• Tartalom

796/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet indokolás

796/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet indokolás

a Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve végrehajtásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 413/2021. (VII. 13.) Korm. rendelet módosításáról szóló 796/2021. (XII. 27.) Korm. rendelethez

2021.12.30.

Az Európai Bizottság a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv (a továbbiakban: HET) elfogadásának egyik feltételeként határozta meg az érintett érdekeltekkel folytatott konzultáció kereteinek meghatározását és jogszabályba építését.

Ezen túlmenően az előterjesztés olyan kiegészítésekre tesz javaslatot, amelyek szükségesek a HET szabályszerű megvalósításához. Ezáltal a rendelet
–    megállapítja a továbbadott támogatás szabályait;
–    kiegészíti a követeléskezelésre vonatkozó szabályokat;
–    a biztosíték nyújtása alóli mentesség eseteit összhangba hozza a kohéziós politika forrásaira vonatkozó szabályaival;
–    rendelkezik a tartalmi értékelést végzőkről;
–    kisebb szövegszerű pontosításokat, kiegészítéseket tartalmaz.

Ezen indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül.

Az 1–3. §-hoz

A jelenleg hatályos rendelet nem tartalmaz előírást a pályázat tartalmi értékelését végző értékelőre, ezért két helyen történik kiegészítés. A pályázatok értékeléséhez a szakpolitikai felelős értékelőt biztosít. Az értékelők számát a nemzeti hatóság határozza meg. Az értékelés történhet belső értékelővel vagy a szakpolitikai felelős által kijelölt külső értékelő bevonásával. Az értékelők az adott pályázati felhívás vonatkozásában titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot kötelesek tenni.

A 4. §-hoz

A HET Fenntartható zöld közlekedés programterületen nem kerül lebonyolító szerv bevonásra, a forrás továbbadott támogatás keretében kerül biztosításra, melynek szabályait az új alcím rögzíti. Amennyiben a HET intézkedési lista más programterület esetében is megjelöli a továbbadott támogatási formát, az alcím alatt szereplő szabályok azon intézkedésekre is vonatkoznak.

Az 5. §-hoz

A jelenleg hatályos kormányrendeletben foglalt biztosítéknyújtás kötelezettsége alóli mentességi kört szükséges volt kiegészíteni.

A 6. §-hoz

Az Európai Bizottság a HET jóváhagyásának egyik feltételeként határozta meg az érintett érdekeltekkel folytatott társadalmi konzultáció kereteinek meghatározását és jogszabályba fektetését.

A 7. §-hoz

Nagy állami beruházások esetén indokolt lehetővé tenni, hogy amennyiben szállítói finanszírozás történik, a szállítói szerződésben megjelölt, forinttól eltérő devizában lehessen a támogatást kifizetni. Minden más esetben a támogatás folyósítása forintban történik.

A 8. §-hoz

A jelenleg hatályos kormányrendeletben foglalt támogatási előleg igénylésére vonatkozó szabályokat szükséges volt kiegészíteni azzal az esettel, ha a kedvezményezett nagyobb összegű támogatási előleget szeretne igénybe venni.

A 9–10. §-hoz

A 66. § módosítása egyértelműsítést tartalmaz. A 67. § tételesen felsorolja azon eseteket, amikor a benyújtott kifogást érdemi vizsgálat nélküli el kell utasítani. A 2014–2020 programozási időszak kifogáskezelésének tapasztalatai alapján szükségessé vált további esetekkel bővíteni a felsorolást.

A 11. §-hoz

A jelenleg hatályos Korm. rendeletben foglalt követeléskezelési szabályokat kiegészíteni szükséges a követelés lehetséges jogcímeivel, illetve azokkal a speciális szabályokkal, amelyeket az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet nem tartalmaz (kompenzálás lehetősége, szabálytalansági döntésből fakadó követelés következménye, a kifizetés felfüggesztése).

A 12. §-hoz

Az ellenőrzésben részt vevő személyekre nézve előírásra kerül a titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozat megtétele.

A 13. §-hoz

Kodifikációs jellegű módosítások. A VI. Energetika (zöld átállás) programterület tekintetében Lebonyolító Szervként kijelölésre kerül a Széchenyi Programiroda Tanácsadó és Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság is, a VIII. Egészségügy programterület tekintetében pedig a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő. Feladataikat a lebonyolítási szerződés tartalmazza.

A 14. §-hoz

Hatályba léptető rendelkezés. Álláspontunk szerint a jogszabály-módosítás hatálybalépésének idejére meghatározott időtartam elegendő időt biztosít a jogalkalmazók számára a módosítás alkalmazására való felkészülésre.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére