1409/2022. (VIII. 18.) Korm. határozat
1409/2022. (VIII. 18.) Korm. határozat
az ENSZ Közgyűlésének 77. ülésszakán való magyar részvételről
A Kormány
1. jóváhagyja – az 1. melléklet szerint – az ENSZ Közgyűlésének 77. ülésszakán részt vevő magyar küldöttség tevékenységének irányelveit;
2. felhívja a külgazdasági és külügyminisztert, hogy az ENSZ Közgyűlésének 77. ülésszakán részt vevő magyar küldöttség vezetőjének és tagjainak megbízásáról előterjesztést tegyen Magyarország köztársasági elnökének.
Felelős: külgazdasági és külügyminiszter
Határidő: azonnal
1. melléklet az 1409/2022. (VIII. 18.) Korm. határozathoz
Az ENSZ Közgyűlésének 77. ülésszakán részt vevő magyar küldöttség feladata, hogy a Kormány céljaival összhangban, a magyar nemzeti érdekeket érvényesítve tevékenykedjen.
1. A küldöttség az ENSZ szerepével kapcsolatban
a) képviselje hazánk álláspontját, miszerint Magyarország elítéli az orosz katonai agressziót, és határozottan kiáll Ukrajna szuverenitása és területi integritása mellett, valamint hogy Magyarország számára a szomszédos országban folyó háború nagy biztonsági kockázatot jelent, ezért érdekeltek vagyunk ennek a konfliktusnak a békés lezárásában, és egyértelmű érdekünk, hogy a béke mielőbb visszatérjen térségünkbe;
b) képviselje hazánk álláspontját, mely szerint a multilaterális rendszer jelenlegi formája reformokra szorul, és hazánk ennek érdekében kész a konstruktív együttműködésre;
c) képviselje hazánk álláspontját, miszerint a COVID–19-világjárvány vonatkozásában megvalósított multilaterális együttműködés kapcsán szükséges felmérnünk a tanulságokat, annak érdekében, hogy a jövőben a nemzetközi közösség sikeresen fel tudjon lépni a globális kihívásokkal szemben.
2. A küldöttség a béke és biztonság területén
a) támogassa az ENSZ vezető nemzetközi szerepét, valamint összehangolt, hatékony globális fellépését a nemzetközi terrorizmus elleni küzdelemben, továbbá az ENSZ Terrorizmus Ellenes Hivatalának az erre irányuló multilaterális erőfeszítések kifejtésében betöltött szerepének erősítését, az ENSZ Globális Terrorizmus Ellenes Stratégiájának 6. felülvizsgálatáról elfogadott közgyűlési határozat, az ENSZ keretében elfogadott 19 terrorizmus ellenes nemzetközi dokumentum, valamint az ENSZ Biztonsági Tanácsa (a továbbiakban: BT) által a nemzetközi terrorizmus elleni küzdelem terén elfogadott határozatai alapján;
b) támogassa a világ számos térségében hitük miatt üldözött és diszkriminált közösségek – kiemelten az üldözött keresztények – megsegítésére irányuló kezdeményezéseket, mutassa be a Hungary Helps Programot;
c) fordítson kiemelt figyelmet a migrációra vonatkozó magyar kormányzati álláspont érvényesítésére az ENSZ keretein belül, beleértve a közös uniós álláspont egyeztetését, különös tekintettel a magyar szavazati magatartást meghatározó kormányhatározatokra, és képviselje a tagállamok határvédelemmel és a területükön való tartózkodás szabályainak meghatározásával kapcsolatosan meglevő nemzeti szabályozási hatáskörét, és utaljon a migráció jelentette közvetlen biztonsági kockázatokra;
d) képviselje határozottan Magyarország álláspontját, miszerint az ENSZ tartózkodjon az új közgyűlési határozatokban, illetve hivatalos állásfoglalásokban a Globális Migrációs Kompaktra, valamint a Globális Menekültügyi Kompaktra történő hivatkozások bármilyen, akár rejtett formában való megjelenítésétől, tekintve, hogy értelmezésünk szerint ezek célja a két dokumentum kötelező és általános érvényű elismertetése, annak ellenére, hogy azokat hazánk mellett több más tagállam sem fogadta el, és azok végrehajtásában semmilyen módon nem kívánunk részt venni;
e) támogassa, hogy a közel-keleti békefolyamattal (MEPP) kapcsolatos tárgyalások és szövegezések során a kiegyensúlyozottság érvényesüljön Izrael állam egyoldalú felelősségre vonása helyett;
f) támogassa az ENSZ leszerelési mechanizmusának megfelelő működését célzó törekvéseket, ezen belül az ENSZ BT 1540 (2004). sz. határozatának végrehajtását és átfogó felülvizsgálatát, a genfi Leszerelési Értekezlet érdemi munkájának újraindítását, az Atomsorompó Szerződés (NPT) végrehajtásának erősítését, az Átfogó Atomcsend Szerződés (CTBT) mielőbbi hatálybalépését, a fegyvercélú nukleáris hasadóanyagok termelésének tilalmáról szóló nemzetközi szerződés (FMCT) létrehozatalára irányuló tárgyalások mielőbbi megkezdését, a Biológiai és Toxinfegyver Tilalmi Egyezmény (BTWC) egyetemessé tétele érdekében végzett erőfeszítéseket és alkalmazásának megerősítését, a Fegyverkereskedelmi Szerződés (ATT) egyetemessé tételét, teljes körű végrehajtását és részes államainak konferenciáin elért eredmények továbbfejlesztését, illetve a kézi- és könnyűfegyverek (SALW) tiltott kereskedelme elleni küzdelmet;
g) a kiberdiplomáciai erőfeszítések keretében kísérje figyelemmel és támogassa a kibertér biztonságának erősítése érdekében tett konszenzusépítési erőfeszítéseket; az A/RES/75/240 sz. közgyűlési határozattal 2021–2025-ös évekre létrehozott nyílt végű munkacsoportban (Cyber OEWG) való konstruktív magyar szerepvállalás előmozdítását. Ezen felül támogassa az Európa Tanács Budapesten, 2001. november 23-án kelt Számítástechnikai Bűnözésről szóló Egyezményének (Budapest Egyezmény) végrehajtását, valamint hívja fel a figyelmet az Egyezményhez történő csatlakozás lehetőségére. Ugyanakkor, a tárgyalások dinamikájától, irányától függően, valamint a közös uniós álláspont figyelembevételével kövesse nyomon a 2019. december 27-én elfogadott 74/247 sz. közgyűlési határozat alapján létrehozott ad hoc Bizottság (AHC) tevékenységét, és szükség szerint fordítson figyelmet a kiberbűnözés elleni új, univerzális egyezmény elfogadását célzó tárgyalásokban való konstruktív magyar szerepvállalás előmozdítására.
3. A küldöttség a Fenntartható Fejlődési Keretrendszerrel (Agenda 2030 vagy Keretrendszer) kapcsolatban
a) mind nemzeti szinten, mint pedig a fejlődő világ vonatkozásában járuljon hozzá a 2015-ben kialakított globális fenntartható fejlődési keretrendszer megvalósításához, amelynek részeként mutassa be a hazánk által megtett intézkedéseket;
b) továbbra is fordítson kiemelt figyelmet a vízzel és szanitációval kapcsolatos célok és alcélok végrehajtására irányuló nemzetközi folyamatokra, segítse elő a célkitűzések megvalósításához szükséges intézményrendszeri reformok meghozatalát, ennek megfelelően szükség esetén támogassa az ENSZ vízügyi jelentéstevő pozíció létrehozását, és erősítse meg Magyarország elkötelezettségét egy, a vízügyi kérdések szakpolitikai irányítását globális szintre emelő kormányközi platform távlati megteremtésével kapcsolatban;
c) ismertesse hazánk aktív vízdiplomáciai és környezeti fenntarthatóságra irányuló tevékenységét, különös tekintettel a 2013. évi, a 2016. évi és a 2019. évi Budapesti Víz Világtalálkozókon, valamint a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozón elért eredményekre, valamint az elkövetkező 2023. évi ENSZ Vízügyi konferenciára való felkészülés, illetve magyar aktivitás kiemelt kezelésére;
d) képviselje azt az álláspontot, hogy Magyarország energiaellátási diverzifikációjában fontos szerepe van az atomenergiának, amely egyúttal hozzájárul az ENSZ által megfogalmazott, az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozó célok megvalósításához;
e) hangsúlyozza a körforgásos gazdasági átmenet fontosságát a fenntarthatósági célkitűzések megvalósításában, kiemelve Magyarország ez irányú cselekvéseit és törekvéseit, különös tekintettel az egyes egyszer használatos műanyagtermékek betiltására, az üveg- és műanyag palackok, valamint a fém dobozok visszaváltási rendszerének kialakítására.
4. A küldöttség az emberi jogok területén
a) lépjen fel Magyarország nemzetközi emberi jogi szerződéses kötelezettségeivel összhangban a Magyarország számára kiemelten fontos területeken, úgymint az emberi jogok és alapvető szabadságjogok tiszteletben tartása, az egészséges, tiszta és fenntartható környezethez való jog, a vallásuk vagy hitük miatt üldözött és diszkriminált közösségek, a nemzeti, etnikai, vallási és nyelvi kisebbségek és őshonos népek, illetve a fogyatékossággal élő személyek jogainak védelme, a nők és gyermekek jogainak előmozdítása és a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelem, különös tekintettel a többszörösen hátrányos helyzetű személyekre, továbbá hangsúlyozza a család fontos társadalomépítő szerepét és a hagyományos családmodell megerősítésének szükségességét a családok szükségleteihez hangolt szakpolitikák által;
b) járuljon hozzá a vallásszabadság védelmét és előmozdítását célzó törekvésekhez, a konfliktusok által sújtott vallási kisebbségek, különösen az üldözött keresztények támogatásához, mutassa be a Hungary Helps Programot;
c) képviselje határozottan azt az álláspontot, mely szerint az ENSZ Emberi Jogi Tanács reformjára van szükség, mivel a testületnek az elfogult, szakmai szempontból megalapozatlan határozatok és kezdeményezések túlbonyolított szövegezése és átpolitizálása helyett a konszenzusépítést és a párbeszédet kellene elősegítenie;
d) kövesse figyelemmel, és támogassa a szabad, nyitott és biztonságos internet létrehozására irányuló törekvéseket, köztük az ENSZ főtitkára által javasolt új Global Digital Compact kidolgozását; az új technológiák (pl. mesterséges intelligencia) emberi jogi aspektusait is érintő nemzetközi egyeztetéseket, különös tekintettel a szabályozási törekvésekre és az ezekkel kapcsolatos koordinációra és együttműködésre a releváns nemzetközi szervezetek között (pl. UNESCO, Európa Tanács, OECD, EU);
e) törekedjen az újonnan kinevezett ENSZ technológiai megbízott (UN Tech Envoy) munkájának támogatására.
5. A küldöttség az ENSZ reformjával és működésével kapcsolatban
a) kísérje figyelemmel az ENSZ BT kibővítésére és munkamódszereinek átalakítására vonatkozó javaslatok alakulását, a kormányközi tárgyalások folyamatát és eredményeit, folytassa a BT munkamódszereinek javítására és működésének átláthatóbbá tételére irányuló együttműködésben való aktív részvételt;
b) képviselje, hogy a megújuló BT-nek meg kell felelnie a XXI. század új geopolitikai és gazdasági realitásainak, így taglétszámának és összetételének tükröznie kell a nemzetközi politikai és gazdasági erőviszonyokban bekövetkezett változásokat, egyszersmind tekintettel kell lennie a hatékonyság követelményére is, amelyekre tekintettel indokolt egy további nem állandó tagsági hely megadása a kelet-európai regionális csoport számára, mely növelné Magyarország BT-be való bekerülésének esélyeit;
c) erősítse meg, hogy Magyarország támogatja az ENSZ főtitkár elképzeléseit a világszervezet irányításának reformját illetően, valamint a Közgyűlés szerepének megújítása és az ENSZ fejlesztési és környezetvédelmi rendszerének reformja tekintetében Magyarország továbbra is hozzá kíván járulni a folyamat előmozdításához.
6. A küldöttség Magyarország jelöléseivel kapcsolatban
a) használja fel az ENSZ Közgyűlés fórumait, valamint a Közgyűlés margóján létrejövő két- és többoldalú magas szintű találkozókat Magyarország ENSZ-család szervezeteibe benyújtott jelölései támogatottságának felmérésére és növelésére, az egyes nemzetközi szervezetek vezetői posztjaira benyújtott magyar jelölések sikerének előmozdítására;
b) fordítson megkülönböztetett figyelmet hazánk nemzetközi jelöléseire, és mérje fel további pályázatok benyújtásának lehetőségét, így is erősítve Magyarország ENSZ-rendszeren belüli szerepvállalását a jövőben.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
