• Tartalom

1/2022. (I. 7.) ITM rendelet indokolás

1/2022. (I. 7.) ITM rendelet indokolás

a 2022. évi Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervről szóló 1/2022. (I. 7.) ITM rendelethez

2022.01.08.

A rendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, illetve a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.

A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 32/A. § (1) bekezdés c) pontja kimondja, hogy a miniszter elkészíti az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervet (a továbbiakban: OHKT), amely többek között meghatározza a közszolgáltatás ellátásának optimális területi lehatárolását és az adott területen minimálisan ellátandó közszolgáltatási feladatokat. A Ht. 88. § (3) bekezdés b) pont bd) alpontja alapján a miniszter felhatalmazást kapott arra, hogy az OHKT-t rendeletben állapítsa meg. Az OHKT-re vonatkozóan a Ht. 32/A. § (4f) bekezdése szerint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) és Koordináló szervként az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: NHKV Zrt.) javaslatot tehet.

A jelenleg alkalmazott OHKT a 2017. évi Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervről szóló 2003/2017. (XII. 22.) Korm. határozattal került közzétételre. A 2021–2027 közötti időszakra szóló Országos Hulladékgazdálkodási Terv (a továbbiakban: OHT) az 1704/2021. (X. 6.) Korm. határozattal 2021. október 6-án került közzétételre. Az OHT a teljes hulladékgazdálkodási ágazatra vonatkozóan fogalmazza meg a szakpolitikai feladatokat, azonosítja a hulladékgazdálkodással kapcsolatos legfontosabb problémákat, meghatározza a jövőképet, az azon alapuló kiemelt célokat, valamint a beavatkozási területeket, irányokat és eszközöket. Az új 2022. évi OHKT ezzel összhangban készült.

A jelenleg alkalmazott 2017. évi OHKT felülvizsgálata és ez alapján a 2022. évi OHKT előkészítése során figyelembevételre kerültek az NHKV Zrt.-nek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer működése terén szerzett tapasztalatai, ennek keretében a rendszer aktív szereplőitől (közszolgáltatóktól, települési önkormányzatoktól és társulásaiktól, ingatlanhasználóktól, gazdálkodó szervezetektől) érkezett észrevételek, javaslatok, valamint a Hivatal javaslatai is a közszolgáltatók és közszolgáltatói alvállalkozók megfelelőségének követelményrendszere meghatározása vonatkozásában.

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 385/2014. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltak szerint a Hivatal vizsgálja azt, hogy a közszolgáltató és a közszolgáltatói alvállalkozó működése és hulladékgazdálkodási közszolgáltatással kapcsolatos tevékenysége megfelel-e az OHKT előírásainak, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás alkalmas-e az OHKT-ben fogalt célok elérésére, a jogszabályi követelmények teljesítésére. Ehhez a közszolgáltatónak, illetve a közszolgáltatói alvállalkozónak megfelelőségi kérelmet kell benyújtania a Hivatal felé, amelynek tartalmaznia kell az OHKT-nek való megfelelés alátámasztására szolgáló dokumentumokat, így a kommunikációs tervet, a hulladékgazdálkodási tervet és meghatározott esetekben a gyűjtési vagy hulladékkezelési fejlesztési tervet is. Mind a kommunikációs terv, mind a hulladékgazdálkodási terv, mind pedig a gyűjtési/hulladékkezelési fejlesztési terv tartalmi követelményeit az OHKT határozza meg.

A NHKV Zrt. a megfelelőségi kérelmet a feladatkörébe tartozó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szakkérdések – különösen a haszonanyag értékesítésének, és a hasznosításra nem kerülő hulladék ártalmatlanításának koordinációja – vonatkozásában megvizsgálja, és a Hivatal megkeresésének kézhezvételétől számított 15 napon belül indokolással ellátott véleményt küld arról a Hivatal részére.

A megfelelőségi vélemény visszavonásig, de legfeljebb egy évig hatályos. A megfelelőségi vélemény kiállításával egyidejűleg a közszolgáltató és a közszolgáltatói alvállalkozó adatait a Hivatal az általa vezetett és a honlapján közzétett nyilvántartásban rögzíti, a megfelelőségi vélemény megszűnése, visszavonása esetén a nyilvántartásból az adatokat törli.

A Ht. 32/A. § (4e) bekezdés b) pontja alapján továbbra is az NHKV Zrt. állapítja meg, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszerelem fejlesztése megfelel-e az OHKT-nek.

Legfontosabb változások, tartalmi elemek a 2022. évi OHKT-ben:
–    Az adott területen minimálisan ellátandó közszolgáltatási feladatok között rögzítésre kerülnek a papír-, műanyag-, üveg- és fémhulladék elkülönített gyűjtésére vonatkozó előírások, valamint házhoz menő üveghulladék gyűjtés esetén a legalább negyedéves gyakoriságú gyűjtési kötelezettség, valamint a lomhulladékok gyűjtésére vonatkozó szempontok is. A fejezet tartalmazza a hulladék kezelésével kapcsolatos előírásokat is.
–    A hulladék kezelésére vonatkozó szempontok keretében meghatározásra kerülnek a papír-, műanyag-, üveg- és fémhulladék válogatására, a biológiailag lebomló hulladékok komposztálására, valamint a vegyesen gyűjtött hulladék mechanikai, illetve mechanikai-biológiai előkezelésére vonatkozó szempontok. Ezek közül kiemelendő, hogy a vegyesen gyűjtött hulladék mechanikai előkezeléséhez kapcsolódóan az energetikai hasznosításra alkalmas frakció (a továbbiakban: RDF) elvárt mennyiségi és minőségi paramétereit a Koordináló szerv határozza meg, az elérhető hasznosítók által támasztott elvárások alapján. A közszolgáltatási rendszer költséghatékony működése és a lerakás minimalizálása érdekében rögzítésre kerül, hogy ha a közszolgáltató által előállított minőségű RDF értékesítése egymást követő három hónapon keresztül eredménytelen, a közszolgáltató és a Koordináló szerv az okokat együttesen megvizsgálja, és amennyiben az előállított RDF minőségi jellemzőiben azonnali minőségjavulást eredményező változás nem érhető el, akkor a közszolgáltató az RDF előállítást szünetelteti, és a Koordináló szerv a szolgáltatási díj megállapítása során ennek megfelelően jár el. Az RDF előállítás nem szüneteltethető, ha az adott előkezelő létesítmény KEHOP kötelező fenntartási időszak alatt üzemel.
–    A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszerelemek fejlesztésére vonatkozó feltételek, célok, irányok meghatározása keretében kiemelésre kerülnek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körében üzemeltetett létesítmények fejlesztési irányaival kapcsolatos előírások a körforgásos gazdaság céljainak elérése érdekében.
–    A közszolgáltató, illetve a közszolgáltatói alvállalkozó tevékenységének megfelelésére vonatkozó feltételek között – többek között – meghatározásra kerülnek:
–    a közszolgáltatás körébe tartozó hulladék átvételével, gyűjtésével kapcsolatos feltételek, ezen belül az elkülönítetten gyűjtött papír-, műanyag-, üveg- és fémhulladék összes gyűjtött hulladékhoz viszonyított, a megfelelőségi vizsgálat alapjául szolgáló elvárt aránya,
–    a gyűjtési fejlesztési terv, valamint a hulladékkezelési fejlesztési terv tartalmi elemei,
–    a közszolgáltatás körébe tartozó hulladék kezelésével kapcsolatos feltételek, ezen belül a települési hulladék előkezelésére, illetve lerakással történő ártalmatlanítására vonatkozó, megfelelőségi vizsgálat alapjául szolgáló célértékek, az előkezelő létesítmény kihozatali hatásfokára vonatkozó célértékek, továbbá az egyes elkülönítetten gyűjtött hulladékáramokra vonatkozó minőségi követelmények.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére