• Tartalom

53/2021. (XI. 2.) ITM rendelet indokolás

53/2021. (XI. 2.) ITM rendelet indokolás

a Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról szóló 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet módosításáról szóló 53/2021. (XI. 2.) ITM rendelethez

2021.11.05.
A miniszteri rendelet indokolásának közzététele a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján indokolt.

A Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról szóló 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet (a továbbiakban: Díjrendelet) 2016. évi bevezetése óta a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásra jellemző költségekben kimagasló növekedés ment végbe (pl. munkabér, üzemanyag-, alkatrészárak), amely hatások jelentősen növelték a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásához szükséges finanszírozási igényt az eltelt évek során.

A Díjrendelet alapján a 2020. évre vonatkozóan a közszolgáltatás finanszírozása becsült literalapú elszámoláson alapult, és a 4,6529 Ft/literes felső korlát, illetve a finanszírozható költségek és ráfordítások köre miatt nem fedezte a közszolgáltatás teljes költségigényét, továbbá nem ösztönzött a hatékony működésre. Azon közszolgáltatóknak, amelyek elérték a kifizethető fajlagos szolgáltatási díj maximumát, a 2021. július 1-jén hatályos Díjrendelet alapján további finanszírozást nem lehetett nyújtani, így minden díjmaximumon felüli költség veszteséget okozott az adott közszolgáltatónak.

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban részt vevő 27 közszolgáltató legnagyobb költsége a különböző hulladéktípusok összegyűjtése és a kezelő/ártalmatlanító/hasznosító létesítményekbe való szállítása. A hulladékgyűjtés fajlagos költségét elsősorban az adott, egységnyi területről begyűjthető hulladék mennyisége és a gyűjtés során megtett szállítási távolság befolyásolja. Emiatt a nagyobb népsűrűséggel rendelkező közszolgáltatási területeken hatékonyabban, kisebb fajlagos költséggel gyűjthető be a közszolgáltatás körébe tartozó hulladék. Emellett a nagyobb népsűrűségű területeken jobban érvényesülhetnek a járatoptimalizációból származó előnyök megfelelő vállalatüzemeltetés mellett.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére