801/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet indokolás
801/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet indokolás
az egyes kormányrendeleteknek a Központi Költségvetés Végrehajtását Támogató Rendszer bevezetésével összefüggő módosításáról szóló 801/2021. (XII. 28.) Korm. rendelethez
2021.12.29.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A kormányrendelet célja a Központi Költségvetés Végrehajtását Támogató Rendszer (a továbbiakban: KKVTR rendszer) működéséhez szükséges jogszabályi feltételek megteremtése.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1–3. §-hoz
A rendelkezés a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok költségvetésének és gazdálkodásának egyes speciális szabályairól szóló 130/2011. (VII. 18.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) módosításával megteremti a KKVTR rendszerrel való kapcsolatot.
Emellett, mivel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 122/A. § (2) bekezdés a) pontja szerinti december havi járandóságok megelőlegezésének költségvetési elszámolása megváltozik, a bérmegelőlegezés kifizetése a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok előirányzat-felhasználási keretszámlájáról 3K363 kezdetű ERA-val történik, amelyen a szükséges likvid fedezet rendelkezésre állását a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) a B814. Államháztartáson belüli megelőlegezése rovaton biztosítja. A következő év elején a működési támogatási keret lenyitását követően a Kincstár a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok előirányzat-felhasználási keretszámláját a bérmegelőlegezésre biztosított fedezet összegével a K914. Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése rovattal megterheli. Ezt követően a polgári nemzetbiztonsági szolgálatoknak a Korm. rendelet 7. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatásban a 4K3661 December havi illetmények, munkabérek elszámolása ERA-ról az 1K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek ERA-ra történő rendezésről gondoskodni szükséges.
A rendelkezés továbbá technikai pontosítást tartalmaz.
A 4. §-hoz
A módosítás alapján a központi alrendszerbe tartozó költségvetési szervek a jelenlegi működési és felhalmozási kiadásokra eső központi támogatási arányok alkalmazása helyett az általuk az elemi költségvetésben megadott, valós működési és felhalmozási kiadásokra eső központi támogatás alapján kerülnek finanszírozásra.
Az 5. §-hoz
A § a köztartozás vizsgálattal kapcsolatos szabályokat módosítja. A KKVTR rendszer bevezetésével a számlavezetési és a költségvetési funkciók szétválasztása miatt a támogatónak a köztartozás-vizsgálat elvégzéséhez szükséges adatokat az átutalási megbízás közleménye helyett az átutalási megbízáshoz kapcsolódó kiegészítő szelvényen kell megadnia.
A Kincstárnak a kedvezményezettel nincs közvetlen kapcsolata, a kedvezményezett elérhetőségéhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által a köztartozás vizsgálat során átadott adatszolgáltatáson szereplő címet kapja meg, amin a kedvezményezett nem minden esetben érhető el. A kedvezményezett a támogatóval közvetlen kapcsolatban áll, így a kedvezményezett aktuális elérhetőségével a támogató rendelkezik. A köztartozás levonása esetén így a Kincstár a támogatót mindenképp tudja értesíteni, a kedvezményezett értesítése a támogató feladatává válik.
A 6. §-hoz
A módosítás alapján a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak központi kezelésű előirányzatok szerinti kezelése következményeként a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai részére történő megelőlegezés megszűnik, a tárgyévet követő év január 5-éig esedékes járandóságok megelőlegezés nélküli kifizetésére a módosítás lehetőséget biztosít.
A 7. §-hoz
A módosítás nyomán a fejezeti kezelésű előirányzatok esetében az évközi finanszírozási technika a jövőben jelentősen átalakul. A finanszírozás év közben elhagyásra kerül, azonban az év utolsó napján az aktuális központi támogatás (a zárt előirányzatok esetén a központi támogatás rovat szerinti módosított előirányzata, az előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül túlteljesíthető előirányzatok esetén a központi támogatás rovat szerinti módosított előirányzata és a jóváhagyott keret) egy összegben lenyitásra kerül.
A KKVTR rendszerben rovatszinten kerülnek rögzítésre az adatok, azonban az előirányzati fedezetvizsgálat úgy módosul, hogy amennyiben az előirányzat és a teljesítés viszonyában az egységes rovatrend szinten nincs megfelelő előirányzati fedezet, úgy az előirányzati fedezetvizsgálat kiemelt előirányzati szinten kerül elvégzésre.
A kiemelt előirányzat szintű előirányzati fedezetvizsgálat bevezetésével a Kincstár által indított (indirekt) terhelések nagyobb arányban kerülhetnek a megfelelő rovatra, illetve a kiemelt előirányzaton belüli rovatok közötti átrendezéshez – jellemzően év végén – az előirányzatok telítettsége esetén nem szükséges a kötelezettségvállalások, teljesítések két lépcsőben történő rovatok közötti rendezése, amennyiben a kiemelt előirányzaton a szükséges fedezet rendelkezésre áll. Azonban a kiadási előirányzat fedezetet legkésőbb a havi zárás során rovatszinten biztosítani szükséges a jogszabályban meghatározott esetek kivételével.
A 8. §-hoz
A módosítással a központi költségvetési szervek esetén a kiadások a költségvetési szervek által megadott forrásbontás alapján kerülnek finanszírozásra és a felhalmozási kiadásokra eső teljesítésarányos támogatási előirányzat lekérésére és nyitására a felhasználási terv havi adatszolgáltatása nyújt lehetőséget. A működési kiadások finanszírozási logikája és menete nem változik, a rendelkezés szerint csak a felhalmozási kiadások finanszírozása tekintetében lesz változás, ami felhasználási tervben foglaltak alapján történik.
A 9. §-hoz
A felhalmozási kiadásokra jutó központi támogatás adott havi lenyitására vonatkozó összegét a felhasználási tervben kell a központi alrendszerbe tartozó költségvetési szerveknek megadni, és ebből következően az előirányzat-finanszírozási tervet nem kell a jövőben benyújtani.
A 10. §-hoz
A rendelkezés az időarányos előirányzat-felhasználási keret havonta megállapított összegének a fejezetet irányító szerv részére biztosított módosítási lehetőségét szünteti meg tekintettel arra, hogy ezzel a lehetőséggel az elmúlt években csak egy fejezet élt. Az egyszerűsítéssel a keretnyitás folyamata egyszereplőssé és gyorsabbá válik. A jövőben az EG01 bizonylat csak tájékoztatás címén kerül megküldésre a fejezetek részére, így a keretnyitáshoz kapcsolódóan az átfutási idő, illetve az adminisztráció mind a fejezeteknél, mind a Kincstárnál csökken. A költségvetési szervek átmeneti likviditási problémáinak kezelésére az előrehozás lehetősége továbbra is biztosított.
A 11. §-hoz
A KKVTR rendszer bevezetésével a fejezeti kezelésű előirányzatok esetében az évközi finanszírozási technika a jövőben jelentősen átalakul. A finanszírozás év közben elhagyásra kerül, azonban az év utolsó napján az aktuális központi támogatás (a zárt előirányzatok esetén a központi támogatás rovat szerinti módosított előirányzata, az előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül túlteljesíthető előirányzatok esetén a központi támogatás rovat szerinti módosított előirányzata és a jóváhagyott keret) egy összegben lenyitásra kerül. A fejezeti kezelésű előirányzatok kezelői részére előírt finanszírozási terv adatszolgáltatása, valamint az ehhez kapcsolódóan a Kincstár oldalán ezen adatok feldolgozásával kapcsolatos feladatok megszűnnek.
A 12. §-hoz
A KKVTR rendszer bevezetésével a felhasználási terv az egyetlen olyan adatszolgáltatás, amely a jövőben a várható felhasználás meghatározására irányul azzal, hogy egységesen vonatkozik a központi alrendszer részét képező minden államháztartási alanyra.
A 13. §-hoz
A rendelkezés a fejezeti kezelésű előirányzatok finanszírozásának, illetve a fejezeti kezelésű előirányzatok pénzügyi lebonyolítására szolgáló kincstári számla likviditási fedezet vizsgálatának év közbeni megszüntetéséhez kapcsolódóan fogalmaz meg átmeneti szabályt arra az esetre, ha a 2022. év végén valamely fizetési számla egyenlege az előírások (és a rendszerbe épített ellenőrzési szabályok) ellenére mégis negatív maradna.
Ha a kifizetések meghaladják az előző évi maradvány, a befolyt bevételek, illetve a központi támogatás aktuális előirányzatának összegét, és a számlaegyenleg a 2022. év végén negatív, ezt a Kincstár megelőlegezésként számolja el, amelynek a visszapótlása érdekében az érintett fejezet számláját a 2023. évben jogosult megterhelni.
A rendelkezés tartalmazza továbbá, hogy az államháztartás központi alrendszerébe tartozó költségvetési szervek 2022. évi elemi költségvetései vonatkozásában hogyan kell a Kincstárnak meghatároznia az időarányos és a teljesítésarányos előirányzat-felhasználási keret összegét.
A KKVTR rendszerrel bevezetésre kerülő, felhasználási tervvel történő havi rendszerességgel teljesítendő adatszolgáltatás gyakorlati elsajátításra való tekintettel indokolt, hogy a Kormány irányítása alá tartozó fejezetet irányító szervet ne terhelje befizetési kötelezettség. A rendelkezés szerint az átmeneti időszakot követően a Kincstár első alkalommal 2022 szeptemberében és decemberében állapíthatna meg befizetési kötelezettséget.
A 14. §-hoz és az 1. melléklethez
A KKVTR rendszer bevezetésével a felhasználási terv a jövőben a várható felhasználás meghatározására irányul, és egységesen vonatkozik a központi alrendszer részét képező minden államháztartási alanyra. Ehhez kapcsolódóan az adatszolgáltatás pontosítása szükséges. A KKVTR rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan a központi alrendszerbe tartozó költségvetési szervek esetén a Kincstár ezen szervek adatszolgáltatása alapján nyilvántartja a követeléseket, a kötelezettségvállalásokat és a más fizetési kötelezettségeket is.
A 15. §-hoz
A KKVTR rendszer bevezetésével a fejezeti kezelésű előirányzatok esetében az évközi finanszírozási technika jelentősen átalakul. A finanszírozás év közben elhagyásra kerül, év végén csak a tényleges felhasználásnak megfelelő előirányzat-felhasználási keret megnyitása történik meg.
A módosítással a Kincstár a központi alrendszerbe tartozó költségvetési szervek adatszolgáltatásai alapján nyilvántartja ezen költségvetési szervek követeléseit, kötelezettségvállalásait és a más fizetési kötelezettségeit.
A módosítás továbbá a felhasználási tervvel összefüggő szövegpontosításokat végzi el.
A 16. §-hoz
Az Ávr. 90. § (4) bekezdésének módosítása szerint a kedvezményezett értesítéséről a támogató gondoskodik, így az Ávr. 90. § (5) bekezdésének hatályon kívül helyezése indokolt.
A módosítás által az Ávr. 122/A. § (1) bekezdés b) pontja, a 123. § (6) bekezdésére való hivatkozás elhagyásra kerül, ezért az ezekkel összefüggő rendelkezések koherenciáját biztosítják a hatályon kívül helyező rendelkezések.
Emellett hatályon kívül helyezésre kerül az Ávr. 129. § (2) bekezdése szerinti adatszolgáltatási kötelezettség, tekintettel arra, hogy az előirányzat-finanszírozási terv helyett a felhasználási tervben kell a felhalmozási kiadásokra jutó központi támogatás adott havi lenyitására vonatkozó összeget benyújtani.
A fejezeti kezelésű előirányzatok finanszírozásának átalakítása során a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelői részére előírt EG-04 Fejezeti kezelésű előirányzatok finanszírozási terv adatszolgáltatása, valamint az ehhez kapcsolódó kincstári adatfeldolgozási feladatok megszűnnek.
A 17. §-hoz
A rendelkezés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak vonatkozásában a fizetési számlák egyenlegének év végi nullára rendezését tartalmazza, tekintettel arra, hogy a KKVTR rendszer bevezetését követően a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai előirányzatainak a központi kezelésű előirányzatokéval megegyező módon való kezelése azt is jelenti, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai vonatkozásában a fizetési számlák egyenlegének év végi nullára csökkentését is alkalmazni szükséges.
A 18. §-hoz
A KKVTR rendszer vonatkozásában a Kincstár feladatköre bővül a követelésekhez, kötelezettségvállalásokhoz és a más fizetési kötelezettségekhez kapcsolódó nyilvántartási feladatokkal, ezért a módosítás a Kincstárra vonatkozó kormányrendeletet egészíti ki ezen feladattal.
A 19. §-hoz
A § a kormányrendelet hatálybalépéséhez szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás