• Tartalom

785/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet indokolás

785/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet indokolás

a kóbor állat befogásával, tulajdonjogának átruházásával és elhelyezésével kapcsolatos feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 785/2021. (XII. 27.) Korm. rendelethez

2022.01.01.

A jogszabály-tervezet indokolását a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzé kell tenni az Indokolások Tárában.

Az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 48/A. § (3) bekezdése alapján a települési, a főváros belterületén a fővárosi önkormányzat kötelező feladata a település belterületén a kóbor állatok befogása. A belterületen található elhullott állatok begyűjtése ugyancsak a települési önkormányzatok feladata. A hatályos szabályozás szerint mindkét feladat a gyepmester hatáskörébe tartozik, mely feladat kettéválik: az élő állatok befogásával és elhelyezésével kapcsolatos feladatok az ebrendészeti tevékenység fogalomkörébe tartozik, utóbbi pedig kizárólag az elhullott állatok begyűjtését és kezelését jelenti. Az ebrendészeti telep elsősorban karanténfunkciót lát el, annak elsődleges célja az egészségügyi, állategészségügyi és biztonsági kockázatot jelenthető állatok elhelyezése, elkülönített tartása arra az időre, amíg ezeknek a kockázatoknak a megléte vagy hiánya tisztázódik. Mindezekből következik, hogy az ebrendész feladata is elsősorban ezekre a területekre fókuszál. Ugyanakkor továbbra is megmarad a lehetőség arra, hogy – amennyiben mindkét feladat ellátásának feltételeit biztosítani tudja – ugyanaz a személy lássa el az élő állatok befogásával és az elhullott állatok begyűjtésével kapcsolatos feladatokat.

A Korm. rendelet részletesen szabályozza az ebrendészeti tevékenység végzésének, továbbá az ebrendészeti telep létesítésének, működtetésének, az állatok örökbeadásának, valamint életük megengedett módon történő kioltásának feltételeit. Fontos új előírás, hogy a tervezet szerint a jövőben kizárólag bejelentett és nyilvántartásba vett ebrendészeti telepek végezhetnek ebrendészeti tevékenységet. A települési önkormányzatoknak, illetve azok társulásainak rendelkezniük kell ebrendészeti teleppel vagy szerződést kell kötniük nyilvántartásba vett ebrendészeti telepet működtető természetes vagy jogi személlyel az ebrendészeti tevékenység ellátása érdekében. Az érintett önkormányzatok visszajelzései alapján a települési önkormányzatok lehetőséget kapnak arra is, hogy a saját szervezeti kereteik között vagy társulás útján üzemeltetett ebrendészeti telep működtetése esetén is köthessenek szerződést nyilvántartásba vett ebrendészeti telepet működtető természetes vagy jogi személlyel, így biztosítva további férőhelyeket.

Az ebrendészeti telepek működésének átláthatóságát, illetve a telepre bekerült állatok könnyebb gazdához találását hivatott biztosítani, hogy az ebrendészeti telep üzemeltetőjének a jövőben honlapot kell üzemeltetnie, ahol közzé kell tenni – többek között – a telep elérhetőségeit és nyitvatartását, valamint minden bekerült állatról fel kell tölteni legalább egy fényképet. Emellett az ebrendészeti telep köteles sorszámozott időrendi nyilvántartást vezetni a telepre bekerült valamennyi állatról.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére