1213/2022. (IV. 5.) Korm. határozat
1213/2022. (IV. 5.) Korm. határozat
a Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás engedélyezési eljárása során felmerült települési igények megvalósításához szükséges többletforrások biztosításáról
1. A Kormány rögzíti, hogy a Magyarország Kormánya és a Kínai Népköztársaság Kormánya között a Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztése, kivitelezése és finanszírozása kapcsán született, a 2016. évi XXIV. törvénnyel kihirdetett Egyezmény 1. cikk 1. pontjában meghatározott projekt (a továbbiakban: Projekt) Soroksár (bez.) – Kelebia (oh.) vonalszakaszának (a továbbiakban: Déli szakasz) fejlesztése a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiával összhangban a vasúti teherszállítás bővítésén túl a Délegyházáig 15, Kunszentmiklós-Tassig 30 perces elővárosi HÉV-közlekedés bevezetését és infrastrukturális feltételeinek megteremtését is célozza, amely a vonal menti agglomerációs településeken élők érdekeinek megfelelően a térségben a kötöttpályás közlekedés versenyképességének jelentős javulását, a környezetvédelmi és klímavédelmi közlekedéspolitikai célkitűzések teljesülését is szolgálja, összhangban a budapesti elővárosi gyorsvasúti vonalak (HÉV) egységes rendszerben történő fejlesztéséről szóló 1565/2018. (XI. 10.) Korm. határozatban rögzített H6-os HÉV-fejlesztéssel.
2. A Kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter bevonásával kezdje meg a Projekt során kiépítendő zajvédelmi eszközök – különös tekintettel azok esztétikai megjelenésére, valamint szakaszos átláthatóvá tételére – vizsgálatát.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Miniszterelnökséget vezető miniszter
Határidő: azonnal
3. A Kormány egyetért az 1. pont szerinti Projekt engedélyezési eljárása során – a vasúti forgalomnövekedés miatt előálló zaj csökkentése, a parkolókapacitás bővítése, valamint a vasúti és a közúti közlekedési kapcsolatok hatékonyabb megteremtése érdekében – felmerült, az 1. melléklet szerinti települési többletigények finanszírozásával.
4. A Kormány egyetért azzal, hogy az 1. pont szerinti elővárosi vasúti fejlesztések érdekében a Soroksár–Kunszentmiklós-Tass vonalszakaszon – az eddigi terveken felül – legalább további 240 darabbal növelni kell a P+R parkolók és további legalább 300 darabbal a B+R kerékpártárolók számát, valamint fokozottan gondoskodni kell az állomási előterek esztétikus kialakításáról.
5. A Kormány egyetért azzal, hogy az 1. melléklet I. pontja szerinti társadalmi igények megvalósítására a pályaépítés során a Déli szakasz engedélyeztetésére, tervezésére és kivitelezésére kötött Szerződéses Megállapodás és annak mellékletét képező Szerződéses Feltételek (EPC Szerződés) teljesítésének végrehajtásához rendelkezésre álló forrás terhére kerüljön sor.
6. A Kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy készítsen előterjesztést a Kormány számára az 5. pont szerinti EPC Szerződés terhére felhasznált források visszapótlásáról.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: 2022. november 30.
7. A Kormány egyetért az 1. melléklet II. és III. pontja szerinti társadalmi igények és szakhatósági előírások előkészítésének központi költségvetési forrásból történő finanszírozásával, és felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert és a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy a tervek rendelkezésre állását követően a kijelölt beruházók útján folytassák le a feltételes kivitelezési közbeszerzési eljárásokat, és készítsenek előterjesztést a Kormány részére azok finanszírozásáról és megvalósításáról.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Miniszterelnökséget vezető miniszter
Határidő: folyamatosan, az előkészítés üteme szerint
8. A Kormány felhívja a pénzügyminisztert, hogy – az innovációért és technológiáért felelős miniszter bevonásával – gondoskodjon a Projekt megvalósítása érdekében az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 7–9. sorában meghatározott fejlesztések előkészítéséhez 287 743 800 forint többletforrás biztosításáról a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet XLVII. Gazdaság-újraindítási Alap fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 6. Gazdaság újraindítását szolgáló innovációs és technológiai fejezeti kezelésű előirányzatok alcím, 1. Közlekedési fejlesztések jogcímcsoport, 2. Vasúti fejlesztések jogcím javára.
Felelős: pénzügyminiszter
innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: a felmerülés ütemében
9.1
10.2 A Kormány felhívja a pénzügyminisztert, hogy – az építési és közlekedési miniszter bevonásával – gondoskodjon a Projekt megvalósítása érdekében a 2024–2028. években az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 1–6. sorában meghatározott fejlesztések előkészítéséhez szükséges forrás biztosításáról a központi költségvetés állami közútfejlesztési beruházások finanszírozását szolgáló központi kezelésű előirányzata javára, az alábbiak szerint:
a) a 2024. évben 4 000 000 forint,
b) a 2025. évben 390 000 000 forint,
c) a 2026. évben 670 000 000 forint,
d) a 2027. évben 369 000 000 forint,
e) a 2028. évben 1 200 000 000 forint.
Felelős: |
pénzügyminiszter |
Határidő: |
az a) alpont tekintetében a felmerülés ütemében |
11. A Kormány felhívja a pénzügyminisztert, hogy – az innovációért és technológiáért felelős miniszter bevonásával – gondoskodjon a Projekt megvalósítása érdekében az 1. melléklet III. pontjában foglalt táblázatban meghatározott fejlesztések előkészítéséhez a 2022. évben szükséges 50 025 000 forint többletforrás biztosításáról a Kvtv. 1. melléklet XLVII. Gazdaság-újraindítási Alap fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 6. Gazdaság újraindítását szolgáló innovációs és technológiai fejezeti kezelésű előirányzatok alcím, 1. Közlekedési fejlesztések jogcímcsoport, 2. Vasúti fejlesztések jogcím javára.
Felelős: pénzügyminiszter
innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: a felmerülés ütemében
12. A Kormány felhívja a pénzügyminisztert, hogy – az innovációért és technológiáért felelős miniszter bevonásával – gondoskodjon a Projekt megvalósítása érdekében az 1. melléklet III. pontjában foglalt táblázatban meghatározott fejlesztések előkészítéséhez a 2023. évben szükséges 122 061 000 forint forrás biztosításáról a 2023. évi központi költségvetés vasúti fejlesztéseket finanszírozó előirányzata javára.
Felelős: pénzügyminiszter
innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: a 2023. évi központi költségvetés tervezése során
13. A Kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy gondoskodjon – az 1. melléklet III. pontjában foglalt táblázatban meghatározott fejlesztések előkészítéséhez kapcsolódó feladatok ellátása érdekében, a 11. és 12. pont szerint biztosított forrás terhére – a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: BFK Nonprofit Zrt.) mint kedvezményezettel támogatási jogviszony létesítéséről 172 000 000 forint összegben.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: a forrás rendelkezésre állását követően azonnal
14. A Kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 1–6. sorában meghatározott fejlesztések előkészítéséhez kapcsolódó feladatok ellátása érdekében kössön támogatási szerződést a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: NIF Zrt.) mint kedvezményezettel.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: a forrás rendelkezésre állását követően azonnal
15. A Kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 7–9. sorában meghatározott fejlesztések előkészítéséhez kapcsolódó feladatok ellátása érdekében kössön támogatási szerződést a Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: MÁV Zrt.) mint kedvezményezettel.
Felelős: innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: a forrás rendelkezésre állását követően azonnal
16.3 A Kormány egyetért azzal, hogy a 8. és 11. pont kapcsán a 2024. évben központi költségvetési forrás biztosítása nem szükséges.
1. melléklet az 1213/2022. (IV. 5.) Korm. határozathoz
I. A pályaépítés során a Déli szakasz tervezésére és kivitelezésére kötött Szerződéses Megállapodás és mellékletét képező Szerződéses Feltételek (EPC Szerződés) tartalékkeretének terhére megvalósítandó fejlesztések
Sorszám |
Támogatott fejlesztések |
1.4 |
|
2. |
Dunaharaszti településen kerékpáros-gyalogos aluljáró 156-os szelvényben |
3.5 |
Dunaharaszti településen a Temető úti közúti aluljáró tervezése |
4. |
Dunavarsány településen útátjáró kiegészítése gyalogos-kerékpáros átjáróval és felálló sávokkal (Szabadkai útnál) |
5. |
Dunavarsány településen gyalogos-kerékpáros aluljáró építése a peronnál |
6. |
Dunavarsány településen Halász Lajosné úti átjáró kapacitás növelése plusz sáv építésével |
7. |
Délegyháza településen a peronaluljáró meghosszabbítása |
8. |
Kiskunhalas településen útátjárók kiegészítése gyalogos átvezetéssel Kéve és az Átlós utcánál |
9. |
Kiskunhalas településen gyalogos felüljáró átalakítása |
10. |
Soltvadkert településen kerékpáros átvezetés kialakítása az útátjárónál |
11.6 |
Kiskunhalas település logisztikai központjához kiszolgálás kialakítása a kiágazásig (vasúti kapcsolat kiépítése a logisztikai központtal) |
12.7 |
A vonal menti települési többletigények zajvédelme (Dunaharaszti, Taksony, Kelebia) |
II. A pályaépítéshez közvetlenül nem kötődő, költségvetési forrásból megvalósítandó fejlesztések
Sorszám |
Támogatott fejlesztések |
Beruházó |
1.8 |
||
2.9 |
Dunavarsány településen összekötő utak építése: 51. és 5202. számú utak összekötése különszintű vasúti átvezetéssel Dunavarsány és Délegyháza határán, valamint Dunavarsány északi bekötő út tervezése |
ÉKM |
3.10 |
Kiskunlacháza településen északi elkerülő út tervezése |
ÉKM |
4.11 |
Tompa településen további parkolók tervezése (10 db P+R és 20 db B+R) |
ÉKM |
5.12 |
Soltvadkert megállóhelynél buszforduló tervezése |
ÉKM |
6.13 |
Kelebia településen komplex különszintű átvezetés tervezése |
ÉKM |
7.14 |
||
8. |
Élőhelyrekonstrukció |
MÁV Zrt. |
9. |
Kelebia állomás határrendészeti feladataihoz infrastruktúra kialakítása |
MÁV Zrt. |
10.15 |
Katonai rakodók megvalósítása (Kiskunlacháza és Szabadszállás vasútállomásokon) |
MÁV Zrt. |
III. A pályaépítéshez közvetlenül nem kötődő, költségvetési forrásból megvalósítandó, a BFK Nonprofit Zrt. feladataihoz kapcsolódó budapesti és elővárosi fejlesztések
Sorszám |
Támogatott fejlesztések |
1. |
Soroksár – állomási előtér rendezése, összesen 30 db P+R és 20 db B+R, autóbusz-megálló kialakítása |
2. |
Dunaharaszti – állomási előtér rendezése, összesen 60 db B+R kialakítása |
3. |
Dunaharaszti alsó – állomási előtér rendezése, összesen 30 db P+R és 20 db B+R kialakítása |
4. |
Taksony – állomási előtér rendezése, összesen 30 db P+R és 20 db B+R kialakítása |
5. |
Dunavarsány – állomási előtér rendezése, összesen 50 db P+R és 60 db B+R kialakítása |
6. |
Délegyháza – állomási előtér rendezése, összesen 50 db P+R és 60 db B+R, autóbusz-megálló kialakítása |
7. |
Kiskunlacháza – állomási előtér rendezése |
8. |
Dömsöd – állomási előtér rendezése, összesen 40 db P+R és 20 db B+R kialakítása |
9. |
Kunszentmiklós-Tass – állomási előtér rendezése, összesen 40 db P+R és 20 db B+R kialakítása |
IV.16 A Projekttel összefüggésben felmerülő MÁV Zrt. által elvégzendő feladatok
Sorszám |
Elvégzendő feladatok |
1. |
Az állomási mellékvágányok átépítéséhez használt, felújított, minősített sínek biztosítása |
2. |
Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli kármentesítés (talaj- és talajvízszennyezés megszüntetése) |
3. |
Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli illegális hulladéktelepek felszámolása |
4. |
Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszán mérnök feladatok ellátása |
5. |
Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszával kapcsolatban a kisajátítási eljárás kezdeményezése és kapcsolódó feladatok |
V.17 Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztésétől műszakilag elválasztható MÁV Zrt. által elvégzendő feladatok
Sorszám |
Elvégzendő feladatok |
1. |
A MÁV Zrt. üzemi forgalmi, pályafenntartási, felsővezetéki, távközlési és biztosítóberendezési szakaszépületei és telephelyei felújításának, új épületek létesítésének tervezése és megvalósítása |
2. melléklet az 1213/2022. (IV. 5.) Korm. határozathoz18
A 9. pontot az 1190/2024. (VI. 28.) Korm. határozat 6. pont b) alpontja visszavonta.
A 10. pont az 1190/2024. (VI. 28.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
A 16. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette, újonnan az 1291/2024. (IX. 19.) Korm. határozat 102. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet I. pontjában foglalt táblázat 1. sorát az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 2. pontja visszavonta.
Az 1. melléklet I. pontjában foglalt táblázat 3. sora az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 3. pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet I. pontjában foglalt táblázat 11. sorát az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 6. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet I. pontjában foglalt táblázat 12. sorát az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 6. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 1. sorát az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 2. pontja visszavonta.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 2. sora az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 4. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 3. sora az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 3. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 4. sora az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 3. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 5. sora az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 3. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 6. sora az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 3. és 5. pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 7. sorát az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 2. pontja visszavonta.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 10. sorát az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 7. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet IV. pontját az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 8. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet V. pontját az 1090/2023. (III. 16.) Korm. határozat 8. pontja iktatta be.
A 2. melléklet a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás