• Tartalom

133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelet indokolás

133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelet indokolás

a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelethez

2022.06.06.

Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.

Jelenleg a 2008/96/EK irányelvben foglaltak szerint a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet] határozza meg a hazai közúti közlekedésbiztonsággal kapcsolatos szükséges vizsgálatokat és intézkedéseket. Az irányelvet 2019. október 23-án az Európai Parlament és a Tanács 2019/1936 irányelve módosította, így a tagállamoknak is kötelező a jogrendjükbe építeni a módosított irányelvnek való megfelelést szolgáló rendelkezéseket. A szükséges módosítások nagy száma miatt a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezése mellett új Korm. rendelet megalkotását javasoljuk.

Az Európai Unió célja az volt, hogy a közutakon balesetben meghaltak száma 2010 és 2020 között felére csökkenjen. A 2019/1936 európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított irányelv ennek a szemléletnek a mentén határozta meg az elérendő célokat és a hozzá használható eszközöket.

Ahhoz, hogy emberéleteket mentsünk, illetve a balesetek súlyosságát csökkentsük, beavatkozásokra van szükség. Ennek érdekében a rendelet négy közúti biztonsági vizsgálat elvégzését és feltételeit szabályozza:
a)    Közúti Biztonsági Hatásvizsgálat (KBHV),
b)    Közúti Biztonsági Audit (KBA),
c)    Hálózati Szintű Közlekedésbiztonsági Felmérés (HSKF),
d)    Közúti Biztonsági Felülvizsgálat (KBF).

A vizsgálatok közül egyesek a tervezés során, mások már a kész infrastruktúrán tesznek javaslatokat a közlekedésbiztonság javítására. Ezeket a vizsgálatokat közúti biztonsági auditorok végezhetik, akiknek a képzését és továbbképzését szintén szabályozza a rendelet.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére