• Tartalom

56/2021. (XI. 24.) MNB rendelet indokolás

56/2021. (XI. 24.) MNB rendelet indokolás

a tőkepiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 56/2021. (XI. 24.) MNB rendelethez

2021.11.25.

A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 4. § (1)–(9) bekezdése szerinti feladatai ellátásához – ideértve a monetáris, a fizetési mérleg és kapcsolódó állományi, az értékpapír, a pénzügyi számla, a pénzforgalmi, a fizetési rendszer, a pénzügyi stabilitási, a makroprudenciális és a pénzügyi közvetítőrendszerre vonatkozó statisztikák összeállítását – jegybanki információs rendszert működtet. A jegybanki információs rendszer működtetéséhez szükséges adatok gyűjtésének egyik eszköze az adatszolgáltatási kötelezettségek MNB rendelettel való elrendelése.

A jelen MNB rendelet az elsődlegesen az MNB-nek a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete ellátásához szükséges, az MNB rendelet hatálya alá tartozó tőkepiaci szervezetek által teljesítendő felügyeleti jelentéseket, az adatszolgáltatás teljesítésének módját és határidejét, valamint az adatszolgáltatás során felmerült, az informatikai rendszer súlyos problémáival kapcsolatos bejelentés rendjét határozza meg.

Az elsődlegesen az MNB felügyeleti feladatai ellátása érdekében, a tőkepiaci szervezetekre MNB rendelettel elrendelt felügyeleti jelentéseket érintő lényegi változások az alábbiakban összegezhetők.

A befektetési szolgáltatókat érintő változást jelent a „Tájékoztató adatok (2)” (31D1) tábla új sorokkal való bővítése, a 2014/65/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a befektetési vállalkozások szervezeti követelményei és működési feltételei, valamint az irányelv alkalmazásában meghatározott kifejezések tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2016. április 25-i (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet szerinti kategóriáknak megfelelően.

A „Portfóliók hozama, költsége, az alapkezelő díjbevétele” (50C) tábla módosítása eredményeként a befektetési alapok és a befektetési alapkezelők a jövőben csak az utolsó negyedévben jelentik az egész évre vonatkozó sikerdíjat, a jelentési kötelezettség a tényleges összegre vonatkozik.

A befektetési alapkezelőket érintő változás, hogy „Az alapkezelő által kezelt nyilvános befektetési alapra terhelt költségek” (50P) éves gyakoriságú felügyeleti jelentést a jövőben nem csak az auditált adatok alapján, hanem már az előzetes adatok alapján, egy korábbi időpontban is teljesíteni kell.

A napi gyakoriságú „BÉT – I. Ajánlati tábla” (BETAJ) felügyeleti jelentés a Budapesti Értéktőzsde által bevezetett új ajánlattípusokra tekintettel módosul.

A páneurópai egyéni nyugdíjtermékekről (PEPP) szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1238 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott PEPP-szolgáltató 2022-től felügyeleti jelentés (a továbbiakban: PEPP felügyeleti jelentés) teljesítésére kötelezett, a jelentéstételi kötelezettség két részből áll: egyrészt az (EU) 2021/897 bizottsági végrehajtási rendelet 3. cikke szerinti mennyiségi adatszolgáltatási táblákból, másrészt az (EU) 2019/1238 európai parlamenti és tanácsi rendelet 40. cikk (1) bekezdése szerinti felügyelet ellátása céljából szükséges információkat tartalmazó szöveges jelentésből (a továbbiakban: PEPP szöveges jelentés). Az MNB rendelet egyrészt a PEPP felügyeleti jelentés uniós jogi aktusokban nem szabályozott határidejére, formai követelményére vonatkozó előírásokkal bővül, másrészt – a 2022. március 22-től hatályba lépő, a páneurópai nyugdíjtermékre (PEPP) vonatkozó felügyeleti jelentéstételről szóló EIOPA-21/260 iránymutatásoknak való megfelelés érdekében – a PEPP szöveges jelentés kitöltésére vonatkozó, külön melléklettel egészül ki.

A jogalkalmazás tapasztalatai alapján egyes felügyeleti jelentések táblái és a kapcsolódó kitöltési előírások kismértékű tartalmi, illetve technikai jellegű módosítására kerül sor.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére