• Tartalom

6/2021. (II. 5.) ITM rendelet indokolás

6/2021. (II. 5.) ITM rendelet indokolás

a távoli pilóták képzését és vizsgáztatását végző szervezetek kijelöléséről, a távoli pilóták képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól, valamint a vizsgán való részvétel díjáról szóló 6/2021. (II. 5.) ITM rendelethez

2021.02.10.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (1) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelenésről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában kerül közzétételre.
A pilóta nélküli légijárművek beszerzése egyszerű és sokak számára elérhető, üzemeltetésük a jelenlegi és jövőbeni felhasználók számára meglehetősen költséghatékony és szintén egyszerűnek tűnő feladat, ami tovább növeli az azokkal végzett műveletek kockázatát. Az üzembentartók/tulajdonosok és távpilóták jelentős hányada azonban nincs tisztában ezekkel a kockázatokkal, jelenleg a felhasználók nagy többsége minden előzetes képzés és felhasználói tapasztalat nélkül kezdi meg az eszközök üzemeltetését.
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos technológiák a műveletek széles körét teszik lehetővé, ezért a pilóta nélküli légijárművek kezelőinek képzésére vonatkozó követelményeket úgy kell meghatározni, hogy azok biztosítsák a földön tartózkodó személyek és más légtérhasználók biztonságát a pilóta nélküli légijárművek műveletei során, és megfeleljenek az ITU Rádiószabályzatában foglalt kezelőkkel kapcsolatos előírásoknak (37. cikk). A pilóta nélküli légijárművekkel és a pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel végzett műveletekre, valamint az ilyen pilóta nélküli légijárművek és pilóta nélküli légijármű-rendszerek üzembentartóira (köztük a távpilótákra) is egységesen végrehajtandó és betartandó követelmények, szabályok és eljárások vonatkoznak, így a képzésekre is egységes rendszert kell kialakítani. A szabályozás egyik fontos célja, hogy az uniós jogszabályi követelmények, elvek és szempontok (légiközlekedés biztonsága, közrend, közbiztonság, környezetvédelem, magánélet tiszteletben tartása és a személyes adatok védelme) érvényesítése érdekében a legtipikusabb műveleti kategóriákban a legelterjedtebb technikai eszközöket használók államilag szabályozott képzési keretek között, egységes színvonalon, egységes és objektív vizsgakövetelmények mellett kaphassanak képzést. Alapelv, hogy a képzések és vizsgakövetelmények arányosak legyenek a művelet vagy tevékenység jellegével és kockázataival, összhangban kell lenniük az érintett pilóta nélküli légijármű operatív jellemzőivel, a speciális és engedélyköteles műveletek sajátosságaival.
A Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légijárművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról [a továbbiakban: (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet] nemzeti döntési jogkört enged a pilóta nélküli légijárműveket vezető ún. távoli pilóták oktatását, vizsgáztatását illetően. A rendelet az online vizsga lebonyolítójának elismerését, az elméleti vizsga lebonyolítójának elismerését, a vizsga letételét igazoló bizonyítvány kiadását, valamint a távpilóták számára adott kompetenciatanúsítvány kiállítását, módosítását, felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását utalja az illetékes hatóság felelősségi körébe.
A miniszteri rendelet az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet mellékletének UAS.OPEN.020 4. b) pontja, UAS.OPEN.070 2. b) pontja, továbbá az 1. függelék UAS.STS-01.020 3. b) és UAS.STS-02.020 10. b) pontja szerinti tanfolyamokkal kapcsolatos feladatokra a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.-t, míg az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet mellékletének UAS.OPEN.020 4. b) pontja és UAS.OPEN.030 2. c) pontja, továbbá az 1. függelék UAS.STS-01.020 2. b) és UAS.STS-02.020 9. b) pontja szerinti vizsga lebonyolítására a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontot (a továbbiakban: KAV) jelöli ki. A képzés (online tanfolyam) az online KRESZ- tanfolyamhoz hasonlatos, a tananyag akkreditációjában is a Közlekedési Szakértői Testület működik közre, az elméleti vizsga pedig – szintén a KRESZ-vizsgához hasonlóan – számítógépes elméleti vizsga, melyet a KAV bonyolít le.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére