• Tartalom

65/2021. (II. 15.) Korm. rendelet indokolás

65/2021. (II. 15.) Korm. rendelet indokolás

az egyes köznevelési és szakképzési tárgyú, valamint a jelnyelvoktatói névjegyzék vezetésével összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 65/2021. (II. 15.) Korm. rendelethez

2021.02.15.
Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A köznevelés tartalomszabályozó rendszere 2020-ban megújult. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosítása nyomán új kerettantervek készültek, és ezek alapján az intézmények 2020 őszétől felmenő rendszerben új követelmények szerint végzik nevelő-oktató munkájukat.
A tartalomszabályozás megújítása azzal válik teljessé, ha a kimeneti követelmények is a megújult tartalmakhoz igazodnak. Ezért szükségessé vált az érettségi általános és részletes követelményeinek a felülvizsgálata is. Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet] felülvizsgálata azért is elkerülhetetlen, mert az abban foglalt követelmények a 2002-ben érvényben lévő alaptanterv alapján íródtak, lényegében azóta nem változtak. Azóta a Nemzeti alaptanterv (a továbbiakban: Nat.) 2012-ben jelentősen átalakult, és az elmúlt években ennek értékeit megtartva ismét módosult. Következésképp egyes tantárgyakból az érettségi követelményeket mind tartalmukban, mind pedig szemléletmódjukban meg kell változtatni.
A megújított Nat.-ban olyan tantárgyak is szerepelnek, amelyekhez a 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet még nem tartalmaz vizsgaleírást. A módosításnak tehát a 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendeletben szereplő tantárgyak vizsgaleírásának és követelményeinek felülvizsgálatán túl az is célja, hogy az újonnan bevezetett tantárgyak esetében is szabályozza és megteremtse az érettségi vizsga kereteit. Új érettségi vizsgatárgy az állampolgári ismeretek. Az informatika vizsgatárgynak megváltozott a tartalma és az elnevezése is: digitális kultúra. A honvédelmi alapismeretek tantárgy vizsgakövetelményei változatlanok, azokat a 2. melléklet tartalmazza 2022. január 1-jei hatálybalépéssel. Nem szükséges tehát a közneveléssel összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 417/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet honvédelmi alapismeretekre vonatkozó rendelkezéseinek 2022. szeptember 1-jei hatálybalépése.
Jogszabályváltozás miatt az érettségi vizsga részletes követelményeit 2020-tól már nem rendeletben kell megjelentetni, hanem a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 6. § (1a) bekezdése alapján az oktatásért felelős miniszter feladata azokat – az iskolák által kötelezően alkalmazandó – hivatalos kiadványként az általa vezetett minisztérium honlapján közzétenni.
A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvény 31. § (6) bekezdés a) pontjának módosítása 2020. szeptember 1. napján lépett hatályba, mely alapján felhatalmazást kapott a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a Jelnyelvoktatói Névjegyzéket vezető hatóság kijelölésére vonatkozó rendelkezéseket, mely az Oktatási Hivatalról szóló 121/2013. (IV. 26.) Korm. rendelet módosításával valósul meg.
A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet módosítása a Mesterpedagógus, illetve a Kutatótanár fokozatot megújítani szándékozókat érinti kedvezően. A korábban hatályos szabályozás szerint abban az esetben, ha a Mesterpedagógus, Kutatótanár nem nyújtotta be a minősítés évét megelőző év március 31-ig a fokozat megújítására vonatkozó kérelmét, két évig nem jelentkezhetett újabb eljárásra. Ugyanakkor ez nem bizonyos, hogy a pedagógus magatartására, mulasztására vezethető vissza. A benyújtási határidő elmulasztásának mindenképpen következménye, hogy újbóli jelentkezésre legkorábban csak egy év elteltével kerülhet sor, így a volt Mesterpedagógus visszasorolandó a Pedagógus II. fokozatba. Indokolatlan ez esetben a kétéves visszatartást előíró szigorú szabály fenntartása.
A Pedagógus I. fokozathoz kapcsolódó minősítési eljárási kötelezettség 2022. évi határidejének módosítását az indokolja, hogy az érintettek a veszélyhelyzet végleges megszüntetéséig bizonytalanok lehetnek a kötelező minősítésükkel kapcsolatos döntés meghozatalában, elbizonytalanodhatnak a minősítési eljárások lebonyolítását illetően, de a digitális munkarendre való áttérés az eljárásra való színvonalas felkészülésüket is akadályozhatja.
A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet módosításával szükséges dogmatikailag megteremteni a szakképzési feladatellátás esetén a támogatások igénybevételének szabályait, tekintettel arra, hogy a szakképzési megállapodások a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 127. § (2) bekezdése alapján legkésőbb 2021. augusztus 31-én hatályukat vesztik.
A nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról szóló 2013. évi CCXXXII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról, valamint a tankönyvellátásban közreműködők kijelöléséről szóló 501/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítására azért van szükség, mert egyazon szerv végzi a fejlesztést és az akkreditációt, így kevesebb idő is elegendő az eljáráshoz.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére