• Tartalom

2022. évi XXX. törvény indokolás

2022. évi XXX. törvény indokolás

az Európai Bizottsággal való megegyezés érdekében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény és a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény módosításáról szóló 2022. évi XXX. törvényhez

2022.10.26.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Kormány elkötelezett az Európai Bizottsággal való mielőbbi megállapodás mellett. A javaslat benyújtását a Kormány és az Európai Bizottság közeledő álláspontjai teszik lehetővé, és annak Országgyűlés elé terjesztése bizonyítja, hogy a Kormány a kölcsönös tiszteleten alapuló, őszinte és egyenes szakmai párbeszéd híve. Fontosnak tartjuk, hogy a szakmai párbeszéd során a problémák helyett a megoldásokra koncentrálva közelítsük álláspontjainkat és keressük a megegyezést az Európai Bizottság több ajánlását elfogadva. A Kormány ezen törekvéseit példázza a jelen javaslat is.
A javaslat célja az RRF vállalások megszövegezése a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvényben (a továbbiakban: Jat.) és a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvényben (a továbbiakban: Jet.).
Ezen indokolás a Jat. 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1–2. §
A Központi Statisztikai Hivatal jogszabály-előkészítésben való részvételének rögzítése, amely alapján az előzetes hatásvizsgálat és az utólagos hatásvizsgálat során hivatalos statisztikai adatok szolgáltatásával működik közre.
3. §
A Kormány vállalta, hogy a Jet. hatálya alá tartozó jogszabálytervezetek esetében – ha ezek a Magyar Közlönyben kihirdetésre kerülnek – kilencven százalék lesz azon jogszabálytervezetek aránya, amelyek társadalmi egyeztetésen vesznek részt.
Ezen adatokról minden évben nyilvános jelentést kell közzétenni a kormányzati ellenőrzési szervnek (Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, a továbbiakban: KEHI) a tárgyévet követő év január 31-ig.
A Kormány továbbá vállalja, hogy egy tervezet társadalmi egyeztetésének az elmaradására csak kellően indokolt esetben kerülhet sor, valamint minden, társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet esetén az előzetes hatásvizsgálat összefoglalója a tervezettel együtt közzétételre kerül.
4. §
A javaslat alapján az európai támogatásokat auditáló szerv a Jet. 5/A. § (3) bekezdés a) pontja szerinti cél elérését évente a tárgyévet követő év március 31-ig kiadott jelentésében tanúsítja.
5. §
A szabály értelmében a KEHI ellenőrizni fogja, hogy a Jet. szabályait a kötelezett miniszterek teljesítik-e. A KEHI a rá vonatkozó ellenőrzési szabályok szerint jár el, továbbá mulasztás esetén szankcióként pénzbírság szab ki. Ki kell emelni, hogy a KEHI-nek nem lehetősége, hanem kötelezettsége lesz pénzbírság kiszabása a kötelezettség végrehajtásának elmulasztása esetén. A javaslat a pénzbírság kiszabására vonatkozó határidőt rögzít, amely biztosítja, hogy a kötelezettség elmulasztása hatékony és gyors, tényleges következményt vonjon maga után. A javaslat rögzíti azt is, hogy a pénzbírság mértékét úgy kell megállapítani, hogy az kellő visszatartó erővel rendelkezzen a jogsértő magatartások elkövetésével szemben.
A jogszabály előkészítéséért felelős miniszter felelősségének rögzítése garantálja, hogy a pénzbírság kiszabása nem jelent mentesítést a meghatározott kötelezettségek teljesítése alól, azoknak a KEHI megállapításait figyelembe véve a bírság kiszabása esetén is eleget kell tenni a jövőre nézve.
A javaslat rögzíti továbbá, hogy a KEHI az ellenőrzések eredményéről és a pénzbírságokról – azok kiszabásának indokait is bemutatva – évente jelentést készít, amelyet a tárgyévet követő év január 31-ig közzétesz.
6. §
A javaslat alapján az általános egyeztetés (kormányzati honlapon történő egyeztetés) során a véleményezésre minimum nyolc napot kell biztosítani.
A beérkezett vélemények, javaslatok érdemi mérlegelésére törvénytervezet vagy kormányrendelet-tervezet esetén a Kormány döntését megelőzőn, miniszteri rendelet esetén a kihirdetését megelőzően öt napot kell biztosítani a javaslat alapján.
7. §
Felhatalmazó rendelkezések a KEHI eljárásával, a pénzbírság kiszabásával kapcsolatos részletes szabályok megállapítására.
8. §
Átmeneti rendelkezés, amelynek alapján az 5/A. § és 5/B. § szerinti jelentést első alkalommal a 2022. szeptember 30. és 2022. december 31. közötti időszakra vonatkozóan kell elkészíteni a kormányzati ellenőrzési szervnek, valamint az európai támogatásokat auditáló szervnek. A tört időszak tekintetében a jelentésekben a 2022. szeptember 30-át követően a kormányzati szervekkel való egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezeteket kell összegezni.
9. §
A javaslat alapján a jövőben nem lehet arra hivatkozni a társadalmi egyeztetés mellőzése során, hogy a mellőzés oka az annak sürgős elfogadásához kapcsolódó kiemelkedő közérdek.
10. §
Hatályba léptető rendelkezés.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére