57/2021. (XI. 24.) MNB rendelet indokolás
57/2021. (XI. 24.) MNB rendelet indokolás
a pénztárak és a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 57/2021. (XI. 24.) MNB rendelethez
2022.01.01.
A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 4. § (1)–(9) bekezdése szerinti feladatai ellátásához – ideértve a monetáris, a fizetési mérleg és kapcsolódó állományi, az értékpapír, a pénzügyi számla, a pénzforgalmi, a fizetési rendszer, a pénzügyi stabilitási, a makroprudenciális és a pénzügyi közvetítőrendszerre vonatkozó statisztikák összeállítását – jegybanki információs rendszert működtet. A jegybanki információs rendszer működtetéséhez szükséges adatok gyűjtésének egyik eszköze az adatszolgáltatási kötelezettségek MNB rendelettel való elrendelése.
A jelen MNB rendelet az elsődlegesen az MNB-nek a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete ellátásához szükséges, az MNB rendelet hatálya alá tartozó pénztárak és nyugdíjszolgáltatói intézmény által teljesítendő felügyeleti jelentéseket, az adatszolgáltatás teljesítésének módját és határidejét, valamint az adatszolgáltatás során felmerült, az informatikai rendszer súlyos problémáival kapcsolatos bejelentés rendjét határozza meg.
Az elsődlegesen az MNB felügyeleti feladatai ellátása érdekében, a pénztárakra és a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézményre vonatkozóan MNB rendelettel elrendelt felügyeleti jelentéseket érintő lényegi változások az alábbiakban összegezhetők.
Az új, negyedéves gyakoriságú „Működési és kiegészítő vállalkozási tevékenység eredménye” 71EG tábla elsődleges célja a felügyelési és elemzési munka támogatása. Az új tábla egy egységes módszertant biztosít, amely alapján mind az intézmények, mind az MNB részéről ugyanazon tételek alapján válik kiszámíthatóvá és lekérdezhetővé az egészségpénztárak, önsegélyező pénztárak, valamint az egészség- és önsegélyező pénztárak működési eredménye. Az új adatszolgáltatás a működési eredmények összehasonlíthatóságát és a működési eredmény felhasználásával történő elemzések készítését is segíti. Emellett egyes pénztárak számára is figyelemfelkeltő lehet, ha az adatszolgáltatás előállításakor a negatív működési eredménnyel maguk is szembesülnek.
Tájékoztatási kötelezettséggel egészülnek ki az általános kitöltési előírások: a megképzett azonosító kódokról és azok változásáról a pénztárnak kötelezően tájékoztatnia kell a számára letétkezelést és vagyonkezelést végző intézményeket. Az egyes pénztári portfóliókra megképzett azonosító kódnak mind a pénztár, mind a letét- és vagyonkezelő használatában azonosnak kell lennie, ezáltal biztosítható a pénztár és a szolgáltatók közötti egységes adatszolgáltatás.
Új oszloppal bővül az „A fedezeti tartalékra számított bruttó és nettó hozamráták, valamint referenciahozamok alakulása (%)” (71OGA) tábla, melynek kitöltésével a pénztárak egyértelműen meghatározzák a jelentett portfóliókat.
Új sorral bővülnek a választható portfóliós rendszert működtető, illetve nem működtető önkéntes nyugdíjpénztárak, valamint a magánnyugdíjpénztárak portfólió állományokra vonatkozó 72OA, 72OB, 72MB táblái a portfóliók azonosítása érdekében, ehhez kapcsolódóan a táblák kitöltési előírásai is kiegészülnek. Az új sor beillesztésével egyértelműen meghatározhatóvá válnak a jelentett portfóliók.
A pénztári portfóliótáblákkal összhangban új oszlopokkal és új sorral bővül a „Befektetési portfólió állomány a tárgyidőszak záró napján (könyv szerinti értéken)” 71EDAA tábla. A módosítás egyrészt a cross-szektorális kimutatások és elemzések továbbfejlesztését és bővítését szolgálja, másrészt az új oszlopok segítségével a jelentésben szereplő portfóliók egyértelműen beazonosíthatóvá válnak és a pénztári szektor befektetéseire vonatkozó, azonos adatokat tartalmazó adatszolgáltatással is összevethetők.
A páneurópai egyéni nyugdíjtermékekről (PEPP) szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1238 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott PEPP-szolgáltató 2022-től felügyeleti jelentés (a továbbiakban: PEPP felügyeleti jelentés) teljesítésére kötelezett, a jelentéstételi kötelezettség két részből áll: egyrészt az (EU) 2021/897 bizottsági végrehajtási rendelet 3. cikke szerinti mennyiségi adatszolgáltatási táblákból, másrészt az (EU) 2019/1238 európai parlamenti és tanácsi rendelet 40. cikk (1) bekezdése szerinti felügyelet ellátása céljából szükséges információkat tartalmazó szöveges jelentésből (a továbbiakban: PEPP szöveges jelentés). Az MNB rendelet egyrészt a PEPP felügyeleti jelentés uniós jogi aktusokban nem szabályozott határidejére, formai követelményére vonatkozó előírásokkal bővül, másrészt – a 2022. március 22-től hatályba lépő, a páneurópai nyugdíjtermékre (PEPP) vonatkozó felügyeleti jelentéstételről szóló EIOPA-21/260 iránymutatásoknak való megfelelés érdekében – a PEPP szöveges jelentés kitöltésére vonatkozó, külön melléklettel egészül ki.
A jogalkalmazás tapasztalatai alapján egyes felügyeleti jelentések táblái és a kapcsolódó kitöltési előírások kismértékű tartalmi, illetve technikai jellegű módosítására kerül sor.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás