• Tartalom

2022. évi XVII. törvény indokolás

2022. évi XVII. törvény indokolás

2025.06.28.
2022. évi XVII. törvény indokolás
a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvényhez

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló törvényjavaslat a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i (EU) 2019/882 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: Irányelv) hazai átültetését szolgáló rendelkezéseket, valamint a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény (a továbbiakban: Fot.) módosítását, továbbá az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (a továbbiakban: Eht.) technikai jellegű pontosítását tartalmazza.

Az Irányelv az egyes tagállami akadálymentességi követelmények egységesítéséhez és az uniós belső piac működésének elősegítéséhez a benne foglalt szabályok átültetésére 2022. június 28-ai határidőt jelölte ki az Európai Unió tagállamai számára.

Az akadálymentességi követelményeket szintén tartalmazó Fot. módosítása a részben párhuzamos szabályozás miatt indokolt.

Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §

Az Irányelv tárgyi hatálya az abban konkrétan megnevezett termékekre és szolgáltatásokra vagy szolgáltatástípusokra terjed ki, ezért indokolt az átültető jogszabály tárgyi hatályát is az irányelvi tartalmat követve meghatározni.

2. §

Az Irányelvet átültető jogszabály értelmező rendelkezéseiben foglalt fogalom-meghatározások követik az irányelvi fogalmi felsorolást. Azon meghatározásoknál, ahol az Irányelv által használt fogalom további, más irányelvi tartalomra hivatkozik, az azt átültető hazai jogszabályok kerültek megjelölésre.

3. §

Az Irányelv kiemelt célja a tagállamokban alkalmazott akadálymentességi követelmények közelítése. Ezért indokolt az Irányelvet átültető jogszabályban a termékek és szolgáltatások akadálymentességi követelményeit tartalmazó irányelvi mellékleti tartalom átültetése. Az Irányelv vonatkozó preambulum bekezdését alapul véve indokolt az akadálymentesítési kötelezettség alá tartozó szolgáltatások mellett a harmadik fél által alvállalkozóként nyújtott szolgáltatásokat, továbbá a gazdasági szereplők akadálymentesítési kötelezettségének teljesítéséhez kapcsolódó képzések biztosításának kötelezettségét is megjeleníteni a normaszövegben. Az Irányelvet átültető jogszabály a mikrovállalkozások vonatkozásában átülteti az Irányelvben foglalt mentesülés lehetőségét, tekintettel azok korlátozott versenyhelyzetére.

4. §

Azokról a termékekről, amelyek megfelelnek azon akadálymentességi követelmények részletes előírásainak megállapítására szolgáló harmonizált szabványoknak, amelyeket az Európai Unió Hivatalos Lapjában közzétettek, az Irányelvnek megfelelően indokolt vélelmezni az akadálymenteségnek való megfelelést. A személyszállítás területén szükséges meghatározni, hogy mely szolgáltatások tekintendők az Irányelv követelményeinek megfelelő szolgáltatásnak.

5. §

Az akadálymentességi követelmények alkalmazásának kötelezettsége alól az irányelvi rendelkezéseknek megfelelően indokolt kivenni a termék vagy szolgáltatás jelentős módosulását eredményező, vagy a gazdasági szereplőkre háruló aránytalan terhet jelentő intézkedéseket.

Ennek érdekében a jogszabály a gazdasági szereplőket – a mikrovállalkozások kivételével – az akadálymentességre vonatkozó dokumentált értékelés készítésére kötelezi, amelyben csak jogos indokok alapján lehet a jelentős módosulásra vagy aránytalan teherre hivatkozni. Ebben az esetben a gazdasági szereplőknek tájékoztatniuk kell az ellenőrző hatóságot.

Az Irányelv preambulumát alapul véve a jogszabályban az önkiszolgáló terminálokra külön rendelkezést szükséges beilleszteni, tekintettel azok esetenkénti nagy számára, valamint az átalakítás jelentős technológiai- és költségvonzatára. Amennyiben adott szolgáltatás nyújtására használt minden önkiszolgáló terminál akadálymentesítése aránytalan terhet jelentene, a szolgáltató az aránytalan terhet nem jelentő adott mértékig köteles eleget tenni az akadálymentesítési kötelezettségének.

6. §

Az akadálymentes szolgáltatásokra vonatkozó információk összeállításának, biztosításának (nyilvánosságra hozatalának), megőrzésének kötelezettségét a gazdasági szereplők kötelezettségei között szükséges rögzíteni. A jogszabály előírja, hogy a nyújtott szolgáltatás folyamatosan akadálymentes legyen, figyelembe véve a változó körülményeket és szabványokat is.

A fenti kötelezettségnek való meg nem felelés esetén az ellenőrző hatóság korrekciós intézkedés meghozatalára vonatkozó felhívására információnyújtási és együttműködési kötelezettség terheli a szolgáltatókat.

7. §

A termékekre vonatkozó akadálymentességi követelmények teljesítésével kapcsolatos kötelezettségeket a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény tartalmazza.

8. §

Az ellenőrző hatóság tevékenységének szabályozását tartalmazza. Az irányelvi rendelkezéseknek megfelelően az ellenőrző hatóság figyelmeztetés keretében felhívhatja a jogsértő gazdasági szervezet figyelmét a jogsértésre, egyeztetést kezdeményezhet a teljesítés határidejéről. Indokolt esetben közigazgatási bírságot alkalmaz. A bírság kiszabásának részletszabályait kormányrendelet határozza meg. Az ellenőrző hatóság feladatai ellátása során együttműködik a fogyatékos személyekkel és az őket, illetve érdekeiket képviselő szervezetekkel. A rendelkezés tartalmazza a fogyasztót, illetve a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületet és az Európai Gazdasági Térség bármely tagállamának joga alapján a fogyasztói érdekek védelmére létrejött szervezetet, továbbá a fogyatékos személyek érdekeinek képviseletét ellátó egyesületet és az Európai Gazdasági Térség bármely tagállamának joga alapján a fogyatékos személyek érdekeinek védelmére létrejött szervezetet a hatósági, illetve bíróság előtti eljárásban megillető jogosultságokat. Az ellenőrző hatóságnak jelentést kell tennie az Európai Bizottságnak a kötelezettségek teljesítéséről.

9. §

Felhatalmazó rendelkezés.

10. §

Hatályba léptető rendelkezés.

11. §

Átmeneti rendelkezés.

12. §

Átmeneti rendelkezés.

13. §

Átmeneti rendelkezés.

14. §

A jogalkotásra vonatkozó európai uniós követelményekre utaló rendelkezés.

15. §

A rendelkezés a törvény, valamint a Fot. összhangjának megteremtését szolgálja.

16. §

A rendelkezés az Eht. technikai jellegű pontosítását tartalmazza.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére