• Tartalom

23/2022. (I. 27.) Korm. rendelet indokolás

23/2022. (I. 27.) Korm. rendelet indokolás

az egyes agrártárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 23/2022. (I. 27.) Korm. rendelethez

2022.01.28.

A földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet], valamint a szőlő-bor ágazatban folytatott hatósági eljárásokról és teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet] módosítására a 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet hatálybalépését követően az alkalmazás során felmerült hiányosságok pótlása, illetve a szabályok egyértelműbbé tétele miatt kerül sor.

A 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosításával borászati termék borászati üzemen kívül történő kiszerelésének engedélyezésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) kerül kijelölésre, a 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet 35. § (3) bekezdésével összhangban.

A 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet 31. §-ában szabályozni szükséges azt az esetet, amikor a felvásárló külföldi adóügyi illetőségű személy, ebben az esetben ugyanis nem ő köteles a hegybírónak történő adatszolgáltatásra, hanem az ültetvényhasználó.

A 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet módosításával lehetővé válik, hogy a kísérőokmányokon ne kelljen a must származási bizonyítványszámát feltüntetni, amennyiben az nem áll rendelkezésre. Ez jellemzően akkor lehetséges, ha 70 km-t meghaladó távolságban azonos vállalkozás két borászati üzeme között vagy bérfeldolgozótól történik a must szállítása, és a must származási bizonyítvány kérelmezésére a szüreti bejegyzések hiányában még nincs lehetőség. A must nyomonkövethetőségének biztosítása érdekében a must előállítónak szakmai-jövedéki nyilvántartásában rögzítenie kell a szőlő betárolását és a must kitárolását a műveletet követő napig.

A 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendeletben lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kísérőokmány nélkül lehessen az önálló borászati üzemként értelmezett mobilpalackozóba áttárolni a borászati terméktételt, amennyiben a borászati üzem és a mobilpalackozó között közvetlen kapcsolat került kiépítésre. Közvetlen kapcsolat alatt jellemzően a csővezetékes összeköttetés értendő.

A 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet módosításával a jogkövetkezményekről szóló rendelkezések is pontosításra kerülnek, megállapítva, hogy mit kell az adminisztrációs kötelezettségek nagyfokú megsértése, a szakmai-jövedéki nyilvántartásban nyilvántartott és a tényleges készletek közötti nagyfokú eltérés, valamint a nagyfokú élelmiszer-higiéniai hiányosságok alatt érteni, valamint egyértelműbbé válnak a minőségvédelmi bírság kiszabásának esetkörei is, segítve ezzel az ellenőrzést végző borászati hatóság munkáját és a jogkövetkezmények kiszabásának egységesítését.

A borászati termékek hamisítása esetén a minőségvédelmi bírság kiszabása mellett el kell rendelni az ugyanazon forgalombahozatali azonosítóval rendelkező borászati terméktétel teljes mennyiségének megsemmisítését is a 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet 87. § a) pontja értelmében, amely a módosítással kiterjed a megsemmisítést szükségszerűen megelőző denaturálás előírásával is, tekintettel arra, hogy a hamisított termékek emberi fogyasztásra alkalmatlanok, így azok megsemmisítésére biztosítékot jelent a denaturálás, amelynek végrehajtása a megsemmisítés ellenőrzését is biztosítja.

A keletkezett borászati melléktermék kivonására vonatkozó bejelentési kötelezettség alól a rendelet mentesíti a lepárlásra történő átadást, mivel az egyéb kivonási műveletek esetére is előírt szakmai-jövedéki nyilvántartásban történő adminisztrálás mellett a szállítást igazoló kísérőokmány és a leadással járó szigorú bizonylatolási előírások a nyomonkövethetőséget és az ellenőrzést maximális mértékben biztosítják.

Az ePincekönyv rendszerrel napi szintű adatkapcsolatot fenntartó számítógépprogramok esetében szükséges a kellő adminisztrációs idő biztosítása az ePincekönyvnek történő adatszolgáltatás érdekében, ezért az adott napi adatszolgáltatást másnap 13 óráig szükséges teljesíteni a 9 órás határidő helyett. Ez lehetőséget teremt a termelőknek, hogy véglegesítsék és ellenőrizzék a szolgáltatott adatokat.

Az adminisztratív kötelezettségek ePincekönyv rendszeren keresztül történő teljesítését lehetővé tevő szabályok hatálybalépésének 2022. január 29. napjáról 2022. június 1. napjára történő módosítását a rendszerfejlesztési és -tesztelési feladatok elhúzódása teszi szükségessé.

A Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara által működtetett falugazdász-hálózat igazgatási és egyéb feladatainak a meghatározásáról szóló 525/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása a családi gazdaságokról szóló 2020. évi CXXIII. törvény hatálybalépése miatt szükséges.

Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére