306/2022. (VIII. 11.) Korm. rendelet indokolás
306/2022. (VIII. 11.) Korm. rendelet indokolás
a vertikális megállapodások egyes csoportjainak a versenykorlátozás tilalma alóli mentesítéséről szóló 306/2022. (VIII. 11.) Korm. rendelethez
2022.09.01.
Jelen kormányrendelet indokolása a Magyar Közlöny mellékletét képező Indokolások Tárában a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján közzétételre kerül.
Az Európai Bizottság 2022. május 10. napján fogadta el az Európai Unió működéséről szóló szerződés 101. cikke (3) bekezdésének vertikális megállapodások és összehangolt magatartások csoportjaira történő alkalmazásáról szóló, 2022. május 10-i (EU) 2022/720 bizottsági rendeletet [vertikális csoportmentességi rendelet (a továbbiakban: VBER)], aminek következtében indokolttá vált – a 205/2011. Korm. rendelet egyidejű hatályon kívül helyezésével – jelen kormányrendelet elfogadása, amely a vertikális csoportmentesség piaci körülmények változásait figyelembe véve aktualizált, a digitális kor követelményeinek is megfelelő szabályait tartalmazza.
Jelen kormányrendelet elfogadása arra tekintettel is indokolt, hogy a VBER csak az EUMSZ 101. cikke szerinti, a tagállamok közötti kereskedelmet is érintő – uniós léptékű – vertikális megállapodásokra alkalmazandó, így a nemzeti hatáskörbe tartozó, pusztán hazai érintettségű, több tagállam területét nem érintő vertikális megállapodások csoportmentesülésének feltételeit belső jogi jogforrásban kell szabályozni.
Mivel a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény általános mentesülési szabályai lényegében lekövetik az EUMSZ rendelkezéseit, emiatt – tartalmi szempontból – a hazai csoportmentesség részletes szabályai is igazodnak a VBER rendelkezéseihez. A VBER szerinti normaszöveg a belső jogi környezet sajátosságaira, különösen fogalomhasználatára tekintettel felülvizsgálatra került a hazai joggal való belső koherencia megteremtése érdekében.
A kormányrendelet változatlan formában fenntartja a 205/2011. Korm. rendelet azon rendelkezéseit, amelyeket a VBER módosításai nem érintenek. A 205/2011. Korm. rendelet módosítására, illetve kiegészítésére elsősorban azokon a pontokon kerül sor, ahol – kiemelten a digitalizáció és az online kereskedelem szerepének felértékelődésére tekintettel – az uniós csoportmentességi szabályok is módosításra kerültek, így különösen 1. a kettős forgalmazás, 2. az aktív értékesítés korlátozása, 3. az online közvetítő szolgáltatások és 4. a paritásos kötelezettségek tekintetében.
1. Kettős forgalmazásról akkor beszélünk, ha a szállító a vele szerződéses kapcsolatban álló forgalmazókkal párhuzamosan maga is értékesít a kiskereskedelmi piacon. Bár az ilyen megállapodások alanyai a kiskereskedelmi piacon horizontális kapcsolatban állva versenytársai egymásnak, ennek ellenére vertikális csoportmentességben részesülhetnek, amennyiben az érintett megállapodás nem kölcsönös jellegű, és a felek a beszerzési piacon nem versenytársai egymásnak. A mentesülés lehetőségét kizárja a felek közötti információcsere, és az online közvetítő szolgáltatások – mint szállítók – által kötött nem kölcsönös jellegű vertikális megállapodás.
2. A korábbi uniós szabályozással és a 205/2011. Korm. rendelettel ellentétben az új VBER-ben meghatározásra kerül az aktív és a passzív értékesítés fogalma. A kormányrendelet az aktív értékesítés fogalma kapcsán egy exemplifikatív felsorolást alkalmaz, mivel az aktív értékesítési formák kimerítő számbavételére nincs mód. Emellett a korábbinál jóval szélesebb, kibővített körben nyílik majd lehetőség a területi és vevőkört érintő korlátozások alkalmazására. Az aktív értékesítés fogalma egyaránt tekintettel van az online és az offline értékesítési formákra.
3. A kormányrendelet értelmében az online közvetítő szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás attól függetlenül szállítónak minősül, hogy az általa megkönnyített ügyletben részt vesz-e. Ebből következik, hogy az online közvetítő szolgáltatók által az ügyfeleikkel kötött szerződések mint vertikális megállapodások – az irányadó piaci részesedési küszöb alatt, különösen súlyos versenykorlátozás hiányában – főszabály szerint csoportmentességet fognak élvezni. Ehhez kapcsolódóan két kivételszabály kerül megfogalmazásra: az egyik a kettős forgalmazáshoz, míg a másik a paritásos kötelezettséghez kapcsolódva. Ugyanis a paritásos kikötések megakadályozzák, hogy a vevő versenytárs online közvetítő szolgáltatók felhasználásával kedvezőbb feltételek mellett is kínálhassa, illetve értékesíthesse a terméket vagy a szolgáltatást; ilyenkor azonban csak a paritásos kikötés nem fog mentesülni. A kettős forgalmazásra irányadó szabály azonban a teljes megállapodást kizárná a csoportmentesség hatálya alól.
4. A paritásos kötelezettségek körében a hazai joggyakorlat is különbséget tesz az ún. „széles” (vagy „tág”), valamint a „szűk” paritás között. „Széles” paritásról akkor beszélünk, ha a vevő sem a saját felületén, sem pedig más értékesítési csatornákon nem értékesíthet kedvezőbb feltételek mellett, mint amilyeneket a szállítónak biztosít. Ehhez képest a „szűk” paritás kötelezettje csak a saját felületén van eltiltva a kedvezőbb feltételek alkalmazásától. Az előterjesztés nem mentesülő korlátozásként értékeli azt a kikötést, amely megakadályozza, hogy a vevő versenytárs online közvetítő szolgáltatók felhasználásával kedvezőbb feltételek mellett is kínálhassa, illetve értékesíthesse az érintett terméket vagy a szolgáltatást.
A kormányrendelet hatálybalépésével a korábban hatályos, a vertikális megállapodások csoportmentesülésének hazai szabályait tartalmazó 205/2011. Korm. rendelet hatályát veszti, azzal, hogy az annak szabályai szerint mentesülő vertikális megállapodások csoportmentessége a jogbiztonság követelményeire tekintettel 2023. május 31. napjáig fenntartásra kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás