• Tartalom

12/2022. (IV. 14.) ITM rendelet indokolás

12/2022. (IV. 14.) ITM rendelet indokolás

a hivatásos hajós képesítésekről szóló 12/2022. (IV. 14.) ITM rendelethez

2022.04.19.

Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.

A rendelet jogharmonizációs célú, annak érdekében, hogy az európai uniós szabályozással való összhang biztosított legyen. A hajózási képesítésekről szóló miniszteri rendelet továbbra is szabályozza a nemzeti vizeken közlekedő hajók, a tengeri hajók és a kedvtelési célú vízijárművek személyzetére vonatkozó előírásokat, melyek eltérnek a belvízi hajózásban szükséges szakmai képesítések elismeréséről, valamint a 91/672/EGK és a 96/50/EK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2017. december 12-i (EU) 2017/2397 európai parlamenti és tanácsi irányelv [a továbbiakban: (EU) 2017/2397 európai parlamenti és tanácsi irányelv] szabályozási elveitől. A két külön jogszabály az eltérő életviszonyok külön jogszabályban történő szabályozásával, valamint átláthatósági szempontból – terjedelmükből kifolyólag – segítik a jogalkalmazót. Az irányelv harmonizálásából fakadó pozitívumok átültetése mellett továbbra is szükséges az európai víziútrendszerhez nem közvetlenül csatlakozó víziútjainkon egy nemzeti szabályozás megtartása.

Az Európai Unió területén a hajózási képesítések kölcsönös elfogadottsága jelenleg bilaterális megállapodásokkal biztosított, mert a hajóvezetői képesítések kivételével nincs egységes szabályozás. Az (EU) 2017/2397 európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetése teszi lehetővé a hajós szolgálati könyv, a hajónapló és a hajózási képesítések kölcsönös elfogadását.

2015-ben létrejött a belvízi hajózásra vonatkozó szabványok kidolgozásával foglalkozó Comité Européen pour l’Élaboration de Standards dans le Domaine de Navigation Intérieure (a továbbiakban: CESNI). Az irányelv megteremti az alapot a CESNI által kidolgozott ES-QIN és ES-TRIN szabványok egy részének kötelező alkalmazásához.

A jogharmonizáció része, hogy az ES-QIN és ES-TRIN szabványok kötelező alkalmazása került előírásra a hajóvezetőtől, a radarhajóstól és a személyhajózási szakértőtől megkövetelt kompetenciákra, a gyakorlati vizsga lebonyolítására, a belvízi hajózási személyzet képesített tagjára vonatkozó vizsga- és ismeretanyagra, az orvosi alkalmassági vizsgálatra és a szimulátorokkal szemben támasztott követelményekre vonatkozóan.

A képesítések és okmányok kölcsönös elismerésével kapcsolatban a Bizottsághoz telepített végrehajtási hatásköröket a belvízi hajózási szakmai képesítések tekintetében alkalmazott mintákról szóló, 2020. január 14-i (EU) 2020/182 bizottsági végrehajtási rendelet tartalmazza.

A jogharmonizáció során figyelembevételre került a radarhajós képesítés vízijármű-típushoz kötöttsége, ami az uniós gyakorlattal megegyezően egységesítésre kerül. Ugyanezen elgondolásból megszűnik a vonalvizsga a révész, kompos képesítések esetén. A rendelet a más tagállam hajózható hálózatához nem kapcsolódó nemzeti víziutakra vonatkozóan megőrzi a hajózási képesítések vonatkozásában a szakmába jutás egy attraktívabb formáját, meghagyva a lehetőséget a kétféle rendszer közötti átjárásra.

Az (EU) 2017/2397 európai parlamenti és tanácsi irányelv harmonizációjával jut el az uniós belvízi hajózási szabályozás arra a szintre, hogy az Unió tagállamai a folyami bizottságok közreműködése nélkül, kölcsönösen elismert okmányokkal közlekedhessenek a teljes uniós belvízi viziútrendszeren.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére