• Tartalom

1505/2022. (X. 20.) Korm. határozat

1505/2022. (X. 20.) Korm. határozat

az Európai Unió döntéshozatali tevékenységében való kormányzati részvétel összehangolásáról és az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottságról

2024.09.01.

I. A kormányzati részvétel általános szabályai

1.1 Az Európai Unió döntéshozatali tevékenységében való részvétel és az ehhez kapcsolódó koordinációs eljárásrend tekintetében – figyelemmel a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 183/C. §-ára, valamint a Kormány ügyrendjéről szóló 1352/2022. (VII. 21.) Korm. határozat 92. pontjára – e határozatot kell alkalmazni.

2.2 A tárgyalási álláspont kialakítása, az európai uniós tagságból fakadó feladatok koordinációja és nyomon követése, illetve az ezekkel kapcsolatos döntések előkészítése és végrehajtása az alábbi fórumokon történik:

a) az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság szakértői csoportjai (a továbbiakban: szakértői csoport),

b) az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: EKTB),

c) a Közigazgatási Államtitkári Értekezlet,

d)3 az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter, a közös kül- és biztonságpolitikát, valamint a közös biztonság- és védelempolitikát érintő kérdésekben a külpolitikáért felelős miniszter szükség szerint együttműködésben az érintett miniszterekkel és a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójával,

e) a Stratégiai Kabinet,

f) a Kormány ülése.

3. Magyarország Európai Unió melletti Állandó Képviselete (a továbbiakban: Állandó Képviselet) a tárgyalási álláspont kialakításában és képviseletében a rá vonatkozó szabályok szerint az e határozatban foglaltakra figyelemmel vesz részt.

II. Az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság

4. Az EKTB általános feladata az európai uniós ügyek kormányzati koordinációja, valamint az európai uniós tagságból fakadó feladatok előkészítésének és végrehajtásának koordinálása és ellenőrzése, továbbá a képviselendő tárgyalási álláspontok előkészítése és összehangolása.

5. Az EKTB feladatai különösen:

a) az Európai Unió intézményei által előterjesztett új uniós jogi aktusokra, illetve magyar szempontból kiemelt egyéb kezdeményezésekre vonatkozó induló tárgyalási álláspont (a továbbiakban: induló mandátum) meghatározása,

b) az új uniós jogi aktusok tervezeteinek vizsgálata azok jogalapja, továbbá a hatáskör-átruházás, a szubszidiaritás és az arányosság elveinek érvényesülése tekintetében,

c) az Európai Unió Tanácsa (a továbbiakban: Tanács) munkacsoportjainak napirendjén szereplő uniós kezdeményezésekkel kapcsolatos tárgyalásiálláspont-javaslatok meghatározása,

d) az egyéb tanácsi döntés-előkészítő bizottságok (mint egyes, az alapszerződések által létrehozott, illetve közvetlenül a miniszteri tanácsokat előkészítő bizottságok, valamint a kormányzat részéről állandó delegált taggal működő bizottságok), valamint a Tanács működéséhez nem kapcsolódó bizottságok (mint az uniós jogi aktusok végrehajtási szabályainak elfogadására létrehozott, a tagállamok részvételével működő bizottságok, valamint egyéb kormányzati részvétellel működő bizottságok) üléseinek napirendjén szereplő uniós kezdeményezésekkel kapcsolatos tárgyalásiálláspont-javaslatok meghatározása,

e)4 az Állandó Képviselők Bizottsága (a továbbiakban: COREPER II) és a Helyettes Állandó Képviselők Bizottsága (COREPER I) üléseinek napirendjén szereplő uniós kezdeményezésekkel kapcsolatos tárgyalásiálláspont-javaslatok meghatározása,

f) a Tanács üléseinek napirendi pontjaival kapcsolatos tárgyalásiálláspont-javaslatok meghatározása,

g) az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ogytv.) szerint az Országgyűlés által folytatott egyeztetési eljárásban benyújtandó álláspontjavaslatok meghatározása,

h) a tagállami kötelezettségekkel összefüggő feladatok végrehajtásának ellenőrzése, a tagállami kötelezettségek végrehajtásával összefüggő uniós eljárásokban képviselendő álláspontjavaslatok meghatározása,

i)5 a Tanács 2024. második félévi magyar elnökségének előkészítésével és lebonyolításával kapcsolatban felmerülő kérdések megvitatása,

j) az uniós intézmények által nyilvános konzultációra bocsátott kezdeményezésekkel kapcsolatos kormányzati álláspont összehangolása és meghatározása,

k)6 közreműködés a Közigazgatási Államtitkári Értekezlet és a Stratégiai Kabinet európai uniós tematikájú üléseinek előkészítésében,

l)7 az európai uniós politikával kapcsolatos, az uniós tagságból fakadó feladatokkal összefüggő kormány-előterjesztések, jelentések és tájékoztató anyagok tervezeteinek megtárgyalása,

m) az európai uniós döntéshozatali eljárások tekintetében felmerülő magyar érdekek beazonosítása, folyamatos figyelemmel kísérése és javaslattétel azok hatékony képviseletére,

n) az első helyi felelősség megállapítása abban az esetben, ha az adott ügy több miniszter hatáskörébe is tartozik, illetve ha a szakértői csoportban megjelenő feladat nem a szakértői csoport vezetéséért felelős központi államigazgatási szerv felelősségi körébe tartozik, és e tekintetben nem sikerült előzetesen megállapodni,

o) a hazai kormányzati kommunikáció szempontjából kiemelt uniós ügyek és azok felelőseinek meghatározása,

p) döntés szakértői csoport, illetve szakértői alcsoport létrehozásáról, megszüntetéséről vagy összevonásáról.

6. Az EKTB működésének részletes szabályait az EKTB ügyrendje határozza meg, amelyet az EKTB fogad el.

7.8 Az uniós döntéshozatali eljárásokban a magyar érdekek szempontjából kiemelkedő jelentőségű vagy a Kormány általános európai uniós politikája szempontjából meghatározó fontosságú kérdésekben, valamint az EKTB vitás kérdéseiben az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter és az érintett miniszter együttes előterjesztésére a Kormány ügyrendje szerinti, a kérdésben hatáskörrel rendelkező döntéshozó fórum dönt. A közös kül- és biztonságpolitikát, valamint a közös biztonság- és védelempolitikát érintő kérdésekben az előterjesztő a külpolitikáért felelős miniszter, szükség szerint együttműködésben más érintett miniszterrel, kiemelten a honvédelemért felelős miniszterrel, illetve a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójával.

8.9 Az EKTB elnöke az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter, helyettese az általa vezetett minisztérium Európa-politikáért felelős helyettes államtitkára (európai igazgató). Az európai igazgató az EKTB titkára.

9.10 Az EKTB tagjai a minisztériumok – szervezeti és működési szabályzataik szerinti – európai uniós kérdésekben feladat- és hatáskörrel rendelkező helyettes államtitkárai, valamint a tárca nélküli miniszterek által kijelölt helyettes államtitkárok. Ha valamely minisztériumban helyettes államtitkár nem, vagy több helyettes államtitkár rendelkezik európai uniós kérdésekben feladat- és hatáskörrel, a minisztérium EKTB-tagját – a szervezeti és működési szabályzat erre vonatkozó rendelkezése hiányában – a miniszter jelöli ki.

10.11 Elsődleges feladat- és hatáskörébe tartozó területet érintő ügyekben az EKTB egyeztetési és döntési eljárásában való részvételre az EKTB elnöke felkérheti az adott tárgykör szerinti felelős szakértői csoportban tagsággal rendelkező központi államigazgatási szerv vezetőjét vagy vezető beosztású tisztviselőjét, valamint a Magyar Nemzeti Bank képviselőjét. A részvételre az EKTB elnöke más személyt is felkérhet. Az EKTB egyeztetési és döntési eljárásának állandó résztvevője a miniszterelnök európai uniós ügyekért felelős főtanácsadója, a kormányzati kommunikációért felelős miniszter által delegált személy, az Állandó Képviselet vezetője (a továbbiakban: Állandó Képviselő), illetve az Állandó Képviselet vezetőjének helyettese (a továbbiakban: Helyettes Állandó Képviselő).

11. Az EKTB tagja képviseli a minisztert, illetve a központi államigazgatási szerv vezetőjét az EKTB-ben, gondoskodik az EKTB munkájában a központi államigazgatási szerv európai uniós tagságból fakadó feladatainak egységes képviseletéről, összehangolja és felügyeli a miniszter, illetve a központi államigazgatási szerv vezetője első helyi felelősségével működő szakértői csoportok munkáját.

12. Az EKTB a döntését főszabály szerint szóbeli eljárás (az EKTB ülése), szükség esetén pedig írásbeli eljárás keretében hozza meg. A szóbeli eljárás és az írásbeli eljárás részletes szabályait az EKTB ügyrendje határozza meg.

13.12

14.13

15. Az EKTB ülését az EKTB elnöke hívja össze. Ülés összehívását indokolt esetben az EKTB bármely tagja kezdeményezheti az EKTB elnökénél.

16. Az EKTB ülésének napirendjét az EKTB tagjai javaslatainak figyelembevételével az EKTB elnöke határozza meg, igazodva az uniós döntéshozatali eljárások rendjéhez, valamint az Európai Tanács, a Tanács, a COREPER, az egyéb tanácsi döntés-előkészítő bizottságok, illetve az egyéb bizottságok és munkacsoportok munkatervéhez, illetve az aktuális európai uniós kérdésekhez.

17.14 Az EKTB ülésére tanácskozási joggal szükség szerint meghívást kap a szakértői munkacsoport működtetéséért felelős egyéb központi államigazgatási szerv vezető beosztású kormánytisztviselője (az EKTB tagjai és meghívottjai a továbbiakban együtt: EKTB képviselő). Az EKTB képviselőket eseti jelleggel más politikai felsővezető vagy szakmai felsővezető helyettesítheti.

18.15 Az EKTB ülését az elnök vagy az EKTB elnök helyettese vezeti. Az EKTB elnök és az EKTB elnök helyettesének egyidejű távolléte vagy akadályoztatása esetén az EKTB ülését az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium más politikai felsővezetője, szakmai felsővezetője vagy felhatalmazással rendelkező vezető beosztású kormánytisztviselője vezetheti.

19. Az EKTB működésével kapcsolatos adminisztratív és előkészítő feladatokat az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztériumban működő EKTB Titkárság látja el.

20. Az EKTB üléseiről emlékeztető készül.

III. A szakértői csoport

21. A Kormány európai uniós politikájának végrehajtása, az európai uniós tagságból fakadó feladatok előkészítése és az uniós döntéshozatali eljárások során képviselendő tárgyalási álláspontok kialakítása, az uniós politikák alakulásának nyomon követése és a szükséges kormányzati intézkedések koordinálása érdekében szakértői csoportok működnek.

22.16 A szakértői csoport vezetője a feladat- és hatáskör szerinti első helyen felelős miniszter vagy központi államigazgatási szerv vezetője által kijelölt politikai felsővezető, szakmai felsővezető vagy felhatalmazással bíró vezető beosztású kormánytisztviselő. Ha a szakértői csoport több miniszter feladat- és hatáskörét érinti, és vezetését illetően vita alakul ki, a szakértői csoportot vezető személyt kijelölő miniszterre az EKTB tesz javaslatot.

23. A szakértői csoport tagjai a feladat- és hatáskör szerint érintett központi államigazgatási szervek kijelölt tisztségviselői, továbbá minden esetben az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter és az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztérium kijelölt kormánytisztviselője és az Állandó Képviselet kijelölt diplomatája. A szakértői csoport vezetője engedélyezheti más központi államigazgatási vagy rendvédelmi szerv képviselőinek részvételét is a szakértői csoport munkájában.

24. A szakértői csoport vezetőjének feladata:

a) a szakértői csoport munkájának irányítása és összehangolása,

b) a tárgyalási álláspontra vonatkozó javaslat előkészítése és egyeztetése,

c) gondoskodás a tárgyalási álláspont képviseletéről, különös tekintettel a tanácsi munkacsoportban részt vevő szakértő kijelölésére, a tárgykör szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező EKTB-tag egyetértésével,

d) az 5. pont d) alpontjával összhangban – amennyiben szakértőicsoport-szinten biztosítható – az egyéb tanácsi döntés-előkészítő bizottságok ülésein részt vevő szakértőicsoport-tag kijelölése.

25. A szakértői csoport köteles a feladatkörét érintő hazai és uniós jogalkotási menetrendet – különös tekintettel a Kormány törvényalkotási programjára, munkatervére, valamint az Európai Bizottság és a Tanács soros elnöksége munkaprogramjára – nyomon követni és azok összehangolása érdekében a miniszternél, illetve a központi államigazgatási szerv vezetőjénél a szükséges intézkedéseket megtenni, illetve kezdeményezni.

26. A szakértői csoport az uniós döntéshozatal során napirenden szereplő kérdések megvitatása céljából ülést tart vagy írásbeli egyeztetést folytat. A szakértői csoport ülését a szakértői csoport vezetője hívja össze vagy kezdeményezi az írásos egyeztetést. Ezt a szakértői csoport bármely tagja kezdeményezheti.

27. A szakértői csoportok és szakértői alcsoportok létrehozásáról, megszüntetéséről és összevonásáról a tárgykör szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszter vagy az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter kezdeményezésére az EKTB dönt.

28. A szakértői csoportok felsorolását és vezetésük felelősségi rendjét, valamint a működésükre vonatkozó részletes szabályokat az EKTB ügyrendje határozza meg.

IV. A tárgyalási álláspont kialakítása

29. A szakértői csoport minden, a feladatkörébe tartozó, az uniós döntéshozatali eljárásban napirenden szereplő kérdéssel kapcsolatban írásbeli tárgyalási álláspontot készít. A tárgyalási álláspontokat minden esetben egyeztetni kell a szakértői csoport tagjaival és – amennyiben ez indokolt – más érintett szakértői csoporttal.

30. A 29. pont végrehajtása keretében tárgyalási álláspontot kell készíteni az alábbi uniós fórumok napirendjén szereplő napirendi pontokhoz:

a) a tanácsi munkacsoporti ülések, kivéve a magyar érdekek szempontjából döntést vagy állásfoglalást nem igénylő tájékoztató pontok,

b) az egyéb tanácsi döntés-előkészítő bizottságok, valamint a Tanács működéséhez nem kapcsolódó bizottságok ülései,

c) a COREPER-ülések,

d) a Tanács formális ülései, valamint – a magyar érdekek szempontjából döntést igénylő napirendi pontok esetén – az informális miniszteri találkozók, ideértve a videokonferencia útján megtartott tanácskozásokat is.

31. A 29. pont végrehajtása keretében álláspontjavaslatot kell készíteni az Országgyűlés részére az Ogytv. szerinti egyeztetési eljárás keretében.

32. A Tanács különböző formációi előkészítésének felelősségi rendjét az 1. melléklet tartalmazza.

33. A szakértői csoport feladata, hogy – a tárgykör szerint felelős EKTB-tag jóváhagyásával – az Európai Unió intézményei által bemutatott új uniós kezdeményezésre vonatkozóan a tanácsi munkacsoportban való érdemi tárgyalás megkezdése előtt beterjessze az induló mandátum tervezetét az EKTB elé. Az induló mandátum tervezete készítésének kötelezettsége a Tanács működéséhez nem kapcsolódó bizottságoknak beterjesztett kezdeményezésekre is vonatkozik. Az induló mandátum tervezetének EKTB általi elfogadásáig a magyar álláspont képviseletét ellátó személy csak vizsgálati fenntartás bejelentésére és értelmező kérdések felvetésére jogosult. Az induló mandátum tartalmára a 36. pontot megfelelően alkalmazni kell.

34. A feladat- és hatáskörrel rendelkező szakértői csoport az induló mandátum összeállítása előtt szükség szerint, illetve a magyarországi gazdasági szereplők érdekeinek érintettsége esetén lefolytatja az érintett társadalmi-gazdasági érdekképviseletekkel való előzetes konzultációt, amelynek eredményeit az induló mandátum rögzíti.

35. Az uniós döntéshozatalban képviselendő tárgyalási álláspontot a szakértői csoport vezetője egyeztetés céljából, határidő megjelölésével megküldi a szakértői csoport tagjainak. A határidőt úgy kell megállapítani, hogy az észrevételezésre megfelelő idő álljon rendelkezésre.

36.17 A tárgyalási álláspont részletes tartalmi és formai követelményeit az EKTB ügyrendje határozza meg, azzal, hogy a tárgyalási álláspontnak tartalmaznia kell

a) az uniós kezdeményezés rövid ismertetését és a tárgyalások tervezett menetének összefoglalását, beleértve annak a Tanács soros elnöksége általi tervezését,

b) az uniós kezdeményezéssel kapcsolatos magyar érdekeket vagy annak hiányát, illetve – különösen az utóbbi esetben – az esetleges kereszttámogatások lehetőségét,

c) az ismert és a magyar érdekek érvényesítése szempontjából irányadónak tekinthető tagállami álláspontokat,

d) az uniós kezdeményezés kapcsolódását a magyar szakpolitikákhoz, valamint a tervezetből következő hazai jogalkotási, intézményfejlesztési feladatok rövid bemutatását,

e) az uniós kezdeményezés elfogadása esetén várható gazdasági, költségvetési és társadalmi hatást és – ha az a tervezet tartalmát tekintve lényeges – a környezeti, egészségügyi és egyéb hatást bemutató hatástanulmányt,

f) az adott ülés célját és a fentiek alapján a tárgyalások során érvényesíteni kívánt célokat és érdekeket,

g) a kezdeményezésre, illetve – szükség szerint – annak egyes rendelkezéseire vonatkozó álláspontot és fentiekre figyelemmel annak rövid indokolását.

37. Legkésőbb az uniós kezdeményezés COREPER általi tárgyalására készített tárgyalási álláspontban – amennyiben a COREPER az uniós kezdeményezés elfogadás céljával tárgyalja – ki kell térni az uniós kezdeményezés magyar nyelvű szövegének elfogadhatóságára, és szükség szerint csatolni kell a magyar nyelvű változatra vonatkozó addig el nem fogadott módosítási javaslatokat.

38. A szakértői csoport vezetője gondoskodik arról, hogy az uniós kezdeményezés szövegét a tanácsi munkacsoportban folytatott egyeztetések során a szakértői csoport véleményezze.

39. A tárgykör szerint felelős EKTB-tag az EKTB ügyrendjében meghatározott módon gondoskodik az új uniós jogi aktusok tervezeteinek vizsgálatáról azok jogalapja, továbbá a hatáskör-átruházás, a szubszidiaritás és az arányosság elveinek érvényesülése tekintetében, legkésőbb a tervezet magyar nyelvű változatának megjelenését követő egy héten belül.

40.18 Az egyéb tanácsi döntés-előkészítő bizottságok ülésén képviselendő tárgyalási álláspont kialakítása érdekében a szakértői csoport egyeztetést folytat. Az egyéb tanácsi döntés-előkészítő bizottságok ülésén képviselendő tárgyalásiálláspont-javaslatot a szakértői csoportra irányadó egyeztetési rendnek megfelelően az adott bizottság munkájában a miniszterek által kijelölt szakmai felsővezetők vagy szakmai vezetők bevonásával, az e határozatban foglaltak szerint kell előkészíteni. A tárgyalásiálláspont-javaslatot az EKTB elnökének minden esetben meg kell küldeni egyeztetésre. A feladat- és hatáskörrel rendelkező minisztérium EKTB tagja a tárgyalási álláspont-javaslatról, illetve annak képviseletéről az EKTB-t tájékoztatni köteles.

41.19 A közös kül- és biztonságpolitikai, valamint a közös biztonság- és védelempolitikai kérdésekben a tárgyalási álláspontot – a Kormány fenntartott hatáskörének sérelme nélkül – a külpolitikáért felelős miniszter az érintett miniszterekkel és érintettsége esetén a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójával egyeztetve javasolja, és gondoskodik annak képviseletéről. A külpolitikáért felelős miniszter képviselője – szükség esetén az érintett minisztériumokkal és érintettsége esetén a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójával egyeztetve – az EKTB-t előzetesen tájékoztatja a tárgyalásiálláspont-javaslatról, amennyiben azt a vonatkozó titoktartási szabályok lehetővé teszik.

42.20 Az EKTB elnöke vagy az Állandó Képviselő – különösen indokolt esetben – a feladat- és hatáskör szerint érintett miniszter egyidejű tájékoztatása és soron kívüli egyeztetés kezdeményezése mellett a tárgyalási álláspont végrehajtását (képviseletét) felfüggesztheti.

V. A tárgyalási álláspont képviselete

43. Az Európai Unió intézményeitől érkező dokumentumokat az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium közvetlenül küldi meg az érintett központi államigazgatási szervnek. Amennyiben az Európai Unió intézményei a dokumentumokat az Állandó Képviseletnek küldik meg, az Állandó Képviselet

a) a szakmai irányítás gyakorlásához szükséges minősített és nem minősített iratokat az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztériumnak,

b) az egyes miniszterek első helyi feladat- és hatáskörébe tartozó területek esetében a minősített és nem minősített iratokat a feladat- és hatáskör szerinti minisztert képviselő EKTB-tagnak és másolatban az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztériumnak

továbbítja.

44.21 Amennyiben az Európai Unió intézményeitől az uniós tagsággal, különösen az uniós tagságból fakadó kötelezettségekkel összefüggő bármilyen dokumentum vagy megkeresés érkezik közvetlenül valamelyik központi államigazgatási szervhez, azt adott központi államigazgatási szerv továbbítja az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium részére. Az Európai Unió intézményei részére főszabályként valamennyi dokumentum, válasz vagy megkeresés megküldése az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium Európa-politikáért Felelős Helyettes Államtitkárságán keresztül történik. A közös kül- és biztonságpolitikát, valamint a közös biztonság- és védelempolitikát érintő dokumentumokat a megfelelő szakértői egyeztetést követően a külpolitikáért felelős miniszter – érintettsége esetén a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójával egyeztetve – továbbítja a megkereső uniós intézmény felé, az Állandó Képviselet és az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter egyidejű tájékoztatása mellett.

45. A Tanács ülésén a Kormányt az elfogadott tárgyalási álláspontban foglaltaknak megfelelően az 1. mellékletben meghatározott felelősségi rend szerint felelős miniszter, illetve távolléte vagy akadályoztatása esetén a miniszter által kijelölt államtitkár képviseli.

46. A Tanács ülésén a Kormányt a tárgykör szerint felelős miniszter vagy a kijelölt államtitkár távolléte vagy akadályoztatása esetén az Állandó Képviselő vagy a Helyettes Állandó Képviselő képviseli.

47. A COREPER ülésén a Kormányt az elfogadott tárgyalási álláspontban foglaltaknak megfelelően az Állandó Képviselő vagy a Helyettes Állandó Képviselő képviseli. Az Állandó Képviselőt, valamint a Helyettes Állandó Képviselőt akadályoztatása esetén az általuk az Állandó Képviselet diplomatái közül kijelölt diplomata helyettesíti. A Politikai és Biztonsági Bizottság (PSC) ülésén a Kormányt a PSC-nagykövet vagy helyettese képviseli.

48. Egyéb döntés-előkészítő bizottságban a feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszter által kijelölt kormánytisztviselő, a tanácsi munkacsoportban és az egyéb bizottságban a szakértői csoport vezetője által a tárgykör szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező EKTB-tag egyetértésével kijelölt szakértő vagy az Állandó Képviselet feladat- és hatáskörrel rendelkező szakdiplomatája vesz részt és képviseli a tárgyalási álláspontot.

49. A Tanács működéséhez nem kapcsolódó bizottságok ülésein az uniós jogi aktus végrehajtásáért első helyen felelős központi államigazgatási szerv kijelölt szakértői csoport tagja, illetve az Állandó Képviselet diplomatája vesz részt. Ettől csak kivételesen és indokolt esetben, az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium egyidejű tájékoztatása mellett lehet eltérni.

50. A Kormány képviselője az egyeztetett és jóváhagyott tárgyalási álláspont képviseletére, valamint a Kormány nevében nyilatkozat megtételére jogosult. A jóváhagyott kormányzati állásponttól eltérni

a) tanácsi munkacsoportban vagy más, e határozat hatálya alá tartozó bizottságban nem lehet, amennyiben ennek szükségessége felmerül, úgy vizsgálati fenntartást kell bejelenteni,

b) a COREPER ülésén az érdemi rész tekintetében az érintett EKTB-taggal és az EKTB elnökével való egyeztetés mellett lehet,

c) a Tanács ülésén az EKTB elnökével, illetve – amennyiben kiemelt kérdésről van szó – az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszterrel való egyeztetést követően lehet.

51. Amennyiben a kormányzati álláspontot érdemben befolyásoló körülmény merült fel a döntés-előkészítő bizottság, a munkacsoport, az egyéb bizottság, a COREPER vagy a Tanács ülésén, az EKTB-tag arról köteles az EKTB-t tájékoztatni, és szükség szerint annak döntését kezdeményezni.

52. A tanácsi munkacsoportban részt vevő tisztviselő a tanácsi munkacsoport ülését követő második munkanap végéig írásos jelentést készít, amelyet tájékoztatásul megküld a szakértői csoport vezetőjének és tagjainak, a feladat- és hatáskörrel rendelkező EKTB-tagnak és az EKTB Titkárságnak. Amennyiben ez nem lehetséges, gyorsjelentést kell készíteni. A tanácsi munkacsoportban részt vevő tisztviselő a jelentésben – szükség szerint – javaslatot tesz a korábbi álláspont módosítására és a szükséges hazai intézkedésekre.

53.22 A közös kül- és biztonságpolitikai, valamint a közös biztonság- és védelempolitikai kérdésekben a tárgyalási álláspontot a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium közös kül-, biztonság- és védelempolitikai kérdésekben feladat- és hatáskörrel rendelkező helyettes államtitkára – érintettsége esetén a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójával folytatott egyeztetést követően – küldi meg az Állandó Képviselet és az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium részére, és gondoskodik azok nyilvántartásáról.

54. Az Európai Tanács ülésén történő részvétel előkészítése, beleértve a szükséges egyeztetéseket és a tárgyalásiálláspont-javaslatok kialakítását, a miniszterelnök által meghatározott felelősségi rend szerint történik.

VI. Az Országgyűlés és a Kormány, valamint az Európai Parlament magyarországi képviselői és a Kormány európai uniós ügyekben történő együttműködéséből adódó kormányzati feladatok

55. Az Ogytv.-ben meghatározott kormányzati feladatok összehangolását az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter látja el.

56. A Magyarország szempontjából kiemelt jelentőségű uniós kezdeményezéseket megjelölő, az Országgyűlésnek szóló értesítést az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter a feladat- és hatáskör szerint érintett miniszterekkel együttműködve készíti elő.

57. Amennyiben az Országgyűlés feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottsága álláspontjavaslatot kér a Kormánytól, a feladat- és hatáskörrel rendelkező szakértői csoport – e határozat rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával – az Ogytv.-ben foglaltaknak megfelelő tartalommal alakítja ki az országgyűlésiálláspont-javaslatot, amelyet a feladat- és hatáskörrel rendelkező EKTB-tag útján az EKTB elé terjeszt. Az országgyűlési tárgyalási álláspont előkészítésének rendjére e határozat rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni.

58. Amennyiben az Országgyűlés az adott álláspontjavaslattal kapcsolatban egyeztetési eljárást kezdeményez, ennek lefolytatásáról és az ezzel kapcsolatos minden egyéb feladatról a tárgykör szerint első helyi felelős miniszter az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter egyidejű tájékoztatása mellett gondoskodik.

59. Az EKTB képviselők az Országgyűlés részéről érkezett megkeresésekről, illetve az Országgyűlés részére adott tájékoztatásokról folyamatosan beszámolnak az EKTB részére.

60. Az Európai Parlament magyarországi képviselőivel kapcsolatos feladatok összehangolását az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter látja el.

VII. Záró rendelkezések

61. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.

62.23

1. melléklet az 1505/2022. (X. 20.) Korm. határozathoz24

A Tanács formációi előkészítésének kormányzati felelősségi rendje

1. A felelősségi rend meghatározása:

A

B

C

1

Tanácsi formáció

Első helyi felelős miniszter

Társfelelős miniszter, háttérintézmények

2

Általános Ügyek Tanácsa

EUM, KTM1, KKM2

3

Külügyek Tanácsa

KKM, HM3

NGM4, MK5

4

Bel- és Igazságügyi Tanács

BM6, IM7

EUM8, MK9

5

Gazdasági és Pénzügyi Tanács

PM

NGM10

6

Foglalkoztatási, Szociálpolitikai, Egészségügyi, Fogyasztóvédelmi Tanács

NGM11, BM12

IM13, KIM14, PM15, ÉKM16

7

Versenyképességi Tanács

NGM17, KIM18, IM19

NKFIH20, MKI21, MTÜ (NGM)22, SZTNH23, ÉKM24 , EM25, KKM26

8

Közlekedési, Távközlési és Energia Tanács

ÉKM27, EM28, KKM29, MK30

NGM31

9

Mezőgazdasági és Halászati Tanács

AM

BM32

10

Környezetvédelmi Tanács

EM, AM33

NNGYK (BM)34

11

Oktatás, Ifjúság, Kultúra és Sport Tanács

KIM35, BM36, HM37, MK38

ÉKM39, KTM40

2. Az 1. pontban foglalt táblázathoz kapcsolódó megjegyzések tartalma:

1A kohéziós politikai ügyekben a KTM a felelős.
2A bővítéssel, illetve az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti kapcsolatokkal összefüggő kérdésekben a KKM a felelős.
3A HM a védelmi miniszteri formáció tekintetében felelős.
4A védelmi iparral összefüggésben az NGM a felelős.
5A védelmi és biztonsági tevékenységekkel összefüggésben a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója a felelős.
6A belügyi témákért a BM felelős.
7Az igazságügyi témájú dossziékért fő szabály szerint az IM felel.
8Az egyes igazságügyi témájú dossziékért az EUM a felelős.
9Az MK-t vezető miniszter felel a külföldre utazás szabályozásáért.
10Az NGM feladat- és hatáskörébe tartoznak a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásával, az állami vagyonnal való gazdálkodás szabályozásával, az állami vagyon felügyeletével, valamint a pénzmosással összefüggő kérdések. Az NGM felelős továbbá a nemzetközi pénzügyi kapcsolatokért, kivéve a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank-csoport tekintetében, amelyek a PM hatáskörébe tartoznak.
11Az NGM feladat- és hatáskörébe tartozik a foglalkoztatáspolitika.
12A BM feladat- és hatáskörébe tartozik az egészségügy, a szociálpolitika, a társadalmi felzárkózás és a közfoglalkoztatás.
13Az IM feladat- és hatáskörébe tartozik az esélyegyenlőség.
14A KIM feladat- és hatáskörébe tartozik a családpolitika.
15A PM feladat- és hatáskörébe tartoznak az európai szemesztert és a nyugdíjpolitikát érintő kérdések.
16A miniszterelnöki biztos felel a dohányügyekért.
17Az NGM a felelős az iparügyekért, az űriparfejlesztésért és az űrtechnológiákért, a fogyasztóvédelemért, valamint felel az Európai Unió belső piacához kapcsolódó koordinációért. Továbbá az NGM feladat- és hatáskörébe tartoznak a tőke szabad áramlásával, gazdaságfejlesztéssel, a versenyképesség gazdasági és jogi feltételrendszerével összefüggő kérdések és a vállalkozásfejlesztési ügyek.
18A KIM feladat- és hatáskörébe tartoznak a tudománypolitikai kérdések.
19Az IM feladat- és hatáskörébe tartoznak a versenyjogi, a társasági jogi ügyek.
20Az NKFIH felel a kutatásfejlesztésért.
21Az MKI feladat- és hatáskörébe tartoznak a better/smart regulation ügyek.
22A turizmussal összefüggő kérdésekben az MTÜ (NGM) a felelős.
23A szellemi tulajdoni ügyeket az SZTNH és az IM osztott felelősségben kezeli.
24Az ÉKM feladat- és hatáskörébe tartoznak az építésgazdasággal és állami beruházásokkal kapcsolatos ügyek.
25Az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásával és az energetikai tanúsítói tevékenységgel kapcsolatos feladatok tekintetében az EM a felelős.
26A HUNOR program és az űrkutatási projektekben való nemzetközi szervezetben való részvétel tekintetében a KKM a felelős.
27Az ÉKM feladat- és hatáskörébe tartozik a közlekedés.
28Az EM feladat- és hatáskörébe tartozik az energiapolitika.
29A KKM jár el a külgazdaságért való felelőssége keretében a nemzetközi és európai uniós energetikai tárgyalások tekintetében, valamint az energiaforrások külföldről történő beszerzésével összefüggő ügyekben.
30Az MK feladat- és hatáskörébe tartoznak az elektronikus hírközléssel és az informatikával összefüggő kérdések.
31Az NGM feladat- és hatáskörébe tartozik számos digitális technológia ügy és a postaügyek.
32A BM is felelős az élelmiszer-biztonságért.
33A természetvédelmi ügyek tekintetében az AM a felelős.
34A vegyi anyagok szabályozását érintő ügyekben az NNGYK (BM) a felelős.
35A KIM feladat- és hatáskörébe tartoznak a szakképzés, a felsőoktatás, a felnőttképzés, a kultúra, a családpolitika és a gyermek- és ifjúságpolitikai ügyek.
36A BM feladat- és hatáskörébe tartoznak a köznevelési, valamint a gyermek- és ifjúságvédelmi ügyek.
37A HM feladat- és hatáskörébe tartoznak a sportügyek.
38Az MK a felelős az audiovizuális politika és az informatika tekintetében.
39A kulturális örökségi témák felelőse az ÉKM.
40Az Európa Kulturális Fővárosa pályázati programmal kapcsolatos kérdésekben a KTM a felelős.
1

Az 1. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 14. pont a) alpontja szerint módosított szöveg.

2

A 2. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 1. pontjával megállapított szöveg.

3

A 2. pont d) alpontja az 1258/2024. (VIII. 22.) Korm. határozat 1. pontjával megállapított szöveg.

4

Az 5. pont e) alpontja az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.

5

Az 5. pont i) alpontja az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 3. pontjával megállapított szöveg.

6

Az 5. pont k) alpontja az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 4. pontjával megállapított szöveg.

7

Az 5. pont l) alpontja az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 4. pontjával megállapított szöveg.

8

A 7. pont az 1258/2024. (VIII. 22.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.

9

A 8. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 5. pontjával megállapított szöveg.

10

A 9. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 14. pont c) és d) alpontja és 15. pont a) alpontja szerint módosított szöveg.

11

A 10. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 6. pontjával megállapított szöveg.

12

A 13. pontot az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 15. pont b) alpontja hatályon kívül helyezte.

13

A 14. pontot az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 15. pont b) alpontja hatályon kívül helyezte.

14

A 17. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 7. pontjával megállapított szöveg.

15

A 18. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 8. pontjával megállapított szöveg.

16

A 22. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 9. pontjával megállapított szöveg.

17

A 36. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 10. pontjával megállapított szöveg.

18

A 40. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 11. pontjával megállapított szöveg.

19

A 41. pont az 1258/2024. (VIII. 22.) Korm. határozat 3. pontjával megállapított szöveg.

20

A 42. pont az 1072/2024. (III. 21.) Korm. határozat 12. pontjával megállapított szöveg.

21

A 44. pont az 1258/2024. (VIII. 22.) Korm. határozat 4. pontjával megállapított szöveg.

22

Az 53. pont az 1258/2024. (VIII. 22.) Korm. határozat 5. pontjával megállapított szöveg.

23

A 62. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

24

Az 1. melléklet az 1258/2024. (VIII. 22.) Korm. határozat 7. pontjával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére