512/2021. (IX. 3.) Korm. rendelet indokolás
512/2021. (IX. 3.) Korm. rendelet indokolás
az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet és a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 86/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet módosításáról szóló 512/2021. (IX. 3.) Korm. rendelethez
2021.09.04.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
Az aláírásminta-alapú hitelesítési rendszer fejlesztésével megtörténhet a napjainkban legelterjedtebb – dokumentumhitelesítésre használt – kézi aláírást alapul vevő új elektronikus hitelesítési forma kialakítása és széles körű bevezetése valamennyi kormányablakban. Ennek során kialakításra kerül egy, a kormányablakokban alkalmazható új elektronikus hitelesítés mód, amikor is az elektronikus formában tett hagyományos aláírás biometrikus adatai alapján történik a jognyilatkozatok hitelesítése.
A fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 86/2019. (IV. 23.) Korm. rendeletben rögzítésre kerül, hogy a kormányablakban meghatározott ügytípusok – amennyiben annak technikai feltételei fennállnak, és az ügyfél nem élt a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény 20/J. § (6) bekezdése szerinti jogával – kizárólag aláírópad igénybevételével intézhetőek.
A kormányhivatali aláírásminta-nyilvántartásban tárolt aláírásminta és az aláírópadon az ügyfél aláírásának összevetésekor az aláírás képi, dinamikai és íráserősségi adatai egyezőségének a vizsgálata történik. Amennyiben az ügyfél aláírópadon tett aláírása megegyezik a kormányhivatali aláírásminta-nyilvántartásban tárolt valamely aláírásmintával, abban az esetben az egyezőség megállapítható és az egyező aláírásminta elhelyezhető a hatósági eljárásához kapcsolódó iraton. Ha az eljárás sikertelen, az ügyfél – amennyiben az azonosítása hitelt érdemlően megtörtént – kérheti, hogy a nyilvántartásba új aláírásminta kerüljön felvételre.
Az aláírópad használatával benyújtott elektronikus dokumentum benyújtásáról az ügyfél az elektronikus tárhelyére vagy az általa megadott elektronikus levelezési címre átvételi elismervényt kap.
A kormányhivatali aláírásminta-nyilvántartás, valamint az ezzel összefüggő adattovábbítási nyilvántartás vezetésére Budapest Főváros Kormányhivatala kerül kijelölésre.
A kormányrendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet módosításával az elektronikus aláírás használatával kapcsolatos olyan informatikai követelményeket emel a szabályozásba, amelyek az ilyen rendszer használatának biztonságát hivatottak elősegíteni. A módosítás e körben meghatározza a dokumentumhitelesítési szolgáltatást nyújtó informatikai rendszerre vonatkozó követelményeket, valamint előírja, hogy az ilyen elektronikus aláírási rendszerek megfelelőségét akkreditált tanúsító szervezet által kiállított tanúsítvánnyal kell igazolni.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás