2/2022. (III. 17.) BM OKF utasítás
2/2022. (III. 17.) BM OKF utasítás
a polgári védelmi szervezetek 2022. évi katasztrófavédelmi felkészítésének rendjéről1
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § Az utasítás hatálya a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra (a továbbiakban: BM OKF), annak területi (a továbbiakban: igazgatóság), területi jogállású és helyi szerveire terjed ki.
2. § Az utasítás alkalmazásában katasztrófavédelmi felkészítés azon elméleti képzések (alapképzés, szakkiképzés, továbbképzés, valamint vezetői képzés) és gyakorlatok összessége, amelyek biztosítják a szervezetek és személyek szakszerű és hatékony alkalmazásának lehetőségét. A polgári védelmi szervezet gyakorlati kiképzése során végrehajtott gyakorlat lehet: riasztási, mozgósítási, ismétlő gyakorlat.
3. § A katasztrófavédelmi felkészítéseket 2022. december 15-ig kell végrehajtani.
4. § A katasztrófavédelmi felkészítésekről a BM OKF Kommunikációs Szolgálat, valamint az igazgatóság szóvivője – a BM OKF Kommunikációs Szolgálattal egyeztetve – tájékoztatja a közvéleményt.
5. § A központi felkészítések tervezésénél a BM OKF Gazdasági Ellátó Központ (a továbbiakban: BM OKF GEK) ellátási körébe tartozó anyagi-technikai, valamint élelmezési ellátás esetleges igénybevételéről, annak időpontjáról és helyszínéről a BM OKF GEK igazgatóját tájékoztatni kell. Az igazgatóság vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szervek helyi szerve által végrehajtott felkészítések és gyakorlatok vonatkozásában az illetékes igazgatóság gazdaságiigazgató-helyettese szervezi, tervezi az anyagi-technikai és élelmezésellátási igényeket.
2. A polgári védelmi szervezetek katasztrófavédelmi felkészítésének rendje
6. § A polgári védelmi szervezet katasztrófavédelmi felkészítésével el kell érni, hogy a hivatásos katasztrófavédelmi szervek irányításával képes legyen biztonságosan és szakszerűen végrehajtani az emberi élet és anyagi javak védelme érdekében végzett feladatait, valamint a települések katasztrófavédelmi osztályba sorolása alapján megállapított veszélyeztető hatások elleni védekezést, különös tekintettel a rendkívüli időjárás hatása, valamint a vizek kártétele elleni lakosságvédelmi feladatokra.
7. § A polgári védelmi szervezetbe beosztott személyeket fel kell készíteni a normaidőn belüli megalakítási helyen történő megjelenésre, a feladat megkezdésére és a beosztásnak megfelelő, szakszerű feladat-végrehajtásra. A katasztrófavédelmi felkészítések során oktatni kell a beavatkozást igénylő mentési, kárelhárítási feladatok végrehajtását, valamint a fegyveres összeütközések időszakában végrehajtandó polgári védelmi feladatokat, továbbá biztosítani kell a gyakorlati megvalósítás készségszintű elsajátítását.
8. § A polgári védelmi szervezet katasztrófavédelmi felkészítését az új koronavírus-járvány kezelése érdekében bevezetett szabályokkal összhangban tervezzék és hajtsák végre.
9. § A központi polgári védelmi szervezet felkészítését a BM OKF tervezi és szervezi.
10. § A területi polgári védelmi szervezetek felkészítését a katasztrófavédelmi igazgató, a települési polgári védelmi szervezetek felkészítését a katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője tervezi. A felkészítések végrehajtásában az igazgatóság és helyi szervei is részt vesznek.
11. § A polgári védelmi szervezet katasztrófavédelmi felkészítési ütemtervét az 1. melléklet szerint kell elkészíteni. A felkészítési ütemtervet az igazgatóság – az illetékes katasztrófavédelmi kirendeltség bevonásával – a megyei (fővárosi) és helyi védelmi bizottság elnökével, az érintett település polgármesterével, valamint a 16. §-ban megjelölt szervezetekkel szükség szerint egyeztetve készíti el, és azt 30 napon belül felterjeszti az országos polgári védelmi főfelügyelő részére. A felkészítési ütemtervet a BM OKF Költségvetési Főosztály vezetőjének egyetértését követően az országos polgári védelmi főfelügyelő hagyja jóvá.
12. § A területi polgári védelmi szervezet felkészítését a katasztrófavédelmi igazgató, a települési polgári védelmi szervezet felkészítését a kirendeltségvezető által jóváhagyott, 2. melléklet szerinti levezetési terv, valamint – a riasztási gyakorlat kivételével – a 3. melléklet szerinti foglalkozási jegy alapján kell végrehajtani.
13. § A polgári védelmi szervezet felkészítésének finanszírozási tervét a 4. melléklet szerint kell tervezni, amelyet az igazgatóság gazdasági szervezete készít el, az 5. mellékletben foglaltakra figyelemmel.
14. § A polgári védelmi szervezet felkészítésének ütemezését az 5. melléklet szerint kell tervezni.
15. § A munkahelyi polgári védelmi szervezet által tartott gyakorlatot a megalakítása helye szerinti illetékes katasztrófavédelmi kirendeltségvezető vagy az általa, a katasztrófavédelmi kirendeltség hivatásos állományából kijelölt személy ellenőrzi.
16. § A katasztrófavédelmi felkészítések előkészítésébe és végrehajtásába az igazgatóság a szükséges mértékben bevonja a katasztrófák elhárításában közreműködő állami és civil szervezeteket, így különösen
a) a karitatív szervezeteket,
b) az önkéntestűzoltó-egyesületeket,
c) a vízügyi igazgatóságokat,
d) a mentőszolgálatot,
e) az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervet,
f) a polgárőrséget,
g) a polgári védelmi szövetségeket,
h) a tűzoltó-szövetségeket,
i) a Magyar Honvédséget, valamint
j) a büntetés-végrehajtási szervezetet.
17. § A polgári védelmi szervezet katasztrófavédelmi felkészítésén a hivatásos katasztrófavédelmi szervnél közösségi szolgálatot teljesítő tanuló – a szülő írásbeli beleegyezésével – részt vehet.
18. § A polgári védelmi szervezet terepen végrehajtott gyakorlatát minden esetben úgy kell megtartani, hogy az értékteremtő legyen, elősegítse a település védelmének erősítését, a település lakosságának önmentő képességét.
19. § A gyakorlat tervezése során törekedni kell arra, hogy a kockázati helyszínek és a veszélyeztető tényezők azonosítását követően a gyakorlatot valós kockázati helyszínre tervezzék. A gyakorlatot a települési veszélyeztetettségnek megfelelően, a polgármester javaslata alapján úgy kell végrehajtani, hogy az a veszélyeztető hatások kivédését és kezelését célozza.
20. § A polgári védelmi szervezet gyakorlati felkészítéseit úgy kell tervezni, hogy azok végrehajtása során kiemelt szerepet kapjon az uniós polgári védelmi mechanizmusról szóló Európai Parlament és Tanács 1313/2013/EU határozat 6. cikk a) pontja alapján a „Magyarország nemzeti katasztrófakockázat-értékeléséről szóló jelentése” című, 2020. évi dokumentumban feltárt, elsődlegesen veszélyeztető kockázati tényezőként azonosított helyi vízkár elleni védekezésre (különös tekintettel a vízszivattyúzási tevékenységre) és a globális éghajlatváltozással kapcsolatban egyre nagyobb gyakorisággal kialakuló, rendkívüli időjárással kapcsolatos katasztrófatípusok elleni védekezésre történő felkészítés.
21. § A gyakorlaton a katasztrófavédelmi igazgató döntése alapján a település biztonságát fokozó beavatkozásokban a szükséges és arányos mértékben a hivatásos katasztrófavédelmi szervek készenléti egységei is részt vehetnek.
22. § A gyakorlat megkezdése előtt a gyakorlat elrendelője által kijelölt személy a gyakorlaton részt vevőket baleset- és munkavédelmi oktatásban részesíti, amelynek tényét írásban dokumentálni kell.
23. § A katasztrófavédelmi igazgató a végrehajtott felkészítést követően haladéktalanul intézkedik a felkészítés adatainak feltöltésére a polgári védelmi adatnyilvántartó rendszerbe (a szervezet pontos megnevezése, felkészítés helye és ideje, felkészítés típusa, létszám), valamint gyakorlat esetén a napi jelentésben történő pontos és tényszerű [a szervezet pontos megnevezése, gyakorlat helye és ideje, gyakorlat típusa, a gyakorlatot értékelő személy neve és beosztása, valamint az értékelés (megfelelt/nem felelt meg)] megjelenítésére.
24. § A polgári védelmi szervezet gyakorlati felkészítésén az önkéntes mentőszervezetre a polgári védelmi szervezetre vonatkozó szabályok vonatkoznak.
25. § Az önkéntes mentőszervezet gyakorlati felkészítése során rendszerbeállító, minősítő és újraminősítő gyakorlat is tartható.
26. § Az igazgatóság illetékességi területén megalakult megyei, fővárosi rendeltetésű önkéntes mentőszervezet felkészítését a katasztrófavédelmi igazgató, egyéb önkéntes mentőszervezet felkészítését – a katasztrófavédelmi igazgató rendelkezésének megfelelően – a katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője hajtja végre.
3. Záró rendelkezések
27. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
28. §2
1. melléklet a 2/2022. (III. 17.) BM OKF utasításhoz
Jóváhagyom! Budapest, 2022. -n. |
|
Egyetértek! Budapest, 2022. -n. |
|
|
|
Név, rendfokozat |
|
Név, rendfokozat |
Felterjesztem! Település, 2022. -n. |
|
Ellenjegyzem! Település, 2022. -n. |
|
|
|
Név, rendfokozat |
|
Név, rendfokozat |
A polgári védelmi szervezet megalakítási terve pontosítása. |
Felelős: kirendeltségvezető |
Érintettek értesítése a felkészítésről. |
Felelős: kirendeltségvezető |
A felkészítéshez tartozó foglalkozási jegy elkészítése. |
Felelős: kirendeltségvezető |
Felkészítés helyének biztosítása. |
Felelős: kirendeltségvezető |
Felkészítés során felhasznált anyag, felszerelés, ellátás biztosítása. |
Felelős: kirendeltségvezető |
Oktatási napló, munkavédelmi napló, jelenléti ív előkészítése, vezetése. |
Felelős: felkészítés vezetője |
Gyakorlat esetén az érintett lakosság tájékoztatása a gyakorlatról. |
Felelős: kirendeltségvezető |
Gyakorlat esetén levezetési terv elkészítése és felterjesztése a katasztrófavédelmi igazgatóságra. |
Felelős: kirendeltségvezető |
INFOKOMMUNIKÁCIÓS SZAKFELADATOT ELLÁTÓ ÁLLOMÁNY FELKÉSZÍTÉSÉRE
Téma |
óra |
Szükséges eszközök |
Elmélet: |
2 |
levezetési terv, |
Gyakorlat: |
2 |
riasztóeszközök |
EGÉSZSÉGÜGYI SZAKFELADATOT ELLÁTÓ ÁLLOMÁNY FELKÉSZÍTÉSÉRE
Téma |
óra |
Szükséges eszközök |
Elmélet: |
2 |
laptop, projektor |
Gyakorlat: |
2 |
LAKOSSÁGVÉDELMI SZAKFELADATOT ELLÁTÓ ÁLLOMÁNY FELKÉSZÍTÉSÉRE
Téma |
óra |
Szükséges eszközök |
Elmélet: |
1 |
laptop, projektor |
– befogadás feladatai: |
1 |
laptop, projektor |
Gyakorlat: |
2 |
elhelyezéshez szükséges anyagok, laptop, |
LOGISZTIKAI SZAKFELADATOT ELLÁTÓ ÁLLOMÁNY FELKÉSZÍTÉSÉRE
Téma |
óra |
Szükséges eszközök |
Elmélet: |
2 |
laptop, projektor |
Gyakorlat: |
2 |
nyomtatványok, |
MŰSZAKI ÉS KÁRFELSZÁMOLÓ SZAKFELADATOT ELLÁTÓ ÁLLOMÁNY FELKÉSZÍTÉSÉRE
Téma |
óra |
Szükséges eszközök |
Elmélet: |
2 |
laptop, projektor |
Gyakorlat: |
2 |
homokzsák, homok, szivattyú, |
2. melléklet a 2/2022. (III. 17.) BM OKF utasításhoz
Jóváhagyom! ………………, 2022… …………… hó …-n |
|
Egyetértek! ………………, 2022… …………… hó …-n |
|
|
|
|
|
|
………………………………… |
|
………………………………… |
rendfokozat
tűzoltóparancsnok
1. Bevezetés
A polgári védelmi szervezetek felkészülési feladatai közé tartozik azok mozgósításának, ezen belül riaszthatóságának a begyakorlása, amelyet a polgári védelmi szervezetek megalakításával, riasztásával, valamint katasztrófaveszély és veszélyhelyzet esetén történő alkalmazásával kapcsolatos feladatokról szóló 6/2018. (VI. 12.) BM OKF utasítás szabályoz.
2. A riasztás felelőse
A katasztrófák elleni védekezés egyes szabályairól szóló 62/2011. (XII. 29.) BM rendelet 54. § b) és c) pontja szerint a polgári védelmi gyakorlat elrendelésére jogosult területi szinten a megyei védelmi bizottság elnöke, illetve a megyei katasztrófavédelmi igazgató, valamint helyi szinten a polgármester, illetve a kirendeltségvezető.
3. Riasztás
A mozgósítás azon része, amely során a polgári védelmi szolgálatot elrendelő döntésről a polgári védelmi szervezet tagja a megjelenésre történő értesítést megkapja.
4. A riasztás célja
A riasztási gyakorlás célja a település lakosságból megalakított és határozattal ellátott települési polgári védelmi szervezetek tájékoztatása, valamint a riasztásban érintettek gyakoroltatása, a személyes adataik egyeztetése, riasztási feladatok feltételeinek ellenőrzése.
5. A riasztás módszere
A riasztási feladatok végrehajtása ………………………… egység tagjaira vonatkozóan telefonos vagy személyes kiértesítés módszerével vagy ezek kombinációjával történik.
Riasztási gyakorlás során az érintettek adatainak pontosítása a riasztást végző személyek útján történik.
6. A felkészítés feladatai
6.1. Felkészülési időszak feladatai:
– a riasztási gyakorlás időpontjának kijelölése;
– a beosztási névjegyzék és a beosztó határozatok pontosítása;
– az értesítő személyek kijelölése, felhívásainak elkészítése;
– a riasztás során kitöltendő adatlap előkészítése, mely tartalmazza az egyeztetni kívánt személyre vonatkozó adatokat;
– a személyi kiértesítés érdekében a kiértesítő személyek és a kiértesítő körzetek kijelölése.
6.2. Gyakorlati (riasztás) időszak feladatai:
Hivatásos tűzoltóparancsnok:
– a riasztás gyakorlási feladatai végrehajtására javaslatot tesz a település polgármesterének;
– szakmailag szervezi, irányítja a jelentkező feladatok végrehajtását;
– a gyakorlás befejezése után a polgármesterrel összesítést készít a riasztási gyakorlás végrehajtásáról, annak tapasztalatairól.
Polgármester:
– elrendeli a riasztási gyakorlást;
– meghatározza a beosztási névjegyzék alapján a riasztandó személyek körét;
– a kiértesítő személyek részére meghatározza a feladataikat;
– folyamatosan ellenőrzi a feladatok végrehajtását.
Kiértesítő:
– az értesített személy adatainak pontosítása az előkészített adatlapon.
7. Riasztás ideje
2022. év …………… hó ……-n ……00
8. A riasztásban részt vevő személyek tervezett létszáma
Kiértesítő állomány:
– kijelölt személyek: fő
– egyéb kiértesítő: fő
Kiértesített állomány: fő
Összesen: fő
9. Felkészítés ideje
2022. év …………… hó ……-n ……00
10. A felkészítésben részt vevő személyek tervezett létszáma
Felkészítendő állomány:
– … egység: fő
– … egység: fő
Összesen: fő
11. A riasztási gyakorlás logisztikai biztosítása
A kiértesítő személyek feladatra történő felszerelése, dokumentumokkal történő ellátása az elrendelő feladata.
4. melléklet a 2/2022. (III. 17.) BM OKF utasításhoz
igazgató/kirendeltségvezető
5. melléklet a 2/2022. (III. 17.) BM OKF utasításhoz
Sorszám |
Dátum |
Helyszín |
Felkészített |
Létszám |
Igény szerinti szállító- és anyagmozgató eszköz |
Igény szerinti anyag és eszköz |
Egyéb költségek |
Tervezett költségek |
Idegen forrás megnevezése** |
|||||||
Típus |
Darab- |
Tervezett üzemanyag |
Megnevezés |
Mennyiség |
Tervezett |
Jogcím |
Tervezett költség |
Intézményi forrás terhére |
Idegen forrás terhére |
Összesen |
||||||
1. |
– |
– |
– |
|||||||||||||
2. |
– |
|||||||||||||||
3. |
– |
|||||||||||||||
4. |
– |
|||||||||||||||
5. |
– |
|||||||||||||||
6. |
– |
|||||||||||||||
7. |
– |
|||||||||||||||
8. |
– |
|||||||||||||||
9. |
– |
|||||||||||||||
10. |
– |
|||||||||||||||
11. |
– |
|||||||||||||||
12. |
– |
|||||||||||||||
13. |
– |
|||||||||||||||
14. |
– |
|||||||||||||||
15. |
– |
|||||||||||||||
16. |
– |
|||||||||||||||
17. |
– |
|||||||||||||||
18. |
– |
|||||||||||||||
19. |
– |
|||||||||||||||
20. |
– |
|||||||||||||||
21. |
– |
|||||||||||||||
22. |
– |
|||||||||||||||
23. |
– |
|||||||||||||||
24. |
– |
|||||||||||||||
25. |
– |
|||||||||||||||
– |
||||||||||||||||
… |
– |
|||||||||||||||
Összesen: |
0 |
– |
– |
– |
– |
Az utasítást a 2/2023. (IV. 3.) BM OKF utasítás 27. §-a hatályon kívül helyezte 2023. április 4. napjával.
A 28. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás