Az e törvény végrehajtásához szükséges intézkedésekről a közlekedésért felelős miniszter gondoskodik.
1. melléklet a 2021. évi XLVII. törvényhez6
– törekedve a jószomszédi és baráti kapcsolatok kölcsönös fejlesztésére és további erősítésére, valamint az együttműködés szélesítésére a kétoldalú üzleti kapcsolatok, a nemzetközi kereskedelem, a turizmus és a közlekedés területén,
– különös tekintettel azon szándékukra, hogy megteremtsék a zavartalan nemzetközi és kétoldalú közúti közlekedéshez szükséges feltételeket a közös államhatár körzetében,
– figyelembe véve az Európai Unió szabályozását a közúti infrastruktúra fejlesztése és a fenntartható fejlődés feltételei biztosításának szükségessége, továbbá ezáltal a környezetre gyakorolt káros hatások csökkentése és a közúti közlekedés folyamatosságának és biztonságának növelése tekintetében,
– tekintettel a két állam közötti nemzetközi szerződésekre és megállapodásokra,
az alábbiakban állapodnak meg:
1. Cikk
(1) A Szerződő Felek kapcsolatot létesítenek a két ország között az alábbi gyorsforgalmi utak közvetlen összekötésével:
– magyar részről: Mátészalka – Csenger – országhatár,
– román részről: Satu Mare (Szatmárnémeti) – Oar (Óvári) – országhatár.
(2) A két gyorsforgalmi út az L81 és az L82 számú határjelek között metszi a közös államhatárt, és a Szerződő Felek illetékes hatóságai, illetve szervei, valamint szakértői által a közúti közlekedés biztonsága és védelme szem előtt tartásával meghatározott jellemzőkkel kapcsolódik egymáshoz.
(3) Addig a napig, amíg Románia nem alkalmazza teljeskörűen a schengeni vívmányokat, a Mátészalka – Csenger (H) és Satu Mare (Szatmárnémeti) – Oar (Óvári) (RO) közötti gyorsforgalmi úton történő nemzetközi közúti forgalom áthaladása egy magyar–román határátkelőhely megnyitásával kerül biztosításra. A határátkelőhely Magyarország területén kerül kialakításra.
2. Cikk
A jelen Megállapodás 1. Cikk (1) bekezdésében meghatározott két gyorsforgalmi út kapcsolata azzal a céllal jön létre, hogy biztosítsa a szükséges feltételeket az akadálymentes nemzetközi közúti forgalom számára.
3. Cikk
(1) A Szerződő Felek a saját államuk területére eső kétszer két (2×2) sávos gyorsforgalmi utat és annak minden tartozékát az európai uniós jogi aktusokkal harmonizált saját jogszabályaik szerint építik meg, amelyhez az egyes Szerződő Felek a szükséges finanszírozást a számukra elérhető forrásokból biztosítják.
(2) A Szerződő Felek elvégzik a csatlakozó gyorsforgalmi úti szakaszok határon átnyúló környezeti hatásvizsgálatát az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról szóló, Espoo-ban, 1991. február 25-én készült egyezmény alapján.
(3) Az összekötő gyorsforgalmi útszakaszok kivitelezése és működési ideje alatt a Szerződő Felek biztosítják a nemzeti és nemzetközi környezetvédelmi előírások betartását, ideértve a környezeti hatásvizsgálatot, a víztestek, valamint az élőhelyek és fajok védelmét.
4. Cikk
(1) Jelen Megállapodás végrehajtásában
– az illetékes szerv Magyarországon a közlekedésért felelős miniszter által vezetett minisztérium,
– az illetékes hatóság Romániában a Közlekedési és Infrastruktúraügyi Minisztérium
(a továbbiakban: a Minisztériumok).
(2) A jelen Megállapodás végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a Minisztériumok által létrehozott kétoldalú szakértői munkacsoport (a továbbiakban: Munkacsoport) koordinálja.
(3) A Munkacsoport tevékenységének irányítása céljából a Minisztériumok mindegyike kijelöl egy Munkacsoport vezetőt és megnevezi a tagokat, akikről a másik Minisztériumot írásban tájékoztatja.
(4) A Munkacsoport meghatározza saját ügyrendjét, és tevékenységébe szükség szerint további szakértőket is bevonhat.
(5) A Munkacsoport az üléseit a Szerződő Felek államának területén felváltva tartja.
5. Cikk
A jelen Megállapodás 1. Cikk (1) bekezdésében meghatározott gyorsforgalmi úti kapcsolat megépítésének feltételeit, működése megkezdésének időpontját, valamint az üzemeltetés módját a Szerződő Felek a Munkacsoport javaslata alapján határozzák meg.
6. Cikk
A jelen Megállapodás értelmezéséből és alkalmazásából eredő esetleges vitákat a Szerződő Feleknek kell rendezniük a Munkacsoport keretén belül. Megegyezés hiányában a Szerződő Felek a vitás kérdéseket diplomáciai úton rendezik.
7. Cikk
(1) Jelen Megállapodást a Szerződő Felek határozatlan időre kötik.
(2) A Szerződő Feleknek a jelen Megállapodást belső jogszabályaiknak megfelelően kell jóváhagyniuk.
(3) A Megállapodás annak a későbbi, diplomáciai úton kapott értesítésnek a kézhezvételétől számított harmincadik (30.) napon lép hatályba, amelyben a Szerződő Felek tájékoztatják egymást a belső jogszabályaik által a Megállapodás hatálybalépéséhez meghatározott eljárások teljesítéséről.
(4) Jelen Megállapodás a Szerződő Felek megegyezése alapján, írásban, bármikor módosítható. Jelen Megállapodás bármely módosítása a jelen Megállapodás hatálybalépéséhez szükséges eljárások szerint lép hatályba.
(5) Jelen Megállapodást diplomáciai úton, írásban, bármelyik Szerződő Fél felmondhatja. Ebben az esetben a jelen Megállapodás a felmondásról szóló diplomáciai értesítés kézhezvételének napjától számított hat (6) hónap elteltével veszti hatályát.
FENTIEK HITELÉÜL a Kormányaik által kellően felhatalmazott alulírottak aláírták a jelen Megállapodást.
Készült Budapesten, 2021. április hó 9. napján, két (2) eredeti példányban, mindegyik magyar, román és angol nyelven, mindegyik szöveg egyaránt hiteles. Eltérő értelmezés esetén az angol nyelvű szöveg az irányadó.
2. melléklet a 2021. évi XLVII. törvényhez7
between the Government of Hungary and the Government of Romania on the establishment of the express road connection between Mátészalka – Csenger (H) and Satu Mare – Oar (RO)
A törvényt az Országgyűlés a 2021. május 18-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja: 2021. május 27.
A 2. § a 4. § (2) bekezdése alapján a Megállapodás 7. Cikk (3) bekezdésében meghatározott időpontban lép hatályba. A 6/2023. (I. 20.) KKM közlemény alapján a hatálybalépés időpontja 2023. február 8.
A 3. § a 4. § (2) bekezdése alapján a Megállapodás 7. Cikk (3) bekezdésében meghatározott időpontban lép hatályba. A 6/2023. (I. 20.) KKM közlemény alapján a hatálybalépés időpontja 2023. február 8.
A 6/2023. (I. 20.) KKM közlemény alapján a hatálybalépés időpontja 2023. február 8.
Lásd a 6/2023. (I. 20.) KKM közleményt.
Az 1. melléklet a 4. § (2) bekezdése alapján a Megállapodás 7. Cikk (3) bekezdésében meghatározott időpontban lép hatályba. A 6/2023. (I. 20.) KKM közlemény alapján a hatálybalépés időpontja 2023. február 8.
A 2. melléklet a 4. § (2) bekezdése alapján a Megállapodás 7. Cikk (3) bekezdésében meghatározott időpontban lép hatályba. A 6/2023. (I. 20.) KKM közlemény alapján a hatálybalépés időpontja 2023. február 8.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás