10/2022. (XI. 9.) MK utasítás
10/2022. (XI. 9.) MK utasítás
a Védelmi Igazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról
A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 36. § (3) bekezdésében és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 29. § e) pontjában meghatározott hatáskörömben eljárva – tekintettel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára – a következő utasítást adom ki:
1. § A Védelmi Igazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SzMSz) az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
3. § A Védelmi Igazgatási Hivatal ügyrendjeit jelen utasítás hatálybalépését követő 15 napon belül el kell készíteni, és az 1. melléklet 10. § (3) bekezdésében foglalt rendben jóvá kell hagyni.
1. melléklet a 10/2022. (XI. 9.) MK utasításhoz
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A Védelmi Igazgatási Hivatal jogállása, alapadatai és tevékenysége
1. § A Védelmi Igazgatási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) alapadatai:
1. elnevezése: Védelmi Igazgatási Hivatal;
2. rövidített elnevezése: VIH;
3. alapításáról rendelkező jogszabály: a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendelet;
4. székhelye: 1133 Visegrádi utca 110–112.;
5. postacíme: 1133 Visegrádi utca 110–112.;
6. postafiók címe: 1358 Budapest, Pf. 15;
7. adószáma: 15848075-2-41;
8. alapító okirat kelte és száma: 2022. szeptember 28., MK_JF/147/3(2022);
9. vezetője: a Hivatal főigazgatója;
10. jogállása: központi hivatalként működő központi költségvetési szerv;
11. alapítója: Magyarország Kormánya;
12. az alapítás dátuma: 2022. október 1.;
13. irányító szerv neve: Miniszterelnöki Kabinetiroda;
14. irányító szerv címe: 1014 Budapest, Színház u. 1.;
15.1 irányítási jogok gyakorlója: a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója;
16. általános forgalmi adóalanyiságának ténye: alanya az általános forgalmi adónak;
17. számlavezetője: Magyar Államkincstár;
18. kincstári előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-0003683-06010018;
19. előirányzat feletti rendelkezési jogosultsága: teljes jogkörrel rendelkező;
20. KSH statisztikai számjele: 15848075-8411-312-01;
21. PIR törzsszáma: 848073;
22. alaptevékenysége: a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendeletben előírt és az Alapító Okiratban meghatározott feladatok;
23. alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolása: 841129 Egyéb kormányzati kiegészítő szolgáltatás;
24. alaptevékenységei kormányzati funkció szerinti besorolása:
a) 011120 Kormányzati igazgatási tevékenység,
b) 025010 Védelmi feladatok igazgatása és szabályozása,
c) 025090 Egyéb védelmi ügyek,
d) 031010 Közbiztonság, közrend igazgatása,
e) 032010 Tűz- és katasztrófavédelem igazgatása;
25. gazdálkodás megszervezésének módja: önálló gazdasági szervezettel nem rendelkezik, a Hivatal gazdálkodásával kapcsolatos feladatok ellátásáról a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter által vezetett minisztérium gondoskodik;
26. illetékessége: országos;
27. a Hivatal vállalkozási tevékenységet nem folytat;
28. a Hivatal gazdálkodó szervezet tekintetében alapítói, tulajdonosi (tagsági, részvényesi) jogokat nem gyakorol.
2. A Védelmi Igazgatási Hivatal alaptevékenységét és működési rendjét meghatározó jogszabályok, jogi dokumentumok
2. § (1) A Hivatal alaptevékenységét meghatározó jogszabályok:
a) a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.),
b)2 a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Ksztv.),
c) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.),
d) a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.),
e) a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendelet.
(2) A Hivatal törvényes működését, alaptevékenységét a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban megalkotott
a) Alapító Okirat,
b) SzMSz,
c) belső ügyrendek, valamint
d) főigazgatói utasítások
szabályozzák.
(3) A főigazgató irányítási jogkörében eljárva minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály, az Alapító Okirat, az SzMSz vagy belső ügyrend nem rendez, a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott főigazgatói utasítást adhat ki.
A VÉDELMI IGAZGATÁSI HIVATAL SZERVEZETE ÉS VEZETÉSE
3. A Védelmi Igazgatási Hivatal jogállása
3. § (1) A Hivatal a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendelettel alapított, a Kit. 2. § (2) bekezdés e) pontja szerinti kormányzati igazgatási szerv.
(2)3 A miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója a Védelmi Igazgatási Hivatal irányításával összefüggő hatáskörében
a) gyakorolja a Védelmi Igazgatási Hivatal tekintetében a Ksztv. 2. § (1) bekezdés c)–i) pontjában meghatározott jogosítványokat, valamint segíti a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter egyéb irányítási jogainak gyakorlását,
b) javaslatot készít elő a miniszter részére a Védelmi Igazgatási Hivatal szervezeti és működési szabályzatára, valamint a Védelmi Igazgatási Hivatal főigazgatójának és főigazgató-helyettesének személyére vonatkozóan,
c)4 a kinevezés és a felmentés kivételével a Miniszterelnöki Kabinetiroda Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2022. (VI. 11.) MK utasítás 8/A. § (4) bekezdés c) pontja szerint gyakorolja a munkáltatói jogokat a Védelmi Igazgatási Hivatal főigazgatója felett.
(3)5 Az alaplétszámba tartozó álláshelyek száma a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója kezdeményezése és a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter javaslata alapján kerül meghatározásra.
(4) A Hivatal önálló személyügyi, gazdasági, biztonsági és iratkezelési szervezeti egységgel, valamint belső ellenőrrel nem rendelkezik, a Hivatal ezen feladatait a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter által vezetett minisztérium látja el.
4. A Hivatal szervezete
4. § (1) A Hivatal szervezeti felépítését az 1. függelék, álláshelyeit a 2. függelék tartalmazza.
(2) A Hivatal szervezeti egységeinek feladatait a 3. függelék tartalmazza.
(3) A Hivatal esetében – figyelemmel az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény rendelkezéseire – minden személy vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett.
(4)6 A Hivatal riasztási és kiértesítési szolgálatának működését a 4. függelék tartalmazza.
5. § A Hivatal önálló szervezeti egységei a főosztályok.
5. A főigazgatóra és helyettesére vonatkozó általános szabályok
6. § (1) A Hivatalt a jogszabályokban meghatározott feladat- és hatáskörében eljárva főigazgató vezeti.
(2)7 A főigazgatót a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának javaslatára a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter nevezi ki és menti fel.
(3)8
(4) A Hivatal állományára vonatkozó egyéb munkáltatói hatásköröket – ha az SzMSz eltérően nem rendelkezik – a főigazgató gyakorolja.
7. § (1)9 A főigazgató a jogszabályokban meghatározott szakmai tevékenységének ellátásáért a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának tartozik felelősséggel.
(2) A főigazgató feladat- és hatáskörei:
a) felelős a Hivatal feladatainak a jogszabályokban, kormányhatározatokban, az Alapító Okiratban és a belső szabályozókban meghatározottak szerinti ellátásáért és a szakmai hatékonyság érvényesítéséért,
b) felelős a Hivatal tevékenységére vonatkozó közjogi szervezetszabályozó eszközök, belső rendelkezések betartásáért és betartatásáért,
c) irányítja a Hivatal védelmi és biztonsági feladatrendszerrel kapcsolatos tevékenységét,
d) felelős a Hivatal részére meghatározott feladatok jogszerű, szakszerű és eredményes végrehajtásáért, a hatáskörében hozott döntések szakmai, jogi helyességéért, az alárendelt személyi állomány fegyelmi állapotáért, szakmai továbbképzéséért,
e) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt és saját hatáskörében fenntartott ügyekben.
(3) A főigazgató a Hivatal vezetése során különösen a következő feladat- és hatásköröket gyakorolja:
a) közvetlenül irányítja a Hivatal tevékenységét, a főigazgató-helyettes és a szervezeti egységek vezetőinek tevékenységét, ellenőrzi a szervezeti egységek feladatainak végrehajtását, rendszeresen beszámoltatja ezek vezetőit, és meghatározza a tevékenységük irányát,
b) összehangolja Magyarország biztonsági és védelmi érdekeivel összefüggő igazgatási feladatokat és azok ellátását,
c) előkészíti a különleges jogrendi és a békeidejű válságkezeléssel kapcsolatos jogszabály-tervezeteket, szakmai javaslatokat,
d) meghatározza és jóváhagyja a Hivatal célkitűzéseit,
e) koordinálja a Hivatal feladataival, felelősségi körébe tartozó teendőkkel kapcsolatos iránykijelölő, stratégiai munkát,
f) biztosítja a Kormány válsághelyzeti és különleges jogrendi működéséhez szükséges speciális feltételek kialakítását és fenntartását,
g) koordinálja a védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő további szervezetek védelmi és biztonsági igazgatási tevékenységét,
h) irányítja a területi védelmi bizottságokat az ágazati védekezési és felkészülési feladatok kivételével,
i) kapcsolatot tart közvetlenül, vagy a főosztályvezetők útján a területi védelmi bizottság elnökeivel és tagjaival,
j) irányítja a Hivatal oktatási, képzési és továbbképzési tevékenységét, tudományos életben való részvételét,
k) ellátja az adatvédelemmel kapcsolatos feladatokat,
l) jóváhagyja a Hivatal állományába tartozó személyek álláshelyen ellátandó feladatainak leírását,
m) ellátja a hatáskörébe utalt személyügyi, pénzügyi teendőket,
n) kialakítja és működteti a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert, mely az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követésből áll.
(4) A főigazgató irányítja
a) a főigazgató-helyettes,
b) a Védelmi és Biztonsági Koordinációs Főosztály vezetője,
c) a Védelmi és Biztonsági Ellenőrzési és Felkészítési Főosztály vezetője, valamint
d) a főigazgató közvetlen alárendeltségébe tartozó vezető-hivatalifőtanácsos
tevékenységét.
8. § (1) A főigazgató-helyettes a főigazgató távolléte vagy akadályoztatása esetén, illetve egyéb esetekben meghatalmazás alapján – a személyügyi és pénzügyi kérdések kivételével – a főigazgató teljes jogkörű helyettese.
(2)10 A főigazgató-helyettest a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának javaslatára a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter nevezi ki és menti fel.
(3)11 A főigazgató-helyettes felett a munkáltatói jogokat – a (2) bekezdésben meghatározott munkáltatói jogok kivételével – a főigazgató gyakorolja. A főigazgató-helyettes szakmai tevékenységével összefüggő hatásköreinek gyakorlásáért a főigazgatónak tartozik felelősséggel.
(4) A főigazgató-helyettes a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően irányítja az SzMSz szerint irányítása alá tartozó munkacsoport szakmai munkáját, valamint dönt a hatáskörébe utalt ügyekben. Felelős a feladatkörébe utalt feladatok ellátásáért és – helyettesítés esetén – a szervezeti egységek tevékenységének összehangolásáért.
(5) A főigazgató-helyettest távolléte vagy akadályoztatása esetén – jogszabály vagy az SzMSz eltérő rendelkezése hiányában – a főigazgató által kijelölt más vezető helyettesítheti.
(6) A főigazgató-helyettes feladat- és hatáskörei különösen a következők:
a) gondoskodik az irányítása alá tartozó munkacsoport megszervezéséről, ennek keretében irányítja és ellenőrzi a jogszabályokban, a közjogi szervezetszabályozó eszközökben, valamint a vezetői döntésekben meghatározott feladatok végrehajtását, és ennek érdekében kezdeményezi a szükséges intézkedéseket;
b) gondoskodik a Hivatal készenlétének fenntartásával kapcsolatos tervek kidolgozásáról és az ügyeleti, készenléti feladatok begyakoroltatásának szervezéséről;
c) ellátja a hatáskörébe tartozó szakmai javaslatok döntésre való előkészítését, valamint gondoskodik a döntéseknek a tapasztalatok feldolgozásán alapuló célirányos végrehajtásáról;
d) a hatáskörébe tartozó szakmai feladatok tekintetében gondoskodik az állami vezetői döntésekhez szükséges információk, adatok, tervezetek és jelentések rendelkezésre bocsátásáról;
e) koordinálja a válságkezelési gyakorlatokra és az összkormányzati válságkezelésre történő felkészülést.
(7)12 A főigazgató-helyettes irányítja a Védelmi és Biztonsági Eseménykezelési Főosztály, valamint a Modellező és Szimulációs Főosztály vezetőjének tevékenységét.
6. A Hivatal szervezeti egységei és munkatársai
9. § (1) Az önálló szervezeti egység ellátja az SzMSz-ben, továbbá a főigazgató által számára meghatározott feladatokat.
(2) Az önálló szervezeti egység létszámát – az SzMSz-ben meghatározott álláshelyeken belül – a főigazgató határozza meg.
10. § (1) Az önálló szervezeti egység vezetője a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – a főigazgatótól kapott utasítás és iránymutatás alapján – vezeti, szervezi és ellenőrzi a szervezeti egység munkáját, és felelős a szervezeti egység feladatainak ellátásáért.
(2) Az önálló szervezeti egység vezetője dönt a szervezeti egység feladat- és hatáskörébe utalt ügyekben, ha jogszabály, az SzMSz, vagy a főigazgató eltérően nem rendelkezik.
(3) Az önálló szervezeti egység vezetője az SzMSz végrehajtására és az SzMSz-ben nem szabályozott, a szervezeti egység működésére vonatkozó részletszabályokról ügyrendet készít. Az ügyrendet az önálló szervezeti egység vezetője írja alá, és jóváhagyásra a főigazgatónak felterjeszti. Az ügyrendben – a hatályos jogszabályokkal, az Alapító Okirattal, valamint az SzMSz-szel összhangban – meg kell határozni:
a) a szervezeti egység részletes feladatait, a feladatok munkafolyamatainak leírását;
b) a feladatok ellátásáért felelős személyeket, a szervezeti egység vezetőinek és ügyintézőinek feladat- és hatáskörét, a helyettesítés rendjét;
c) a szervezeti egységhez tartozó egyes
ca) álláshelyeken ellátandó feladatokat (a továbbiakban: feladatkör),
cb) álláshelyek betöltésének szakmai és képesítési feltételeit;
d) a Hivatalon belüli más szervezeti egységekkel, illetve külső szervezetekkel történő kapcsolattartás, együttműködés szabályait.
(4) Az önálló szervezeti egység vezetője
a) gondoskodik a főosztály feladatkörével kapcsolatos jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, illetve a főosztály feladatait meghatározó vezetői rendelkezéseknek a végrehajtásáról, ennek érdekében kezdeményezi a szükséges intézkedéseket;
b) külön meghatalmazás alapján képviseli a Hivatalt a minisztériumi, valamint más, védelmi és biztonsági szakértőkkel folytatott egyeztetéseken;
c) gyakorolja az átruházott munkáltatói jogokat, melyeket a Hivatal belső szabályozói a hatáskörébe utalnak, így különösen a főosztály tekintetében végzi a jelenlét igazolását és a szabadság engedélyezését;
d) a hatáskörébe tartozó ügyekben javaslatot tesz, véleményt nyilvánít, tájékoztatást ad;
e) tájékoztatást ad a főosztály munkájáról, illetve tájékoztatja munkatársait a vezetői döntésekről;
f) a főosztály feladataihoz illeszkedően kapcsolatot tart más szervezeti egységekkel, szakmai és társadalmi szervezetekkel, állami szervekkel;
g) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel hivatali felettesei állandó vagy eseti jelleggel megbízzák;
h) elkészíti az alárendeltségébe tartozó személyek álláshelyen ellátandó feladatainak leírását és jóváhagyásra felterjeszti a főigazgató részére;
i) szükség esetén kialakítja az általa vezetett szervezeti egységen belüli ellenőrzési pontokat, kijelöli az ellenőrzések végrehajtásáért felelős személyeket;
j) a kockázatkezelés terén az alárendeltek közreműködésével végzi az önálló szervezeti egység működését hátrányosan érintő kockázatok azonosítását, nyilvántartását, megteszi a feladat- és hatáskörébe tartozó intézkedéseket a kockázatok kezelése érdekében, hatáskörét meghaladó esetben a konkrét kockázat kezelésére alkalmas intézkedést kezdeményezi a hivatali felettesénél.
11. § A főosztályvezetőt a szervezeti egység ügyrendjében kijelölt kormánytisztviselő helyettesíti.
12. § A Hivatal munkatársa
a) a feladatát közvetlen felettes vezetője irányítása alatt látja el, ha nem a közvetlen felettes vezető ad utasítást a munkatársnak, a munkatárs köteles erről a közvetlen felettes vezetőt haladéktalanul tájékoztatni;
b) a feladatát a Hivatal érdekeit szem előtt tartva, a jogszabályok, a közjogi szervezetszabályozó eszközök és a Hivatal belső szabályozói által meghatározott módon és az álláshelyén ellátandó feladatok szerint, a felettesétől kapott utasítások, útmutatások alapján, a határidők betartásával a legjobb tudása szerint köteles végrehajtani;
c) gondoskodik a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek érdemi döntésre való előkészítéséről, valamint a döntéseknek a vezető utasítása szerinti végrehajtásáról;
d) köteles a szakmai tudását és ismereteit az álláshelyén ellátandó feladatokhoz szükséges követelményekhez igazodó szinten tartani, a jogszabályokban vagy a munkáltató által előírt képesítést megszerezni;
e) jogszabályban előírtak szerint köteles megőrizni a Hivatal működésével kapcsolatban tudomására jutott információkat;
f) köteles kerülni minden olyan tevékenységet, ami a Hivatal hátrányos megítéléséhez vezethet vagy egyéb módon a Hivatal érdekeit kedvezőtlenül érintheti;
g) közvetlen felettese kijelölése alapján köteles helyettesíteni munkatársát;
h) közreműködik a Hivatal által különböző hivatali célok megvalósításának érdekében szervezett tevékenységekben;
i) felelős a hivatali vagyon védelméért, a rendelkezésére bocsátott pénzügyi, valamint egyéb eszközök rendeltetésszerű kezeléséért, megőrzéséért és felhasználásáért;
j)13 tevékenységéért fegyelmi, valamint a honvédek jogállásáról szóló kormányrendelet (a továbbiakban: Hjkr.), a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Hszt.), a Kit., a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.), valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény előírásai szerint – a munkajog keretei között – anyagi felelősséggel tartozik;
k) jogosult információra a saját szervezeti egységének stratégiai céljairól, célkitűzéseiről, a Hivatal munkatársait érintő – rá vonatkozó – döntésekről;
l) jogosult szakmai kérdésekben kezdeményezésre, javaslattételre, véleménynyilvánításra;
m) jogosult a munkavégzés feltételeinek javítására irányuló javaslattételre, véleménynyilvánításra a munkahelyével, munkafolyamatokkal kapcsolatos kérdésekben;
n) jogosult megismerni a személyére vonatkozó, a Hivatalnál nyilvántartott adatokat, dokumentumokat;
o) jogosult a tárgyévben a Hivatal munkatársaira vonatkozóan meghatározott juttatásokra, szolgáltatásokra;
p) köteles megismerni és megtartani az adatkezelésre és az információs önrendelkezésre vonatkozó szabályokat, a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendeletben (a továbbiakban: GDPR), valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben (a továbbiakban: Info. tv.) foglaltak alapján.
13. § A Hivatal munkatársa
a) a Kit. szerinti kormányzati szolgálati jogviszonyban,
b)14 a Hjkr. szerinti hivatásos vagy szerződéses szolgálati jogviszonyban,
c) a Hszt. szerinti hivatásos szolgálati jogviszonyban vagy
d) az Mt. szerinti munkaviszonyban
áll, összhangban a Kit. 54. § (1) és (3) bekezdésével.
7. A Hivatal szervezeti egységeinek általános feladatai
14. § A szakmai főosztályok feladat- és hatáskörükben a következő általános feladatokat látják el:
a) a Vbö. szerinti védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő szervekkel való együttműködés keretében – a főigazgató eseti kijelölése alapján – képviselik a Hivatalt;
b) szükség esetén közreműködnek a Hivatal vezetői tárgyalásainak előkészítésében, gondoskodnak a tájékoztató és felkészítő anyagok elkészítéséről;
c) a védelmi és biztonsági felkészítés, valamint külön feladatszabás esetén a védelmi és biztonsági esemény összkormányzati kezelésével összefüggésben rendszeres és eseti kormányjelentéseket, kormány-előterjesztést készítenek, szükség esetén részt vesznek az eseménykezelés koordinációjában;
d) elemzik és értékelik a feladatkörükkel összefüggő nemzetközi eseményeket és összefüggéseket;
e) közreműködnek a Hivatal és más szervek, hatóságok, illetve a nemzetközi szervezetek képviseletei közötti érintkezésben;
f) közreműködnek a Hivatal honlapja aktualizálásában;
g) az Info. tv.-ben, az Áht.-ben és egyéb jogszabályokban meghatározott kötelezettségek teljesítése érdekében folyamatosan figyelemmel kísérik, és a közérdekű adatok megismerésére irányuló kérelmek intézésének, továbbá a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának szabályzatában megjelölt felelős részére megküldik azokat a feladatkörüket érintő adatokat, amelyek a honlapon megjelenítendő vagy egyéb módon közzéteendő adatok körébe tartoznak;
h) haladéktalanul értesítik hivatali felettesüket, amennyiben a feladatkörükbe tartozó szakterületek szabályozásának változása vagy egyéb körülmény a Hivatal belső szabályozói felülvizsgálatát, új szabályozás megalkotását teszi szükségessé.
8. A Hivatal belső ellenőrzése
15. § A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 15. § (5) bekezdésében foglaltakra tekintettel a Hivatal belső ellenőrzését a Miniszterelnöki Kabinetiroda végzi a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét tartalmazó megállapodásban (a továbbiakban: munkamegosztási megállapodás) foglaltak szerint.
9. A Hivatal egyes funkcionális feladatainak ellátása
16. § (1) A Hivatal gazdasági szervezetének feladatait az Áht. 10. § (4a) bekezdés a) pontja alapján a Miniszterelnöki Kabinetiroda Pénzügyi és Számviteli Főosztálya látja el az állományába tartozó alkalmazottakkal, a munkamegosztási megállapodásban meghatározottak szerint.
(2) Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 11. §-a szerinti gazdasági vezető a Miniszterelnöki Kabinetiroda gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára.
17. § A munkamegosztási megállapodás alapján, az abban foglaltaknak megfelelően a Miniszterelnöki Kabinetiroda Pénzügyi és Számviteli Főosztálya a főigazgató iránymutatása szerint különösen az alábbi feladatokat látja el:
a) a Hivatal költségvetésének tervezése, az előirányzatok módosításának, átcsoportosításának és felhasználásának végrehajtása, a finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és a pénzügyi, számviteli rend betartása és
b) a Hivatal gazdasági működtetése.
18. § (1) A munkamegosztási megállapodás alapján a Hivatal működését érintő személyügyi feladatokat a főigazgató iránymutatása szerint a Miniszterelnöki Kabinetiroda Személyügyi Főosztálya látja el.
(2) A közszolgálati személyügyi nyilvántartásra és statisztikai adatgyűjtésre, a közszolgálati alkalmazottak és a munkavállalók személyi irataira vonatkozó szabályokról, valamint a kormányzati igazgatási szervek álláshelyeinek nyilvántartásáról szóló 87/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet 5. §-a alapján a Hivatal foglalkoztatottainak személyügyi nyilvántartásával, illetve az ezzel összefüggő adatszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda Személyügyi Főosztálya látja el.
19. § A munkamegosztási megállapodás alapján a Hivatal működését érintő nyílt iratkezeléssel és minősített adatkezeléssel kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda Kormányzati Iratkezelési Főosztálya látja el.
20. § A munkamegosztási megállapodás alapján a Hivatal működését érintő biztonsági feladatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda Biztonsági Főosztálya látja el.
10. Adatvédelmi tisztviselő
21. § (1) Az adatvédelmi tisztviselőt a Hivatal állományába tartozó munkatársak közül a főigazgató jelöli ki.
(2) Az adatvédelmi tisztviselő tevékenységét a főigazgató közvetlen felügyelete mellett látja el, neki tartozik beszámolási kötelezettséggel.
(3) Az adatvédelmi tisztviselő ellátja a GDPR-ban és az Info. tv.-ben meghatározott feladatokat.
11. Integritás tanácsadó
22. § (1) A főigazgató a Hivatal integritási és korrupciós kockázatok kezelésében való támogatására a Hivatal állományába tartozó kormánytisztviselők közül integritás tanácsadót jelöl ki, aki e feladatai ellátása tekintetében a főigazgató közvetlen irányítása alatt áll.
(2) Az integritás tanácsadó ellátja az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendeletben foglalt feladatokat.
12. A vezetői értekezlet
23. § (1) A vezetői értekezlet során a résztvevők a főigazgató által meghatározott rendszerességgel áttekintik a Hivatal operatív feladatainak ellátását.
(2) A vezetői értekezlet javaslatot tesz
a) intézkedés tételére,
b) intézkedés elfogadására,
c) egyeztetés megindítására.
(3) A vezetői értekezlet üléseit a főigazgató közvetlen alárendeltségébe tartozó vezető-hivatalifőtanácsos készíti elő, a főigazgató által meghatározott, illetve a főigazgató-helyettes és a szervezeti egységek vezetői által javasolt napirendi pontoknak megfelelően.
(4) A vezetői értekezlet vizsgálja az intézkedések megvalósulását.
(5) A vezetői értekezlet állandó résztvevői a főigazgató, a főigazgató-helyettes, a főosztályvezetők, valamint a főigazgató közvetlen alárendeltségébe tartozó vezető-hivatalifőtanácsos.
13. Általános munkacsoport
24. § (1) A főigazgató több önálló szervezeti egység feladatkörét érintő feladat elvégzésére a Hivatal feladatkörükben érintett munkatársaiból álló egyéb, eseti munkacsoportot is létrehozhat. A munkacsoport létrehozásáról szóló utasításban meg kell határozni a munkacsoport feladatát, vezetőjét és tagjait.
(2) A munkacsoport célja a meghatározott feladat komplex megközelítésű, a szakterületek kiemelt együttműködésén alapuló hatékony megoldása, illetve az ehhez szükséges javaslatok felvázolása, kidolgozása.
(3) A munkacsoport tagjait a helyettesítésükre egyébként jogosult személy helyettesítheti.
14. Speciális munkacsoport
25. § (1) A főigazgató-helyettes közvetlen vezetésével, a Hivatal kijelölt munkatársai, valamint más minisztériumi szerv állományából kijelölt szakértők részvételével állandó munkacsoportként Nemzeti Eseménykezelő Központ Előkészítő Törzs (a továbbiakban: Előkészítő Törzs) működik.
(2)15 Az Előkészítő Törzs célja a különleges jogrendi működés és az összkormányzati válságkezelés operatív feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében – a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központ meglévő képességének fenntartásával – a Nemzeti Eseménykezelő Központ (a továbbiakban: NEK) és az ennek részeként működő Modellező és Szimulációs Központ megalakításának megalapozása.
15. Munkatársi értekezlet
26. § (1) A belső vagy külső munkatársi értekezlet összehívására szükség szerint a védelmi és biztonsági tevékenységet érintő szabályozásokról, eseményekről történő tájékoztatás, jövőbeni feladatok meghatározása, továbbá az állomány munkájának értékelése érdekében vagy egyéb, a munkatársi értekezlet vezetője által meghatározott okból, célból kerülhet sor.
(2) A munkatársi értekezletet a főigazgató hívja össze és vezeti.
(3) A munkatársi értekezlet résztvevői tekintetében lehet teljes vagy a dolgozók érdekeltség szerint csoportosított körére kiterjedően részleges.
(4) A meghívók kiküldéséről a munkatársi értekezlet előkészítéséért felelős főosztályvezető gondoskodik.
16. Az ügyintézési határidő
27. § (1) Az ügyek intézésére a vezető által a feladatok kiadása során megállapított egyedi ügyintézési határidő az irányadó.
(2) A határidőket naptári nap vagy naptári nap és óra megjelölésével kell meghatározni.
(3) Az ügyintéző feladatainak ütemezése során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás a határidő lejárta előtt, megfelelő időben beszerezhető legyen.
(4) Ha a feladat az előírt határidő alatt érdemben nem intézhető el, akkor az ügyintéző ennek okáról és az ügyintézés várható időpontjáról felettesét tájékoztatja. Ilyen esetben a felettes a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást ad, amelyről az ügyben érintetteket haladéktalanul tájékoztatni kell.
A KIADMÁNYOZÁSSAL KAPCSOLATOS ÉS EGYÉB ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
17. Kiadmányozás, képviselet és a sajtóval való kapcsolattartás
28. § A döntés egyben kiadmányozási jog is.
29. § A kiadmányozási jog gyakorlója a döntését az előkészítés ellenőrzése után, a kapott információk alapján, feladat- és hatáskörében eljárva, határidőben hozza meg.
30. § (1) Kiadmányozásra jogosult
a) a főigazgató,
b) a főigazgató-helyettes.
(2) A kiadmányozási jog a főigazgatót általános jelleggel illeti meg, önállóan jogosult továbbá aláírni minden olyan ügyben, amelyet jogszabály a hatáskörébe utal, valamint az SzMSz alapján feladat- és hatáskörébe tartozik.
(3) A főigazgató-helyettes a (2) bekezdésben meghatározott ügyekben, továbbá a főigazgató távolléte vagy akadályoztatása esetén a Hivatal egészét érintő ügyekben jogosult kiadmányozásra.
(4) A főigazgató és a főigazgató-helyettes a kiadmányozási jogát eseti jelleggel írásban átruházhatja a Hivatal munkatársára.
31. § (1) A Hivatalt a főigazgató önállóan képviseli hatóságok, bíróságok előtt, valamint más jogi és természetes személyekkel szemben.
(2) A főigazgató jogosult adott ügyben a bíróság vagy hatóság előtti jogi képviselet ellátására külső jogi képviselő részére megbízást és ennek alapján meghatalmazást adni.
32. § (1) Az elektronikus és az írott sajtó, valamint a média további képviselőinek adott felvilágosítás a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény előírásai szerint minősül nyilatkozatnak.
(2) A Hivatalt érintő valamennyi kérdésben a tájékoztatás joga a főigazgatót és a főigazgató-helyettest illeti meg. A főigazgatót és a főigazgató-helyettes akadályoztatása, valamint külön rendelkezése esetén az általa kijelölt személy jogosult nyilatkozni.
18. A munkavégzés általános szabályai
33. § (1) A főigazgatónak, a főigazgató-helyettesnek a közvetlen irányítása alá nem tartozó szervezeti egység munkatársának közvetlenül adott utasítását a munkatárs köteles végrehajtani, és arról – a feladat végrehajtásának egyidejű megkezdése mellett – a szervezeti egységet irányító vezetőt haladéktalanul tájékoztatni.
(2) Az (1) bekezdésben nem említett vezető az irányítása alá nem tartozó szervezeti egység munkatársa részére utasítást nem adhat.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott vezetőtől, valamint a tevékenységet irányító vezetőtől közvetlenül kapott utasítás végrehajtását – ha az utasítást adó kifejezetten ellentétesen nem rendelkezik – a szolgálati út megtartásával kell teljesíteni. Halaszthatatlanul sürgős ügyekben az intézkedésben távolléte miatt akadályozott felettes vezető egyetértését telefonon vagy elektronikus úton kell beszerezni. Ennek megtörténtét, vagy ha erre sincs lehetőség, ezt a körülményt az ügyiraton fel kell tüntetni, és az ügyiratot haladéktalanul a következő felettes vezetőhöz kell eljuttatni.
(4) Hatásköri vita esetén az intézkedésre jogosult szervezeti egységet a főigazgató jelöli ki.
19. Egyéb eljárási szabályok
34. § (1) A kormányzati döntés-előkészítésben részt vevő munkatársak, önálló szervezeti egységek különböző fórumokra, értekezletekre anyagokat, előterjesztéseket csak a főigazgató, a főigazgató-helyettes vagy a főigazgató által e feladatra kijelölt önálló szervezeti egység vezetője útján küldhetnek.
(2)16 A Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter, a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója vagy más állami vezető tájékoztatását szolgáló, állásfoglalását vagy jóváhagyását kérő feljegyzéseket és iratokat a főigazgató, a főigazgató-helyettes vagy a főigazgató által e feladatra kijelölt önálló szervezeti egység vezetője útján kell felterjeszteni.
35. § (1) A Hivatal valamennyi vezetője és munkatársa köteles a Hivatal feladatainak végrehajtásában együttműködni. A szervezeti egységek közötti együttműködés kialakításáért, az egyeztetések lebonyolításáért a szervezeti egységek vezetői a felelősek.
(2) Az egyeztetésért, illetve azért, hogy a feladat ellátásában a többi érintett szervezeti egység álláspontja összehangoltan érvényesüljön, elsődlegesen az a szervezeti egység felelős, amelynek az ügy intézése a feladatkörébe tartozik, vagy akit erre a főigazgató kijelölt.
(3) Egyeztetést a szervezeti egység vezetője a hivatali út betartásával kezdeményezhet. Közvetlen egyeztetést az érintett szervezeti egységek az irányító vezetők előzetes engedélyével és folyamatos tájékoztatása mellett folytathatnak.
(4) A belső szabályozók közzétételéről, ennek hiányában az érintettek általi megismeréséről a főigazgató közvetlen alárendeltségébe tartozó vezető-hivatalifőtanácsos gondoskodik.
1. függelék a 10/2022. (XI. 9.) MK utasításhoz17
2. függelék a 10/2022. (XI. 9.) MK utasításhoz
Szervezeti egység |
Létszám (fő) |
---|---|
1. Főigazgató |
1 |
2. Főigazgató-helyettes |
1 |
3. A főigazgató közvetlen alárendeltségébe tartozó vezető-hivatalifőtanácsos |
1 |
4. Védelmi és Biztonsági Koordinációs Főosztály |
10 |
5. Védelmi és Biztonsági Ellenőrzési és Felkészítési Főosztály |
7 |
6.18 Védelmi és Biztonsági Eseménykezelési Főosztály |
6 |
7.19 Modellező és Szimulációs Főosztály |
6 |
3. függelék a 10/2022. (XI. 9.) MK utasításhoz
1. Védelmi és Biztonsági Koordinációs Főosztály
1.1. Kodifikációs feladatok:
a) a Vbö.-vel összefüggésben közreműködik a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Miniszterelnöki Kormányiroda hatáskörébe tartozó jogalkotási feladatok ellátásában, előkészíti az ezzel összefüggő vonatkozó jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és normatív utasítások tervezetét;
b) összehangolja a védelmi és biztonsági reform ágazati felelősségi körbe tartozó szabályozóinak kidolgozását;
c) kidolgozza a védelmi és biztonsági, továbbá az összkormányzati válságkezelési, illetve különleges jogrendi feladatok hatékony ellátásához szükséges ágazatokon átívelő koncepciók, stratégiák, előterjesztések tervezeteit;
d) kidolgozza a tárcák felelősségébe tartozó válságkezelési, különleges jogrendi működési szabályozók előkészítését támogató, az egységes megközelítést biztosító irányelveket, ajánlásokat;
e) kidolgozza a nemzeti ellenálló képességgel kapcsolatos, az összkormányzati megközelítést erősítő alapvető jogszabályokat és a működési szabályzók előkészítését támogató, az egységes megközelítést biztosító irányelveket;
f) kidolgozza az összehangolt védelmi tevékenység működési kereteinek részletes szabályozását.
1.2. Koordinációs feladatok:
a) összehangolja a Magyarország biztonsági és védelmi érdekeivel összefüggő igazgatási feladatokat és azok ellátását, melynek keretében koordinálja az összehangolt védelmi tevékenységre történő összkormányzati felkészülést;
b) kormányrendeletben meghatározottak szerint koordinálja a Kormány válsághelyzeti és különleges jogrendi működéséhez szükséges speciális feltételek kialakítását és fenntartását, továbbá javaslatot tesz az e célra szükséges költségvetési forrásokra;
c) koordinálja a kormányzati irányítási, vezetési rendszerben az állami felső szintű vezetés működéséhez, fenntartásához szükséges feltételek előkészítését;
d) koordinálja a különleges jogrendi felkészülés ágazati feladatainak ellátását;
e) ellátja a védelmi-biztonsági reform további szakmai folyamatainak koordinációját az ágazatok irányában;
f) koordinálja a Vbö. szerinti védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő további szervezetek védelmi és biztonsági igazgatási tevékenységét;
g) szakmailag támogatja és összehangolja a területi védelmi bizottságok munkáját, az ágazati védekezési és felkészülési feladatokat ide nem értve;
h) összkormányzati szinten összehangolja a polgári védelmi kötelezettséggel kapcsolatos ágazati feladatokat;
i) végzi a gazdasági anyagi szolgáltatási kötelezettségek tervezésének összkormányzati szintű koordinációját;
j) koordinálja a NATO Válságreagálási Rendszerével összhangban álló Nemzeti Intézkedési Rendszer működtetésével kapcsolatos állami feladatok ellátását, összeállítja a Nemzeti Intézkedések Gyűjteményét;
k) összehangolja a nemzeti ellenálló képesség alapkövetelményeinek megvalósításának előmozdításával és fejlesztésével összefüggő feladatok tervezését és ellátását;
l) koordinálja a közigazgatási vagy más szakmai egyeztetés keretében a Hivatalhoz érkező előterjesztések és jelentések véleményezését a Hivatalon belül, és előkészíti a választervezeteket.
1.3. Funkcionális feladatok:
a)20 kidolgozza a védelmi-biztonsági igazgatás központi szervére vonatkozó részletes javaslatokat;
b) előkészíti és összehangolja a védelmi-biztonsági igazgatás központi szervének megalakításához kapcsolódó döntéseket;
c) végzi a kormányzati szintű védelmi-biztonsági együttműködési feladatok vizsgálatát, fejlesztési javaslatokat fogalmaz meg;
d) ellátja a területi védelmi bizottság elnökeivel és tagjaival való kapcsolattartáshoz fűződő feladatokat;
e) végzi a különleges jogrendi, valamint a békeidejű válságkezelés feladatainak szakmai előkészítését és a végrehajtás összehangolását a védelmi és biztonsági igazgatás központi és területi szintű szervei között;
f) közreműködik a Befogadó Nemzeti Támogatás területi szintű tervezésében és végrehajtásában, valamint az e körbe tartozó polgári erőforrások és szolgáltatások szükség szerinti igénybevételével kapcsolatos feladatok ellátásában;
g) végzi a védelmi és biztonsági, továbbá az összkormányzati válságkezelési, illetve különleges jogrendi feladatok ellátására való felkészüléshez szükséges biztonsági elemzések és értékelések összehangolt vizsgálatát, valamint ezek alapján stratégiai elemzéseket és trendvizsgálatokat készít;
h) figyelemmel kíséri és feladatkörét érintően támogatja a védelmi és biztonsági érdekek érvényesítését, illetve az ezekkel összefüggő fejlesztéseket segítő, valamint a biztonsági és védelmi összefüggésű technológiai, illetve társadalmi kihívások beazonosításához hozzájáruló tudományos kutatásokat;
i) javaslatokat dolgoz ki az összkormányzati komplex válságkezelés képesség fejlesztésére, folyamatosan vizsgálja a nemzetközi megoldásokat;
j) a Hivatal főigazgatójának hatáskörébe tartozó ügyek tekintetében irányítja a területi védelmi bizottságok munkáját, az ágazati védekezési és felkészülési feladatokat ide nem értve;
k) véleményt nyilvánít a Hivatal feladati ellátása során felmerülő jogalkotási és jogalkalmazási kérdésekben;
l)21 előkészíti a Kormány számára a jogszabályban előírt beszámolót, a védelmi és biztonsági felkészítés feladatainak végrehajtásáról szóló jelentést, valamint kidolgozza az Országgyűlés illetékes bizottságának készítendő beszámolót;
m) előkészíti a Hivatal működését szabályozó belső rendelkezéseket;
n) ellátja az adatvédelemmel kapcsolatos feladatokat.
o)22 előkészíti a területi védelmi bizottságok irányításával kapcsolatos védelmi és biztonsági célú feladatokat.
1.4. Egyéb feladatok:
a)23 szervezi a Hivatal riasztási és kiértesítési szolgálatának működését;
b) kapcsolatot tart a minisztériumok és más közigazgatási szervek biztonsági szakterületi képviselőivel;
c)24 részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési terv kidolgozásában;
d)25 vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint a tapasztalatok feldolgozásában;
e)26 vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;
f)27 együttműködik a Hivatal főosztályaival.
2. Védelmi és Biztonsági Ellenőrzési és Felkészítési Főosztály
2.1. Kodifikációs feladatok:
a) előkészíti a védelmi és biztonsági szervezetek, valamint a közigazgatás állományának védelmi és biztonsági célú felkészítésének általános követelményeit;
b) kidolgozza a kormányzati ellenőrzési képesség és gyakorlatok rendszerének követelményeit, eljárásrendjét a védelem és biztonság területén;
c) kidolgozza a védelmi-biztonsági ellenőrzéssel, felkészítéssel, tervezéssel és gyakorlatokkal kapcsolatos, az összkormányzati megközelítést erősítő alapvető jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és irányelvek tervezeteit.
d)28 kidolgozza az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos tervezés rendszerét;
e)29 összehangolja az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos ágazati altervek összkormányzati tervdokumentumba történő beillesztését.
2.2. Koordinációs feladatok:
a) koordinálja az új védelmi-biztonsági tervdokumentumok előkészítését, közreműködik az ágazati kidolgozó munkában;
b) kormányzati szinten összehangolja a védelmi és biztonsági reform ágazati kidolgozói felelősségi körbe tartozó szabályozókat az ellenőrzések, gyakorlatok és a felkészítés terén;
c) végzi az egyes kiemelt hazai összkormányzati válságkezelési gyakorlatok tervezését és koordinációját;
d) koordinálja a védelmi és biztonsági célú gyakorlatok előkészítését és a végrehajtását;
e) részt vesz az egyes nemzetközi válságkezelési gyakorlatok előkészítésének és végrehajtásának koordinációjában;
f)30 ellátja a Hivatal működését biztosító (köz)beszerzésekkel, rendezvényszervezéssel kapcsolatos feladatokat;
g) ellátja a vezetői értekezlet összehívásával kapcsolatos feladatokat;
h) végzi a Hivatal adminisztratív tevékenységét.
2.3. Funkcionális feladatok:
a)31 ellenőrzi a védelmi és biztonsági célú feladatellátást és az arra való felkészülést a minisztériumok, kormányzati főhivatalok és központi hivatalok, valamint a védelmi és biztonsági ellenőrzésekről szóló Korm. rendelet szerinti esetekben a nemzetbiztonsági szolgálatok tekintetében;
b) ellenőrzi az ágazatokon átívelő védelmi és biztonsági feladatok, az összkormányzati válságkezelés, a különleges jogrendi felkészülés rendszerébe tartozó részfeladatok tárcáknál, szervezeteknél történő végrehajtását;
c) végzi a védelmi felkészítés központi feladatait, szervezi a Honvédelmi Minisztériummal és a Belügyminisztériummal együttműködésben a központi közigazgatás állományának felkészítését;
d)32 biztosítja a védelmi és biztonsági feladatokkal, az egyes válságok kezelésével, illetve a kapcsolódó központi gyakorlatokkal összefüggő tapasztalatok elemzését, feldolgozását, fejlesztési rendszerbe történő integrálását;
e) végzi a Hivatal nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatait;
f) végzi a nemzeti ellenálló képesség fejlesztésével összefüggő nemzetközi dokumentumok feldolgozását, javaslatok megfogalmazását, közreműködik a hazai reziliencia programok kialakításában;
g) koordinálja a válságkezelési gyakorlatokra történő felkészülést;
h) részt vesz a védelmi és biztonsági felkészülés keretében a központi, területi és helyi védelmi igazgatási tervekre vonatkozó javaslatok összeállításában.
i)33 adatokat gyűjt, nyomon követi és elemzi az elfogadott védelmi és biztonsági tervdokumentumban foglaltak megvalósítását.
2.4. Egyéb feladatok:
a) szervezi a Hivatal készenléti feladatainak begyakoroltatását;
b) a Hivatal kormányzati ellenőrzési feladatainak megtervezéséhez előkészíti és összeállítja a Hivatal éves ellenőrzési tervét;
c)34 nyomon követi a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekkel kapcsolatos intézkedési tervek végrehajtását;
d) ellátja a Hivatal tevékenységéhez kapcsolódó oktatási, képzési és továbbképzési feladatokat;
e)35 részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint kidolgozza a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési tervet;
f)36 a képzések, az ellenőrzés, a gyakorlatok és a tervezés vonatkozásában közreműködik a jogszabályban előírt beszámolók kidolgozásában;
g)37 együttműködik a Hivatal főosztályaival.
3.38 Védelmi és Biztonsági Eseménykezelési Főosztály
3.1. Kodifikációs feladatok:
a) kidolgozza a NEK létrehozására vonatkozó részletes javaslatot;
b) előkészíti az eseménykezelés nemzeti képességének kialakításához kapcsolódó kormányzati szintű döntéseket;
c) kidolgozza az Ország Összehangolt Védelmi Tervéhez kapcsolódó központi eseménykezelési eljárásokat;
d) kidolgozza az eseménykezeléshez kapcsolódóan a lakosság tájékoztatásának rendszerét;
e) kidolgozza a NEK működési okmányait.
3.2. Koordinációs feladatok:
a) közreműködik az ágazati eseménykezelési eljárások összehangolásában;
b) közreműködik a Kormány válsághelyzeti és különleges jogrendi működéséhez szükséges speciális feltételek kialakításában és fenntartásában, továbbá javaslatot tesz az e célra szükséges költségvetési forrásokra;
c) közreműködik a kormányzati irányítási, vezetési rendszerben az állami felső szintű vezetés működéséhez, fenntartásához szükséges feltételek előkészítésében;
d) kapcsolatot tart a minisztériumok és más közigazgatási szervek riasztási feladatokban érintett szakterületi képviselőivel;
e) nemzetközi kapcsolatokat épít ki az Európában működő kríziskezelő központokkal annak érdekében, hogy a tényleges eseménykezelés elrendelése esetén ezek már rendelkezésre álljanak;
f) előkészíti az összehangolt védelmi tevékenység elrendeléséhez fűződő, a Hivatal hatáskörébe tartozó döntéseket.
3.3. Funkcionális feladatok:
a) kialakítja a nemzeti eseménykezelés kezdeti képességét;
b) összehangolja a NEK működéséhez alapvetően szükséges képességek kialakítását;
c) meghatározza a NEK működését biztosító infrastruktúra alapvető követelményeit;
d) előkészíti a NEK logisztikai biztosítását;
e) kialakítja a NEK kapcsolatrendszerét és adatbázisát;
f) javaslatot tesz a NEK személyi állományának kiválasztására;
g) közreműködik a védelmi és biztonsági képzések során a központi eseménykezelő képességhez kapcsolódó felkészítési feladatok ellátásában;
h) ellátja az eseménykezelésbe bevonható szervezetek kiválasztott állományának belső képzését, gyakoroltatását;
i) a Kormány döntése alapján eseménykezelési feladatot lát el;
j) közreműködik a védelmi és biztonsági események tapasztalatainak feldolgozásában.
3.4. Egyéb feladatok:
a) részt vesz a Hivatal riasztási és kiértesítési szolgálatának ellátásában és működtetésében;
b)39 vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint az eseménykezelési tapasztalatok feldolgozásában;
c)40 vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;
d)41 részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési terv kidolgozásában;
e)42 együttműködik a Hivatal főosztályaival.
4.43 Modellező és Szimulációs Főosztály
4.1. Kodifikációs feladatok:
a) előkészíti a NEK modellező, szimulációs képességének kialakításához szükséges szabályrendszert;
b) részt vesz az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos kockázatkezelés rendszerének kidolgozásában;
c) kidolgozza a válságkezeléshez, különleges jogrendi feladatellátáshoz kapcsolódó elemző-értékelő tevékenység rendszerét;
d) kidolgozza az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos védelmi és biztonsági tervezés eseménykezeléshez tartozó elemeit.
4.2. Koordinációs feladatok:
a) koordinálja az összkormányzati kockázatkezeléshez kapcsolódó információgyűjtés feladatait, együttműködésben az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetekkel;
b) koordinálja a válságkezelésre történő felkészüléshez szükséges elemző-értékelő tevékenységet, együttműködésben az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetekkel;
c) elemző-értékelő tevékenységével támogatja az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetek védelmi és biztonsági célú tervezési feladatait.
4.3. Funkcionális feladatok:
a) kialakítja a NEK modellező, valamint szimulációs képességét;
b) kialakítja a NEK kockázatkezelési rendszerét;
c) modellezi és értékeli az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos kockázatkezelési eljárásokat;
d) kialakítja a NEK műveleti elemző-értékelő képességét;
e) összehangolja az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági kihívások megelőzésével kapcsolatos, az eseménykezeléssel összefüggő tervezési feladatokat;
f) eseménykezeléssel összefüggő kockázatértékelést végez a válságkezelésben érintett szervek bevonásával;
g) eseménykezelés során elemzéseket és értékeléseket készít a kormányzati döntéshozatal támogatása érdekében.
4.4. Egyéb feladatok:
a) részt vesz a Hivatal riasztási és kiértesítési szolgálatának ellátásában és működtetésében;
b) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint az eseménykezelési tapasztalataik feldolgozásában;
c) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;
d) részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint kidolgozza a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési tervet;
e) részt vesz az eseménykezelési feladatok ellátásában;
f) együttműködik a Hivatal főosztályaival.
4. függelék a 10/2022. (XI. 9.) MK utasításhoz
1.45 A riasztási és kiértesítési szolgálat működése
a)46 a Hivatalban a jogszabályokban meghatározott feladatai ellátása érdekében riasztási és kiértesítési szolgálat működik;
b)47 a főigazgató felel a kormányügyeleti rendszerhez kapcsolódó válságkezeléssel összefüggő feladatok koordinálásáért, a készenléti szolgálat (heti pihenőnapon és szabadnapon, illetve ünnepnapon tartott válsághelyzeti, különleges jogrendi időszaki) működtetésének meghatározásáért, szervezéséért és ellátásának biztosításáért;
c) a főigazgató külön intézkedésben rendelkezik a Kormányügyelethez kapcsolódó biztonsági ügyeleti, valamint mobiltelefonos készenléti szolgálat részletes feladatairól.
Az 1. melléklet 1. § 15. pontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 2. § (1) bekezdés b) pontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. § (2) bekezdése a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. § (2) bekezdés c) pontja az 5/2025. (II. 25.) MK utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 3. § (3) bekezdése a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 4. § (4) bekezdése a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 6. § (2) bekezdése a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 6. § (3) bekezdését a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet 7. § (1) bekezdése a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 8. § (2) bekezdése a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 8. § (3) bekezdése az 5/2025. (II. 25.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 8. § (7) bekezdését a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a iktatta be, szövege a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 12. § j) pontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 13. § b) pontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 25. § (2) bekezdése a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 34. § (2) bekezdése a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 1. függelék a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 2. függelékében foglalt táblázat 6. sorát a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 2. függelékében foglalt táblázat 7. sorát a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 3. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.3. pont a) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.3. pont l) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.3. pont o) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.4. pont a) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.4. pont c) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.4. pont d) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.4. pont e) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 1.4. pont f) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.1. pont d) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.1. pont e) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.2. pont f) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.3. pont a) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.3. pont d) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.3. pont i) alpontját a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.4. pont c) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.4. pont e) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.4. pont f) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 2.4. pont g) alpontját a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a iktatta be, szövege a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 3. alcímét a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 3. függelék 3.4. pont b) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 3.4. pont c) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 3.4. pont d) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 3.4. pont e) alpontja a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. függelék 4. alcímét a 7/2024. (VII. 18.) MK utasítás 4. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet 4. függelék címe a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 4. függelék 1. pont nyitó szövegrésze a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 4. függelék 1. pont a) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 4. függelék 1. pont b) alpontja a 6/2023. (III. 31.) MK utasítás 1. §-a szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás