• Tartalom

1/2022. (I. 14.) AM rendelet indokolás

1/2022. (I. 14.) AM rendelet indokolás

az agrárgazdasági és vidékfejlesztési szaktanácsadói tevékenységről és az agrárgazdasági szaktanácsadási rendszerről szóló 1/2022. (I. 14.) AM rendelethez

2022.02.13.

Az agrárgazdasági és vidékfejlesztési szaktanácsadói tevékenységről és az agrárgazdasági szaktanácsadási rendszerről szóló miniszteri rendelet (a továbbiakban: rendelet) a mezőgazdasági termékpiacok szervezésének egyes kérdéseiről, a termelői és a szakmaközi szervezetekről szóló 2015. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Szakmaközi törvény) végrehajtási rendeleteként egy olyan szaktanácsadói rendszer kialakítását, illetve fenntartását hozza létre, amelyben az online szaktanácsadói névjegyzék térségi és szakterületi szinten is információt nyújt a gazdálkodók számára az elérhető szaktanácsadói szolgáltatókról, továbbá célja, hogy a szaktanácsadói nyilvántartás alkalmas legyen a szaktanácsadókon belül a független szaktanácsadók megkülönböztetésére. Fontos cél, hogy kizárólag olyan mezőgazdasági és vidékfejlesztési szaktanácsadók adhassanak tanácsot a gazdáknak, és azok szerepelhessenek a szaktanácsadói névjegyzékben, akik a megfelelő képesítéssel, végzettséggel rendelkeznek, valamint akik a rájuk vonatkozó módszertani alap- és továbbképzési kötelezettségeiknek eleget tesznek. A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 7. § (1) bekezdése szerinti, szabad szolgáltatásnyújtás jogával rendelkező, határon átnyúló szolgáltatást végző szolgáltatókra a rendeletben szereplő kötelezettségek nem terjednek ki.

A rendelet és a Szakmaközi törvénynek az egyes agrártárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi LX. törvénnyel módosított rendelkezései – az egységes jogalkalmazás érdekében – a szaktanácsadói rendszer átláthatóbb, közérthetőbb szabályozását valósítják meg.

A Szakmaközi törvény 2021 júniusában hatályba lépett módosításában újonnan meghatározásra került a szaktanácsadói tevékenység végzésének feltétele, amely szerint a Szakmaközi törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott szakterületen az végezhet szaktanácsadást, aki a szándékát a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamarának (a továbbiakban: Agrárkamara) bejelenti. Ezáltal egyértelművé vált, hogy a Szakmaközi törvény hatálya minden szaktanácsadóra kiterjed. A módosítás meghatározza továbbá, hogy a Szakmaközi törvény hatálya kiterjed a végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott területeken történő tanácsadásra, függetlenül annak jellegétől. Rögzítésre került, hogy a szaktanácsadó a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti bejelentést követően kezdheti meg tevékenységét, továbbá megállapításra kerültnek az Agrárkamara által történő adatkezeléshez szükséges rendelkezések is.

A rendelet témakörönként tagolja az egyes kérdésköröket, szakterületeket, amelyek a szakmai igényeknek megfelelően felülvizsgálatra kerültek, továbbá a fogalomrendszer is jelentősen egyszerűsödött.

Az Agrárkamarának kizárólag akkor kell a szaktanácsadó meghatározott adatait közzétenni a szaktanácsadói névjegyzékben, ha a bejelentésben foglaltakat leellenőrizte, és a megfelelőséget megállapította (jelenleg a bejelentéssel egyidejűleg meg kell jelennie a szaktanácsadónak és adatainak a névjegyzékben).

A szaktanácsadók képzésére vonatkozó szabályok egyértelműbbé, átláthatóbbá váltak. A szaktanácsadók a tevékenységük megkezdésére vonatkozó bejelentést követő év végéig kötelesek egy, a szaktanácsadás módszertanára vonatkozó alapképzést elvégezni. Az agrárpolitikáért felelős miniszter évente egy alkalommal kötelező képzést írhat elő a természetes személy szaktanácsadók számára, amelyre akkor lehet szükség, amikor olyan körülmény lép fel a mezőgazdaságban, amely esetében fontos, hogy megfelelően felkészültek legyenek a szaktanácsadók és rajtuk keresztül a mezőgazdasági termelők is.

Az Agrárkamara kezdeményezhet évente egy alkalommal kötelező képzést a szaktanácsadó számára a szaktanácsadói ismeretek aktualizálása és bővítésére céljából. Ez a képzés akkor kötelező a szaktanácsadók számára, ha az agrárpolitikáért felelős miniszter azt kötelező képzésként jóváhagyja.

A független szaktanácsadóknak évente kötelesek további képzési kötelezettségnek eleget tenni. Ezt 10 kreditpont összegyűjtésével tehetik meg. Kreditpontokat olyan képzésen vagy rendezvényen való részvétellel lehet gyűjteni, amelyet az Agrárkamara előzetesen akkreditált és a honlapján közzétett. Ezek a rendelkezések azt biztosítják, hogy a független szaktanácsadók is naprakész tudással rendelkezzenek.

A teljes szaktanácsadói körre érvényes minősítés megszűnik, azonban az Agrárkamara a szaktanácsadók értékelését továbbra is elvégzi a szaktanácsadók által benyújtott éves beszámoló alapján, valamint a magas szakmai teljesítményt nyújtó szaktanácsadók elismerésére továbbra is lehetőség van az „Év Szaktanácsadója” önkéntes pályázat keretében.

A rendelet összefoglalja és rendezi az Agrárkamara feladatait és a Nemzeti Agrár-tanácsadási Bizottság tagjainak kinevezésére, ügyrendjének elfogadására vonatkozó szabályokat.

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 3.) IM rendelet 20. § (1) bekezdésében és (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra figyelemmel az indokolást közzé kell tenni az Indokolások Tárában.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére