19/2022. (VII. 29.) AM rendelet indokolás
19/2022. (VII. 29.) AM rendelet indokolás
a vadászvizsgát megelőző tanfolyamról, a vadászvizsgáról, valamint a vadászíjjal, ragadozó madárral, magyar agárral való vadászatra feljogosító kiegészítő vizsgákról szóló 19/2022. (VII. 29.) AM rendelethez
2022.08.01.
Jelen indokolás közzététele a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdésében, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján történik.
A vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény felhatalmazása alapján 2013-ban megszületett a vadászvizsgát megelőző tanfolyamról és a vadászvizsgáról szóló 126/2013. (XII. 17.) VM rendelet (a továbbiakban: Vadászvizsga rendelet), amely a 2014. évi hatálybalépése óta csak néhány kisebb módosításon esett át. A vadgazdálkodás során szerzett gyakorlati tapasztalatok azonban mára a Vadászvizsga rendelet teljes felülvizsgálatát igénylik. A hatályos jogi szabályozás áttekintése után a tervezett változtatások mennyisége tette indokolttá a Vadászvizsga rendelet módosítása helyett egy új, átláthatóbb rendelet megalkotását.
A vadgazdálkodási ágazat jogszabályainak előkészítéséért felelős kormányzati szervként az Agrárminisztérium számára kiemelt fontosságú, hogy a magyar vadásztársadalomba megfelelő elméleti ismeretekkel rendelkező és a fegyverkezelés biztonságos szabályait elsajátított személyek kerüljenek be, és folytassanak vadászati tevékenységet. Ennek eléréséhez a Vadászvizsga rendelet korszerűsítése és szabályozási tartalmának teljes felülvizsgálata vált szükségessé. A feladat végrehajtásához a szaktárca kikérte a vadászvizsgát megelőző tanfolyam szervezésére jogosultak, valamint az ágazati szereplők gyakorlati tapasztalatait és javaslatait.
A tervezet egyértelműen szabályozza a vadászvizsga követelményrendszerét, a vizsgát megelőző kötelező tanfolyam menetét, elemeit, a tanfolyamszervezés feltételeit, a vadászvizsga szabályait és rendjét, a lőfegyverrel, vadászíjjal, ragadozó madárral és magyar agárral vadászni szándékozó személyek számára meghatározott elsajátítandó ismeretanyagot.
A korábbi szabályozáshoz képest új elemként jelenik meg az a követelmény, hogy a vadászvizsgát megelőző tanfolyam megtartása csak személyes jelenléttel valósulhat meg. Annak érdekében, hogy az Országos Magyar Vadászkamara területi szervezetei között a vadászvizsgák szervezésével kapcsolatos feladatok közel egyenlő arányban legyenek elosztva, ezért a tervezet a vadászvizsgára való jelentkezést a képzésben részt vevő hallgató lakóhelye szerinti területi szervhez telepíti.
A vadászvizsgát megelőző tanfolyam szervezésére jogosultak részére a korábbi szabályozás kötelezettségként írta elő, hogy az indítandó tanfolyamra vonatkozó információkat a vadászati hatóság részére meg kell küldeni. Ennek jelentősége a vadászati hatóság által végzett ellenőrzések tervezése szempontjából van. Az ellenőrzések lefolytatása miatt fontos, hogy a már bejelentett, megkezdett tanfolyamok esetleges változásairól a vadászati hatóság mielőbb értesüljön, így a tanfolyamszervezők e dokumentumokat a továbbiakban elektronikus úton küldhetik meg a vadászati hatóság részére.
A korábbi szabályozáshoz hasonlóan a tanfolyam szervezésére jogosító engedélyt a vadászati hatóság továbbra is 5 évre adja ki. Annak érdekében, hogy a tanfolyamszervező részére kiadott engedély érvényességi ideje folyamatos legyen, a vadászati hatóság ügyintézési határidejének figyelembevételével már az engedély lejárta előtt 60 napon belül kezdeményezhető az új engedély kiadására irányuló eljárás lefolytatása. Ezen szabályozás nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a tanfolyamszervező a korábban kiadott engedély lejártát követően kérelmezze az új engedély kiadását, azonban ebben az esetben a tevékenységét csak az engedélyező határozat kézhezvételét követően folytathatja újra.
A Vadászvizsga rendelet eddig is meghatározta azokat az ismereteket, amelyeket a képzésben részt vevő hallgatónak el kell sajátítaniuk, azonban a tanfolyamszervezők az új szabályozás értelmében nagyobb szabadságot kapnak arra, hogy – a hallgatók igényeit figyelembe véve – egymástól eltérően állíthassák össze a tanfolyam menetét. Azaz, a tanfolyam időtartamának pontos meghatározása helyett a tervezet csak a minimálisan megtartandó óraszámot írja elő.
A vadászvizsga részeinek egymásra épülése okán számos vizsgázónak csak több vizsgaalkalmon történő szereplés után sikerül teljesítenie a követelményrendszert, így a vadászvizsga mielőbbi teljesítésére irányuló ösztönzésként, valamint az új ismeretanyag frissen tartása céljából egy pontosabban szabályozott számonkérési rendszer kerül bevezetésre a vizsgarészeket nem megfelelően teljesítők részére. Eredményes gyakorlati vizsgarészt követő eredménytelen elméleti vizsgarész esetén az eredménytelen elméleti vizsgarészt követően legfeljebb egy éven belül legfeljebb kettő alkalommal lesz lehetőség arra, hogy – a teljes vizsgadíj minden alkalommal történő megfizetése mellett – csak az elméleti vizsgarészből kelljen újból vizsgát tenni, azonban a meghatározott határidő letelte vagy azon belül kettő sikertelen elméleti vizsgarész esetén a következő vizsgát a gyakorlati vizsgarésztől kell kezdeni. Abban az esetben, ha a vizsgázó a vadászvizsgát megelőző tanfolyam teljesítésétől számítva kettő éven belül nem tesz eredményes vadászvizsgát, akkor a tanfolyam újbóli teljesítésére kötelezett.
Fontos változás, hogy az adminisztratív terhek csökkentése érdekében a védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes szabályokról szóló 348/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet szerinti solymászati tevékenységre jogosító természetvédelmi vizsga beolvad a ragadozó madárral való vadászatra feljogosító solymász kiegészítő vizsga elméleti részébe.
Szintén az adminisztratív terheket csökkentendő – illetve a vizsgákra jelentkezők számára való tekintettel –, a kiegészítő vizsgák, a jelenleg hatályos szabályozáshoz képest, évente legalább egy alkalommal kerülnek megszervezésre.
A rendelet továbbá megteremti annak a lehetőségét, hogy a középfokú vagy felsőfokú vadgazdálkodási képzettséggel rendelkezők mentesülhessenek a vadászvizsga – kivéve a fegyverismeretre és fegyverhasználatra vonatkozó gyakorlati és elméleti vizsga – teljesítési kötelezettsége alól, tekintettel arra, hogy a tanulmányaik során – a vadászvizsga tananyagához képest – bővebb és mélyebb ismereteket, tudást sajátítanak el a vadászat és a vadgazdálkodás területén.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás