1086/2022. (II. 23.) Korm. határozat
1086/2022. (II. 23.) Korm. határozat
a 2021–2027 időszakra vonatkozó Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz pénzügyi keretének területi felosztásáról
1. A Kormány egyetért azzal, hogy
a) a 2021–2027 időszakra vonatkozó Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (a továbbiakban: TOP Plusz) területi szempontú operatív programként integrált terület- és településfejlesztési beavatkozásokat tartalmazzon, helyi gazdaságfejlesztési, foglalkoztatási, infrastruktúra-, település- és közszolgáltatás-fejlesztési, valamint turisztikai elemekkel;
b) a TOP Plusz forrásainak tervezése a következő területi egységekre valósuljon meg:
ba) megyei integrált területi programok kialakításával a megye egész területére, ideértve a megyei jogú városok közigazgatási területét is, valamint
bb) a fővárosi fejlesztések esetében fővárosi integrált területi program kialakításával Budapest egész területére;
c) a ba) pontban meghatározott megyei integrált területi programot a megyei önkormányzat készíti el, az 1. mellékletben meghatározott megyei indikatív forráskeret alapulvételével;
d) a bb) pontban meghatározott fővárosi integrált területi programot a fővárosi önkormányzat készíti el, a 2. mellékletben meghatározott indikatív forráskeret alapulvételével;
e) a megyei integrált területi programokban forrástervezéssel is szükséges érvényesíteni
ea) a Nemzeti Fejlesztés 2030 – Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepcióról szóló 1/2014. (I. 3.) OGY határozat 7. pont b) alpontjában kiemelt térségként nevesített Balaton Kiemelt Üdülőkörzet, Közép-Duna Menti Kiemelt Térség, valamint a Tokaji Borvidék fejlesztésének,
eb) a kedvezményezett járások besorolásáról szóló 290/2014. (XI. 26.) Korm. rendelet szerinti komplex programmal fejlesztendő járások felzárkóztatásának, valamint
ec) a fenntartható városfejlesztés
szempontjait;
f) a TOP Plusz indikatív forráskerete hazai társfinanszírozással együtt 1837,07 milliárd forint;
g) a TOP Plusz indikatív forráskeretének
ga) 4,5%-a a fejlettebb régió (Budapest) és
gb) 95,5%-a a kevésbé fejlett régiók (19 megye)
fejlesztéseinek megvalósítását szolgálja, továbbá
gc) 87,1%-a az Európai Regionális Fejlesztési Alap (a továbbiakban: ERFA) által finanszírozott fejlesztések és
gd) 12,9%-a az Európai Szociális Alap Plusz (a továbbiakban: ESZA Plusz) által finanszírozott
fejlesztések megvalósítását szolgálja;
h) a TOP Plusz indikatív forráskerete terhére valósuljanak meg az EU Kohéziós Politikája keretében a fenntartható városfejlesztésre előírt ERFA allokációs kötelezettséghez kapcsolódó fejlesztések;
i) a gb) pont szerinti keretösszeg megyék közötti felosztása a megye lakónépességének, valamint a megye egy főre jutó GDP értékének országos átlagtól való eltérésének reciproka figyelembevételével történjen oly módon, hogy a megyékre jutó indikatív forráskeret legalább 65%-át az ország 4 legkevésbé fejlett régiójának (Dél-Alföld, Dél-Dunántúl, Észak-Alföld, Észak-Magyarország) felzárkóztatására kell felhasználni;
j) a regionális felzárkóztatás célját szolgáló, i) alpont szerinti allokációs arány elérése érdekében megyénkénti felső korlát alkalmazására kerüljön sor oly módon, hogy egyetlen megye TOP Plusz indikatív keretösszege se legyen magasabb a 2014–2020-as időszak területi operatív programjainak tervezési és a Pest megyei kompenzációs program tervezési forráskerete összegének legfeljebb 1,75-szörös szorzóval számított, adott megyére vonatkozó keretösszegénél;
k) a j) alpont szerint számolt felső korlátot meghaladó TOP Plusz keretösszeget lakónépesség-arányosan kell felosztani a felső korláttal nem érintett megyék között.
2. A Kormány az 1. pontban foglaltaknak megfelelően a TOP Plusz pénzügyi keretének megyék közötti indikatív forrásmegosztását az 1. melléklet, a fővárosi fejlesztések megvalósítására szolgáló indikatív TOP Plusz keretösszeget pedig a 2. melléklet szerint határozza meg.
3. A Kormány felhívja a pénzügyminisztert, hogy
a) az 1. és a 2. pontban foglaltakat a TOP Plusz kidolgozása, forrástervezése, a megyei integrált területi programok és Budapest integrált területi programja tervezésének szakmai irányítása és az Európai Bizottsággal folytatott egyeztetések során vegye alapul;
b) kövesse nyomon és értékelje a TOP Plusz pénzügyi keretösszegének területi egységenkénti felhasználását, és tegyen javaslatot a TOP Plusz abszorpciós céljainak eléréséhez szükséges többletforrások területi és tematikus felhasználására.
Felelős: pénzügyminiszter
Határidő: az a) alpont tekintetében folyamatos
a b) alpont tekintetében a TOP Plusznak az (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet 18. cikkével összhangban végzett félidős felülvizsgálatával párhuzamosan
1. melléklet az 1086/2022. (II. 23.) Korm. határozathoz
|
A |
B |
C |
D |
1. |
Megye |
Milliárd forint (az alapokból nyújtott támogatás hazai társfinanszírozással együtt, |
||
2. |
Összesen |
Ebből: ERFA |
Ebből: ESZA Plusz |
|
3. |
Bács-Kiskun |
107,829 |
94,787 |
13,042 |
4. |
Baranya |
92,135 |
80,991 |
11,144 |
5. |
Békés |
94,798 |
83,332 |
11,466 |
6. |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
150,345 |
132,161 |
18,184 |
7. |
Csongrád-Csanád |
94,046 |
82,671 |
11,375 |
8. |
Fejér |
73,220 |
64,364 |
8,856 |
9. |
Győr-Moson-Sopron |
70,271 |
61,772 |
8,499 |
10. |
Hajdú-Bihar |
127,322 |
111,922 |
15,400 |
11. |
Heves |
68,279 |
60,021 |
8,258 |
12. |
Jász-Nagykun-Szolnok |
97,347 |
85,572 |
11,775 |
13. |
Komárom-Esztergom |
53,628 |
47,142 |
6,486 |
14. |
Nógrád |
71,660 |
62,993 |
8,667 |
15. |
Pest |
166,775 |
146,603 |
20,172 |
16. |
Somogy |
78,737 |
69,214 |
9,523 |
17. |
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
166,298 |
146,184 |
20,114 |
18. |
Tolna |
49,919 |
43,881 |
6,038 |
19. |
Vas |
49,328 |
43,362 |
5,966 |
20. |
Veszprém |
80,249 |
70,543 |
9,706 |
21. |
Zala |
61,322 |
53,905 |
7,417 |
22. |
Megyék összesen |
1 753,508 |
1 541,420 |
212,088 |
2. melléklet az 1086/2022. (II. 23.) Korm. határozathoz
|
A |
B |
C |
D |
1. |
Régió |
Milliárd forint (az alapokból nyújtott támogatás hazai társfinanszírozással együtt, |
||
2. |
Összesen |
Ebből: ERFA |
Ebből: ESZA Plusz |
|
3. |
Budapest |
83,562 |
59,260 |
24,302 |
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
