• Tartalom

821/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet indokolás

821/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet indokolás

a bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok fenntarthatósági követelményeiről és igazolásáról szóló 821/2021. (XII. 28.) Korm. rendelethez

2022.01.01.

Az indokolást a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 3.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján az Indokolások Tárában közzé kell tenni.

A jogszabály célja az Energiastratégia szempontrendszerének megfelelő módon teljesíteni az Európai Unió Tiszta Energia Csomagjának (”Clean Energy Package”, ”CEP”) részét képező, a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: irányelv) 7., valamint 25–31. cikkének átültetését.

Az irányelv 7., valamint 25–31. cikke szabályozza a megújuló forrásokból előállított energia részaránya kiszámításának szabályait, a megújuló energia használatának a közlekedésben való elterjesztésére vonatkozó szabályokat, a megújuló energia minimum részaránya kiszámításának módszertanát, valamint a bioüzemanyagokra, a folyékony bio-energiahordozókra és a biomasszából előállított tüzelőanyagokra vonatkozó fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási kritériumok meghatározását és azok ellenőrzésére vonatkozó követelményeket.

A jogszabály elfogadásával elérni kívánt közpolitikai cél az Európai Unió jogának való megfelelést szolgálja, továbbá Magyarország gazdasági felkészülését segíti elő az úgynevezett fejlett bioüzemanyagok növekvő kötelező részarányának teljesítésében és a bioüzemanyagokra vonatkozó fenntarthatósági kritériumoknak való megfeleltethetőségében.

Az 1. § 16. pontjához

Az EUTR nyilvántartás részletes szabályait az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény külön fejezetben részletesen szabályozza, így a törvényi szabályozás szerinti alapnyilvántartásra való hivatkozás szükséges. E jogszabály csak ezen törvényi szabályoknak az irányelv érdekében történő megfelelésének kiegészítő szabályait határozza meg.

Az 1. § 19. pontjához

A fenntarthatósági nyilatkozatok közé kiemelt fontossággal kerül be az erdei és a fásszárú biomassza, valamint az erdészeti és a faipari maradványok esetében az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény szerinti szállítójegy, amely a faanyag kereskedelmi lánchoz tartozó, így jelen jogszabályban is szabályozott tevékenységek tekintetében az említett fatermékek jogszerű eredetét és származását tanúsítja.

A 4. §-hoz

Erdei biomassza és fásszárú biomassza esetében is meg kell határozni a fenntartható előállítás feltételrendszerét, mivel a mezőgazdasági biomasszára vonatkozó feltételrendszernek nem feleltethető meg az ezen területeken folytatott gazdálkodás. A fenntarthatósági kritériumok a fenntartható erdőgazdálkodás évszázados alapkövetelményéből indulnak ki, ami a faállomány kötelező megújítása, melyhez közvetlenül kapcsolódik a jogszerű kitermelés és a nyomon követhetőség kritériuma.

Az erdei biomasszára és annak fenntarthatósági követelményeire vonatkozó szabályozás új elemként jelenik meg az irányelvben, valamint a fásszárú, nem erdei biomasszára vonatkozóan is szükséges a fenntarthatósági követelményeket a hazai viszonyokra vonatkoztatva pontosan meghatározni. Az erdei biomassza esetében az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvény alapján az Országos Erdőállomány Adattárban nyilvántartott erdőrészletekből származó faanyag esetében az irányelv szerinti fenntarthatósági feltételek alaphelyzetben teljesülnek. A speciális esetekre – erdő igénybevétele – és az egyéb helyről származó fásszárú biomassza esetében pedig a fenntarthatósági feltételek teljesülését az erdő-igénybevétel, valamint a fásszárú biomassza származási helye szerinti speciális szabályokhoz igazodóan kell meghatározni. E feltételek teljesülését a biomassza-termelőnek megfelelő okirattal kell igazolnia, amelynek azonban csak a tartalmi követelményei kerülnek e jogszabályban meghatározásra, formája – jellemzően nyilatkozat – nem kötött, így a biomassza-termelőnek megfelelő rugalmasságot biztosít.

A 6. §-hoz

Mivel erdei biomasszára, fásszárú biomasszára a faanyag kereskedelmi lánc szabályozás miatt szigorú számadású nyomtatványon és hatósági bejelentési rendszeren alapuló dokumentációs kötelezettség vonatkozik, az adminisztratív terhek felesleges növelésének elkerülése érdekében célszerű a biomassza eredetének, fenntartható előállításának igazolására ezen dokumentációs rendszer kisebb kiegészítésekkel történő felhasználása.
A faipari maradványanyagnál szükséges egyértelműsíteni, hogy a szállítójegy ennél a termékpályánál milyen adatokat tartalmazzon.

Az irányelvi szabályozás az erdei biomassza, a fásszárú biomassza és az erdészeti és faipari maradványok tekintetében szorosan kapcsolódik a fát és fatermékeket piaci forgalomba bocsátó piaci szereplők kötelezettségeinek meghatározásáról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 995/2010/EU rendeletéhez (EUTR), amely szerint e fatermékek is az EUTR hatálya alá tartoznak és azok jogszerű eredetét a tagállamoknak ellenőrizniük kell. Az EUTR szerinti faanyag kereskedelmi lánc felügyeleti rendszerben, amely működtetésére a NÉBIH lett kijelölve, a fatermékek jogszerű eredetének igazolására hazánkban a legfontosabb alapdokumentum a szigorú számadás szállítójegy. A szállítójegy a 4. § szerinti, a jogszerű származáson kívül a fenntarthatóság egyéb feltételeit igazoló dokumentumokkal együttesen igazolja a jelenlegi szabályozás alá tartozó fatermékek irányelvnek való megfelelését a biomassza-termelő esetében. Ezen felül meghatározásra kerül, hogy a biomassza- termelő az EUTR szerinti nyomonkövetési és nyilvántartási kötelezettségei körében az irányelv szerinti megfelelés érdekében még milyen speciális nyilvántartási szabályokat kell, hogy alkalmazzon. Így a legkisebb adminisztráció tehernövekedéssel lehet az EUTR és a irányelv szerinti nyilvántartási és nyomonkövetési kötelezettségeket összhangba hozni.

A 8. §-hoz

Erdei biomasszára, fásszárú biomasszára vonatkozó fenntarthatósági igazolás kiállítása a faanyag kereskedelmi lánchoz kapcsolódó, meglévő dokumentációs rendszer miatt speciális szabályozást igényel. Mivel az erdei faválaszték termékpályáknál a termelő közvetlenül is beszállíthat alapanyagot az erőműnek, szükséges megteremteni annak lehetőségét, hogy ilyen esetben az erőmű igazolja szigorú számadású dokumentumok és a saját dokumentációs rendszere alapján a fenntarthatóságot.

Az EUTR rendszerben nyilvántartott biomassza kereskedő, biomassza feldolgozó és biomassza-energiatermelő fenntarthatósági igazolással kapcsolatos szabályai kerültek megfogalmazásra, amelyek alapja szintén a szigorú számadású szállítójegyen szereplő fatermék adatok.

A kibocsátási komponens tényleges értékének meghatározására vonatkozó szabályok meghatározását is szükséges volt megadni, összhangban az erre vonatkozó külön jogszabály rendelkezéseivel. A fenntarthatósági igazolás egyedi azonosítása, így tartalmának megfelelő bizonyító erejének biztosítása érdekében a részletszabályok is e szakaszban lettek meghatározva. Fontos, hogy a nem megfelelés esetén rögzítésre került, hogy az ilyen fatermékből előállított energia a Büat. 12. §-a szerinti jelentésben nem vehető figyelembe és ilyen meg nem felelések esetében az erdészeti hatóság a társhatóságot, szervet értesíti (NAV, MEKH). A szabályozásban meghatározásra került, hogy mely esetekben kell visszavonni a fenntarthatósági igazolást, valamint mi a teendő annak megsemmisülése, megrongálódása esetén.

A 13. §-hoz

Az irányelv végrehajtásánál elkerülhetetlen adminisztrációs többletfeladatok minimalizálása érdekében, az irányelv hatálya alá bevont erdei biomasszából, fásszárú biomasszából, erdei vagy faipari maradványanyagból származó tüzelőanyagot előállító, azzal kereskedő, azt feldolgozó vagy felhasználó vállalkozások nyilvántartása az EUTR nyilvántartás kiegészítésével, informatikai fejlesztésével valósul meg. Mivel ezen vállalkozások jelentős része már most is faanyag kereskedelmi láncszereplő, így egyrészt már szerepel az EUTR nyilvántartásban, nem kell egy új felületen, teljesen új regisztrációt indítaniuk, másrészt az irányelv végrehajtásához szükséges teljes adatszolgáltatási folyamat elektronikus ügyintézéssel valósítható meg.

Az EUTR nyilvántartás fontos része a faanyag kereskedelmi lánc szereplők hatósági nyilvántartásba történő bejelentkezése és az alapján az úgynevezett EUTR technikai azonosító szám megállapítása, így az irányelvnek való megfelelés érdekében szükséges az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvényben foglalt bejelentkezési feltételek kiegészítése a biomassza kereskedők, biomassza feldolgozók és a biomassza energiatermelők esetére vonatkozóan. E bejelentkezési feltételekre alapozottan lehet megfelelően ellenőrizni majd az egyes szereplők esetében a fenntarthatósági feltételek teljesülését. A részletes szabályok pedig garantálják, hogy a különböző szerepelőknek csak a saját tevékenységük szerinti minimálisan szükséges, de az ellenőrzéshez alapvetően szükséges információkat kelljen bejelenteniük. Fontos az adatváltozás bejelentési kötelezettség meghatározása, valamint az egyes szereplők nyilvántartásaiban az adatvesztés, adatmódosítás kizárási kötelezettség meghatározása.

A 14. §-hoz

Az erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdei vagy faipari maradványanyag termékpályák nyomonkövetése, nemzeti és közösségi adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítése érdekében szükséges a láncszereplők adatszolgáltatása, melyet elektronikus ügyintézéssel az EUTR rendszerben tehetnek meg.

Az érintett gazdasági szereplőkre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség alapozza meg a fenntarthatósági követelmények teljesülésének ellenőrzését, így az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése esetén szükséges a hatóság részére biztosítani annak lehetőségét, hogy az adott szereplő tevékenységét megfelelően korlátozza, tiltsa.

A nem hazai eredetű biomassza beszállítása esetére vonatkozóan az EUTR szabályozással összhangban került meghatározásra az, hogy az EUTR szerinti exportőri nyilatkozatnak a jogszerű eredeten kívül a fenntarthatóságra is ki kell terjednie.

A 15. §-hoz

Biomassza-kereskedő, a biomassza-feldolgozó, a biomassza-energiatermelő erdei biomasszára, fásszárú biomasszára, erdészeti, faipari maradvány anyagra vonatkozó adatszolgáltatásának tartalma került meghatározásra, figyelembe véve ezen termékpályáknál rendelkezésre álló speciális dokumentációs rendszert.

A biomassza-kereskedő, a biomassza-feldolgozó, a biomassza-energiatermelő esetében évente egyszer az előző évben importált, exportált, termelt, előállított, feldolgozott, felhasznált, forgalmazott erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdészeti-, faipari maradvány anyag adatait be kell jelenteni, mivel az EUTR nyilvántartásba eddig ezekre vonatkozóan rendszeres adatszolgáltatás, amely az irányelvnek való megfelelést szolgáló ellenőrzés alapfeltétele, nem lett meghatározva.

A 19. §-hoz

A fenntarthatósági kritériumok teljesítése érdekében a szállítójegy, mint alapvetően fontos eredetigazoló dokumentum bevezetése fontos az erdei és a fásszárú biomassza, valamint az erdészeti és faipari maradványok tekintetében.

A 23–24. §-hoz

Erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdei vagy faipari maradványanyag termékpályákhoz kapcsolódó hatósági felügyelet ellátására a faanyag kereskedelmi lánc ellenőrzési feladatokat is ellátó erdészeti hatóság rendelkezik megfelelő szakismerettel, informatikai háttérrel, piaci ismerettel és eljárási tapasztalattal. Mivel a faanyag kereskedelmi lánc ellenőrzési hatáskört is a NÉBIH gyakorolja országos illetékességgel és e rendelet szerinti mezőgazdasági igazgatási szervként is a NÉBIH került kijelölésre, a legköltséghatékonyabb és legcélszerűbb megoldás a NÉBIH informatikai rendszereinek és a feladat végrehajtáshoz szükséges személyi állományának megteremtése az irányelv által elvárt tagállami kötelezettségek teljesítéséhez.

Az erdei és a fásszárú biomassza, valamint az erdészeti és faipari maradványok tekintetében meg kell határozni azt, hogy az azokkal kapcsolatos fenntarthatósági és nyomonkövethetőségi előírások ellenőrzését, valamint nyilvántartás vezetését az erdészeti hatóság látja el és ezen erdészeti hatósági feladatok elvégzésére a Nébih kerül kijelölésre. Ezzel biztosítható, hogy az EUTR és a Red II. szabályozás szerinti erdészeti hatósági tevékenység összehangoltan, költségtakarékosan és a legkisebb adminisztratív tehernövekedéssel legyen megvalósítható.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére