2/2022. (III. 10.) KKM utasítás
2/2022. (III. 10.) KKM utasítás
a Magyarország külképviseletein közös eljárásban lefolytatandó 2022. évi országgyűlési képviselő-választás és országos népszavazás pénzügyi tervezésének, lebonyolításának, elszámolásának rendjéről, valamint a külképviseleteken lefolytatandó választás lebonyolításának speciális feladatairól1
A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvénnyel, valamint a közös eljárásban lebonyolított országgyűlési képviselő-választás és országos népszavazás költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló 2/2022. (I. 11.) IM rendelettel, továbbá az országgyűlési képviselők általános választásán és az azzal közös eljárásban lebonyolított országos népszavazáson a választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtásának részletes szabályairól, a választási és népszavazási eredmény országosan összesített adatai körének megállapításáról, a fővárosi és megyei kormányhivatal választásokkal összefüggő informatikai feladatai ellátásának részletes szabályairól, valamint a közös eljárásban használandó nyomtatványokról szóló 3/2022. (I. 11.) IM rendelettel összhangban, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltakra figyelemmel Magyarország külképviseletein közös eljárásban lefolytatandó 2022. évi országgyűlési képviselő-választás és országos népszavazás pénzügyi tervezésének, lebonyolításának, elszámolásának rendjét, valamint a külképviseleteken lefolytatandó választás lebonyolításának speciális feladatait az alábbiak szerint szabályozom:
1. Az utasítás célja
1. § Ezen utasítás célja a közös eljárásban lebonyolított 2022. évi országgyűlési képviselő-választással és országos népszavazással (a továbbiakban: választás) kapcsolatosan a Külgazdasági és Külügyminisztérium (a továbbiakban: KKM) gazdálkodási (pénzügyi tervezési, elszámolási) és logisztikai feladatainak szabályszerű végrehajtása, a választás zökkenőmentes lebonyolítása.
2. Az utasítás hatálya
2. § Ezen utasítás hatálya kiterjed a KKM Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott önálló szervezeti egységeire, továbbá minden olyan, a KKM-mel, a KKM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó, köztulajdonban álló KKM Subsidium Korlátolt Felelősségű Társasággal (a továbbiakban: KKM Subsidium Kft.) vagy Magyarország valamely külképviseletével kormányzati szolgálati jogviszonyban, munkaviszonyban vagy megbízási jogviszonyban álló személyekre, akik a választáshoz kapcsolódóan feladatot látnak el.
3. Értelmező rendelkezések
3. § Jelen utasítás alkalmazásában
1. Stratégiai Munkacsoport: a közigazgatási államtitkár választással kapcsolatos döntésének meghozatalát segítő, szükség szerint összehívott, az alábbi tagokból álló munkacsoport:
a) közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: KÁT),
b) a miniszteri biztos kinevezéséről szóló 8/2021. (VI. 30.) KKM utasítással kinevezett, a külképviseleti választások lebonyolításáért felelős miniszteri biztos (a továbbiakban: KÜLVÁL),
c) a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár,
d) a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: GHÁT) és
e) a Konzuli és Állampolgársági Főosztály (a továbbiakban: KONZ) főosztályvezetője.
A munkacsoport ülésére alkalmanként a KÁT más szervezeti egységek munkatársait is meghívhatja.
2. Választási Munkacsoport: a választási felkészülés operatív munkaszerve. A Választási Munkacsoport tagjai: a KÜLVÁL, illetve azon területi főosztályok, valamint szervezeti egységek képviselői, amelyek a választás lebonyolításához kapcsolódnak, különösen: a Költségvetési Főosztály (a továbbiakban: KFO), Pénzügyi és Számviteli Főosztály (a továbbiakban: PSZF), Biztonsági, Informatikai és Távközlési Főosztály (a továbbiakban: BITÁF), Külképviseleti Gazdálkodási Főosztály (a továbbiakban: KGF), Jogi Főosztály, Személyügyi Főosztály (a továbbiakban: SZEFO), a KONZ, az üzemeltetés- és szolgáltatás-szervezési koordinátor (a továbbiakban: ÜSZI-GHÁT), valamint a KKM Subsidium Kft. ügyvezető igazgatója, illetve szükség esetén a fenti szervezeti egységek felügyelete mellett az egyes szakfeladatot ellátó, a KKM Subsidium Kft. állományába tartozó más munkatárs.
3. hivatalos iratba foglalt utasítás: a választás lebonyolításához kapcsolódóan a külképviselet részére hivatalos formában, írásban (faxon, nyílt scriptament iratban, hivatalos e-mailben) eljuttatott kötelező utasítás.
4. szavazási egységcsomag: a választás lebonyolításához szükséges, szavazólapokat, borítékokat, nyomtatványokat tartalmazó, a Nemzeti Választási Iroda (a továbbiakban: NVI) által összeállított csomag.
5. kellékcsomag: a mobil szavazófülkéket, az összehajtott szavazásnapi urnákat és az egyéb szavazási, választási kellékeket (nemzeti színű zsineg, választási tollak, kitűzők) tartalmazó, az NVI által összeállított csomag, melyet legkésőbb a választást megelőző 15. napig juttat ki a KKM a külképviseleti választási irodáknak (a továbbiakban: KÜVI).
4. A választás lebonyolításában részt vevő személyek, szervezeti egységek
4. § (1) A választás lebonyolításában részt vevők:
a) Stratégiai Munkacsoport tagjai,
b) Választási Munkacsoport tagjai,
c) külképviseletek,
d) a KÜVI vezetője és tagja.
(2) A Stratégiai Munkacsoport és a Választási Munkacsoport feladatait, feladataival kapcsolatos eljárási szabályokat a külképviseleti szavazással, illetve a levélszavazással kapcsolatos minisztériumi feladatok ellátásáról szóló KÁT ügyviteli rendelkezés tartalmazza.
5. A gazdálkodási jogkörök általánostól eltérő gyakorlásának rendje
5. § (1) A választáshoz kapcsolódóan a Külgazdasági és Külügyminisztérium Gazdálkodási Keretszabályzatáról szóló KKM KÁT utasításban foglaltakat a jelen alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A kötelezettségvállalásra, az utalványozásra, a pénzügyi ellenjegyzésre, a szakmai teljesítés igazolására jogosultakat az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A KGF vezetője vagy helyettese, illetve a PSZF vezetője – a KGF vezetőjével vagy helyettesével történő egyeztetést követően – hivatalos iratba foglalt utasításban kötelezően végrehajtandó intézkedéseket írhat elő a külképviseletek számára a választással összefüggésben felmerült költségek elszámolására (pl. számlák hazaküldése, költségek engedélyezése, határidők, általános elszámolások, összesítő jegyzékek összeállítása, részköltségszámítás).
(4) A kötelezettségvállalásokra az általános szabályok irányadóak, azzal, hogy az állomáshely kizárólag a jóváhagyó irat alapján vállalhat kötelezettséget, írhat alá szerződést, megrendelőt.
(5) Az 1. mellékletben meghatározott jogosultságok gyakorlásához az aláírásmintát a külképviselet az 5. mellékletben foglalt formában köteles felterjeszteni a KGF-re.
6. A választással kapcsolatos kiadások tervezése, a választás előkészítése és elszámolása
6. § (1) A választás lebonyolításának pénzügyi fedezetét az NVI előirányzat-átadással biztosítja a KKM részére. A választással kapcsolatosan felmerülő költségek tervezése a Külgazdasági és Külügyminisztérium központi igazgatása (a továbbiakban: Központi Igazgatás) címre, továbbá a Külképviseletek igazgatása (a továbbiakban: Külképviseletek Igazgatása) címre a GHÁT hatásköre.
(2) A Központi Igazgatás és a Külképviseletek Igazgatása címek közötti előirányzat-átcsoportosításokat, az NVI-vel kötött előirányzat-átadási megállapodásban foglaltak figyelembevételével – a KFO, a KGF vagy a PSZF vezetőjének javaslata alapján – a GHÁT hagyja jóvá, azok végrehajtása pedig a KFO feladatkörébe tartozik.
(3) A Központi Igazgatás és a Külképviseletek Igazgatása címeken belüli átcsoportosításokat – az NVI-vel kötött előirányzat-átadási megállapodásban foglaltak figyelembevételével – a pénzügyi fedezetet kezelő KGF vagy PSZF vezetője hagyja jóvá, és egyben gondoskodik az átcsoportosítások technikai végrehajtásáról.
7. § (1) A KÜVI vezetőjeként, valamint tagjaként utazó személyek napidíjára a hatályos jogszabályok és a vonatkozó KKM utasítás az irányadó. Kihelyezettek és házastársi foglalkoztatottak utazása esetén napidíj és napidíjpótlék nem jár.
(2) A külképviseleteken lefolytatott választás kapcsán a KÜVI vezetőjének, valamint tagjának – az (1) bekezdésben meghatározott napidíján túli – tiszteletdíját a közös eljárásban lebonyolított országgyűlési képviselő-választás és országos népszavazás költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló 2/2022. (I. 11.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) tartalmazza.
(3) A KÜVI-vezetők és -tagok részére napidíjpótlék a (2) bekezdés szerinti juttatásra tekintettel csak rendkívüli esetben, KÁT engedélyével adható.
(4) A KÜVI vezetője és tagja számára a külképviselet köteles megfelelő szállást biztosítani az ideiglenes külföldi kiküldetés egyes kérdéseiről szóló 20/2020. (IX. 10.) KKM utasítás [a továbbiakban: 20/2020. (IX. 10.) KKM utasítás] előírásai szerint.
8. § (1) A választáshoz kapcsolódóan adminisztratív, szervezési, gazdálkodási, technikai feladatok ellátására, kapacitáskiegészítésként, a KKM-mel kormányzati szolgálati jogviszonyban vagy munkaviszonyban nem álló személyekkel – az NVI elnökének előzetes engedélyével – megbízási szerződés köthető.
(2) Megbízási szerződés kötésére javaslatot a foglalkoztatni kívánó szervezeti egység vezetője tesz a GHÁT-nak. A megbízási szerződés kötelezettségvállalója a GHÁT, szakmai ellenjegyzője a kezdeményező szervezeti egység vezetője.
(3) A megbízási díj számfejtésére és kifizetésére a szakmai teljesítésigazoló által kiállított teljesítésigazolás birtokában kerülhet sor.
9. § Európán kívüli állomáshelyre kiutazók részére a napidíj előlegen kívül további 100 USD előleg biztosítható előre nem látható kiadások fedezetére.
10. § A szavazási egységcsomag, a kellékcsomag vagy egyéb, a választás lebonyolításához szükséges felszerelés kiszállításának költsége
a) számla alapján vagy
b) az ideiglenes külföldi kiküldetés keretében gépkocsival történő szállítás esetén a 20/2020. (IX. 10.) KKM utasítás alapján
kerül elszámolásra.
11. § A külképviseleteken csak a választással összefüggésben, annak érdekében felmerülő költségek tervezhetőek, amelyek számla ellenében számolhatók el (különösen: a szavazás napján kordon bérlése, postaköltség, helyiség, pavilon bérlése, valamint a futárzárással kapcsolatosan esetlegesen felmerülő kiküldetési kiadások). Amennyiben a fogadó állam helyi sajátosságából adódóan a kifizetett összeg számlával nem igazolható, a 2. melléklet szerinti kifizetési jegyzéket kell kiállítani.
12. § A választással összefüggésben reprezentáció nem számolható el.
13. § (1) A külképviseleten külföldi fizetőeszközben felmerült költségek az NVI felé történő elszámolás során a választás napját követő munkanapon érvényes Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) hivatalos deviza középárfolyamán kerülnek forintosításra.
(2) Az MNB által nem jegyzett devizanemek esetében a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 60. § (5) bekezdése szerinti módon kell eljárni. (A fogadó állam nemzeti bankjánál jegyzett forint, ennek hiányában EUR- vagy USD-árfolyam alapján számolt keresztárfolyam alkalmazandó.) Ebben az esetben a bizonylat mellé az árfolyamlistát csatolni kell.
(3) Az elszámoláskori árfolyam és a KKM számviteli politikájában rögzített (súlyozott átlagos) árfolyam közötti különbözetet a KKM a könyveiben a Központ költségvetése terhére, illetve javára számolja el.
7. A választás lebonyolításának speciális feladatai
14. § (1) A szavazási egységcsomag és a szavazólapokat tartalmazó szavazóurna sérülésmentes kijuttatása, illetve a szavazatokat tartalmazó urna, valamint a levélszavazatokat tartalmazó csomag biztonságos, sérülésmentes hazajuttatása kizárólag diplomáciai futárküldeményként való szállítással biztosítható.
(2) A KÜVI-vezető és -tag az NVI által összeállított szavazási egységcsomagot az átvételt követően diplomáciai zárás céljából haladéktalanul átviszi a KKM futárzárással foglalkozó szervezeti egységéhez. A diplomáciai zárás a KKM diplomáciai és futárcsomagoló részlegének helyiségében a KKM Subsidium Kft. illetékes munkatársainak közreműködésével történik.
(3) A KÜVI-vezető és -tag a diplomáciai zárással ellátott küldeményt az elindulásig visszaszállítja a küldemény őrzésére kijelölt helyre. A külképviseletre utazó KÜVI-vezető és -tag diplomáciai futárként viszi magával a szavazási egységcsomagot.
(4) A külképviseletre utazó KÜVI-vezető és -tag
a) a szavazási egységcsomagot és a szavazólapokat tartalmazó szavazóurnát a kiutazás, a szavazólapokat tartalmazó szavazóurnát, a szavazatokat tartalmazó urnát és a levélszavazatokat tartalmazó csomagot pedig a hazautazás teljes időtartama alatt köteles személyes őrizetében tartani a diplomáciai és konzuli futárszolgálati feladatok ellátásának rendjéről szóló 14/2016. (VII. 5.) KKM utasítás szerint,
b) felelősséggel tartozik annak sérülésmentes állapotban történő megérkezéséért, illetve hazajuttatásáért, illetéktelen személy hozzáférésének megakadályozásáért. Repülőgéppel történő utazás esetén a szavazási egységcsomagot kézipoggyászként kell a repülőgépre felvinni.
(5) A szavazási egységcsomag nem helyezhető el a repülőgép fedélzetén a légiutas-kísérők csomagtárolójában vagy más hasonló, a KÜVI-vezető vagy -tag által nem látható, ellenőrizhető tárolóegységben.
(6) Repülőgéppel történő utazás esetében a KÜVI vezetője és tagja a szavazási egységcsomagon, a szavazólapokat tartalmazó szavazóurnán, a szavazatokat tartalmazó urnán és a levélszavazatokon kívül más diplomáciai futárküldeményt kizárólag a BITÁF előzetes véleményének beszerzését követően, a KÁT egyedi engedélyével vihet.
(7) A (2)–(6) bekezdésben foglaltak tekintetében a felelősség a KÜVI-vezetőt terheli abban az esetben is, ha a KÜVI-vezető mellett egy vagy több KÜVI-tag is utazik adott külképviseletre a szavazás lebonyolítása érdekében.
15. § Biztonsági okokból, továbbá a választás tisztaságának és befolyásmentességének érvényre juttatása érdekében a KÜVI-vezető részére új mobiltelefon készülék és hívószám, a KÜVI-tag részére új hívószám kerül biztosításra. A mobiltelefon készülékek a KKM vírus- és kémprogram elleni védelmével vannak felszerelve, azonban a gyári szoftver-komponenseken és a KKM biztonsági szoftverén kívül mást nem tartalmazhatnak.
16. § (1) Az NVI elnökének a külképviseleti szavazás helyszínekre vonatkozó jóváhagyása alapján a KONZ és a BITÁF javaslatának figyelembevételével a GHÁT dönt a kellékcsomagok külképviseletre történő kijuttatásának és a KÜVI-vezetők és -tagok kiutazásának módjáról.
(2) A KONZ az NVI-vel egyeztetett utazói névsort és kiutazási módot a költséghatékony feladatellátás biztosítása érdekében utazási jegyek előzetes foglalása céljából a PSZF részére haladéktalanul megküldi.
(3) A PSZF által beszerzett repülőjeggyel kiutazó, a tartós külszolgálaton lévő és a külképviselet által foglalkoztatott házastárs (a továbbiakban: házastársi foglalkoztatott) KÜVI-vezetők, -tagok kiküldetési rendelvényein a kiküldetés elrendelője a KONZ vezetője vagy GHÁT. A külképviselet által szervezett és az átadott előirányzat terhére finanszírozott KÜVI-utazás esetén a tartós külszolgálaton lévő és házastársi foglalkoztatott KÜVI-vezetők kiküldetésének elrendelője a külképviselet vezetője.
(4) A választáshoz kapcsolódó technikai feladatokat (csomagolás, rakodás, logisztika, biztonságos kommunikációs összeköttetés és távfelügyelet biztosítása, eszközök, anyagok szállítása) és a KÜVI-vezetők és -tagok kiszállítását a BITÁF, valamint az ÜSZI-GHÁT koordinálásával a KKM Subsidium Kft. vagy a kijelölt külképviselet munkatársai végzik. Az e bekezdésben hivatkozott feladatellátás érdekében a KKM eseti jelleggel az ideiglenes külföldi kiküldetéshez megbízási szerződést köt a KKM Subsidium Kft. érintett munkatársaival, melyhez a KKM Subsidium Kft. előzetesen beleegyezését adta.
(5) A PSZF Külföldi Kiküldetési Osztály utaztatási részlege (a továbbiakban: Utaztatás) a KKM-ből a külképviseletre kiutazó, a tartós külszolgálaton lévő és házastársi foglalkoztatott KÜVI-vezető és -tag utazását úgy köteles megszervezni, hogy a választással kapcsolatos, KKM-re háruló feladatok határidőben, biztonságosan, költséghatékony módon legyenek végrehajthatóak, a szavazatokat tartalmazó urna, illetve a levélszavazatokat tartalmazó csomag sérülésmentesen, biztonságosan megérkezzenek, és az utazás az utazók egészségét ne veszélyeztesse.
(6) Az utazási jegyek megvásárlása az ideiglenes külföldi kiküldetési rendelvények pénzügyi ellenjegyző és kötelezettségvállaló általi aláírását követően történik.
(7) Az utazó, a tartós külszolgálaton lévő és házastársi foglalkoztatott KÜVI-vezető és -tag részére „business” osztályú vagy – szükség esetén – turistaosztályú repülőjegyet kell vásárolni.
(8) Abban az esetben, ha a szavazási egységcsomag, a szavazólapokat tartalmazó szavazóurna, a szavazatokat tartalmazó urna és a levélszavazatokat tartalmazó csomag sérülésmentes szállítása más módon nem oldható meg, az utazó, a tartós külszolgálaton lévő, és házastársi foglalkoztatott KÜVI-vezető vagy -tag részére további egy repülőjegyet kell venni annak érdekében, hogy a szavazási egységcsomagot, a szavazólapokat tartalmazó szavazóurnát, a szavazatokat tartalmazó urnát és a levélszavazatokat tartalmazó csomagot az ülése melletti széken elhelyezhesse.
(9) Az Utaztatás vagy a külképviselet által lefoglalt jegyen szereplő utazási adatoktól eltérni kizárólag nyomós okból (különösen biztonsági vagy egészségügyi okból), valamint a határidők megtartása érdekében, a GHÁT egyedi engedélyével lehet.
17. § (1) A választás lebonyolításával kapcsolatos pénzügyi, informatikai és biztonsági feladatok ellátásáért a (2)–(9) bekezdésben foglalt szervezeti egységek az alábbiak szerint felelősek.
(2) A KÜLVÁL
a) az NVI által a választás előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatosan a KKM számára tájékoztatási (reklám- és propagandacélú költségvetési sor K342) célokra biztosított forrásokat a GHÁT által meghatározott jogkörök szerint kezeli, azok felhasználásáról a külképviselet által meghatározott, az NVI és a GHÁT által jóváhagyott költségterv alapján dönt,
b) engedélye alapján meghatározott döntés szerint a külképviselet szerződést köt a külföldi partnerekkel a tájékoztatási (reklám, propaganda) feladatok ellátásával kapcsolatosan, melyről tájékoztatja a KGF-et,
c) ellenőrzi a tájékoztatási (reklám, propaganda) célú források jogszerű felhasználását.
(3) A GHÁT
a) irányítja, szakmailag felügyeli a választás gazdálkodásával és logisztikai lebonyolításával, pénzügyi tervezésével, elszámolásával kapcsolatos feladatok ellátását,
b) gazdálkodási kérdésekkel kapcsolatos ügyekben tartja a kapcsolatot az NVI-vel, gondoskodik a költségvetési megállapodás megkötéséről, az esetleges módosítások előkészítéséről,
c) az NVI által a választás előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatosan a KKM számára tájékoztatási reklám- és propagandacélú költségvetési (K342 sor) célokra, megbízási díjakra (K122 sor), valamint az egyéb, szavazással összefüggő, nem nevesített kiadásokra biztosított forrásokat kezeli, azok felhasználásáról a belföldi, valamint a külképviselet számára meghatározott, jóváhagyott költségterv alapján dönt,
d) gondoskodik a szükséges szabályzatok, utasítások elkészítéséről,
e) az ÜSZI-GHÁT, valamint a Subsidium Kft. útján közreműködik a választáshoz kapcsolódó személy- és küldeményszállítási feladatok ellátásában.
(4) A SZEFO
a) részt vesz az esetleges KÜVI-vezetők és -tagok kiválasztásának folyamatában, aktualizálja az ehhez kapcsolódó egyes nyilvántartásokat,
b) az érintett szervezeti egységek vagy vezetők részére a választás lebonyolításához kapcsolódóan szükség szerint adatokat szolgáltat, kimutatásokat készít,
c) előzetesen – a KKM foglalkozás egészségügyi szolgáltatója bevonásával – a 4. melléklet szerint érintett állomáshelyek vonatkozásában egészségügyikockázat-elemzést folytat le,
d) felülvizsgálja és meghatározza – a KKM foglalkozás-egészségügyi szolgáltatója bevonásával – az érintett állomáshelyekre vonatkozó oltási rendet,
e) koordinálja az utazók egészségügyi oltásával kapcsolatos feladatokat, megszervezi az oltások beadásának rendjét és lebonyolítását, gondoskodik az ezzel kapcsolatos pénzügyi elszámolási feladatok előkészítéséről,
f) gondoskodik az útlevél indító engedélyek előkészítéséről, valamint a KONZ-zal együttműködve gondoskodik az utazó munkatársak útlevéllel történő ellátásáról.
(5) A KONZ
a) tájékoztatja a Központ érintett szervezeti egységeit a végleges KÜVI-vezetőkről és -tagokról, továbbá a SZEFO és a PSZF részére megküldi az utazók NVI által jóváhagyott névsorát, valamint
b) gondoskodik a KÜVI-vezetők és -tagok kiküldésének elrendeléséről.
(6) A KFO gondoskodik a szükséges előirányzat-módosítások soron kívüli feldolgozásáról, szükség esetén intézkedik a Magyar Államkincstár felé.
(7) A KGF
a) gondoskodik a Külképviseletek Igazgatása címen felmerülő költségek tervezéséről és elszámolásáról, az előirányzat-fedezet állomáshelyek részére történő biztosításáról és az állomáshelyi kifizetések ellenőrzéséről, ezzel összefüggésben a külképviseletek közvetlen irányításáról, valamint a külképviseleti tiszteletdíjak számfejtéséről,
b) a Külképviseletek Igazgatása tekintetében gondoskodik a költségvetési terv megvalósulásáról készített elszámolás elkészítéséről, az elkülönített számviteli nyilvántartás vezetéséről,
c) az NVI által előírt informatikai rendszerbe feltölti a Külképviseletek Igazgatása cím tekintetében az elszámolási tételeket,
d) ha a (8) bekezdés d) pontja alapján a PSZF nem tudja megszervezni az utazást, akkor azt a KGF engedélyével az érintett külképviseletnek kell megtennie, és az utazás elszámolásához a kiküldetési rendelvényt e külképviselet állítja ki.
(8) A PSZF
a) felelős a választás pénzügyi lebonyolításáért,
b) elkészíti a választással kapcsolatos belföldi feladatellátás, valamint az ideiglenes külföldi kiküldetés előzetes költségtervét,
c) a KGF-fel és a KFO-val együttműködve gondoskodik az NVI-vel megkötendő megállapodás aláírásra történő előkészítéséről,
d) megszervezi a kiküldöttek, valamint az állomáshelyről átutazók utazását, tájékoztatást nyújt a repülőgéppel utazók indulási és érkezési adatairól a külképviseletek és a választás lebonyolításában közreműködő szervezeti egységek számára,
e) elszámolja a kiküldetés során felmerült költségeket, számfejti a belföldi állomány javára a tiszteletdíjakat, valamint elszámolja a belföldön felmerült költségeket,
f) a Központi Igazgatás tekintetében gondoskodik a költségvetési terv megvalósulásáról készített elszámolás elkészítéséről, az elkülönített számviteli nyilvántartás vezetéséről,
g) az NVI által előírt informatikai rendszerbe feltölti a Központi Igazgatás cím tekintetében az elszámolási tételeket.
(9) A BITÁF
a) kapcsolatot tart az NVI-vel és a KÜVI-kkel választási informatikai kérdésekben,
b) gondoskodik a választás lebonyolításához szükséges informatikai és mobilkommunikációs eszközök Digitális Kormányzati Ügynökség (a továbbiakban: DKÜ) felé történő bejelentésről, valamint a DKÜ hozzájárulása birtokában azok beszerzéséről és üzembe helyezéséről, továbbá a KKM Subsidium Kft. együttműködésével a KÜVI-vezetők részére történő átadásról,
c) a KKM Subsidium Kft.-vel együttműködve közreműködik a KÜVI-tagok biztonsági és futárfelkészítésében,
d) biztosítja a külképviseleti választási feladatokkal kapcsolatos informatikai és mobilkommunikációs összeköttetést a külképviseletek és az NVI, valamint a külképviseletek és a Központ között a KKM Subsidium Kft.-vel együttműködve,
e) közreműködik a KÜVI-tagok külképviseleti KÜVI-eskütétele kapcsán, biztosítja a videokonferencia-összeköttetést a KKM és a külképviseletek között,
f) biztosítja az utazó KÜVI-vezetők mobiltelefonnal történő ellátását, gondoskodik a választással kapcsolatos hívás és adatforgalom elszámolhatóságáról a KKM Subsidium Kft. együttműködésével,
g) gondoskodik a kellékek és egyéb választási anyagok kiszállításáról a KKM Subsidium Kft. együttműködésével,
h) közreműködik a KÜVI-tagok részére összeállított futárposta zárásában, bontásában, szállításában, a mobileszközök átadásában és átvételében a KKM Subsidium Kft.-vel együttműködve,
i) informatikai ügyeletet biztosít a választás napján és azt megelőző tesztek alkalmával elsősorban a külképviseleti informatikai munkakörben foglalkoztatott munkatársak bevonásával,
j) a választás lebonyolításának ideje alatt gondoskodik a távközlési ügyeletről a közreműködő szolgáltatók és a KKM Subsidium Kft. bevonásával,
k) biztonsági ügyeletet biztosít a választás napján,
l) a külképviseleti biztonsági intézkedések megtételében támogatást nyújt.
(10) Az ÜSZI-GHÁT koordinálásával – a GHÁT által meghatározott ütemterv szerint – a KKM Subsidium Kft. közreműködik a választáshoz kapcsolódó személy- és küldeményszállítási feladatok ellátásában, továbbá tájékoztatást nyújt a gépjárművel utazók érkezési és indulási adatairól a külképviseletek számára.
8. A választással kapcsolatos nyilvántartási és ellenőrzési kötelezettségek, elszámolással kapcsolatos határidők
18. § (1) A választással kapcsolatos pénzeszköz felhasználását elkülönítetten, a FORRÁS.NET Nyilvántartó rendszerben kell nyilvántartani.
(2) A felmerült közvetlen költségek esetében az (1) bekezdésben megjelölt nyilvántartás alapját képező kiadásokat eredeti számlával kell alátámasztani.
(3) A külképviseleteken számlamásolat csak abban az esetben fogadható el, ha az eredeti számlát a fogadó állam szabályozói alapján a külképviseleten szükséges megőrizni, különösen garanciális feltételek, adóvisszatérítés biztosítása céljából, ebben az esetben a hitelesített számlamásolaton fel kell tüntetni, hogy az eredeti számla milyen okból nem bocsátható a Központ rendelkezésére.
(4) Készpénzes vásárlás esetén a számlához mellékelni szükséges a FORRÁS.NET Nyilvántartó rendszerből kinyomtatott pénztárbizonylatot. Amennyiben igazolható technikai okból kifolyólag nem lehetséges a bizonylat előállítása, kézzel szükséges kiállítani a devizakiadási bizonylatot, és annak eredeti, 1. számú példányát a számlához csatolni.
19. § (1) A külképviseleteken a választással kapcsolatosan felmerülő kiadások eredeti számláit, valamint a belső bizonylatokat a külképviselet köteles gyűjteni, a külképviselet tekintetében összesíteni, és azokat a szavazást követő 10 napon belül a KGF-nek ellenőrzés és végső összesítés céljából gyorspostával megküldeni. Az anyagok felterjesztése gazdasági régiók esetében is a külképviselet vezetőjének felelőssége.
(2) A pénztárnapló mellé a Központnak megküldött eredeti bizonylatokról készült hiteles másolatot kell becsatolni. A hiteles másolaton a következő szöveg feltüntetése szükséges: „eredeti példány a KGF részére megküldve”.
(3) A választáshoz kapcsolódó, külön számlával nem igazolható költségek elszámolására belső bizonylat kiállítása alapján kerülhet sor. A külképviselet által kiállított belső bizonylatokon csak a Központ által jóváhagyott költségek szerepelhetnek. A felosztható költségek körét, valamint a bizonylat mintáját a 3. melléklet tartalmazza.
(4) A számviteli bizonylatokat záradékkal kell ellátni, amely rögzíti, hogy az adott kiadás a „2022. április 3-i közös eljárásban lebonyolított országgyűlési képviselő-választás és országos népszavazás terhére került kifizetésre”.
20. § (1) A Központ illetékes szervezeti egységei az NVI és KKM által aláírt megállapodásban foglaltak szerint készítik el az elszámolást.
(2) A választás pénzügyi kiadásainak ellenőrzését az Ellenőrzési Főosztály a választást követően, a KKM NVI felé történő elszámolását megelőzően, az erre vonatkozó, az IM rendeletben meghatározott határidő figyelembevételével köteles elvégezni. Az összesített pénzügyi adatokat a KGF legkésőbb 7 nappal az IM rendeletben meghatározott határidő lejárta előtt az Ellenőrzési Főosztály rendelkezésére bocsátja. Szükség esetén külképviseleti helyszíni ellenőrzés elrendelhető.
(3) A KÜVI-vezető és -tag a választást követő 3 napon belül köteles a választással kapcsolatosan felmerült valamennyi költséggel és átadott eszközzel elszámolni az illetékes szervezeti egység felé.
21. § A külképviseleti szavazás helyszíneit összefoglaló listát a 4. melléklet tartalmazza.
9. Záró rendelkezések
22. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
23. § Ez az utasítás 2022. december 31-én hatályát veszti.
1. melléklet a 2/2022. (III. 10.) KKM utasításhoz
|
Szakmai terület/felmerülési hely |
Kötelezettségvállaló |
||
|
Központi Igazgatás – belföldön felmerülő kiadások esetén |
Külképviseletek Igazgatása – külképviseleten és a Központban felmerülő kiadások esetén (a továbbiakban: Külföld) |
KKM egésze |
|
|
Informatikai és mobilkommunikációs eszközök beszerzése |
BITÁF főosztályvezetője, helyettese |
külképviselet vezetője, |
GHÁT, helyettesként KFO főosztály- |
|
Kiküldetési költségek |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Kiküldetési költségek |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Megbízási szerződések |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Hirdetési költségek, reklám és propaganda |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Külképviseleti kifizetések |
– |
külképviselet vezetője, |
|
|
Egyéb, szavazással összefüggő, nem nevesített kiadások |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Szakmai terület/felmerülési hely |
Teljesítésigazoló |
||
|
Belföld |
Külföld |
KKM egésze |
|
|
Informatikai eszközök beszerzése |
BITÁF főosztályvezetője, helyettese |
külképviselet vezetője, |
|
|
Kiküldetési költségek |
KONZ főosztályvezetője, helyettese |
külképviselet vezetője, |
GHÁT, helyettesként KFO főosztály- |
|
Kiküldetési költségek |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Megbízási szerződések |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Hirdetési költségek, reklám és propaganda |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Külképviseleti kifizetések |
– |
külképviselet vezetője, |
|
|
Egyéb, szavazással összefüggő, nem nevesített kiadások |
GHÁT, helyettesként |
külképviselet vezetője, |
|
|
Szakmai terület/felmerülési hely |
Pénzügyi ellenjegyző |
||
|
Belföld |
Külföld |
KKM egésze |
|
|
Informatikai eszközök beszerzése |
PSZF főosztályvezetője, |
gazdasági ügyek ellátására kijelölt személy (gazdasági ügyintéző kivételével), |
|
|
Kiküldetési költségek |
PSZF főosztályvezetője, |
gazdasági ügyek ellátására kijelölt személy (gazdasági ügyintéző kivételével), |
|
|
Megbízási szerződések |
PSZF főosztályvezetője, |
gazdasági ügyek ellátására kijelölt személy (gazdasági ügyintéző kivételével), |
|
|
Külképviseleti kifizetések |
– |
gazdasági ügyek ellátására kijelölt személy (gazdasági ügyintéző kivételével), |
|
|
Egyéb, szavazással összefüggő, nem nevesített kiadások |
PSZF főosztályvezetője, |
gazdasági ügyek ellátására kijelölt személy (gazdasági ügyintéző kivételével), |
|
|
Szakmai terület/felmerülési hely |
Utalványozó |
||
|
Belföld |
Külföld |
KKM egésze |
|
|
Informatikai eszközök beszerzése |
PSZF főosztályvezetője, |
külképviselet vezetője, |
|
|
Kiküldetési költségek |
PSZF főosztályvezetője, |
külképviselet vezetője, |
|
|
Megbízási szerződések |
PSZF főosztályvezetője, |
külképviselet vezetője, |
|
|
Külképviseleti kifizetések |
– |
külképviselet vezetője, |
|
|
Egyéb, szavazással összefüggő, nem nevesített kiadások |
PSZF főosztályvezetője, |
külképviselet vezetője, |
|
2. melléklet a 2/2022. (III. 10.) KKM utasításhoz
egyéb bizonylat nélkül történt kifizetések elszámolásához
és országos népszavazás költségeinek elszámolásához)
|
Sorszám |
Dátum |
Megnevezés |
Beszerzés helye |
Menny. |
Egys. |
Egys. ár |
Érték |
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen: |
|
||||||
|
................................................ |
................................................ |
................................................ |
aláírás
3. melléklet a 2/2022. (III. 10.) KKM utasításhoz
A költségmegosztás célja, hogy a KÜVI-k esetében a választásra fordított összes kiadás megjeleníthető legyen az elszámolásokban. A választáshoz közvetlenül kapcsolódó kiadásokon felül, a választáshoz kapcsolódó, számlával külön nem igazolható költségek felosztása, megállapítása minden külképviselet feladata, felelőssége.
A „részköltség” számításnak bizonylaton kell alapulnia, amelyhez a külképviseleten vezetett FORRÁS.NET Nyilvántartó rendszer külképviseleti moduljában szereplő tárgyévet megelőző tényadatokat kell felhasználni.
Azon állomáshelyek esetében, melyek tárgyévben kerültek megnyitásra, a szavazást megelőző időszak tényadatait kell alapul venni.
A Központ a – KGF-en keresztül – felterjesztett általános költséget pótelőirányzat formájában biztosítja az elszámolást benyújtó külképviselet részére.
A közvetett költségek elszámolására belső bizonylat kiállítása alapján kerülhet sor, amelyen csak a Központ által jóváhagyott alábbi költségek szerepelhetnek:
1. Telefon, fax használata, amennyiben azok kiszámítását dokumentáltan, megfelelő felosztási számítást tartalmazva terjesztik fel.
2. Gépjárműhasználat költségének elszámolása hivatali gépjármű esetén: a megtett út (km) szorozva a választás hónapjában – a KKM belső hivatali honlapján megjelenő – kilométerenként elszámolható költséggel. Magángépjármű használata nem számolható el.
3. Személyi szolgáltatás igénybevételének elszámolható költsége: jelenléti ív, megrendelő, megbízási szerződés alapján elszámolható költség különösen a külképviselet által foglalkoztatott munkavállaló túlóradíja, biztonsági szolgálat igénybevételének díja stb.
4. Rezsiköltség: választás lebonyolítására igénybe vett helyiségre jutó, egyértelműen meghatározható és igazolható, számítással megállapított kiadás.
|
................................................ |
................................................ |
|
külképviselet neve |
bizonylat sorszáma |
BELSŐ BIZONYLAT
a választással összefüggésben felmerülő közvetett költségek összesítésére
Belső bizonylat a választáshoz közvetlenül kapcsolódó kiadások, külön számlával nem igazolható költségeinek összegeiről, melyek elszámolására ezen jegyzék alapján kerül sor.
|
Sorszám |
Megnevezés |
Költség (devizanemenként) |
|
1. |
Telefon, fax |
|
|
2. |
Gépjárműhasználat |
|
|
3. |
Személyi szolgáltatás |
|
|
4. |
Rezsiköltség |
|
|
Összesen: |
|
|
Kérjük a Központot, hogy a felterjesztett költségek összegét pótelőirányzat formájában biztosítani szíveskedjen. Melléklet: az 1–4. pontot alátámasztó számítások, kimutatások ...... lap
....................., 20.....................
|
................................................ |
................................................ |
A Központ záradéka:
A benyújtott bizonylatok alapján a költség az NVI felé elszámolható.
Dátum: ................................................
................................................
aláírás
4. melléklet a 2/2022. (III. 10.) KKM utasításhoz
|
|
Ország |
Külképviselet |
|
1. |
Albánia |
Tirana |
|
2. |
Algéria |
Algír |
|
3. |
Amerikai Egyesült Államok |
Chicago |
|
4. |
Amerikai Egyesült Államok |
Houston |
|
5. |
Amerikai Egyesült Államok |
Los Angeles |
|
6. |
Amerikai Egyesült Államok |
Miami |
|
7. |
Amerikai Egyesült Államok |
New York |
|
8. |
Amerikai Egyesült Államok |
San Francisco |
|
9. |
Amerikai Egyesült Államok |
Washington |
|
10. |
Angola |
Luanda |
|
11. |
Argentína |
Buenos Aires |
|
12. |
Ausztrália |
Canberra |
|
13. |
Ausztrália |
Melbourne |
|
14. |
Ausztrália |
Sydney |
|
15. |
Ausztria |
Bécs |
|
16. |
Ausztria |
Innsbruck |
|
17. |
Azerbajdzsán |
Baku |
|
18. |
Banglades |
Dakka |
|
19. |
Belarusz Köztársaság |
Minszk |
|
20. |
Belgium |
Brüsszel |
|
21. |
Bosznia-Hercegovina |
Szarajevó |
|
22. |
Brazília |
Brazíliaváros |
|
23. |
Brazília |
Sao Paulo |
|
24. |
Bulgária |
Szófia |
|
25. |
Chile |
Santiago de Chile |
|
26. |
Ciprus |
Nicosia |
|
27. |
Csehország |
Prága |
|
28. |
Dánia |
Koppenhága |
|
29. |
Dél-afrikai Köztársaság |
Pretoria |
|
30. |
Ecuador |
Quito |
|
31. |
Egyesült Arab Emírségek |
Abu Dhabi |
|
32. |
Egyiptom |
Kairó |
|
33. |
Észak-Macedónia |
Szkopje |
|
34. |
Észtország |
Tallinn |
|
35. |
Etiópia |
Addisz-Abeba |
|
36. |
Finnország |
Helsinki |
|
37. |
Franciaország |
Lyon |
|
38. |
Franciaország |
Párizs |
|
39. |
Franciaország |
Strasbourg |
|
40. |
Fülöp-szigetek |
Manila |
|
41. |
Ghána |
Accra |
|
42. |
Görögország |
Athén |
|
43. |
Grúzia |
Tbiliszi |
|
44. |
Hollandia |
Hága |
|
45. |
Horvátország |
Eszék |
|
46. |
Horvátország |
Zágráb |
|
47. |
India |
Mumbai |
|
48. |
India |
Újdelhi |
|
49. |
Indonézia |
Jakarta |
|
50. |
Irak |
Erbíl |
|
51. |
Irán |
Teherán |
|
52. |
Írország |
Dublin |
|
53. |
Izrael |
Tel-Aviv |
|
54. |
Japán |
Tokió |
|
55. |
Jordánia |
Amman |
|
56. |
Kambodzsa |
Phnom Penh |
|
57. |
Kanada |
Montreal |
|
58. |
Kanada |
Ottawa |
|
59. |
Kanada |
Toronto |
|
60. |
Kanada |
Vancouver |
|
61. |
Katar |
Doha |
|
62. |
Kazahsztán |
Almati |
|
63. |
Kazahsztán |
Nur-Szultán |
|
64. |
Kenya |
Nairobi |
|
65. |
Kínai Népköztársaság |
Csunking |
|
66. |
Kínai Népköztársaság |
Hongkong |
|
67. |
Kínai Népköztársaság |
Kuangcsou |
|
68. |
Kínai Népköztársaság |
Peking |
|
69. |
Kínai Népköztársaság |
Sanghaj |
|
70. |
Kirgizisztán |
Biskek |
|
71. |
Kolumbia |
Bogota |
|
72. |
Koreai Köztársaság |
Szöul |
|
73. |
Koszovó |
Pristina |
|
74. |
Kuba |
Havanna |
|
75. |
Kuvait |
Kuvait |
|
76. |
Laosz |
Vientián |
|
77. |
Lengyelország |
Gdansk |
|
78. |
Lengyelország |
Krakkó |
|
79. |
Lengyelország |
Varsó |
|
80. |
Lengyelország |
Wroclaw |
|
81. |
Lettország |
Riga |
|
82. |
Libanon |
Bejrút |
|
83. |
Litvánia |
Vilnius |
|
84. |
Luxemburg |
Luxembourg |
|
85. |
Malajzia |
Kuala Lumpur |
|
86. |
Málta |
Valletta |
|
87. |
Marokkó |
Rabat |
|
88. |
Mexikó |
Mexikóváros |
|
89. |
Moldova |
Kisinyov |
|
90. |
Mongólia |
Ulánbátor |
|
91. |
Montenegró |
Podgorica |
|
92. |
Nagy-Britannia és Észak-Írország |
Edinburgh |
|
93. |
Nagy-Britannia és Észak-Írország |
London |
|
94. |
Nagy-Britannia és Észak-Írország |
Manchester |
|
95. |
Németország |
Berlin |
|
96. |
Németország |
Düsseldorf |
|
97. |
Németország |
München |
|
98. |
Németország |
Nürnberg |
|
99. |
Németország |
Stuttgart |
|
100. |
Nigéria |
Abuja |
|
101. |
Norvégia |
Oslo |
|
102. |
Olaszország |
Milánó |
|
103. |
Olaszország |
Róma |
|
104. |
Omán |
Maszkat |
|
105. |
Oroszország |
Jekatyerinburg |
|
106. |
Oroszország |
Kazan |
|
107. |
Oroszország |
Moszkva |
|
108. |
Oroszország |
Szentpétervár |
|
109. |
Pakisztán |
Iszlámábád |
|
110. |
Palesztina |
Ramallah |
|
111. |
Panama |
Panamaváros |
|
112. |
Peru |
Lima |
|
113. |
Portugália |
Lisszabon |
|
114. |
Románia |
Bukarest |
|
115. |
Románia |
Csíkszereda |
|
116. |
Románia |
Kolozsvár |
|
117. |
Spanyolország |
Barcelona |
|
118. |
Spanyolország |
Madrid |
|
119. |
Spanyolország |
Malaga |
|
120. |
Svájc |
Bern |
|
121. |
Svájc |
Genf |
|
122. |
Svédország |
Stockholm |
|
123. |
Szaúd-Arábia |
Rijád |
|
124. |
Szenegál |
Dakar |
|
125. |
Szerbia |
Belgrád |
|
126. |
Szerbia |
Szabadka |
|
127. |
Szingapúr |
Szingapúr |
|
128. |
Szlovákia |
Besztercebánya |
|
129. |
Szlovákia |
Kassa |
|
130. |
Szlovákia |
Pozsony |
|
131. |
Szlovénia |
Lendva |
|
132. |
Szlovénia |
Ljubljana |
|
133. |
Thaiföld |
Bangkok |
|
134. |
Törökország |
Ankara |
|
135. |
Törökország |
Isztambul |
|
136. |
Tunézia |
Tunisz |
|
137. |
Uganda |
Kampala |
|
138. |
Új-Zéland |
Wellington |
|
139. |
Ukrajna |
Beregszász |
|
140. |
Ukrajna |
Lviv |
|
141. |
Ukrajna |
Ungvár |
|
142. |
Uruguay |
Montevideo |
|
143. |
Üzbegisztán |
Taskent |
|
144. |
Vietnám |
Hanoi |
|
145. |
Vietnám |
Ho Si Minh-város |
|
146. |
Zambia |
Lusaka |
5. melléklet a 2/2022. (III. 10.) KKM utasításhoz
és országos népszavazással összefüggésben
|
Jogkör |
Név/beosztás |
Aláírásminta |
Szignóminta |
|
Kötelezettségvállaló |
|
|
|
|
Teljesítésigazoló |
|
|
|
|
Pénzügyi ellenjegyző |
|
|
|
|
Érvényesítő |
|
|
|
|
Utalványozó |
|
|
|
Az utasítás a 23. § alapján hatályát vesztette 2022. december 31. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
